gemakkelijkst naar links of rechts bochten nemen?

Welke bocht gaat het best?

  • Links

    Stemmen: 48 51,6%
  • Rechts

    Stemmen: 26 28,0%
  • Alle twee even goed

    Stemmen: 19 20,4%

  • Totaal aantal stemmers
    93
rechterbochten knieen?? geen probleem maar die naar links, die zijn altijd ietsje minder.



VFRiendelijke groetuh
Speedy, met zware voorkeur voor rechtse bochten
(ikke=rechtshandig)
 
Ok, over de handjes, ik zet wel druk tegen het binnenste handvat. Maar bij voetsteun aan de buitenkant. En volgens mij doet het merendeel van de sportieve rijders dat (het merendeel kan ook niet rijden... :+ )
Mischien maar een polletje hierover opzetten :)
Mijn hugenholz:
(Afbeelding)

Maar ik ben natuurlijk altijd in voor verbeteringen van mijn rijtechniek. Ga toch eens wat experimenteren.

Ennu, waarom heb je je snelste rondetijden nou weggehaald?
Hoefde je echt niet voor te schamen hoor ;)
Nee dat weet ik , maar ik vond het in dit geval niet lekker overkomen en al m\'n snelste rondetijden staan nu bij het Grote Z.A.C. Topic
Trouwens, ik heb niet gezegd dat je aan de andere kant druk moet uitoefenen maar ik duw of trek zo min mogelijk aan m\'n motor maar doe het op balans met gas, remmen en gewicht verplaatsen, zo hou je het het langste uit in een race. Dat klinkt logisch toch?
 
Laatst bewerkt:
de reden dat een bocht linksom makkelijker is heeft te maken met de werking van het hart.

de oorzaak is lichamelijk en het gevolg psyhologisch.

Oorzaak; het bloed wordt via de linkerkant het hart in gezogen, bij een bocht naar links wordt door de centrifugaalkracht die stroming makkelijker en bij een rechterbocht wordt deze tegengewerkt.

Gevolg; als je maar vaak genoeg de bevestiging krijgt dat die linkerbocht makkelijker gaat wordt het een psycholigische aangelegenheid, als je een snelle bocht naar recht maakt en naast de motor hangt is die centrifugale werking er niet, maar voor je aan die bocht begint zeggen jouw hersenen al op basis van jouw ervaringen "oei er komt een rechterbocht aan"

Remedie; braintraining, door te oefenen op rechterbochten kun je die reactie omschakelen, als je uiteindelijk vaak de bevestiging krijgt dat die rechterbocht geen probleem is schakel je de natuurlijke overlevingsreactie's uit.

overlevingsreactie's komen vanuit de kleine hersenen en deze kun je uitschakelen door training, een aantal van deze reactie's zijn;

- Onbewust verkrampen aan de stuurhelften waardoor het tegensturen en inkantelen wordt tegengewerkt ( werkende krachten zijn centripitaalkracht en traagheid van massa)

- gas dichtdraaien waardoor er minder centrifugaalkracht is en daardoor een kleinere hellingshoek die de bocht groter maakt

- blik fixeren op de verkeerde punten

- lichaam verkrampen, en we weten allemaal dat je een motor niet stuurt met het stuur maar met het lichaam en de ogen.

Het stuur heeft maar 2 functies nl, de motor uit balans brengen door tegensturen, en je moet toch ergens het gas, rem en koppeling op monteren :)
 
Links en rechts maakte bij mij niks uit totdat het een keer fout is gegaan met een linkse bocht. Sindsdien zit ik te krampachtig bij bochten (schrik om onderuit te gaan) naar links dus het is het truckje in je hoofd maar op dit moment wel lastig om het normale het weer terug te krijgen.

Ben overigens rechts.
 
klopt RAPTOR

ik maak het dagelijks mee als motorinstructeur, na een val van een cursist duurt het weer een tijd om weer op hetzelfde niveau te komen.

het maakt overigens niets uit of je links of rechts bent, ik baseer dit op mijn ervaringen als instructeur, ik heb hier in al die jaren geen verschil in gemerkt.

er is ook geen verband te vinden op basis van verkeersgewenning m.b.t. links of rechts rijden, als dat zo was zou ik dat gemerkt hebben bij engelse cursisten, maar ook hier zat geen verschil.

jouw oplossing is naar een leeg terrein gaan en krappe bochtjes maken, ruim beginnen en er steeds een halve meter afhalen waarbij je goed let op je zithouding, gascontrole en kijktechniek
 
Erg interessant topic dit. Zelf merk ik dat bochten naar links veel makkelijker gaan dan naar rechts. Wanneer ik zeer sportief rijd is dit vooral goed te merken.


Leuk om te zien dat ik niet de enige ben :P
 
Na 9 jaar nog een topic reanimeren, complimenten aan 'the teacher' :) :)
On-topic: ik rij het liefst rechtdoor (tussen de file..)
 
Rechts uitlaat aan de grond, links de jiffy. :+
beide bochten gaan dus beroerd :X :X :X :X

Ik vind rechterbochten heel veel fijner. Ik ben rechts. Maar ook rechtsdragend, misschien maakt dat wat uit?
 
Linkerbochten gaan fijner.

Toch ben ik in een linkerbocht onderuit gegaan, en toch blijf ik ze vertrouwender nemen. Heb ook altijd de indruk dat ik daar meer grondspeling heb (natuurlijk onzin).
 
Laatst bewerkt:
Gewoon even op vakantie gaan naar Engeland, kun je naar hartelust linksom op de klaverblaadjes :9
Ik moet het eerste klaverblad hier nog tegenkomen....

De enige twee kruisingen (van snelwegen) die je hier ziet zijn:
  • Rotonde voor het verkeer dat links/rechts wil afbuigen, gewoonlijk met verkeerslichten. Dus lang een bocht maken lukt al niet door de lichten, en op de rotonde maak je sowieso al een rechterbocht, terwijl je zocht naar een linkerbocht.
  • Maar een enkele uitgaande weg voor een bepaalde route, je kan dus niet terugkomen waar je was zoals bij een klaverblad (zoals bijvoorbeeld het Prins Clausplein is opgezet). Kan je soms wel een lange rechterbocht hebben, maar dan moet je een stuk doorrijden, keren, en weer terug. Rondjes blijven rijden is er dus niet bij.

Dus: helaas pindakaas.

Disclaimer: dit geldt in ieder geval voor de midlands, heb natuurlijk niet alle snelwegen hier gezien. :P
 
de reden dat een bocht linksom makkelijker is heeft te maken met de werking van het hart.

de oorzaak is lichamelijk en het gevolg psyhologisch.

Oorzaak; het bloed wordt via de linkerkant het hart in gezogen, bij een bocht naar links wordt door de centrifugaalkracht die stroming makkelijker en bij een rechterbocht wordt deze tegengewerkt.

Gevolg; als je maar vaak genoeg de bevestiging krijgt dat die linkerbocht makkelijker gaat wordt het een psycholigische aangelegenheid, als je een snelle bocht naar recht maakt en naast de motor hangt is die centrifugale werking er niet, maar voor je aan die bocht begint zeggen jouw hersenen al op basis van jouw ervaringen "oei er komt een rechterbocht aan"

Remedie; braintraining, door te oefenen op rechterbochten kun je die reactie omschakelen, als je uiteindelijk vaak de bevestiging krijgt dat die rechterbocht geen probleem is schakel je de natuurlijke overlevingsreactie's uit.

overlevingsreactie's komen vanuit de kleine hersenen en deze kun je uitschakelen door training, een aantal van deze reactie's zijn;

- Onbewust verkrampen aan de stuurhelften waardoor het tegensturen en inkantelen wordt tegengewerkt ( werkende krachten zijn centripitaalkracht en traagheid van massa)

- gas dichtdraaien waardoor er minder centrifugaalkracht is en daardoor een kleinere hellingshoek die de bocht groter maakt

- blik fixeren op de verkeerde punten

- lichaam verkrampen, en we weten allemaal dat je een motor niet stuurt met het stuur maar met het lichaam en de ogen.

Het stuur heeft maar 2 functies nl, de motor uit balans brengen door tegensturen, en je moet toch ergens het gas, rem en koppeling op monteren :)

_O- (en niet te vergeten je TomTom natuurlijk ;) )
 
Vroeger had ik wat moeite met bochten naar rechts, omdat er simpelweg meer scherpe bochten zijn naar links zoals afritten op de snelweg. Tegenwoordig maakt het me niet echt veel meer uit en rij ik alles aan de grond :+
 
Ik moet het eerste klaverblad hier nog tegenkomen....

De enige twee kruisingen (van snelwegen) die je hier ziet zijn:
  • Rotonde voor het verkeer dat links/rechts wil afbuigen, gewoonlijk met verkeerslichten. Dus lang een bocht maken lukt al niet door de lichten, en op de rotonde maak je sowieso al een rechterbocht, terwijl je zocht naar een linkerbocht.
  • Maar een enkele uitgaande weg voor een bepaalde route, je kan dus niet terugkomen waar je was zoals bij een klaverblad (zoals bijvoorbeeld het Prins Clausplein is opgezet). Kan je soms wel een lange rechterbocht hebben, maar dan moet je een stuk doorrijden, keren, en weer terug. Rondjes blijven rijden is er dus niet bij.

Dus: helaas pindakaas.

Disclaimer: dit geldt in ieder geval voor de midlands, heb natuurlijk niet alle snelwegen hier gezien. :P

Bij gorinchem heb je een mooie, A58 tussen Roosendaal en Breda (aka de speeltuin), en bij apeldoorn heb je een mooi klaverblad, dat is alles dat ik ken xD
 
Bij gorinchem heb je een mooie, A58 tussen Roosendaal en Breda (aka de speeltuin), en bij apeldoorn heb je een mooi klaverblad, dat is alles dat ik ken xD
Als je even kijkt naar de post waar ik op reageer en dan naar de plek waar ik woon... ;)

Ik woon dus in Engeland, hier moet ik het eerste klaverblad nog tegenkomen. In Nederland zijn de meeste kruisingen tussen snelwegen inderdaad als klaverbladen aangelegd en hoef je niet lang te zoeken.
 
tijdens mij rijlessen gingen de rechterbochten best goed..
maar toen ben ik met links goed gaan oefenen waardoor links beter ging.
maar overhet algemeen gaan mijn rechterbochten beter dan de linkse.
 
Als je even kijkt naar de post waar ik op reageer en dan naar de plek waar ik woon... ;)

Ik woon dus in Engeland, hier moet ik het eerste klaverblad nog tegenkomen. In Nederland zijn de meeste kruisingen tussen snelwegen inderdaad als klaverbladen aangelegd en hoef je niet lang te zoeken.
ah sorry, vond het al zo vaag xD
 
Die achtjes op rijles zijn er niet voor niets (althans dat was zo in mijn tijd). Door die af en toe op een parkeerterrein weer op te pakken kom je erachter welke bocht aandacht verdient. Bij mij zijn ze beide ongeveer gelijk, doordat ik rechts meer heb geoefend.

Waar ik meer mee zit is het kantelmoment. Mijn motor(scooter) gaat op snelheid heerlijk de bocht door. Klaverbladen en andere snelle bochten vormen geen probleem. Ik ondervind meer problemen met de langzame scherpe bochten in de stad. Als ik die langzaam moet nemen, dan komt er altijd een kantelmoment waarop mijn motor overstuur vertoond (dat hij als het ware de bocht invalt). Dat vind ik veel lastiger dan het onderstuur in lange doordraaiers (dat je hem in de bocht moet drukken om op koers te blijven).

Wie herkent dit probleem (en kan zich onthouden van commentaar op het type motorscooter ;-)?
 
Heeft een keer heel een artikel in de KIJK over gestaan, heeft te maken met je dominante oog.

Oogdominantie - Wikipedia

Meeste mensen hebben rechts een dominant oog en daarmee gaan schijnbaar de bochten naar links het beste (zie ook uitkomst poll)
En daarom worden wedstrijden over het algemeen ook linksom gedaan (schaatsen, fietsen, Indy-cars, etc.)

Ik zal nog eens speuren of het artikel ergens online staat
 
Tijd voor wat rijderstechniek; het idee dat je veel minder comfortabel de bocht links of rechtsom kan nemen heeft ALLES te maken met het feit dat je in een van beide bochten de stuurhelften te strak vast hebt. Daardoor werk je de motor tegen en gaat het voor je gevoel dus MINDER. Probeer wat meer te ontspannen en probeer de bocht mooi geleidelijk te doorlopen. Alleen druk uitoefenen met je kont op het zadel, je knie tegen de tankhelft en heel erg veel druk op je buitenste voetsteuntje. Hoe meer druk hoe beter. Paar keer oefenen en je hebt het gevoel te pakken.

Ga je voor je gevoel toch te hard de bocht in, dan in ieder geval nooit gas LOSLATEN, maar in dezelfde stand houden (of zelfs gas erbij), anders loop je direct naar buiten of ga je er gewoon af. Je MOET druk op je achterwiel blijven houden door gas te houden. Druk je motor desnoods met geweld naar het asfalt, de kans dat je hiermee crasht is klein. Dit omleggen van de motor kan heel snel en hard gebeuren, zonder dat je voorwiel zegt...\"doei!\". Maar verstandiger is om het zover niet te laten komen. Liever minder hard de bocht in en hard eruit, dan andersom, je bent dan nog sneller ook. En je hoeft geen trein te halen, toch ;) ?

Ja dit klinkt heel bekend ik ga ook liever naar links links loop stuk beter bij mij.
Maar dat komt voor mijn gevoel omdat als ik naar rechts aan me clipon hang ik niet lekker me gas kan doseren.
Ik hang dus best erg aan me clipon tijden mn bocht naar links en naar rechts alleen rechts is dsan vervelender omdat ik me gas niet fijn doseer.
Ik krijg ook wellis last van me bovenbenen/heupen dan komt er enorme kramp ineens in.
Ben benieuwd in hoeverre mijn houding beter kan.
 
Ik denk dat daar wel wat kan inzitten, want ben rechts, linksdragend, en vind linkerbochten fijner *O* :+

Ik ben zó ongelooflijk linksdragend dat ik altijd moet uitkijken dat ik 'm niet per ongeluk als zijstandaard gebruik! :X

Mijn bochten naar links gaan ook beter. Maar dat geldt eigenlijk alleen maar voor van die hele kleine superstrakke bochtjes die ik zwaar "afschuinend" met de voetrem neem (zoals in de roemruchte 8'jes). Het is ook precies duidelijk waardoor dat komt (bij mij): het is gewoon enger als je met de voet die toch al bijna tegen de grond aan zit (of in ieder geval tussen je motor en de grond zit) dingen moet doen, omdat je brein de hele tijd denkt van "DIE moet ik in ieder geval op tijd weg kunnen trekken" maar tegelijkertijd weet dat je die voet juist nodig hebt om controle te houden.
Als ik het een paar keer achter elkaar doe dan maakt het al snel niets meer uit trouwens. Belangrijkste voor mij is om me te blijven concentreren op goede kijkhoek en kijktechniek, dat geeft zo veel meer vertrouwen en dat is natuurlijk het belangrijkst, dan maakt je brein veel makkelijker vanzelf de juiste correcties. Kortom, kwestie van vaak en veel (blijven) oefenen.

En in bochten op hoge snelheid maakt het voor mij geen bal uit eigenlijk. Gaat allebei even goed.

P.S. @ degene die dit oprakelde, way to resurrect een 9 jaar oud topic :) Maar 't is wel een interessante.
 
motorvosje schreef;

Na 9 jaar nog een topic reanimeren, complimenten aan 'the teacher'
On-topic: ik rij het liefst rechtdoor (tussen de file..)


Slimme opmerking vosje, volgens mij heb jij de laatste 9 jaar onder een steen gelegen, gezien de reactie's is het nog steeds On-topic.

blijf jij maar gewoon rechtdoor rijden, is beter voor jou en ons, hoeven jou in ieder geval niet te reanimeren :-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan