Jouw vraag is echt niet zo simpel te beantwoorden.
Naar mijn idee zou je hier het beste boeken of artikels over kunnen gaan lezen om het proberen te begrijpen.
John Bradley "The racing motorcycle" is wat mij betreft een hele goede. Hij verteld en laat aan de hand van gegevens zien het verschil tussen 250cc en sbk bijv.
Het is wel een beetje van voor 2000, maar je krijgt een redelijk inzicht waar je naar opzoek bent. Ook gaat hij diep in op gewichtsverhouding end. En daar krijg jij nu ook mee te maken.
Maar er zijn wel meer en minder dikke, goede boeken hier over te vinden.
Maar goed je begint met een boek en eindigt met verschillende voorvorken, veren, hoogtemeters, gradenmeters en andere hulpstuken om alles aan een motor te kunnen meten...........
Dus een aandere optie is:
Als je toch op het circuit bent waarom vraag je dit dan niet aan een veringspecialist die op dat moment aanwezig is. Die zal je het een beetje uitkunnen leggen, en kun je gelijk kijken of je de goede kant opgaat.
scheelt 9mm dat is 1,5 x het verschil tussen nieuwe en versleten banden
verstel je dat ook tussen de sessie's als je op het circuit bent?
Precies. Alles om eindelijk onder die 3 minutengrens te duiken op Assen
Steven Ceasar heeft er ook over geschreven, " de chrono liegt niet" .
de man is journalist/coureur en ingenieur, en heeft wel een beetje een idee waar hij het over heeft.
Vering heb ik afgelopen winter laten aanpassen en afstellen bij HK. Verschillende banden spanningen, banden compounds en rijtips geprobeerd. Echter probleem blijft in min of meerdere mate. Daarom wil ik mijn geometrie en vering afstelling beter gaan begrijpen.
Maar ik heb begrepen dat zijn boeken vnl over de rijstijl gaan en het rijden zelf, net als "twist of the wrist"??...
deel 1 gaat inderdaad over het rijden zelf en hoe sneller/beter worden. Een aanrader voor iedereen (zowel beginners als gevorderden), en kwa investering "resultaat/kostprijs" de allereerste die je zou moeten doen. geen enkele veringupgrade/motortuning/... zal je eenzelfde voordeel opleveren.
.
hun al eens om advies gevraagd ?
Zekers!
De chrono liegt niet heb ik ook met veel interesse gelezen.
Vandaag begonnen met vering af te stellen. Alle begin waarden genoteerd.
Daarna alles terug geschroefd naar minimaal. Morgen ff met wat hulp de sag waarden meten.
In eerste instantie blokkeerde mijn voorvering. Geen idee waarom dat gebeurde. Moest stelschroefjes weer opdraaien en daarna weer terug om vering terug te krijgen... Watskeburt?
Ik vrees dat ik verkeerd wordt begrepen.
Ik doel er niet op dat ik probeer mijn vering op wsbk niveau af te stellen.
Ik probeer de techniek achter geometrie en veer/demping eigenschappen te begrijpen. Circuit rijden is mijn hobby, de techniek van de motorfiets begrijpen en onderhouden/verbeteren vind ik minstens zo leuk.
Heb dit seizoen last van cold tear. Vering heb ik afgelopen winter laten aanpassen en afstellen bij HK. Verschillende banden spanningen, banden compounds en rijtips geprobeerd. Echter probleem blijft in min of meerdere mate. Daarom wil ik mijn geometrie en vering afstelling beter gaan begrijpen.