Gemakkelijk te dragen motorkleding

swetty

MF veteraan
15 jan 2002
43.876
13.509
Twente
Ik zit al een tijdje te overwegen om naast mijn Power-Ranger motorpak voor het snelle werk met de 888 om iets gemakkelijker motorkleding (textiel oid) voor de vfr aan te schaffen.

Echter ik heb geen idee cq ervaring jullie hebben mbt mijn vraag......Geen korte broek, t-shirt en slippers uiteraard.... ;)

Nu rij ik niet met kou/regen dus al te moeilijk lijkt mij niet voor een bepaalde richting. En natuurlijk kan ik altijd naar de plaatselijke Motoport vestiging danwel ter maat gaan.

Kortom, veilig en gemakkelijke ‘zit’..
 
Ik rij sinds dit jaar met een kevlar spijkerbroek (portemonnee kan in de achterzak :t ) met knee protectors erin,of het werkt als ik val weet ik niet/wil ik ook niet weten :+
Daarnaast een bering leren jas aangeschaft met losse aanritsbare rits ( _O- ).
De lose rits kan je aan een broekriem vast zetten zodat je broek/jas combinatie iets "van aan elkaar "zit.
Korte zomerhandschoentjes (buse) en gewone sport/toerlaarzen,waarbij ik de broekspijpen over de laarzen trek, maken het af :t

Werkt prima :)
 
Laatst bewerkt:
Termaat geeft goed advies. Ze hebben vaak aanbiedingen. Zie site.
Normaal wel iets duurder dan de Duitse buren. (Louis-Polo)

Ik heb ook een (Louis-Vanucci) kevlar spijkerbroek. Ja, met knie en heup protectie.
De protectie heb ik (gelukkig) nog nooit hoeven testen.

Bij gewoon rondlopen merk je nauwelijks dat je een motor-spijkerbroek aan hebt.
In Zuid-Italië heb ik bij bloedhitte door stadjes gelopen met deze broek. Perfetto!!

Op de motor draag ik (vrijwel) altijd deze broek.
Pas beneden een graad of 5-10 doe ik de textiel-broek aan.
(ik kan goed tegen kou, erge warmte vind ik minder)

Laarzen heb ik van Daytona. Belangrijkste: Deze blijven ook bij hondenweer droog!
Nee, niet goedkoop, maar na eerdere laarzen met natte voeten iedere cent waard.

Ik heb 5 paar handschoenen. Met en zonder Goretex. Winter, gewoon, zomer en super-zomer.
De gewone leren zomerhandschoenen met gaatjes Highway-1 (Louis) draag ik het liefst.
Bij regen ga ik ook niet blij worden van natte (is vaak ook koude) handen. Dan is het tijd voor Goretex.

Als ik een flinke rit ga maken neem ik vaak een 2e set handschoenen mee voor als het in de loop van de dag warmer, kouder of natter wordt. Al naar gelang de verwachting neem ik dan dunne, dikke of Goretex mee.
 
Laatst bewerkt:
Ik draag mijn Booster hoodie met kevlar en protectoren graag op warme zomerdagen op binnenweggetjes. Echt een aanrader.
 
veilig en gemakkelijk

Alle 2 best wel subjectief...
Wat ik en/of de meerderheid van de mensheid veilig vind hoef jij niet veilig te vinden.
Hetzelfde geld voor gemakkelijk.....

Mooi weer rijder zal wellicht met een goede kevlar broek en kevlar hoodie klaar zijn, dat trek je snel/makkelijk aan/uit....
of het veilig is, tsja.... test het eens uit en geef ons de resultaten?

Een simpele textielen motor overbroek heb ik ook zo aan/uit getrokken en is (voor mij) net zo makkelijk.
Gewone textielen (of leren) motor jas er boven en klaar.....

Beste tip is: ga passen...
Nog een tip, ga op de motor naar Termaat, dan kan je passen en mag je even op je eigen motor zitten om te "kijken" hoe het voelt ;)
(edit: Dat geeft vaak een net wat beter beeld dan op de "pas motor" ;) )
 
Laatst bewerkt:
Je mag sowieso ook op de Yamaha zitten beneden. In mijn geval: Gelukkig stond hij vast, zodat ik via het stepje op kon stappen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hetzelfde geld voor gemakkelijk.....

Mooi weer rijder zal wellicht met een goede kevlar broek en kevlar hoodie klaar zijn, dat trek je snel/makkelijk aan/uit....
of het veilig is, tsja.... test het eens uit en geef ons de resultaten?

Een simpele textielen motor overbroek heb ik ook zo aan/uit getrokken en is (voor mij) net zo makkelijk. Gewone textielen (of leren) motor jas er boven en klaar.....
Gelijk heb je wel dat kevlar broek minder veilig kán zijn.
Als je in Zuid-Europa op vakantie bent en bezoekt een stadje dan is motorjeans ideaal.
Dan ga je niet blij worden als je in je leren apenpak (waar Rossi de Moto-GP mee wint) door de hitte wandelt. Meestal zie je die Rossi-look-alikes ook niet verder dan 25m weg van hun motor. Snap ik! Met zo'n pak kan je ook helemaal niet lopen.

Een textiele broek gaat in de vakantie zorgen voor het echte sauna-gevoel. Daarnaast neemt de textiel-motorbroek tijdens de vakantie heel veel ruimte in. Je bent dan dus (bijna) gedwongen om ook bij temp ver boven 30'C de broek aan te blijven houden.

Al met al iets meer risico. Kan ik niet ontkennen.
Uiteindelijk zit je niet op de motor om het wegdek van dichtbij te inspecteren.
Maar als veiligheid dan toch een issue is zet dan de hele motor maar aan de kant en koop een dikke Audi.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zo'n spijkerbroek met kevlar ingenaaid icm motorlaarzen. Zit wel prettiger met warm weer dan mijn lederen motorpak. Weet nog niet of het bij ongeval of schuiver mijn tere velletje beschermd.
 
Ik heb ook een Draggin' kevlar jeans. Zit fijn (stretch), staat goed. Ik gebruik hem op vakantie als het warm is, of in de zomer voor woon-werk omdat ik me dan niet hoef te verkleden. Er zijn genoeg tests waaruit blijkt dat kevlar jeans een hele goede protectie geven. OK leer zal wat beter zijn, maar ik raas niet in mn jeans met 260 over het circuit. Ik denk niet dat het minder beschermt dan een andere textiele broek.
Jas: als het warm genoeg is, draag ik toch het liefst mijn leren jas. Alleen als het heel warm is, draag ik een doorwaaijas; lekker licht.

Heb je nu een ééndelig pak? Dan zou een tweedelig leren pak met stretchinzetten zeker ook het overwegen waard zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zo'n spijkerbroek met kevlar ingenaaid icm motorlaarzen. Zit wel prettiger met warm weer dan mijn lederen motorpak. Weet nog niet of het bij ongeval of schuiver mijn tere velletje beschermd.

Het dragen van niet te hete kleding hoort in mijn ogen bij ongevalpreventie.

Ik zag eens een "stomme Hollandeur" in zijn lederen overall op eens de vangrail in vallen @80km/h in Z-Frankrijk. Het was direct na een lange file waar we niet tussendoor konden filteren en ik vroeg me in mijn spijkerbroekje (motorjeans bestonden nog niet) al af hoe hij het vol kon houden. Heatstroke is levensgevaarlijk en soms merk je het niet eens omdat je o.a stopt met zweten.
 
Ik zag eens een "stomme Hollandeur" in zijn lederen overall op eens de vangrail in vallen @80km/h in Z-Frankrijk. Het was direct na een lange file waar we niet tussendoor konden filteren en ik vroeg me in mijn spijkerbroekje (motorjeans bestonden nog niet) al af hoe hij het vol kon houden. Heatstroke is levensgevaarlijk en soms merk je het niet eens omdat je o.a stopt met zweten.

Dat is ook de reden waarom de gendarmes in Zuid-Frankrijk in een soort paardrijkostuum op de motor zitten met korte mouwen.

Alleen de tijden zijn wel veranderd. Er is tegenwoordig goede en beschermende motorkleding te vinden die wel verkoelend is en toch bescherming biedt. Zelf kies ik er voor een motorjas te dragen met losse regen-/binnenvoering die er bij warm weer uiteraard uit is. EN de jas is voorzien van ruime ventilatie op borst/rug en binnenzijde van mijn armen. Daar rij ik ook mee in Spanje bij temperaturen van 30+ zonder het warm te hebben. Ik draag daar gewoon een leren broek onder, maar wel met vochtregulerende lange onderbroek. Ik vind dat persoonlijk lekkerder dan motorjeans. Die heb ik wel, maar gebruik ik alleen als ik ergens heen ga waar ik geen zin heb me om te kleden.
 
Absoluut, nu het er is rij ik ook met beschermende, luchtige kleding in de zomer.

Maar zodra de afweging komt dat bijvoorbeeld (en dat is ook gewoon zo) een lederen broek met protectie het beter doet dan een kevlar jeans, denk ik bovenstaand bij mezelf (in het kader, niet vallen is veiliger dan welke kleding dan ook).
 
Ik rij sinds dit jaar met een kevlar spijkerbroek (portemonnee kan in de achterzak :t ) met knee protectors erin,of het werkt als ik val weet ik niet/wil ik ook niet weten :+
Daarnaast een bering leren jas aangeschaft met losse aanritsbare rits ( _O- ).
De lose rits kan je aan een broekriem vast zetten zodat je broek/jas combinatie iets "van aan elkaar "zit.
Korte zomerhandschoentjes (buse) en gewone sport/toerlaarzen,waarbij ik de broekspijpen over de laarzen trek, maken het af :t

Werkt prima :)
vraag me af of dat verstandig is floept hij er dan niet uit.
Meeste normale spijkerbroeken hebben al niet hele diepe achter zakken.
 
Alle 2 best wel subjectief...
Wat ik en/of de meerderheid van de mensheid veilig vind hoef jij niet veilig te vinden.
Hetzelfde geld voor gemakkelijk.....

Mooi weer rijder zal wellicht met een goede kevlar broek en kevlar hoodie klaar zijn, dat trek je snel/makkelijk aan/uit....
of het veilig is, tsja.... test het eens uit en geef ons de resultaten?

Een simpele textielen motor overbroek heb ik ook zo aan/uit getrokken en is (voor mij) net zo makkelijk.
Gewone textielen (of leren) motor jas er boven en klaar.....

Beste tip is: ga passen...
Nog een tip, ga op de motor naar Termaat, dan kan je passen en mag je even op je eigen motor zitten om te "kijken" hoe het voelt ;)
(edit: Dat geeft vaak een net wat beter beeld dan op de "pas motor" ;) )
Denk wel dat het veilig genoeg is voor binnenwegen zou toch aan minimale eisen moeten voldoen voor het de naam beschermende kleding mag dragen.
het moet meer beschermen tegen glij/val schade dan impact op object bijvoorbeeld een boom verlies je 9 van de 10 keer van.
 
Gelijk heb je wel dat kevlar broek minder veilig kán zijn.
Als je in Zuid-Europa op vakantie bent en bezoekt een stadje dan is motorjeans ideaal.
Dan ga je niet blij worden als je in je leren apenpak (waar Rossi de Moto-GP mee wint) door de hitte wandelt. Meestal zie je die Rossi-look-alikes ook niet verder dan 25m weg van hun motor. Snap ik! Met zo'n pak kan je ook helemaal niet lopen.

Een textiele broek gaat in de vakantie zorgen voor het echte sauna-gevoel. Daarnaast neemt de textiel-motorbroek tijdens de vakantie heel veel ruimte in. Je bent dan dus (bijna) gedwongen om ook bij temp ver boven 30'C de broek aan te blijven houden.

Al met al iets meer risico. Kan ik niet ontkennen.
Uiteindelijk zit je niet op de motor om het wegdek van dichtbij te inspecteren.
Maar als veiligheid dan toch een issue is zet dan de hele motor maar aan de kant en koop een dikke Audi.
Ik weet dat bijvoorbeeld revit een "door waai" lijn had paar jaar gelden bestaande uit een broek en jas, kortom het is maar net waar je kijkt. :+
 
Het dragen van niet te hete kleding hoort in mijn ogen bij ongevalpreventie.

Ik zag eens een "stomme Hollandeur" in zijn lederen overall op eens de vangrail in vallen @80km/h in Z-Frankrijk. Het was direct na een lange file waar we niet tussendoor konden filteren en ik vroeg me in mijn spijkerbroekje (motorjeans bestonden nog niet) al af hoe hij het vol kon houden. Heatstroke is levensgevaarlijk en soms merk je het niet eens omdat je o.a stopt met zweten.
:^

Helemaal mee eens! Ben er zelf eens het slachtoffer van geworden, 'veilig' in dik zwart leer op de snelweg bij 36 graden. Is uiteindelijk maar net goed gegaan maar ben er enorm van geschrokken.
Om je primaire veiligheid (een temperatuur waarbij je hersenen het nog goed doen) te bevorderen, moet je soms een concessie doen ten koste van de secundaire veiligheid.

Voor mij bij heet weer: open helm, doorwaaijasje + hyperkewl en kevlar jeans.
 
Laatst bewerkt:
1 delig leren pak of leren broek met losse jas (gecombineerd leer/textiel)

is het lekker warm, of moet ik ook een stuk lopen:
Motorjeans (ben toe aan een nieuwe/veiligere met betere protectie)
Houthakkersblouse met protectie of de losse jas.

Alpine stars laarzen.
Berik handschoenen of winter/waterdichte handschoenen
 
:^

Helemaal mee eens! Ben er zelf eens het slachtoffer van geworden, 'veilig' in dik zwart leer op de snelweg bij 36 graden. Is uiteindelijk maar net goed gegaan maar ben er enorm van geschrokken.
Om je primaire veiligheid (een temperatuur waarbij je hersenen het nog goed doen) te bevorderen, moet je soms een concessie doen ten koste van de secundaire veiligheid.

Voor mij bij heet weer: open helm, doorwaaijasje + hyperkewl en kevlar jeans.

Hittestuwing?

Ik zit bij de bedrijfsbrandweer,bekent fenomeen :')
 
Laatst bewerkt:
Genoeg te koop, 1 set voor alle weersomstandigheden bestaat niet.
Als mooiweerrijder heb je al 3 sets nodig:
- Doorwaaispul voor tropische temperaturen
- Midweerset voor normale omstandigheden
- Koudweerset om 's winters ook je rondje te kunnen maken

Aan 3 jassen en 3 paar handschoenen ontkom je niet, met 2 broeken en helmen ga je het wel redden net als met 2 paar schoenen.
 
Genoeg te koop, 1 set voor alle weersomstandigheden bestaat niet.
Als mooiweerrijder heb je al 3 sets nodig:
- Doorwaaispul voor tropische temperaturen
- Midweerset voor normale omstandigheden
- Koudweerset om 's winters ook je rondje te kunnen maken

Aan 3 jassen en 3 paar handschoenen ontkom je niet, met 2 broeken en helmen ga je het wel redden net als met 2 paar schoenen.
Ik heb er maar 2, tropische temperaturen rij ik niet.
Alleen bij uitzondering.
 
Ik weet dat bijvoorbeeld revit een "door waai" lijn had paar jaar gelden bestaande uit een broek en jas, kortom het is maar net waar je kijkt. :+
Bij warm(er) weer draag ik naast mijn Kevlar-jeans ook een doorwaai-jas en dunne handschoenen.

Deze combi is (voor mij) geschikt tussen 0'C en 45'C (en warmer)
Tijdens mijn vakantie in Italië had ik op Sicilië alles 'open' staan en gebruikte hele dunne zomer-handschoentjes. (binnenkant leer, buitenkant gaas)

Bij gewonere zomer-temps gebruik ik mijn zomerhandschoenen. Rondom leer met gaatjes.

Op de terugweg van Italië kwam ik midden in de nacht over de Gotthardt-pass bij een temp net boven NUL. Niet echt koud gehad, maar dan wel dikkere handschoenen aan! Meeste zorg heb ik daar gehad om niet midden in de nacht ergens een bocht te missen. Met het regenpak over de 'zomer-outfit' kan je prima de koude wind tegenhouden.(regenpak wordt bij lage temp. wel erg crispy!)
 
Bij warm(er) weer draag ik naast mijn Kevlar-jeans ook een doorwaai-jas en dunne handschoenen.

Deze combi is (voor mij) geschikt tussen 0'C en 45'C (en warmer)
Tijdens mijn vakantie in Italië had ik op Sicilië alles 'open' staan en gebruikte hele dunne zomer-handschoentjes. (binnenkant leer, buitenkant gaas)

Bij gewonere zomer-temps gebruik ik mijn zomerhandschoenen. Rondom leer met gaatjes.

Op de terugweg van Italië kwam ik midden in de nacht over de Gotthardt-pass bij een temp net boven NUL. Niet echt koud gehad, maar dan wel dikkere handschoenen aan! Meeste zorg heb ik daar gehad om niet midden in de nacht ergens een bocht te missen. Met het regenpak over de 'zomer-outfit' kan je prima de koude wind tegenhouden.(regenpak wordt bij lage temp. wel erg crispy!)
Dat van dat regen pak klopt.
Meeste kou komt vaak door de wind, hou je die buiten dan een groot gedeelte van de kou ook.
 
Genoeg kunnen lezen en in koude winterperiode ga ik ‘winkelen’. Ik kom regelmatig in Nijmegen dus het zal Ter Maat worden waar ik ook mijn helm gekocht heb.

Met extremen extremen rij ik niet......zeker niet in de koude perioden want ik ben typisch een hobbie/mooi weer rijder.... ;)

Ik koppel het tzt wel terug maar kevelaar jeans/doorwaaijas lijkt me vooralsnog een goede optie.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan