Geneuzel met de benzine

mcvdmvs

Latere in aeternum
15 sep 2002
2.118
6
Apeldoorn
Ik heb mijn brommer nu anderhalf jaar, ik heb zo'n 18.000 km gereden. Het werd tijd om de carbs eens na te lopen.
Dingen uit elkaar gehaald, geinspecteerd, chroom in de belgom gezet, enkele bouten vervangen door rvs, wil ik het ding terug zetten passen de luchtfilter rubbers niet meer. Das vreemd, maar ik heb gehoord dat het wel eens vaker voorkomt. Met veel pijn en moeite heb ik alles toch weer in elkaar weten te drukken.

Enfin, brommer met valvoline carb cleaner bewerkt, loopt super, reageert lekker vlot op het gas. Alle bewegende delen uitgebreid met pa's wondermiddel (wd40) ingespoten en Mick is weer aan het fietsen!

Ben ik enkele kilometers gevorderd, zit m'n poot onder de benzine, ik denk fuck, een bout vergeten. Nee hoor. De kostbare vloeistof sijpelt uit mijn benzinekraan. dus ik ben als de wiedeweerga naar huis geknald, benzine in een jerrycan gegooid en benzinekraan gedemonteerd.

Het eerste dat ik uit mijn kraan haal is zo'n rood verlengbuisje van wd40 (niet mijn buisje, zat er dus al ander half jaar in). Ik concludeer dat dit het probleem was. Dus ik draai alles weer in elkaar.
Bij het vullen gutst de bezine weer over de brommer. Dus snel de tank eraf, op z'n kant en weer de kraan eraf, nu het vacuum maar open, oppassen met de pakking, en hops daar zie ik me een stuk plastic zitten, het leek wel een slinger. Tja, vacuum... verstopping... dus geen vacuum, dus druipen, lijkt me duidelijk.
Plastikje verwijderd, zooi weer in elkaar geschroefd, probleem verholpen! Jippie!

Dan gelijk maar de benzine slang goed leggen, en hopsa weer op de brommer voor een proefrit. Halverwege sta ik stil, op volle choke en pri kan ik terugkomen. Mijn conclusie, te lange slang, slecht filter, dus te weinig benzine. Morgen een nieuwe slang en een motorfilter ipv een autofilter voor de benzine halen, hopen dat het helpt.

Lekker bezig ;) . Was de tank wel goed vol? Een (te lange) omhoogkrullende slang kan inderdaad vervelende doen als je tank bijna leeg is. Maar dan is de PRI-stand niet nodig.

Is er verschil dan tussen autofilters & motorfilters?

Volgens mij heb je gewoon papierfilters tegenover gaasfilters en dan in verschillende afmetingen. ;)

Voordeel van papierfilters is dat er meer wordt gefiltert (bijv kleine roest deeltjes) maar nadeel is dat bij voertuigen zonder benzinepomp de benzine op een gegeven moment niet meer bij de carbs geraakt.

(bij mijn motor was door een papierfilter het reservegebied van m'n tankinhoud niet bruikbaar)

Autofilter is zo'n 3cm in doorsnee, en heeft aansluitingen voor 8mm slang. Motofilter is zo'n 1cm in doorsnee en heeft aansluiting voor 6mm of 7mm, dat laatste in geval van japanse motorfiets.

Dus ff juiste slang en juiste filter monteren. Ik heb tevens een verse vacuumslang gehaald, maar die is er blijkbaar maar in 1 maat.

Tsja Mick,wat moet ik hier nu van zeggen??
Blijf dan ook met je vingers van je brommert: "ast-ie 't doet,laten lopen!".
Dat van die rubbers is een standaard gemier: die dingesten krimpen iets en zijn door de jaren heen verhardt.
Effe met een föhn warmmaken helpt montage weer,of je duvelt die dingesten weg en monteert een open filter..... :X
Strakkies weer een P&P (effe sjekken op je eigen topic),dan laat ik het je wel zien ;)

Gelukkig heb ik ze er toch op geflanst, maar het is een kutklus. Sjorren en trekken, hand in de lcuhtfilter behuizing... Pfff. Open filters is idd mijn volgende uitbreiding.

Verder heb ik alles erop en het is allemaal dicht, lopen deed ie net ook nog, van het weekend maar ff wat km maken.

Terug
Bovenaan Onderaan