Geopereerde voet en moto

barrie

Rookie
27 jul 2003
2
0
west-vlaanderen
Mijn vader is enkele weken geleden geopereerd aan zijn rechtervoet.
Hij kan deze wel nog bewegen maar liefst zo weinig mogelijk.
Dit vormt bij hem een probleem als hij met de moto rijdt, het doet namelijk veel pijn als hij zen achterrem induwt met zijn voet.
Daarom zou hij zijn moto verkopen en zijn hobby opgeven. Dit kan ik natuurlijk niet laten gebeuren. Nu vraag ik me af of er alternatieven zijn, vb waar beide remmen anders bediend kunnen worden ofzo..

Iemand tips?
 
Koop een motor met gecombineerd remsysteem, ala DCBS (ik dacht dat het zo heet) van Honda. Als je dan met je voorrem remt wordt ook achterrem aangesproken.

Ideale oplossing voor je vader!!
 
achterrem gebruik ik ook zelden, dus je pa kan gewoon doorrijden, de verhouding ligt toch op 60-40 , in mijn geval 100-0
 
Acherrem gebruik ik werkelijk nooit.
Ook niet bij noodstops of zo. Afleren van het gebruik is de goedkoopste oplossing lijkt me zo.
 
Heb het hier al eerder gelezen maar nog even: boven je koppelingshandel 2de handel voor achterrem. Is normaal voor freestyle rijden (dan kan je achterrem gebruiken als je al wheelyend een vogelnestje maakt op je tank ofzo).
 
Acherrem gebruik ik werkelijk nooit.
Ook niet bij noodstops of zo. Afleren van het gebruik is de goedkoopste oplossing lijkt me zo.
achterrem gebruik ik ook zelden, dus je pa kan gewoon doorrijden, de verhouding ligt toch op 60-40 , in mijn geval 100-0
Ach ja... laat 'm maar 40% van zijn remvermogen inleveren... Wordt zijn remweg maar ruwweg 1,4 keer zo lang van. |(

Bij rijden onder minder gunstige omstandigheden/wegdek, straatje keren of gewoon op een juiste wijze een vlotte bocht doorkomen op een wat "lastiger" motor is zo'n achterrem verrekte handig hoor. :Y
 
Koop een nieuwe BMW ,, (((dat ik dit ooit zou zeggen)))

Maar die verdeelt de remkracht automatisch,, of moet je dan alsnog je pedaal intrappen??
 
Mensen zo'n achterrem zit er niet voor niks op. Stapvoets rijden en straatje keren enz is het best wel handig. Ik vermoed ook dat de meeste hierzo ook hun bijzondere verrichtingen niet (meer) kunnen. Nooit je achterrem gebruiken :N

on-topic: je kunt idd een extra rem hendel bij je koppeling gebruiken, maar ik denk niet dat het echt handig is (als je moet ontkoppelen en remmen tegelijk). Je motor om laten bouwen naar een rem systeem op 1 hendel is denk ik handiger, of zo'n ding kopen die dat heeft...

Kijk ook hier eens: www.mmvg.nl/

succes
 
Mensen zo'n achterrem zit er niet voor niks op. Stapvoets rijden en straatje keren enz is het best wel handig. Ik vermoed ook dat de meeste hierzo ook hun bijzondere verrichtingen niet (meer) kunnen. Nooit je achterrem gebruiken :N
ik denk dat maar 20% van de motorrijders een 8 kunnen draaien op hun eigen motor.
ik behoor tot de andere 80% denk ik maar dat ga ik morgen wel ff testen :o
 
Remsysteem van bijv. een blackbird monteren, daar rem je met je voorrem automatich voor 80% met je achterrem.
Als je handig bent kan je ook een instelbare verdeler aan je voorrem monteren met een leiding naar achteren. wel goed afstellen (op nat wegdek bij voorkeur) zodat je zeker weet dat als je remt de achterkant nooit kan blokkeren.
Kan zijn dat je bij optie 2 een groter reservoir moet hebben om aan de vraag van 3 remmen te voldoen.
Optie 3 is een andere motor kopen die standaard met zoïets is uitgerust.
Heb zelfs al eens een motor aangepast voor iemand die z'n linkerbeen voor 80% verlamd had en daar moet je toch echt mee schakelen normaal gesproken.
Kortom, voor alles is wel een oplossing.
 
Mensen zo'n achterrem zit er niet voor niks op. Stapvoets rijden en straatje keren enz is het best wel handig. Ik vermoed ook dat de meeste hierzo ook hun bijzondere verrichtingen niet (meer) kunnen. Nooit je achterrem gebruiken :N

on-topic: je kunt idd een extra rem hendel bij je koppeling gebruiken, maar ik denk niet dat het echt handig is (als je moet ontkoppelen en remmen tegelijk). Je motor om laten bouwen naar een rem systeem op 1 hendel is denk ik handiger, of zo'n ding kopen die dat heeft...

Kijk ook hier eens: www.mmvg.nl/

succes
Ja maar, juist bij straatje keren en zo gebruik je de voorrem niet. Als je de 2 remsystemen combineert op 1 hendel, lukt een straatje keren nog niet.
 
Ja maar, juist bij straatje keren en zo gebruik je de voorrem niet. Als je de 2 remsystemen combineert op 1 hendel, lukt een straatje keren nog niet.
heb je helemaal gelijk in, maar dat er mensen zijn die op hun motor hun achterrem niet gebruiken snap ik echt niet :X
 
een duim-rem maken :Y (grand-prix style)
GPTFTTB.jpg
 
Achterrem niet gebruiken is werkelijk BS. Het ding zit er niet voor niets, kan regelmatig heel praktisch zijn en komt stabiliteit ten goede.

Een aangepast remsysteem zoals een achterrem welke met de hand te bedienen is zou een logischere en veiligere optie zijn. Een gecombineerd systeem voor voor- en achterrem zou ook een uitkomst kunnen bieden.
 
wat mij nou opvalt is dat ze beide (ook de 100-0% meneer)een motor rijden met dik over de 100 pk, ik hoopt dat ze dat ding nooit opentrekken want een noodstop zit er niet in. '(
bij een stevige noodstop hoef ik mijn achterrem ook niet aan te raken, deze zal meteen gaan slippen en swabberen, waardoor het gecontroleerd hard remmen voor niet ten goede komt... En bij rijvaardigheidstrainingen stoppies gemaakt bij de noodstop dus zou ook niet weten wat het nut van een achterem dan is?
 
Terug
Bovenaan Onderaan