Geluidsoverlast Motorrijders

Guit

Rookie
10 apr 2014
26
0
Beste Motor liefhebbers.
Ik wil graag iets met u delen.
Ik woon in een Grote stad, veel verkeer. Je zou verwachten dat er ook veel geluidsoverlast is van het verkeer.
Dit valt enorm mee, je kan de vogels horen fluiten tussen het gezoem van stadsgeluiden.
Het is hier echter nooit echt stil.
Hier komt mijn ding wat ik wil delen.
Wij maken heel vaak mee dat Motoren en bromfietser en Ferrari F40 het meeste overlast veroorzaken.
Waar natuurlijk de Bromfiets aan de leiding gaat omdat van de Ferrari er niet veel van rond rijden.
En toch kan één Motor rijder het zo bont maken dat je die een straat en zelf blokken kan horen. En zelfs bij stationair draaien een luid geluid produceert.
En als zo een motor dan langs komt rijden merk je werkelijk pijn/geïrriteerd gevoel en alles is onverstaanbaar tot die persoon verder weg is.

Zelf kan de persoon er niet veel last/merken door het doffe geluid wat door de helm komt.
En hebben motorrijders ook vaak oordopjes in.
Maar de motorrijder kan nooit beweren het niet te horen of te weten dat zijn motor te luid is.
Opzettelijk komt op in mijn gedachte net zoals onbeschoft tot asociaal.

Dus wat is hier dan toch gaande?
Over het algemeen zorgen Motoren voor minder overlast maar bedienen wel heel veel mensen op zeer luid geluid. En in de zomer komen er nog meer dan normaal.
Waarom toch die geluidsoverlast van zelfs een standaard motor.

En dan heb je ook nog de Motorrijders die zijn motor aan de voordeuren van de bewoners starten om zo van de stoep te rijden. Gekkenhuis gewoon Asociaal.
Enorme start herrie en sommige laten de motor dan ook nog stationair warm lopen.
Een standaard auto is veel rustiger dan Welke motor die ik ooit heb gehoord.
Waarom is dat toch? Wat vinden anderen hier nou van?
Dit zie/horen wij hier in de steden steeds vaker.
 
Laatst bewerkt:
Nou, dat een standaard auto veel rustiger is dan welke andere motor ook is een schromelijke overdrijving, ken genoeg motoren die zeker net zo stil zijn als de gemiddelde auto.
Woon zelf trouwens in een dorpje en ik hoor net zo vaak auto's als motoren.
Dat motoren bij jou misschien meer opvallen kan zijn omdat je er op let en niet gewend bent aan het geluid. Het een keer als storend ervaren hebt en er daardoor alleen maar meer op bent gaan letten.
En zeggen dat u geluidsoverlast heeft van een standaard motor is nogal subjectief he. Hoe weet u zo zeker dat die motor inderdaad aan de fabriekstandaard voldeed?
 
:W

Naast een luchthaven gaan wonen en dan klagen dat het vliegtuig van maatschappij X meer lawaai maakt dan maatschappij Y.
 
Waarom toch die geluidsoverlast van zelfs een standaard motor.

En dan heb je ook nog de Motorrijders die zijn motor aan de voordeuren van de bewoners starten om zo van de stoep te rijden. Gekkenhuis gewoon Asociaal.
Enorme start herrie en sommige laten de motor dan ook nog stationair warm lopen.
Een standaard auto is veel rustiger dan Welke motor die ik ooit heb gehoord.
Waarom is dat toch? Wat vinden anderen hier nou van?

Een standaard motor is volgens de wet goedgekeurd dus de hoeveelheid aan overlast daarvan kan helaas niet anders worden omschreven dan ''persoonlijk''.

Waarom het asociaal is om van de stoep af te rijden snap ik niet helemaal? Wel staat de motor bij mij ook op de stoep en duw ik deze niet eerst de weg op om de simpele reden dat een motor nogal zwaar is om te duwen en als je hem aan de hand het stoepje aftrekt dat veel meer moeite kost dan hem er rustig af te rijden.
''Sommige laten de motor dan ook nog stationair warm lopen'' in tegenstelling tot wat precies..? Vol gas warm laten lopen? Ik snap ook hier niet helemaal wat het probleem is. Daarbij komt dat de meeste motoren stationair helemaal niet zoveel herrie maken, dit is in mijn ogen toch ook weer ''persoonlijk''.

En een standaard auto is rustiger omdat een auto aan alle kanten geluidsdempend is. De eisen aan een auto zijn hoger dan aan een motor fiets en de uitlaat bij een auto dempt een stuk meer. Hierdoor heb je dus minder in en minder uitlaat geluid dan bij een motorfiets.
 
Laatst bewerkt:
Ik vond het maar een moeilijk te lezen tekst om eerlijk te zijn.

Overigens kan ik amper wegrijden als mijn motor nog heel erg koud is. Hij moet toch ff aan zijn terwijl ik mijn helm en handschoenen aan doe. Dus tja...
 
Jammer, de conclusie ontbreekt.

Een geheel standaard motor, zoals je stelt, zal niet veel herrie maken. Net als voor alle andere voertuigen (auto's, brommers, Ferrari's) worden ook aan motorfietsen eisen gesteld ten aanzien van de geluidsproductie.

Maar je kunt niet alle motorfietsen over één kam scheren. Iedere motorfiets heeft zijn eigen typegoedkeuring. Hierop staat het maximaal toegestane geluidsniveau in dB vermeldt. Bij een overschrijding van meer dan 2dB méér wordt bekeurd. Maar voor de ene motorfiets ligt het toegelaten geluidsniveau anders dan voor de andere motorfiets.

Datzelfde geldt voor auto's, hetgeen verklaart waarom je de Ferrari F40 eruit pikt. Die maakt veel meer herrie dan de Kia Picanto van de buren en dat mag 'ie ook. Het slechts nieuws voor jou is dus dat je ermee zal moeten leren leven. Het ene voertuig mag wettelijk méér geluid produceren dan de andere. Het is niet anders. Zo woon ik - ook in een grote stad - vlakbij een ziekenhuis. Die sirenes hoor je pas van ver aankomen...!

Het is natuurlijk wat anders als iemand met geheel open uitlaten en hoog in de toeren voorbij knalt, dán krijg je herrie. Maar die herrie is dan ook strafbaar. En in sommige gevallen zou je dan kunnen spreken van asociaal.

Maar dat zal ik niet zo gauw zeggen. Leven en laten leven. En misschien rij jijzelf geen motor, maar zit je wel drie keer per week te oefenen met je klarinet. Of geef je elk weekend feestjes tot 07:00u. Of heb je een hond die blaft als je niet thuis bent. Of heb je 6 kinderen die als een olifant de trappen op- en afrennen en met de deuren gooien. Of heeft je vrouw de neiging tot krijsen als je anale seks bezigt. En zo hebben we allemaal wát. Welkom in de grote stad!

Edit: ah de conclusie is toegevoegd. Als je je ergert aan motorfietsen die op de stoep warm staan te draaien.... Waarom dan een klaagzang op een forum terwijl je de bestuurder gewoon even kan aanspreken...???????? En waarom iemand zijn motor van de stoep af rijdt: een béétje motor weegt 180 - 280 kilo, succes met duwen, in je motoroutfit.
 
Laatst bewerkt:
Sorry?

Wat was eigenlijk het doel van uw bericht?
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt me ook dat een auto veel makkelijker te dempen is (o.a. gezien het veel langere uitlaat traject van voor naar achteren). En motoren zijn toch wel, over het algemeen, veel meer op vermogen gebouwd. Wat volgens mij ook snel leidt tot meer geluidsproductie.

En zoals gezegd, motoren maken ook nog wel eens een ander geluid dan men gewend is. En daarom vallen ze natuurlijk ook meer op.

Mij vallen in de stad eigenlijk veel vaker van die Sjonnies op, in hun oude verrotte auto met een kachelpijp als uitlaat. En dan keihard de muziek aan met een zo luid mogelijke subwoofer waar nog net niet de deuren van open springen en de ramen uit de rubbers knallen.
 
Ben jij zo'n persoon die huilie huilie doet als de brave borst naast hem een paar minuten te vroeg z'n gras gaat maaien op een zondag?
Als je er niet tegen kan dat iemand z'n motor op de stoep start in de stad, kan je beter verhuizen naar Twente en tussen de koeien gaan wonen.

Als dat geen optie is kan je altijd nog preventief je trommelvliezen perforeren, dan weet je zeker dat je nergens last van hebt. :+

:W
 
Laatst bewerkt:
Welkom in het mooie Nederland, waarin iedereen altijd gelijk heeft en over al het andere klaagt.

Over klagen gesproken:
Guit, hoor je hier huilen! Kilometers verder op! Wil je daarmee stoppen, je overstemt al dat mooie motor-geluid!

Oh, en duw alsjeblieft je auto even de straat uit voordat je em start, dat wil ik echt niet bij mij voor de deur :')
 
Laatst bewerkt:
Een vriend van me heeft een geluidstechnisch heel erg ongunstig appartement op 6 hoog. Je kan op het balkon letterlijk de voetgangers aan de overkant (zeker 30 meter verderop) horen praten. Laat staan hoe hard een opgevoerd scootertje dan klinkt. De oorzaak is in dat geval dat het gebouw er tegenover een kantoorgebouw is met een gladde buitenkant, waardoor al het straatgeluid naar de andere kant wordt weerkaatst. Dat TS vogeltjes boven het stadsgeluid uit hoort zou juist wel eens kunnen bewijzen dat hij in een zeer ongunstig gebouw woont.

Feit blijft dat de stad een luide plek is om te wonen. Zeker als je je op bepaalde geluiden gaat fixeren "klinkt" het steeds harder en harder, ook al is dat eigenlijk niet zo. Vrachtverkeer kan bijvoorbeeld ook een zeer diep bulderend (zelfs voelbaar) geluid maken, maar daar hoor ik TS dan weer niet over.

En ja, er zijn een paar motor rijders die debiel veel herrie maken en als een pubertje aan het gas hangen. En zo heb je ook asociale automobilisten met brul uitlaatjes, asociale schreeuwerds, asociale buren, asociale toeteraars (in een verder stille auto), zelfs asociale vogels (Eksters).. ;)
 
@ Southbounddog en je denkt dat ze in Twente geen 'kabaal' maken ^_^?

Misschien kunnen we dan voor het huis met karbit schiet'n?

Vind zelf dat er niks mooiers is dan het geluid van motoren. Kijk ook graag even uit het raam als er een voorbij rijdt.
 
Laatst bewerkt:
Oh ja, carbid schieten. Dat deed ik vroeger ook nog wel eens toen ik nog in 't oosten woonde.
Gelukkig is Twente niet zo dichtbevolkt als een grote stad. Ga gewoon lekker rustig in Rossum wonen, daar wonen toch meer koei'n dan boer'n :')
 
Laatst bewerkt:
En dan heb je ook nog de Motorrijders die zijn motor aan de voordeuren van de bewoners starten om zo van de stoep te rijden. Gekkenhuis gewoon Asociaal.
Enorme start herrie en sommige laten de motor dan ook nog stationair warm lopen.
Een standaard auto is veel rustiger dan Welke motor die ik ooit heb gehoord.
Waarom is dat toch? Wat vinden anderen hier nou van?
Dit zie/horen wij hier in de steden steeds vaker.


1295598d1385598127-what-your-opinions-watch-not-sure-if-trolling-serious.jpg.png
 
Ik vond het maar een moeilijk te lezen tekst om eerlijk te zijn.

Overigens kan ik amper wegrijden als mijn motor nog heel erg koud is. Hij moet toch ff aan zijn terwijl ik mijn helm en handschoenen aan doe. Dus tja...
Daar moet je effe mee naar de dealer, dat is niet goed :N
 
ghehe wat een gemauw zeg _O-

ik woon aan een veel bereden dijk, heerlijk als er somers motoren overheen vlammen.

van jankende racers tot aan bulderende harley's (of ducati's *O* )

Tip: probeer je er niet aan te ergeren maar geniet er van net als de motorrijders zelf :]
 
Welkom,

normaal gesproken stellen mensen zich eerst voor op dit Forum .....

dan kunnen we je allemaal gezellig "hartelijk Welkom" heten....

daarna kun je je gal spuien naar harte wens.


Maar let wel... dit is een forum waar mensen plezier beleven aan motorrijden in welke vorm dan ook.... en waar we allemaal, de een iets meer de ander iets minder, sociaal met elkaar omgaan.

Maar ik denk dat je met vanuit het niets aanmelden en in je eerste reactie al meteen begint te klagen hier niet al te veel vrienden zult maken...

En begrijp 1 ding heel goed... waarschijnlijk zijn er mensen in de maatschappij die zich ook storen aan jouw gedrag ( in welke vorm dan ook )!!
 
Laatst bewerkt:
Potverdikkie!.. gewoon op de stoep starten!

Wie doet dat???

Ik start mijn motoren zelfs in de tuin al. :$

Sterker, heb mijn tuin zo aangepast dat ik er zo uit kan rijden zonder al te veel moeite :Y
Maar goed, ik heb E-keur. Dus dan mag het.
 
Terug
Bovenaan Onderaan