Gentlemen's Agreement omtrent 600cc supersports?

Mit46

MF veteraan
12 mei 2008
11.734
1.072
Ik lees in dit item op Motormeuk dat er omtrent 600cc supersports ook een Gentlemen's Agreement is. De blokken mogen niet verder ontwikkeld worden? :? :?

Motormeuk Nieuws: Yamaha R6 2017 op Intermot 2016


Wie kan hier meer over vertellen? Via Google kan ik zo gauw niets vinden behalve omtrent de 200 pk grens. Dat heeft ook niet met ontwikkeling te maken, maar met het voorkomen van belemmerende wetgeving.

Omtrent 600cc supersports vind ik niets. De genoemde reden is ook een beetje vreemd aangezien het ontwikkeling tegenhoud? :? :?

Is dit onzin of heb ik iets gemist?

Een hoop 600cc supersports dateren van rond 2006, 2007 en zijn sindsdien enkel steeds een beetje vernieuwd. Dit zou dan wel een hoop verklaren.
 
Laatst bewerkt:
Denk niet dat je iets gemist heb. Ik kan ook niks vinden over een herenakkoord omtrent de 600cc fietsen.
 
lijkt mij een sterk verhaal aangezien Kawasaki bezig schijnt te zijn met de ontwikkeling van een 600 met compressor, een soort van mini-H2
 
En wat zou dan de reden zijn om iets niet verder te ontwikkelen?? Ze zullen wel moeten om aan steeds strengere milieu eisen te kunnen voldoen...
 
Een agreement is mij niet bekend, maar heb wel uit verschillende hoeken begrepen dat er weinig vraag meer is naar supersports.
En dat er om die reden niet verder ontwikkelt wordt.
Het schijnt tegenwoordig allroad en tour te zijn wat de klok slaat.
 
Volgens mij is er geen gentelmens agreement over het ontwikkelen maar over de 299km/u limiet. Ze mogen die 600cc motoren waarschijnlijk niet sneller dan 299 laten gaan Denk dat het artikel niet klopt.
Nou weet ik dat de motoren toch harder gaan, maar die tonen het simpelweg niet op de teller.
 
Mijn brommer is 'netjes' begrensd op 200pk en 300kmh. Zoals het hoort... :(
Heb 294 op de gps gezien. De teller stond toen allang op 299...
 
Een agreement is mij niet bekend, maar heb wel uit verschillende hoeken begrepen dat er weinig vraag meer is naar supersports.
En dat er om die reden niet verder ontwikkelt wordt.
Het schijnt tegenwoordig allroad en tour te zijn wat de klok slaat.
Dat dus. Weet niet wat er precies van waar is, maar heb begrepen dat er oa geen nieuwe Daytona 675 of CBR600RR zullen komen vanwege de zeer beperkte vraag en het feit dat de emissie eisen een stuk strenger zijn geworden waardoor het gewoon niet meer rendabel is om een nieuw model te ontwikkelen wat overal weer aan voldoet. Jammer dat de Supersport een uitstervend ras lijkt te zijn.
 
ik vind het niet gek dat je niks kan vinden over een Gentlemen's Agreement (ookal zou hij er zijn) want dat hoort er een beetje bij. Een Gentlemen's Agreement wordt normaal ergens in de boardroom gemaakt en er wordt niet over gecommuniceerd. in goed nedelands heet dat ook wel achterkamertjes politiek.
 
Jammer dat de Supersport een uitstervend ras lijkt te zijn.
Ik vind het juist wel goed als er een correctie komt. De Supersport is zo onderhand een karikatuur van zichzelf geworden. Overdreven veel vermogen, meer dan wie dan ook nodig heeft op de openbare weg. Rijpositie en handling totaal niet praktisch maar puur het circuit gericht. Toerentallen zijn ook belachelijk en asociaal hoog. Op zich logisch als er dan een keer een correctie komt qua marktaandeel.

Een dikke allroad geeft veel meer rijplezier op de normale weg dus vind ik het niet gek dat steeds meer mensen hiervoor kiezen. Of iets als een retro bike met vrij laag vermogen, solide rij-eigenschappen maar wel een leuke uitstraling. Makes much more sense!
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het juist wel goed als er een correctie komt. De Supersport is zo onderhand een karikatuur van zichzelf geworden. Overdreven veel vermogen, meer dan wie dan ook nodig heeft op de openbare weg. Rijpositie en handling totaal niet praktisch maar puur het circuit gericht. Toerentallen zijn ook belachelijk en asociaal hoog. Op zich logisch als er dan een keer een correctie komt qua marktaandeel.
Ik bedoelde eigenlijk vooral het 600cc segment. Die dingen hebben eigenlijk al onzinnig veel vermogen, jammer dat die lijken uit te sterven en je dus als je een supersport qua karakter wilt je al gauw bij een 1000cc fiets gaat uitkomen, die natuurlijk nog veel meer vermogen heeft.

Een dikke allroad geeft veel meer rijplezier op de normale weg dus vind ik het niet gek dat steeds meer mensen hiervoor kiezen. Of iets als een retro bike met vrij laag vermogen, solide rij-eigenschappen maar wel een leuke uitstraling. Makes much more sense!
Het is natuurlijk nogal subjectief waar je het meeste rijplezier aan beleeft. Zelf beleef ik meer plezier uit de kick die een supersport (600cc) geeft als je hem eens doortrekt dan het praktische karakter van een allroad.
 
Mijn brommer is 'netjes' begrensd op 200pk en 300kmh. Zoals het hoort... :(
Heb 294 op de gps gezien. De teller stond toen allang op 299...

Die italianen doen daar dan schijnbaar niet aan mee, want zowel mijn RSV4RF als die van een mede MF-er lopen (en tellen) vrolijk over de 300 heen.
 
Even een tabelletje opgedoken van nieuwsmotor om het verhaaltje te ondersteunen:
No. Merk Model Aantal
1 BMW R1200GS 481
2 Yamaha MT-09 (incl. Tracer) 360
3 Suzuki V-Strom (1000cc+650cc) 308
4 Kawasaki Versys (1000cc+650cc) 298
5 Yamaha MT-07 292
6 Honda NC750X/S/D 272
7 Kawasaki Z800 232
8 Harley-Davidson Softail-serie 202
9 Piaggio Vespa GTS (125cc + 300cc) 187
10 Honda CRF1000L Africa Twin 180

(http://www.nieuwsmotor.nl/motorbranche/22018-r1200gs-best-verkochte-motor,-africa-twin-sterke-nieuwkomer)

Zoals je ziet komt er geen één supersport meer voor in de top 10.
De ontwikkelkosten halen ze er dus niet meer uit.
Met als logisch gevolg dat ze ermee stoppen en de ontwikkelkosten liever stoppen in modellen die nog wel goed lopen.
 
NL is natuurlijk niet de enige markt voor die dingen. Sterker nog, zal zo'n beetje de kleinste zijn.
Kweenie hoe de verhoudingen in andere landen liggen?
 
In heel veel landen rijden sowieso bijzonder weinig dikke pk monsters. Heel Azie rijdt op lichte fietsjes waar wij onze neus voor op halen.
 
Maar heel eerlijk, de supersport fietsen van de laatste 10 jaar zien er ook nog steeds hetzelfde uit :X Sterker nog, ik vind de GSX-R 600 uit 2006 en 2008 mooier dan 2016
 
Het zal wel verkeerd in het artikel staan dan aangezien er bij niemand iets over bekend is.
Ik vond het al een vreemd stukje tekst.


Wat betreft het uitsterven e.d.

Tsja... Net wat HeeroYuy zegt.

Ik heb een 600RR uit 2003. Het model uit 2015 is zo'n 10 tot 15 kg lichter en heeft hier en daar een nieuwe remblokje en een nieuw tandwiel, maar voor de rest is de fiets "hetzelfde" (zeker vergeleken met het 2007 model).
Volgens mij geeft het blok zelfs wat pk's minder.

Zo zie ik dat eigenlijk ook bij de GSXR (2006), de R6 (2006) en de Daytona is sinds 2006 wel aangepast, maar om nu te zeggen dat het een compleet andere ogende fiets is vind ik niet (wellicht het allerlaatste model hiervan uitgezonderd).

Anyway... de schrijver van dat stukje tekst haalt waarschijnlijk dingen door elkaar heen.
 
Laatst bewerkt:
Meeste ontwikkelkosten zijn voor de GP bikes toch.

Straatfietsen zijn toch budget GP motoren... Lijkt me vri weinig ontwikkelkosten?
 
natuurlijk een motor die gemaakt is om 1 race ( of hooguit 1 zeizoen) mee te gaan voor hij wordt gereviseerd kan je zonder verder ontwikkelen natuurlijk zo bij de dealer verkopen als straatfiets met jaren garantie. :Z :Z
 
Het 'herenakkoord' heeft niet zozeer iets met techniek te maken, maar alles met de achteruithollende verkoopcijfers van de 600cc ss's.

Wat ik her en der lees:

Manufacturers are struggling to sell 600cc supersports when their 1,000cc superbike offerings are only slightly more expensive, and yet offer much more power and technology.

Because of this, there is a growing need for the supersport class to be more than a watered-down version of a company’s liter-bike offering. Time will tell whether Yamaha has walked that thin line successfully.
 
Het 'herenakkoord' heeft niet zozeer iets met techniek te maken, maar alles met de achteruithollende verkoopcijfers van de 600cc ss's.

Wat ik her en der lees:

het zal nog interessant worden om te zien waar de 600cc sport klasse naar toe zal gaan. Persoonlijk denk ik niet dat het zo snel zal verdwijnen.
 
het zal nog interessant worden om te zien waar de 600cc sport klasse naar toe zal gaan. Persoonlijk denk ik niet dat het zo snel zal verdwijnen.
Zoals ik lees m.b.t. bijvoorbeeld de CBR600RR zal het waarschijnlijk nergens heen gaan:
Back in the late 1990s the CBR600F sold more than 4500 units in the UK each year. Last year, only 150 CBR600RRs were brought into the UK, and many of those went straight to the Honda Ron Haslam Race School rather than into dealers.

It’s the end of an era.
 
Dat dus. Weet niet wat er precies van waar is, maar heb begrepen dat er oa geen nieuwe Daytona 675 of CBR600RR zullen komen vanwege de zeer beperkte vraag en het feit dat de emissie eisen een stuk strenger zijn geworden waardoor het gewoon niet meer rendabel is om een nieuw model te ontwikkelen wat overal weer aan voldoet. Jammer dat de Supersport een uitstervend ras lijkt te zijn.


Dat heb ik dus ook al vernomen van verschillende dealers.
De supersportjes zijn nog maar moeilijk te verkopen, in het Noorden des lands
schijnt het wel wat beter te zijn dan hier in het westen.
 
Een neef van mij WAS altijd helemaal van de 600-ish SS motoren. Hij vroeg me eens waarom ik in godsnaam altijd op die ouwe meuk (dat is "oldtimers" voor mensen die het niet snappen) bleef rijden. Ik vroeg hem toen: "wanneer ben jij voor het laatst midden in je powerband, vol gas in zijn 2 een bocht uit gekomen?". Een half later kocht hij een supermoto en heeft hij nooit meer terug gekeken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan