Gentlemen's Agreement omtrent 600cc supersports?

De ontwikkeling is niet gestopt. Het artikel klopt niet helemaal. Er is daar geen sprake van. Ze blijven doorgaan. Vooral nu ook met de Euro4 norm.
Op een gegeven moment kost het veel meer tijd en geld om het door te ontwikkelen.

Als een van die merken eenmaal iets nieuws heeft gevonden, geloof me nou maar dan zou de marketing afdeling volle toeren draaien want ze verkopen dan veel meer.

Als je ook een beetje kijkt naar het verkopen van type motoren dan is het niet vreemd dat er minder supersports verkocht worden. Het is ook nog nooit zo geweest dat ze goed verkochten. Maar ze verkopen zeker niet slecht. Anders waren de crossers en enduro's nu de klos.

Dat een 1000cc ietsje meer kost dan een 600cc en dat daarom mensen liever voor een 1000 gaan neem ik met een korreltje zout. Dat ietsje meer is nog net niet de helft wat je extra moet neerleggen :+
Kijk voor de grap naar het verschil tussen een R6 en een R1:
Yamaha motoren - Grote voorraad - MOTOR City Amsterdam

Tevens, een grotere, snellere motor is ook weer duurder in onderhoud.
 
Laatst bewerkt:
Op zich ook wel logisch dat ze minder verkopen natuurlijk.

Je hebt een nieuwe R6 voor 13.5k als ik die link van motorcity bekijk. Dan heb je een motor met een 10 jaar oud uiterlijk (mening gebonden uiteraard), zonder ABS en een houding waarvan je na een uur last krijgt van je polsen, nek en / of rug.

Kijk je iets verder naar bijvoorbeeld de MT 09 Tracer. Dan heb je een motor van 11k, moderne looks, ABS en comfortabel genoeg om paar uur op te zitten.
 
Dat heb ik dus ook al vernomen van verschillende dealers.
De supersportjes zijn nog maar moeilijk te verkopen, in het Noorden des lands
schijnt het wel wat beter te zijn dan hier in het westen.

Die lopen met alles een beetje achter, niet gek dus. :+
 
De ontwikkeling is niet gestopt. Het artikel klopt niet helemaal. Er is daar geen sprake van. Ze blijven doorgaan. Vooral nu ook met de Euro4 norm.
Op een gegeven moment kost het veel meer tijd en geld om het door te ontwikkelen.

Als een van die merken eenmaal iets nieuws heeft gevonden, geloof me nou maar dan zou de marketing afdeling volle toeren draaien want ze verkopen dan veel meer.

Als je ook een beetje kijkt naar het verkopen van type motoren dan is het niet vreemd dat er minder supersports verkocht worden. Het is ook nog nooit zo geweest dat ze goed verkochten. Maar ze verkopen zeker niet slecht. Anders waren de crossers en enduro's nu de klos.

Dat een 1000cc ietsje meer kost dan een 600cc en dat daarom mensen liever voor een 1000 gaan neem ik met een korreltje zout. Dat ietsje meer is nog net niet de helft wat je extra moet neerleggen :+
Kijk voor de grap naar het verschil tussen een R6 en een R1:
Yamaha motoren - Grote voorraad - MOTOR City Amsterdam

Tevens, een grotere, snellere motor is ook weer duurder in onderhoud.
Volgens mij gaat dat meer over de ontwikkelkosten en de marge.
Fabrikanten geven aan dat de ontwikkelkosten voor een 600 net zo hoog zijn als voor een 1000.
Echter zien mensen de 600 als een instap fiets en moet de prijs daar dus ook naar zijn.
Door de ontwikkelkosten zit er op een 600 dus minder marge.
Aldus de fabrikanten.

Lagere marge + afnemende vraag = 600 :W
 
het is toch vanzelfsprekend dat een klasse motorfiets door veranderingen heen gaat. Verwachten dat een klasse zoals deze verdwijnt lijkt me overdreven. Kijk bv eens naar al die scramblers met tig opties mods die de merken opeens maken om de groeiende markt hipsters te trekken. Als het echt zo is dat er minder 600cc's verkocht worden zal er ook weer een tijd komen waarin de cijfers zullen aantrekken.
Het zijn maar bedrijven die willen inspelen op de huidige interesses van de consument.
 
Op zich ook wel logisch dat ze minder verkopen natuurlijk.

Je hebt een nieuwe R6 voor 13.5k als ik die link van motorcity bekijk. Dan heb je een motor met een 10 jaar oud uiterlijk (mening gebonden uiteraard), zonder ABS en een houding waarvan je na een uur last krijgt van je polsen, nek en / of rug.

Kijk je iets verder naar bijvoorbeeld de MT 09 Tracer. Dan heb je een motor van 11k, moderne looks, ABS en comfortabel genoeg om paar uur op te zitten.

Het is een kip en het ei verhaal.

Als je de R6 neemt dan vind ik dat uiterlijk alles behalve verouderd. Het is er al 10 jaar, maar het ziet er niet ouderwets uit. Alles behalve.

echter op het moment dat fabrikanten die dingen niet vernieuwen dan zullen mensen ook minder geneigd zijn deze te kopen. Ikzelf zou eerder een 2e of 3e hands 2010 R6 kopen dan een (huidige) nieuwe aangezien ze oogschijnlijk hetzelfde ogen. Onderdelen zijn uitwisselbaar etc. etc.
 
Laatst bewerkt:
het is toch vanzelfsprekend dat een klasse motorfiets door veranderingen heen gaat. Verwachten dat een klasse zoals deze verdwijnt lijkt me overdreven. Kijk bv eens naar al die scramblers met tig opties mods die de merken opeens maken om de groeiende markt hipsters te trekken. Als het echt zo is dat er minder 600cc's verkocht worden zal er ook weer een tijd komen waarin de cijfers zullen aantrekken.
Het zijn maar bedrijven die willen inspelen op de huidige interesses van de consument.

De wetgeving speelt hier denk ik ook in mee. Vroeger was het allemaal wat soepeler.
Toen ik op mijn 22e mijn rijbewijs had gehaald mocht ik meteen rijden op mijn GSXR750. Tegenwoordig moet je op een 300cc brommer gaan rijden.
 
De wetgeving speelt hier denk ik ook in mee. Vroeger was het allemaal wat soepeler.
Toen ik op mijn 22e mijn rijbewijs had gehaald mocht ik meteen rijden op mijn GSXR750. Tegenwoordig moet je op een 300cc brommer gaan rijden.
Naah. De meeste die doen die 300cc zsm weg wanneer ze onbegrensd mogen rijden.
Daar zit nu nog tijdelijk een markt in omdat de wetgeving nu ook nieuw is.
 
Het is een kip en het ei verhaal.

Als je de R6 neemt dan vind ik dat uiterlijk alles behalve verouderd. Het is er al 10 jaar, maar het ziet er niet ouderwets uit. Alles behalve.

echter op het moment dat fabrikanten die dingen niet vernieuwen dan zullen mensen ook minder geneigd zijn deze te kopen. Ikzelf zou eerder een 2e of 3e hands 2010 R6 kopen dan een (huidige) nieuwe aangezien ze oogschijnlijk hetzelfde ogen. Onderdelen zijn uitwisselbaar etc. etc.

Misschien was ik wat onduidelijk. Uiterlijk bedoel ik namelijk relatief. Als je kijkt naar een MT 10 of de nieuwe R1, dan zie ik een moderne fiets, en dan is naar mijn mening de R6 kwa uiterlijk wat verouderd. Zelfde geld weliswaar ook voor de CBR en GSXR.

Wat je verder zegt bevestigd wat ik zei ja, ik ben nu ook aan het kijken naar een GSXR 600 uit 2008, omdat die er zelfs wat moderner uitziet dan het laatste model.
 
Naah. De meeste die doen die 300cc zsm weg wanneer ze onbegrensd mogen rijden.
Daar zit nu nog tijdelijk een markt in omdat de wetgeving nu ook nieuw is.

Die meeste zijn dus ook een deel van het marktaandeel welke normaal gesproken een 600cc zou kopen. Ik denk dat nagenoeg iedereen die op z'n R3 of ZX3R (of hoe z'n ding ook heet) deze niet had gekocht als die meteen een 600cc sportmotor kon rijden.

Vroeger had je deze dingen geen eens. Je kocht een 600cc supersport of een 1000cc superbike. Een deel van de groep die deze motoren nu zou kopen, koopt een 300cc. Dat ze deze weer wegdoen doet niets af aan het feit dat de 300cc klasse marktaandeel weghaalt bij de andere klasses.
 
Laatst bewerkt:
Misschien was ik wat onduidelijk. Uiterlijk bedoel ik namelijk relatief. Als je kijkt naar een MT 10 of de nieuwe R1, dan zie ik een moderne fiets, en dan is naar mijn mening de R6 kwa uiterlijk wat verouderd. Zelfde geld weliswaar ook voor de CBR en GSXR.

Wat je verder zegt bevestigd wat ik zei ja, ik ben nu ook aan het kijken naar een GSXR 600 uit 2008, omdat die er zelfs wat moderner uitziet dan het laatste model.

:Y

Ik weet niet of je er mee het circuit op gaat anders zou ik de 750 halen :]
 
Laatst bewerkt:
Ooit waren de 500cc en 750cc de klassen, waar zijn ze gebleven.
Nu dus de beurt aan de 600cc, nou toedeledokie,
wat/wie volgt.
 
Laatst bewerkt:
Een neef van mij WAS altijd helemaal van de 600-ish SS motoren. Hij vroeg me eens waarom ik in godsnaam altijd op die ouwe meuk (dat is "oldtimers" voor mensen die het niet snappen) bleef rijden. Ik vroeg hem toen: "wanneer ben jij voor het laatst midden in je powerband, vol gas in zijn 2 een bocht uit gekomen?". Een half later kocht hij een supermoto en heeft hij nooit meer terug gekeken.

dat hij nog zo lang gewacht heeft
 
Ik zou een 600cc nieuw zo kopen als er wat vernieuwends op de markt zou komen, puur voor op het circuit. Laat dat kenteken maar zitten. En de verlichting en meuk ook. Kant-en-klare moto2 productie machine. Hier heb je mijn geld, houdoe. Wil ik er ook nog wel €3000 extra voor neerlappen.
Ik snap ook wel dat niemand een SS koopt, het zijn allemaal stokoude fietsen.
Naked voor op straat is ook nog eens veel beter.
 
Dat heb ik dus ook al vernomen van verschillende dealers.
De supersportjes zijn nog maar moeilijk te verkopen, in het Noorden des lands
schijnt het wel wat beter te zijn dan hier in het westen.

Niet zo gek dat de supersports wel in het noorden worden verkocht. Daar heb je nog wegen waar je het gas los kan trekken. In de randstad sta je na iedere 100m alweer stil voor een volgend stoplicht.
Dus ben je dan beter af met een moderne 300cc! Nog lekker wendbaar ook.......

@rocketheo 750cc......? Ik maak er nog heel wat km's mee!
300-tjes worden goed verkocht. Rest dan boven 1000cc? Dan is er wel een heel groot gat.......
 
Laatst bewerkt:
Meeste ontwikkelkosten zijn voor de GP bikes toch.

Straatfietsen zijn toch budget GP motoren... Lijkt me vri weinig ontwikkelkosten?

Tuurlijk..Een fiets voor slechts een doel ontwikkelen, of een straatfiets die geschikt is als dagelijks apparaat, het ook leuk doet op het circuit, liefst 150.000 km meegaat zonder dat je elke 2 maanden bij de dealer staat, voldoet aan de emissie-eisen, nog iemand achterop kan herbergen en het liefst nog zo min mogelijk peut verstookt ook. Wat denk je zelf?

Daarnaast is het verschil tussen een RCV213 en een Fireblade ongeveer net zo groot als het verschil tussen de Fireblade en een shovelhead.
 
Heb zelf een wat ouder toersport 750je (1991), en ben begin dit jaar op zoek geweest voor een
nieuwe / jong gebruikte.

Waaronder ook een R6.
Wbt de proefrit op de R6, dit was de plaat er op, starten bij de dealer weg rijden
meteen klein stukje snelweg (zit er haast naast), 1ste afrit terug gedraaid en weer richting dealer.
Proefrit van 5 minuten, nee dank u wel beleefd.
Was nog net geen rug patient geworden....
Of ik begin oud te worden, heb namelijk zelf wel wat SSjes gehad.



En na diverse fietsen bekeken en gereden te hebben, toch maar besloten om lekker
op mijn 750je door te blijven :]
Dus ja, het is waar de voorkeur naar toe gaat.
Als je nu van de R3 generatie ben is het meestal wel een logische keuze naar de SSjes.
:)

En je ziet in vergelijking met 'vroeger' veel meer Nakeds en scootdingen
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan