Geopereerde voet en moto

bij een stevige noodstop hoef ik mijn achterrem ook niet aan te raken, deze zal meteen gaan slippen en swabberen, waardoor het gecontroleerd hard remmen voor niet ten goede komt... En bij rijvaardigheidstrainingen stoppies gemaakt bij de noodstop dus zou ook niet weten wat het nut van een achterem dan is?

Dat geeft hooguit aan dat je nooit geleerd hebt om de achterrem goed te doseren tijdens een noodstop. Bij een goede noodstop wordt zodanig geremd dat het achterwiel nèt niet blokkeert. Overigens is het ook verstandig om de voorrem zo te bedienen dat er geen stoppie ontstaat. Juist vanwege die stabiliteit.
Voor zo hard inknijpen dat er een stoppie ontstaat gaat alleen op ideaal schoon, stroef en niet te koud asfalt. Op de openbare weg heb je ook wel eens mindere omstandigheden en sta je toch echt eerder of op zijn minst zekerder stil met de remkracht verdeeld over meer rubber met grondcontact (lees: een geremd achterwiel).
 
bij een stevige noodstop hoef ik mijn achterrem ook niet aan te raken, deze zal meteen gaan slippen en swabberen, waardoor het gecontroleerd hard remmen voor niet ten goede komt... En bij rijvaardigheidstrainingen stoppies gemaakt bij de noodstop dus zou ook niet weten wat het nut van een achterem dan is?

In principe (theorie) gebruik je EERST de achterrem om "aan te remmen" en vervolgens rem je door met de voorrem. Zodoende bouw je een optimale gewichtsverdeling op. Ik hoef je niet uit te leggen dat de motor aan de voorzijde induikt bij het remmen met de voorrem, en dat vervolgens weinig gewicht, en dus grip op de achterzijde ontstaat. Om zoveel mogelijk remvertraging op het achterwiel te hebben en gewichtsverdeling bij het remmen (stabiliteit) rem je dus EERST aan met de achterrem.

In de praktijk gebruik je het ding zelden bij noodstops. Dood simpele reden: je kunt op dat moment moeilijk controle hebben over alle handelingen tegelijk. Een zwabberend achterwiel (hoewel de impact hiervan minimaal is) is niet waar je op zit te wachten.

Voor andere zaken, zoals hellingtrekken en achtjes en keren op de weg wil je voor de stabiliteit de achterrem gebruiken.

Remvertraging heb je altijd bij het gebruik van de achterrem. Dus gebruiken dat ding !
 
Paar weken na een operatie al gaan denken over verkoop ???
Vraag me af hoe diep het motorrijden dan zit ???

Dan had ik de mijne een jaar geleden wel al weg kunnen doen, moet er niet aan denken |( |(
 
wat mij nou opvalt is dat ze beide (ook de 100-0% meneer)een motor rijden met dik over de 100 pk, ik hoopt dat ze dat ding nooit opentrekken want een noodstop zit er niet in. '(

ik heb nu al 16 jaar rijervaring en gebruik alleen een achterrem als ik op een off the road zit, een supersport bedienen op louter alleen de achterrem heeft de eigenschap dat mijn achterwiel uit zijn lijn wil, in principe duikt een ss als een snoek het asfalt in bij gebruik van de voorrem, maar oke, de achterrem zit er niet voor niets op, alleen voor mij is die overbodig, ieder zijn rijstijl vind ik
;) ;) ;)
 
ik heb nu al 16 jaar rijervaring

ieder zijn rijstijl vind ik
;) ;) ;)
16 jaar ervaring en nog niet de JUISTE rijstijl hanteren.
Op de ss gebruik ik de achter-rem vaak, je kan veel sportiever aan het rijden gaan als je die gewoon op de juiste wijze gebruikt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan