Geluidsoverlast Motorrijders

Zolang het trouwens maar bij klagen blijft. Je hebt personen die dan soms een stap te ver gaan.

Praktijken met grind in de bochten strooien en draden spannen. :X
Tot dusver nooit gehoord dat dit in Nederland is gebeurd. Hoop dat zo te houden.

en gieters :+
 
En mensen die klagen dat, wanneer ze in de achtertuin zitten geen normaal gesprek met elkaar kunnen voeren omdat er steeds motoren met open pijpen langs komen rijden, die hebben misschien wel ooit een huis op de verkeerde locatie gekocht....

Daar moet ik even op reageren.
Toen ik nog vlak bij de TT-baan woonde heb ik nooit gehad dat wij vanwege races elkaar niet meer konden verstaan in de tuin. Wel wanneer het stoplicht van de ringweg op groen sprong en het verkeer van uit stilstand optrok. Vreemd genoeg hoorde je daar nooit iemand over klagen.......
Wel als er fietsbellen te horen waren tijdens de start van de rijwielvierdaagse. Mijn conclusie is dan ook dat het gewoon elke dag lawaaierig moet zijn, want dan valt het niet meer op :P

Hoppa, 365 dagen per jaar racen :+
 
Als je langs de spoorbaan gaat wonen, hoor je om het half uur of nog vaker de trein. Als je er drie maanden woont hoor je hem niet meer.
 
En mensen die klagen dat, wanneer ze in de achtertuin zitten geen normaal gesprek met elkaar kunnen voeren omdat er steeds motoren met open pijpen langs komen rijden, die hebben misschien wel ooit een huis op de verkeerde locatie gekocht....

Ik weet niet of je dat serieus bedoelt maar dit is natuurlijk de omgekeerde wereld. Tenminste als het gaat over open uitlaten
 
Ja dat gedeelte bedoel ik serieus.

Het is echt niet zo dat elke motor met een open pijp hem constant in de toerenbegrenzer jaagt.
Ik woon zelf redelijk dicht bij een doorgaande weg, met een rotonde om mijn woonwijk in te rijden, met daarvoor en daarna een lang recht stuk.
En ja, ook ik hoor er wel eens een zijn motor flink naar de begrenzer jagen.
Maar dat zijn echt uitzonderingen.
De meeste motorrijders rijden vrij normaal.

En het tweede gedeelte bedoel ik met een serieuze ondertoon.
Wanneer jij zo graag in die rustieke boerderij aan dat mooie dijkje wil gaan wonen, weet je dat er bij mooi weer vele fietsers, dagjesmensen en motorrijders langs je huis zullen komen.
En ook hiervoor geldt, de meeste motorrijders rijden vrij normaal, het is die enkeling die zich niet wil aanpassen en met open pijp langs komt knallen


En wanneer je dat van tevoren niet wist toen je laan die mooie dijk ging wonen, heb je je huiswerk gewoon niet goed gedaan.
Dat geldt ook voor mensen die bij een speeltuin, spoor, vliegveld, oid gaan wonen.
Dan weet je dat je een grotere kans op geluidsoverlast hebt, dan dat je ergens gaat wonen waar deze overlastveroorzakers niet zijn.

Dan moet je niet gaan liggen zeiken dat je last van geluidsoverlast hebt van jankende kinderen, treinen, vliegtuigen oid.

En als je ergens al lang woont en je krijgt steeds meer last van geluidsoverlast omdat er bv steeds meer motoren over je mooie dijkweggetje rijden, meer treinen over het spoor rijden, meer vliegtuigen overvliegen, enz., dan had je dat natuurlijk wel een beetje kunnen verwachten.
Dat heet economische vooruitgang.
 
Ferrari F40?
Lijkt me sterk dat die ergens in de stad rond rijd. Is een auto van pak weg 1 miljoen en zeldzaam in Nederland.

Wat ook anderen al zeggen, zie geluiden horen bij de stad. Je kan niet verlangen dat de man zijn motor eerst de straat uit loopt om hem te starten.
 
Mijn enfield diesel maakt best takkeherrie.. ik schaam me er wel eens voor.. en afstellen/proefdraaien bij huis/in woonwijk voel ik me bezwaard voor..
ik wil niet voor de zoveelste harley-compensatie-herrieschopper overkomen of dat mensen er als zodanig last van hebben../
 
Als je langs de spoorbaan gaat wonen, hoor je om het half uur of nog vaker de trein. Als je er drie maanden woont hoor je hem niet meer.

Ik hoop het niet. Heb je na lang sparen net die motor gekocht met dat specifieke geluid wat jij zo mooi vindt. Een duc, harley, R1 of welk model je ook aanspreekt. Investeer je vervolgens nog voor een kapitaal aan in- en uitlaat, niet volledig open en associaal snerpend hard, maar net dat iets diepere geluid dat zelfs het gros van niet motorrijdend nederland weet te waarderen. En dan rij je er drie maanden op en zou je het niet meer horen.....

Maar geluid is niet alleen maar exacte wetenschap. Een hoog jankende viercylinder of een twin voelen heel anders in je oren. De een kan beter tegen hoge tonen de ander tegen donkere tonen. Voor mij persoonlijk is dat over het algemeen maximaal twee cylinders, maar er zijn ook genoeg uitzonderingen.

Verder is het ook een kwestie van een beetje gezond verstand. Er is wel een verschil tussen een motor een kwartier stationair warm laten draaien (los van of dat goed is) of vol in de toerenbegrenzer te jagen, of gewoon starten en rustig wegrijden. Maar dat geldt voor het hele rijden, bij fietsers en vooral kinderen even de snelheid eruit en ruim er langs en bij dieren liefst het gas even helemaal dicht. Open uitlaten is 1 ding, maar hoe je ermee omgaat is een tweede.
 
De trein hoor je wel maar het dringt niet echt meer door tot in je hersenpan. Het is normaal.
Bij andere geluiden kunnen de alarmbellen afgaan, zoals bij een claxon of motor.
 
Ferrari F40?
Lijkt me sterk dat die ergens in de stad rond rijd. Is een auto van pak weg 1 miljoen en zeldzaam in Nederland.

Wat ook anderen al zeggen, zie geluiden horen bij de stad. Je kan niet verlangen dat de man zijn motor eerst de straat uit loopt om hem te starten.
Toch wel volgens mij... of je hebt nog verschillende uitvoeringen oid, maar ik heb 1 of 2x een ferrari f40 zien rijden bij Bergen (aan zee)! Ik had dacht ik gehoord dat er 1 of 2 rondrijden in NL.

Over dat laatste... de vader van een vriend van me heeft een Honda cb1000r als ik het goed zeg met sportuitlaat. Nu zit er al een andere onder omdat ie naar duitsland ging rijden, maar die 1e uitlaat was zo hard dat hij eerst 100, 200 meter met de motor van huis vandaan liep om vervolgens die motor te starten! Hij moet dan ook vaak vroeg in de ochtend weg XD

Ik zou er op kicken, zo'n aso hard geluid! :9~ :} *O*
 
Toch wel volgens mij... of je hebt nog verschillende uitvoeringen oid, maar ik heb 1 of 2x een ferrari f40 zien rijden bij Bergen (aan zee)! Ik had dacht ik gehoord dat er 1 of 2 rondrijden in NL.

Over dat laatste... de vader van een vriend van me heeft een Honda cb1000r als ik het goed zeg met sportuitlaat. Nu zit er al een andere onder omdat ie naar duitsland ging rijden, maar die 1e uitlaat was zo hard dat hij eerst 100, 200 meter met de motor van huis vandaan liep om vervolgens die motor te starten! Hij moet dan ook vaak vroeg in de ochtend weg XD

Ik zou er op kicken, zo'n aso hard geluid! :9~ :} *O*

Klopt! Ben ik een keer op de randweg van Alkmaar tegen gekomen. Ik dacht dat ik 4 MV's hoorde, dus de herrie klopt ook wel ;) en die kerel was ook bekend met MV want ik kreeg de duim :) leuk die herrie makers onder elkaar :}
 
Ik gok dat ik dat kicken op een tering hard geluid nooit echt zal begrijpen. Vind vuurwerk ook tof maar niet als je een vlinderbom naast me laat ontploffen. Daarnaast is het ook simpelweg illegaal, niet dat dat mensen ervan weerhoudt hoor. 'T tekent wel de situatie, eigen belang boven alles en dat is jammer.

