gepolijste velgen en pekel

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
10.747
573
Het eerste ritje pekel vorige week gehad en baal als een stekker '(

De velgen flink met wd40 ingespoten op advies van diverse personen. Bij thuiskomst de motor overdreven goed gewassen, gedroogd en vervolgens weer opnieuw ingespoten. Bij mijn weten dus alles zo goed mogelijk gedaan.

Resultaat is echter dat ik wél aanslag van de pekel heb!

Wasbenzine en wd40 geprobeerd wat niks uithaalde. Vandaag aan de slag gegaan met autosol (waar ik alles tot tevredenheid mee polijst). Heb me een ongeluk gepoetst maar krijg het er niet meer vanaf/uit. Zou de enige optie zijn om weer te gaan schuren??

Gaat niet om enorme vlekken ofzo maar er zitten gewoon allemaal kleine spikkeltjes op die ik eerder niet had en die dus zeker dienen te verdwijnen. Tevens komen de velgjes dus niet meer buiten bij pekel aangezien ik ook andere hobby's heb dan poetsen ;)

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
10.747
573
werkt belgom beter dan autosol?? :?

edit:

heb zelf namelijk enkel ervaring met autosol waar ik enorm tevreden over ben en zogoed als alles perfect mee krijg.

Laatst bewerkt:

v.d.v.

rim-master
3 mei 2003
16.905
282
53
oirschot
Ik heb hetzelfde gehad met mijn sm velgen.
De enige manier om die puitjes eruit te krijgn is eerst flink schuren ;(

Stafford

MF veteraan
9 sep 2004
6.704
1
37
Dordrecht
Ik pak gewoon de boormachien en een polijstschijf erop. Dan met belgom als een idioot polijsten, werkt erg goed. Je kan daarna je velg het beste inspuiten met tektyl want dan spoelt er niet af, wd-40 wel.

Orpheus

MF veteraan
Donateur
9 jul 2002
26.658
0
42
Lienden
www.motor-forum.nl
Ik pak gewoon de boormachien en een polijstschijf erop. Dan met belgom als een idioot polijsten, werkt erg goed. Je kan daarna je velg het beste inspuiten met tektyl want dan spoelt er niet af, wd-40 wel.
Hmmm, lijkt me dat mooie, glimmende, gepolijstte velgen er ook niet echt mooier van worden als je ze in de tectyl spuit. Lijkt me dat het idee van de gepolijstte velgen dan een beetje weg is? :?

werkt belgom beter dan autosol?? :?

edit:

heb zelf namelijk enkel ervaring met autosol waar ik enorm tevreden over ben en zogoed als alles perfect mee krijg.
Autosol ken ik niet. Is dat ook speciaal voor aluminium (Belgom Alu) of chroom (Belgom Chroom). Ik heb iig goeie ervaringen met Belgom voor de glimmende delen van mijn motor. En op het forum zijn veel mensen die het gebruiken. Hoe het zich verhoudt tot AutoSol weet ik niet.

Stafford

MF veteraan
9 sep 2004
6.704
1
37
Dordrecht

Ik moet dus ook regelmatig met de boormachien stoeien, maar das psychisch zeggen ze. B|

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
10.747
573
Ik gebruik altijd eerst Autosol en dan Belgom alu voor mijn gepolijste velgen. Ik vind Belgom iets fijner, de glans is net wat dieper.
als belgom fijner is dan autosol dan krijg ik het daar waarschijnlijk ook niet mee weg.

diesel al geprobeerd; resultaat 0,0

heb echt mn uiterste best gedaan om ze netjes te houden; eerst alle pekel afgespoeld met koud water. vervolgens hele motor gewassen van top tot teen. droog gemaakt met hara doekjes (multivezel) en vervolgens de velgen weer ingespoten met wd40. dacht echt mn fietsje eens flink verwend te hebben, viel wel mee dus.

opzich krijg ik het met de autosol mischien wel weg maar is absoluut geen doen; kwartier polijsten op 5 cm...

heb in totaal een goeie 50 uur handwerk zitten in beide velgen dus weet wel ongeveer wat polijsten in houdt maar de blaren op mn vingers voor een fractie van een velg wordt zelfs mij te gek.

heb het destijds afgerond met schuren korrelgroote 1500 met in de planning s winters nog eens 2000 te nemen. door omstandigheden is die planning nu wat dichterbij gekomen en ga het dus maar proberen met 2000 eruit te schuren om ze vervolgens met de autosol weer nog meer te laten blinken :)

baal er wel gruwelijk van maar tis niet anders.

de autosol ben ik bijna doorheen en wil dan toch eens een potje belgom halen. hoor niks dan goede ervaringen maar over autosol (mischien iets minder bekend en makkelijk verkrijgbaar?) ook nog nooit iets van kritiek gehoord, zodoende.

dank u allen voor de reacties!

Den The Man

MF veteraan
18 jul 2003
12.845
21
Bezoek site
Ik heb van de zomer m'n velgen voor de laatste keer gepolijst met dremel en autoglym en had 2 weken geleden ook het eerste pekelritje te pakken :(
Heb alles bij terugkomst met koud water afgespoten en drooggemaakt met een handdoek en vervolgens fietsenkettingspray erop gespoten (heel vorzichtig!) en de hele velgrand ermee volgesmeerd *D
Overtollig vet loopt wel naar beneden als je motor een paar dagen staat maar als je dat afneemt is er niets aan de hand en blijft alles lekker vet :)

gixfighter

MF'er
8 feb 2004
198
0
36
Steenbergen
ik heb ook een winter doorgereden met gepolijste velgen. Heb ik enorm spijt van, maar gelukkig kostte het bij mij maar 3 uurtjes polijsten per velg :) , dankzij een zelfgemaakte polijststandaard.

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
10.747
573
Uit koppigheid net wederom met de autosol aan de slag gegaan en gaat opzich aardig. Wil zeker niet zeggen dat ik ze weer zo netjes heb als dat ze waren maar het lijkt wel beter dan voorheen. Zit wel enorm veel tijd in (twee uur op enkel de voorvelg) maar wat eraf is scheelt me straks weer met schuren.

Ga ze sowieso schuren met korrelgroote 2000 en dus mooi niet meer door de pekel ermee ;)

edit: weet iemand trouwens waar je autosol kan kopen? heb zelf lang geleden een paar tubes op een beurs gekocht maar kom nu niet verder dan http://www.autosol.nl.

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
10.747
573
Ik heb nog een stuk of 10 tubes liggen. Mocht je niet kunnen slagen, ping me offlist met je adres en ik stuur je er 1 toe. (gratis)
enorm tof aanbod!

zal eerst mn best doen om zelf ergens te slagen maar mocht dat niet lukken, neem ik contact met je op. betaal je er dan echter wel gewoon voor want moet niet te gek worden :)

CH Racing M900

MF veteraan
26 mei 2003
6.763
17
Omg. Arnhem
Tipje, neem ze mee als je de volgende keer in Singapore bent (of laat ze meenemen) kosten ongeveer 1 euro per tube daar (vandaar dat ik zo "gul" ben O-) )
Tsja, als "grootverbruiker" moet je toch wat ?!?