Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Nee dat weet ik , maar ik vond het in dit geval niet lekker overkomen en al m\'n snelste rondetijden staan nu bij het Grote Z.A.C. TopicOk, over de handjes, ik zet wel druk tegen het binnenste handvat. Maar bij voetsteun aan de buitenkant. En volgens mij doet het merendeel van de sportieve rijders dat (het merendeel kan ook niet rijden... )
Mischien maar een polletje hierover opzetten
Mijn hugenholz:
(Afbeelding)
Maar ik ben natuurlijk altijd in voor verbeteringen van mijn rijtechniek. Ga toch eens wat experimenteren.
Ennu, waarom heb je je snelste rondetijden nou weggehaald?
Hoefde je echt niet voor te schamen hoor
Ik moet het eerste klaverblad hier nog tegenkomen....Gewoon even op vakantie gaan naar Engeland, kun je naar hartelust linksom op de klaverblaadjes
de reden dat een bocht linksom makkelijker is heeft te maken met de werking van het hart.
de oorzaak is lichamelijk en het gevolg psyhologisch.
Oorzaak; het bloed wordt via de linkerkant het hart in gezogen, bij een bocht naar links wordt door de centrifugaalkracht die stroming makkelijker en bij een rechterbocht wordt deze tegengewerkt.
Gevolg; als je maar vaak genoeg de bevestiging krijgt dat die linkerbocht makkelijker gaat wordt het een psycholigische aangelegenheid, als je een snelle bocht naar recht maakt en naast de motor hangt is die centrifugale werking er niet, maar voor je aan die bocht begint zeggen jouw hersenen al op basis van jouw ervaringen "oei er komt een rechterbocht aan"
Remedie; braintraining, door te oefenen op rechterbochten kun je die reactie omschakelen, als je uiteindelijk vaak de bevestiging krijgt dat die rechterbocht geen probleem is schakel je de natuurlijke overlevingsreactie's uit.
overlevingsreactie's komen vanuit de kleine hersenen en deze kun je uitschakelen door training, een aantal van deze reactie's zijn;
- Onbewust verkrampen aan de stuurhelften waardoor het tegensturen en inkantelen wordt tegengewerkt ( werkende krachten zijn centripitaalkracht en traagheid van massa)
- gas dichtdraaien waardoor er minder centrifugaalkracht is en daardoor een kleinere hellingshoek die de bocht groter maakt
- blik fixeren op de verkeerde punten
- lichaam verkrampen, en we weten allemaal dat je een motor niet stuurt met het stuur maar met het lichaam en de ogen.
Het stuur heeft maar 2 functies nl, de motor uit balans brengen door tegensturen, en je moet toch ergens het gas, rem en koppeling op monteren
Ik moet het eerste klaverblad hier nog tegenkomen....
De enige twee kruisingen (van snelwegen) die je hier ziet zijn:
- Rotonde voor het verkeer dat links/rechts wil afbuigen, gewoonlijk met verkeerslichten. Dus lang een bocht maken lukt al niet door de lichten, en op de rotonde maak je sowieso al een rechterbocht, terwijl je zocht naar een linkerbocht.
- Maar een enkele uitgaande weg voor een bepaalde route, je kan dus niet terugkomen waar je was zoals bij een klaverblad (zoals bijvoorbeeld het Prins Clausplein is opgezet). Kan je soms wel een lange rechterbocht hebben, maar dan moet je een stuk doorrijden, keren, en weer terug. Rondjes blijven rijden is er dus niet bij.
Dus: helaas pindakaas.
Disclaimer: dit geldt in ieder geval voor de midlands, heb natuurlijk niet alle snelwegen hier gezien.
Als je even kijkt naar de post waar ik op reageer en dan naar de plek waar ik woon...Bij gorinchem heb je een mooie, A58 tussen Roosendaal en Breda (aka de speeltuin), en bij apeldoorn heb je een mooi klaverblad, dat is alles dat ik ken xD
Ik denk dat daar wel wat kan inzitten, want ben rechts, linksdragend, en vind linkerbochten fijnerIk vind rechterbochten heel veel fijner. Ik ben rechts. Maar ook rechtsdragend, misschien maakt dat wat uit?
ah sorry, vond het al zo vaag xDAls je even kijkt naar de post waar ik op reageer en dan naar de plek waar ik woon...
Ik woon dus in Engeland, hier moet ik het eerste klaverblad nog tegenkomen. In Nederland zijn de meeste kruisingen tussen snelwegen inderdaad als klaverbladen aangelegd en hoef je niet lang te zoeken.
Tijd voor wat rijderstechniek; het idee dat je veel minder comfortabel de bocht links of rechtsom kan nemen heeft ALLES te maken met het feit dat je in een van beide bochten de stuurhelften te strak vast hebt. Daardoor werk je de motor tegen en gaat het voor je gevoel dus MINDER. Probeer wat meer te ontspannen en probeer de bocht mooi geleidelijk te doorlopen. Alleen druk uitoefenen met je kont op het zadel, je knie tegen de tankhelft en heel erg veel druk op je buitenste voetsteuntje. Hoe meer druk hoe beter. Paar keer oefenen en je hebt het gevoel te pakken.
Ga je voor je gevoel toch te hard de bocht in, dan in ieder geval nooit gas LOSLATEN, maar in dezelfde stand houden (of zelfs gas erbij), anders loop je direct naar buiten of ga je er gewoon af. Je MOET druk op je achterwiel blijven houden door gas te houden. Druk je motor desnoods met geweld naar het asfalt, de kans dat je hiermee crasht is klein. Dit omleggen van de motor kan heel snel en hard gebeuren, zonder dat je voorwiel zegt...\"doei!\". Maar verstandiger is om het zover niet te laten komen. Liever minder hard de bocht in en hard eruit, dan andersom, je bent dan nog sneller ook. En je hoeft geen trein te halen, toch ?
Ik denk dat daar wel wat kan inzitten, want ben rechts, linksdragend, en vind linkerbochten fijner