gemakkelijkst naar links of rechts bochten nemen?

Welke bocht gaat het best?

  • Links

    Stemmen: 48 51,6%
  • Rechts

    Stemmen: 26 28,0%
  • Alle twee even goed

    Stemmen: 19 20,4%

  • Totaal aantal stemmers
    93
Je zou het eens uit moeten proberen op een leeg stukje weg. Liefst zonder strepen, die leiden af.

Ik kon in Thailand (rijden ze links) niet eens verzinnen hoe ik schuin de kruising over moest zonder brokken, dus hoebedoelie geïndoctrineerd?

Volgens mij valt het wel mee, als je de goede situatie maar vonden kunt. De meeste bochten zijn maar veilig op één manier, dus kom je daar zo moeilijk achter.
 
Bij mij gaat op een of ander manier links ook veel beter. Begon al toen ik een 8je moest draaien. Links geen probleem, recht ging stuk minder :?
Eerste kneedown was ook links en duurde nog een tijdje voordat rechts lukte :?
 
bij mij gaan links en rechts ongeveer even vlot..
heb op die harde \'smeerlappen\' nog een schaamrandje van een kleine halve cm..
en das dan eigelijk vandaag nog der op gereden, want door dat k*tweer was \'t blijkbaar nogal onduidelijk geworden hoever ik reed..
 
Mijn pijp zit rechts, dus een mislukte rechter bocht is duurder dan een mislukte linkse. Zou een linkse bocht bij mij daarom gemakkelijker gaan? :+
 
Linkerbochten zijn idd vanwege kijktechniek (voor mij in ieder geval) gemakkelijker te rijden.
Verder ben ik linksdragend, en dus ligt het zwaartepunt meer naar links. :+
 
bochten naar rechts gaan ZWAAR beter dan die naar links... ;)

(ik ben links)

Heeft natuurlijk ook te maken met dat de meeste mooie bochten naar rechts gaan.

Dat vind ik ook .. maar dan heb ik pcies andersom.. bij mij gaat links veel beter Waar ligt dat nou aan???
Omdat ik rechtshandig ben ???
 
Voor mijn gevoel gaan linker bochten ook veel lekkerder :] (kben rechts) maar sommige rechter gaan super , bv. de Tarzan en Bosuit (A luyendijkbocht) (Zandvoort) en mandeveen/duikersloot (Assen) maar andere blijf ik klooien :( , shit ! nou weet de concurentie waar ze me kunnen ..... neeeaeaaeaaa.. eg nie! :+
 
Verder ben ik linksdragend, en dus ligt het zwaartepunt meer naar links. :+

:^

Eigenlijk zit het gewoon tussen de oren. Wat mark TT zegt klopt ook, maar niet onbelangrijk is: op welke kant val je het prettigst.

Ik val het liefst op links op de 1 of andere manier (proef ondervindelijk vastgesteld) en toch gaan bochten naar links het beste.
 
Tijd voor wat rijderstechniek; het idee dat je veel minder comfortabel de bocht links of rechtsom kan nemen heeft ALLES te maken met het feit dat je in een van beide bochten de stuurhelften te strak vast hebt. Daardoor werk je de motor tegen en gaat het voor je gevoel dus MINDER. Probeer wat meer te ontspannen en probeer de bocht mooi geleidelijk te doorlopen. Alleen druk uitoefenen met je kont op het zadel, je knie tegen de tankhelft en heel erg veel druk op je buitenste voetsteuntje. Hoe meer druk hoe beter. Paar keer oefenen en je hebt het gevoel te pakken.

Ga je voor je gevoel toch te hard de bocht in, dan in ieder geval nooit gas LOSLATEN, maar in dezelfde stand houden (of zelfs gas erbij), anders loop je direct naar buiten of ga je er gewoon af. Je MOET druk op je achterwiel blijven houden door gas te houden. Druk je motor desnoods met geweld naar het asfalt, de kans dat je hiermee crasht is klein. Dit omleggen van de motor kan heel snel en hard gebeuren, zonder dat je voorwiel zegt...\"doei!\". Maar verstandiger is om het zover niet te laten komen. Liever minder hard de bocht in en hard eruit, dan andersom, je bent dan nog sneller ook. En je hoeft geen trein te halen, toch ;) ?
Hoe oefen jij dan druk uit op je zadel met je kont ? :+ ik heb luchtgaatjes in m\'n pak dan is die druk zo weg hoor. *D
(druk op je zadel gaat in een bocht vanzelf hoor, middelpunt vliegende kracht)
En druk op je buitenste steppie? dus als je naar links gaat rechter steppie (?) dat is absoluut onmogelijk want dan zet je je motor rechtop en je wilt de bocht door toch? zelfde geld voor gas bij geven , dan waaiert hij naar toch buiten ? als je gas verminderd (inderdaad niet loslaten) valt hij de bocht in.
Wat betreft druk op je achterwiel houden dat klopt, 1 van de twee tegendruk (afremmend op de motor) , of voorwaartse druk als acceleratie.
sorry maar het klinkt heel onlogisch, of zie ik dat nou verkeerd?of heb ik je verkeerd begrepen?
 
Laatst bewerkt:
Zeker wel druk op je buitenste stepje. Daarmee kan je je fiets zeg maar op het asfalt drukken. Als je druk op je binnenste stepje zet druk je je onderuit, overdreven dan he.

Hier trouwens rechter bochten veel makkelijker. Komt door het vele oefenen bij op- en afritten.
 
Tot een duidelijke éénduidige conclusie kunnen we dus niet komen... tijd voor wetenschappelijk onderzoek!...als het nu maar eens DROOG bleef!!!!
 
Als je begint met motorrijden is je \"natuurlijke bocht\" het makkelijkst.
Denk maar aan schaatsen en fietsen, er is altijd een richting die voor je gevoel makkelijker gaat. (zal wel te maken hebben met je motoriek)

Op het moment dat je dan ervaring gaat opbouwen zal de bocht die je het meest gaat maken ook de makkelijkste worden. Bij mij is dat de rechtse omdat ik het lekker vind om op- en afritten te nemen.
 
Iedereen heeft wel voorkeuren voor links of rechts. Ik denk dat dat met bochten maken op de motor ook zo is... Kan nog niet veel zeggen over mijn voorkeur op de motor, maar afgaande op racefietsen... rechterbochten. [me]Snarfman die liever rechts valt dan Ro op links...
[/me]


Ik ben rechtshandig, maar linksbenig (standbeen is rechts) en mijn linkeroog is dominant. Euh... ben ik nog wat vergeten :? ;) :+
 
Zeker wel druk op je buitenste stepje. Daarmee kan je je fiets zeg maar op het asfalt drukken. Als je druk op je binnenste stepje zet druk je je onderuit, overdreven dan he.

Hier trouwens rechter bochten veel makkelijker. Komt door het vele oefenen bij op- en afritten.
Okay dan anders gezegd( want het klopt echt niet) als ik een bocht naar links maak zou ik m\'n rechter hand los kunnen laten (als ik geen gas zou moeten geven)want daar staat geen druk op en m\'n rechter voet is al bijna los en staat geen druk op , alles wat aan de rechterkant van m\'n motor hangt zort ervoor dat ik naar rechts ga of m\'n motor recht op komt (logisch gevolg van weer gewicht wil naar buiten, middeppunt blabla.)
dus alle druk links naar voren richten = grip

Hier twee foto\' om het toe te lichten op de een (met 299) zie je goed dat ik in die zitpositie bijna niet eens zou kunnen drukken op m\'n buitenste steppie. (want m\'n hele lijf hangt er naast)
En op de andere zie je dat ik nog maar net contact heb met het steppie.
Ps. als je nog wilt weten volgens welke ex gp en huidige SS coureurs mijn rijstijl en techniek goed was dan hoor ik het wel he? *D
sorry, no hard feelings of arrogantie maar ik kon het even niet laten
Echte am*dammer he?, ik hou van een beetje stangen ;)
za02_1.jpg

(hugenholtz)
01_1.jpg

 
Laatst bewerkt:
Op dinsdag 28 januari 2003 14:54 schreef Murphy het volgende:
.... Tevens is het zo dat als je verdwaald, in bijvoorbeeld de woestijn, je ook altijd een rondje naar links maakt, ook al loop je volgens je gevoel recht of naar rechts.
Hmmm, volgens mij ligt de verklaring voor dit fenomeen anders. Dat heeft te maken met de draaiing van de aarde. Je zit het namelijk ook gebeuren met draaikolken die ontstaan bij de afvoer bij het leeglopen van bijvoorbeeld een bad. Op het zuidelijk halfrond is het effect namelijk precies andersom.
 
Okay dan anders gezegd( want het klopt echt niet) als ik een bocht naar links maak zou ik m\'n rechter hand los kunnen laten (als ik geen gas zou moeten geven)want daar staat geen druk op en m\'n rechter voet is al bijna los en staat geen druk op , alles wat aan de rechterkant van m\'n motor hangt zort ervoor dat ik naar rechts ga of m\'n motor recht op komt (logisch gevolg van weer gewicht wil naar buiten, middeppunt blabla.)
dus alle druk links naar voren richten = grip

Ok, over de handjes, ik zet wel druk tegen het binnenste handvat. Maar bij voetsteun aan de buitenkant. En volgens mij doet het merendeel van de sportieve rijders dat (het merendeel kan ook niet rijden... :+ )
Mischien maar een polletje hierover opzetten :)
Mijn hugenholz:
8april1-2.jpg


Maar ik ben natuurlijk altijd in voor verbeteringen van mijn rijtechniek. Ga toch eens wat experimenteren.

Ennu, waarom heb je je snelste rondetijden nou weggehaald?
Hoefde je echt niet voor te schamen hoor ;)
 
Ja dit is natuurlijk iets heel normaals. Als je gaat skateboarden, surfen of snowboarden sta je ook met één bepaald been voor (of het liefst voor). Het is daar het normaalst om met je linker been voor te staan (zo willen de meeste mensen het). Zo zit het ook met bochten. Op een skateboard sta ik het liefst met mijn rechter been voor.. bochten doe ik het liefste linksom!
 
Terug
Bovenaan Onderaan