Gepolijst Aluminium mooi houden

Jochem - SOHC4

MF veteraan
24 apr 2002
4.290
1
Ik heb de afgelopen tijd zo'n beetje al mijn vrije tijd gestoken in het polijsten van de aluminiumn onderdelen van m'n CB'tje (carterkappen, kleppendeksel, voorvorkpoten etc.). Wat is nou een goede manier om deze mooi te houden? Heb al verhalen over vaseline gehoord, maar at lijkt me nogal een kliederboel, en bovendien trekt dat sul rotzooi aan. Iemand een ideetje?
 
Ik heb de afgelopen tijd zo'n beetje al mijn vrije tijd gestoken in het polijsten van de aluminiumn onderdelen van m'n CB'tje (carterkappen, kleppendeksel, voorvorkpoten etc.). Wat is nou een goede manier om deze mooi te houden? Heb al verhalen over vaseline gehoord, maar at lijkt me nogal een kliederboel, en bovendien trekt dat sul rotzooi aan. Iemand een ideetje?

Ik de woonkamer stallen en 3 keer per week poetsen ;)


Ik kan je helaas geen zinnig antwoord geven maar als er gestrooid is zou ik er niet mee gaan rijden als je het mooi wil houden.
 
poetsen poetsen en nog eens poetsen denk ik.
Nadeel van Alu is dat het weer zeer snel oxideerd.
maar goed ook want die oxide laag werkt als beschermlaag.
Ik heb ooit mijn mountainbike gepolijst (die is ook van blank ALU). Na 3 dagen zat er weer een doffe laag op. Zonde van de moeite vond ik.

Kortom: geen idee hoe je het makkelijk shiny kunt houden.
 
Misschien een paar lagen blanke lak erover ? Voorkomt in iedergeval de oxidelaag. Of het er snel afspringt weet ik niet, maar wie weet heeft iemand dit al eens gedaan!
 
hoiii, inderdaad bijven poetsen, ben zelf zo stom geweest op ze te poetsen en daarna in de blanke lak, 1e jaar perfect 2e jaar minder, en nu nou ja, maar weer poetsen |( , lak brokkelt langzaam af
 
Of goed in de was zetten, dat zie je niet en vocht komt er niet bij. Oxideren doet ie niet meer dan. (denk ik ;) )
 
Ik kennis doet z'n vrije tijd&geld in cross-motor steken. Heeft zo'n duur geval (extra hypotheek waarschijnlijk) en istie heel zuinig op. Na elk ritje:

Cockpit-spray erover.

+..
Het is niet heel erg vettig / het trekt geen vuil aan / het blinkt als de neten / het stoot vuil&water af.

-..
Het blijft niet lang zitten dus regelmatig spuiten, maar bij hema ofzo zijn redelijk betaalbare sprays. ;)
 
blijven poetsen of blank poeder coaten dat werkt nog het beste en het langst mooi tov blanke lak
 
Cockpit-spray erover.

+..
Het is niet heel erg vettig / het trekt geen vuil aan / het blinkt als de neten / het stoot vuil&water af.

-..
Het blijft niet lang zitten dus regelmatig spuiten, maar bij hema ofzo zijn redelijk betaalbare sprays. ;)

Siliconenspray gebruiken. :}

Goedkoper en beter dan cockpit-spray. Trekt idd geen vuil aan maar stoot het juist af, siliconenspray kun je ook heel goed gebruiken op elke soort plastic/rubber die je maar op je motor vind. Vooral voor zwarte koffers/stuurschakelaars e.d.
Als iets behandeld is met siliconen kun je het rustig in de zon laten staan, word niet wit/grijs en hard ook niet uit.

Het alu van mijn motor (kleppendeksels, versnellingsbak, valbeugels, enz.) heb ik gepoetst met een middel uit een tube dat polijst en een waslaag aanbrengt, het blijft glimmen dus je zou ook zelf na het poetsen een waslaag kunnen aanbrengen met autowas o.i.d.
 
Op woensdag 08 mei 2002 12:33 schreef jkoehorst het volgende:Siliconenspray gebruiken. :}

Goedkoper en beter dan cockpit-spray. Trekt idd geen vuil aan maar stoot het juist af...

Hm, daar dacht mijn motor heel anders over. Vuil bleef ech wel plakken. Maar het is er wel makkelijk af te poetsen dan...en beschermt ook goed tegen pekel!
 
Tsja.. die polijstpasta met beschermende werking heb ik zelf ook gebruikt, maar na een weekje is 't weer dof. In de Motip zetten vinnik ook niet echt mooi, aangezien dat grijzig wordt, en mooi gepolijst alu is bijna chroom! Ga maar eens aan de slag met siliconenspray, denk ik. Bedankt voor de tips tot zover!

Heb ik trouwens nog een vraagje; Mijn carter (dus niet de kappen, maar het carter zelf) en de cylinders zijn ooit (af-fabriek??) gespoten. Nou zou ik dit zelf ook wel willen doen (met motip o.i.d.) maar ik heb geen zin om speciaal daarvoor mijn perfect lopende blok te splitsen, of helemaal uit het frame te liften. Is het mogelijk om het toch te spuiten met het afplakken van het frame e.d., of wordt dat niks?
 
Mijn blok is ooit eens door iemand zwart gespoten. Dat laat nu aan alle kanten los en het ziet er uit als een echt oud brik :)

Mijn uitlaat heb ik zelf gespoten met speciale verf voor uitlaten (bij een paar honderd graden hard het pas uit). Dat zit er nu ong. 10Mm(1 jaar) op en begint al weer los te laten aan de randen.

Ik zou het blok nooit spuiten tenzij je echt heel goed spul hebt en het hele blok uit elkaar haalt.
 
Mijn blok is ooit eens door iemand zwart gespoten. Dat laat nu aan alle kanten los en het ziet er uit als een echt oud brik :)

Mijn uitlaat heb ik zelf gespoten met speciale verf voor uitlaten (bij een paar honderd graden hard het pas uit). Dat zit er nu ong. 10Mm(1 jaar) op en begint al weer los te laten aan de randen.

Ik zou het blok nooit spuiten tenzij je echt heel goed spul hebt en het hele blok uit elkaar haalt.

PTT-telefooncellen-groen schijnt het goed te doen. Heb ik van RDZ gehoord. En dan bedoel ik niet verf met de kleur van de telefooncellen maar de echte verf die dus ook werkelijk voor telefooncellen gebruikt wordt.
Schijnt dat als je de uitlaat ermee doet dat ie dan geel wordt als het blok warm is en weer groen als ie koud is. Verf is ook nog urine-bestendig, dus perfect voor een rat-bike-treffen.
 
heb je al eens belgom gebruikt??, schijn je mooie resultaten mee te krijgen, 't is een keer goed poetsen, en daarna kun je het makkelijk bijhouden, door af en toe te poetsen
 
Heb net 'sonax' gebruikt, maar daar poets ik me een ongeluk mee. Zal 'belgom' eens gebruiken. Was leuk he, afgelopen zondag? Of was dat een andere John op een k6 bij de sohc4 rit vanuit Zeist? Ik was diegene op die k7 met f1 uitlaat. Zwart potje en brilletje.
 
Op maandag 20 mei 2002 22:57 schreef johncb750k6 het volgende:
heb je al eens belgom gebruikt??, schijn je mooie resultaten mee te krijgen, 't is een keer goed poetsen, en daarna kun je het makkelijk bijhouden, door af en toe te poetsen

:^
Werkt perfect, één keer per jaar goed poetsen en that's it :}
Schoonhouden gewoon met een sopje, blinkt als een spiegel!
O ja, resultaat (blijvend!!) is wel afhankelijk van de kwaliteit van de gebruikte aluminiumlegering !
 
Tjah met vasaline trek het alleen maar vuil aan en heb je het zo weer dof, je kan blanke lak proberen, heb ik ook gedaan bij mijn tankdop.
En anders...Tjah zit niet veel anders op...blijven poetsen/polijsten, da's 't nadeel van blank aluminium ;(


Suc6
Ciao,
Thijs
 
ja, dat was deze john *D , was mooi ritje daar zo in zeist, enne weer heeft zich ook prima gehouden, daar hoorde ik ook van belgom, 'k ga dat morgen halen en ook eens flink aan de poets. :P
 
ja, dat was deze john *D , was mooi ritje daar zo in zeist, enne weer heeft zich ook prima gehouden, daar hoorde ik ook van belgom, 'k ga dat morgen halen en ook eens flink aan de poets. :P

Laat me ff horen hoe het geworden is! Heb al 't spul ook nog in 't chroom liggen (dat had Nitromax nog voor me liggen) maar weet nog niet of dat niet een beetje té is...
 
Terug
Bovenaan Onderaan