Enneh, komen hier genoeg trekkers/oldtimerdagen voorbij, dat zijn ook vaak open pijpjes maar een stuk plezieriger om aan te horen :Y

Als ze nou een voorrijder nemen op een normale motorfiets en die doppen laat uitdelen? :9 Maar geniet vooral van je geluid, zeg dat dan ook gewoon i.p.v. het redt m'n leven.
 
Toch wel volgens mij... of je hebt nog verschillende uitvoeringen oid, maar ik heb 1 of 2x een ferrari f40 zien rijden bij Bergen (aan zee)! Ik had dacht ik gehoord dat er 1 of 2 rondrijden in NL.

Natuurlijk zijn er F40's in Nederland, zo zeldzaam zijn ze ook weer niet (er zijn er meer dan 1300 van gebouwd). Maar dat rondrijden valt wel hard tegen, ik denk dat de gemiddelde F40 amper 1.000km per jaar maakt.

Er is niemand in Nederland (of waar dan ook ter wereld) die systematisch overlast heeft van F40's :+
 
Ferrari F40?
Lijkt me sterk dat die ergens in de stad rond rijd. Is een auto van pak weg 1 miljoen en zeldzaam in Nederland.

Wat ook anderen al zeggen, zie geluiden horen bij de stad. Je kan niet verlangen dat de man zijn motor eerst de straat uit loopt om hem te starten.

Kan best, maar het nadeel van de stad is dat daar ook mensen wonen. Verplaatsing van het probleem dus. Mijn voorstel is om je motor de stad uit te duwen. :Y
 
Als betrouwbare vraagbaak en erkende analist (baanbrekend evolutiebioloog turned onderzoeker op het gebied van de evolutionaire aspecten van dementie) op dit forum wil ik jullie mijn gekwalificeerde mening inzake deze kwestie niet onthouden:

De problematiek betreft psychogeriatrische (niet te verwarren met gerontopsygologische) symptomen. Of beter gezegd, signalen, want de betrokkenen zijn zich niet of nauwelijks bewust van de uitingen van hun ziekte. Deze mensen zijn, in een al dan niet vroegtijdig, stadium onderhevig aan de aantastingen van een ontstekingsreactie van hun hersenschors (Alzheimer dementie), of/dan wel of gecombineerd met, de grote hersenen (vasculaire dementie). Bij een MRI scan blijkt al bij de eerste uitingen van de ziekte dat de hersenmassa met 25% gereduceerd is. Deze eerste uitingen omvatten sterk verminderde tolerantie gepaard gaan aan een hoog niveau van irritatie voor prikkels, beperkt overzicht en beperkingen in de uitvoerende functies van de hersenen (allemaal gelocaliseerd in de prefontale hersenschors).

De droevige waarheid is dat de meeste onderzoekers op dit terrein niet goed hebben opgelet tijdens de colleges evolutiebiologie of hieraan zelfs niet hebben deelgenomen, zodat de focus van het onderzoek naar de oorzaken en oplossingen van psychogeriatrische (dementie) problemen gericht is op lapmiddelen met, hey presto, zero effect; helaas is de farmaceutische industrie hierop ingesprongen en worden er allerlei hopeloze geneesmiddelen, meestal in pleistervorm, aan de man/vrouw gebracht.

Het echte onderzoek is enorm kostbaar (vergelijkbaar met maan/marslandingen) en concentreert zich op gencomplexen als SIRT-1 en TOR, welke een zogenaamde trade-off bewerkstelligen tussen vroegtijdige vruchtbaarheid aan de ene kant en anderzijds terminale ouderdomsziektes (alle ontstekingsreacties), als Alzheimer, hart- en vaatziektes, kanker en COPD. Een iets uitgestelde vruchtbaarheid kan, door genetische manipulatie, al deze ouderdomsgerelateerde ziektes genezen (zie bv. de publicaties en populaire boeken van de biochemicus Nick Lane).

Ondertussen erger ik mezelf ziek aan de kankerherrie van mijn Two Brothers uitlaat, vraag me tijdens het woon-werk verkeer voortdurend af of de uitlaat lek is, of dat ik misschien het luchtfilter niet goed heb aangesloten op de aanzuigbuizen...

Ik heb het hele topic zeer geamuseerd doorgelezen, tot ik bij jouw post kwam. Drie dingen vallen mij op:
1. Het lijkt alsof je indruk probeert te maken met je prestaties en jezelf beter acht dan de gemiddelde MF'er.
2. Alinea 2-4 lijken meer op een cry-for-help en een wanhopige crowdfunding actie voor wetenschappelijk onderzoek. Jammer.
3. Voor een medisch-wetenschapper vind ik de gekozen term 'kankerherrie' erg teleurstellend. Het mag van jou toch worden verwacht dat je bekend bent met de impact die deze ziekte heeft op het leven van patiënten en omgeving.

Alles tezamen: Triest.
 
Wat ook anderen al zeggen, zie geluiden horen bij de stad. Je kan niet verlangen dat de man zijn motor eerst de straat uit loopt om hem te starten.

Neuh, maar je kunt wel verlangen dat een motor niet meer dan zoveel dB geluid maakt. Zoals je ook mag verlangen dat de buren hun muziek binnen bepaalde grenzen houden, en dat de aannemer aan de overkant geen 100dB produceert. Ik woon in de stad, ik weet alles van geluid, en wat ik 's nachts hoor als ik in mijn bed lig zijn eigenlijk alleen motoren die ff lekker doortrekken op een weg een kilometer verderop.


Overdag hoor ik meest scooter alarmen die voor nop afgaan. Dat is wel irritant.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het hele topic zeer geamuseerd doorgelezen, tot ik bij jouw post kwam. Drie dingen vallen mij op:
1. Het lijkt alsof je indruk probeert te maken met je prestaties en jezelf beter acht dan de gemiddelde MF'er.
2. Alinea 2-4 lijken meer op een cry-for-help en een wanhopige crowdfunding actie voor wetenschappelijk onderzoek. Jammer.
3. Voor een medisch-wetenschapper vind ik de gekozen term 'kankerherrie' erg teleurstellend. Het mag van jou toch worden verwacht dat je bekend bent met de impact die deze ziekte heeft op het leven van patiënten en omgeving.

Alles tezamen: Triest.
Vraag jij je niet af voor wie je het nu opneemt?
 
Neuh, maar je kunt wel verlangen dat een motor niet meer dan zoveel dB geluid maakt. Zoals je ook mag verlangen dat de buren hun muziek binnen bepaalde grenzen houden, en dat de aannemer aan de overkant geen 100dB produceert. Ik woon in de stad, ik weet alles van geluid, en wat ik 's nachts hoor als ik in mijn bed lig zijn eigenlijk alleen motoren die ff lekker doortrekken op een weg een kilometer verderop.


Overdag hoor ik meest scooter alarmen die voor nop afgaan. Dat is wel irritant.

Oh ja? Ik dacht altijd dat het de kalashnikovs waren die leeg geschoten werden door de bontkraagjes? Zie je, zo kun je je vergissen :+
 
Vandaag haal ik op een B-weg een politiemotor in die stil staat bij een tankstation.

Harley met een open twee-in-één uitlaat, muziek (Nighttrain) op volle sterkte aan
.
Eenmaal aan het stoplicht gekomen komt de politiemotor naast me staan.

Ik kijk naast me en kijk de agent in kwestie aan, agent in kwestie kijkt op zijn beurt mij aan, knikt vriendelijk met een glimlach op zijn gezicht en ik knik vriendelijk terug.

Stoplicht wordt groen, agent gaat linksaf, ik rechtsaf.

Happy days.

En een ander wordt gedagvaard en is z'n motor (tijdelijk) en z'n uitlaat (permanent) kwijt.

En zo zie je maar weer, kennelijk wordt geluidsoverlast ook door de politie sterk verschillend ervaren.
 
1. Het lijkt alsof je indruk probeert te maken met je prestaties en jezelf beter acht dan de gemiddelde MF'er.


Alles tezamen: Triest.


Komt wl. omdat je zelf het IQ hebt van een sprinkhaan :X :+

Man maak je niet zo druk, ik vond zijn reactie wel grappig.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag haal ik op een B-weg een politiemotor in die stil staat bij een tankstation.
Harley met een open twee-in-één uitlaat, muziek (Nighttrain) op volle sterkte aan
Eenmaal aan het stoplicht gekomen komt de politiemotor naast me staan.
Stoplicht wordt groen, agent gaat linksaf, ik rechtsaf.
En een ander wordt gedagvaard en is z'n motor (tijdelijk) en z'n uitlaat (permanent) kwijt
Wat voor hesje had je aan ? ;) _O-
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan