gepolijste velgen lakken?

Raarrr

MF'er
1 aug 2003
34
0
Heerlen
Ik ben van plan mijn velgen te polijsten zoals hier: How to: velgen polijsten

Maar aangezien het aluminium velgen zijn, heeft het weer er invloed op en zullen ze na een tijdje wit uitslaan.

Weet iemand een oplossing hiervoor? Het periodiek opboenen werkt, maar is misschien lakken met blanke lak een optie?
 
Er schijnt wel een speciale lak voor te bestaan, maar ik weet helaas niet waar die te koop is. De meeste normale blanke lakken hechten niet goed en dan heb je een probleempje. :)
 
met een laklaag lijkt me het glimeffect ook stukken minder.

zelf reinig ik ze elke week (zondags) met wd40 en in een actieve bui (eens in de 2-3 weken) weer een doek autosol/belgom erover en ze zijn weer als nieuw!

mijd dit jaar wel de pekel enkel uit behoud voor mn velgies ;)
 
Er schijnt wel een speciale lak voor te bestaan, maar ik weet helaas niet waar die te koop is. De meeste normale blanke lakken hechten niet goed en dan heb je een probleempje. :)
Dan denk ik toch dat de ondergrond niet vetvrij is geweest. M'n Gixxer heeft (nog }) ) geen gepolijste velgen, maar m'n vorige auto had ze wel. En daar heb ik destijds na het opknappen een spuitbus blanke lak van de Hema op gespoten. Mooi strak resultaat wat zich iig bij mij zes zomers ('s winters staal) prima heeft gehouden bij wekelijks onderhoud (remstof). En wat de glans betreft: *D *D *D .

[me]Xenon laat even in het midden wat kettingvet voor uitwerking heeft :X [/me]
 
betwijfel of lak wel grip heeft op gepolijst metaal.

ben zelf bezig geweest met korrelgrootte 2000 en 2500 waarvan ze de laatste gebruiken tevens om krasjes uit brilleglazen te schuren (van horen zeggen).

heb het metaal zo enorm glad dat ik er vrij zeker van ben dat ik het dan eerst weer ruwer zou moeten schuren wil er überhaupt wat dan ook op hechten.
 
betwijfel of lak wel grip heeft op gepolijst metaal.

ben zelf bezig geweest met korrelgrootte 2000 en 2500 waarvan ze de laatste gebruiken tevens om krasjes uit brilleglazen te schuren (van horen zeggen).

heb het metaal zo enorm glad dat ik er vrij zeker van ben dat ik het dan eerst weer ruwer zou moeten schuren wil er überhaupt wat dan ook op hechten.
Tsja, ik kan me wel iets bij je twijfel voorstellen. M'n velgen hadden destijds last van kleine beginnende bloemkooltjes als gevolg van steenslag. Die heb ik machinaal eruit gepolijst door het hele velgbed te behandelen. Geen idee met welke korrelgrootte je dat kunt vergelijken, maar ze blonken iig als spiegels. Daarna heb ik de velgen ontvet met (het toen vast nog wel legale O-) ) freon. Dat laat 0% residu achter. Toen de velgen verwarmd en na een eerste vluchtige laklaag in korte tijd twee lagen (zonder tussentijds schuren) achter elkaar erop gespoten.
Het enige dat na zes jaar (en ca 70000 zomer-km's) zichtbaar was, waren slechts kleine beschadigingetjes door nieuwe steenslag.

Misschien gewoon eens proberen?
 
Ik ben van plan mijn velgen te polijsten zoals hier: How to: velgen polijsten

Maar aangezien het aluminium velgen zijn, heeft het weer er invloed op en zullen ze na een tijdje wit uitslaan.

Weet iemand een oplossing hiervoor? Het periodiek opboenen werkt, maar is misschien lakken met blanke lak een optie?

Polijsten is een tegenstrijdige voorbehandeling voor lakken. Om lak te laten hechten ruw je doorgaans het zaakje op:
a) mechanisch b)chemisch.

1) Alu heeft de eigenschap zichzelf te beschermen door een oxidelaag op te bouwen. Laat je velgen blank en veeg ze regelmatig schoon. Veeg de "witte uitslag" weg. Ga niet te grof te werk. Uiteindelijk heb je op deze manier na vele jaren een op natuurlijke wijze verkegen anodiseerlaag opgebouwd.

2) Je kunt je hele velg chemisch laten ontlakken, vervolgens glansbeitsen en daarna anodiseren, nabehandelen met licht mechanisch polijsten.
Dit levert het beste resultaat op.
Wil je de spaken vervolgens wel gelakt hebben dan laat je de geanodiseerde velgrand maskeren(afdekken), beits je de anolaag op de spaken lichtjes aan en vervolgens lak je de spaken.
(je kunt ook de spaken vooraf maskeren en vervolges de beits-anodiseer-polijststappen ondernemen)
Resultaat: gelakte spaken, gepolijste velgen beschermd door een corrosiewerende anodiseerlaag. Beter kan het niet.
 
Gewoon als je de tijd hebt de velgen weer met belgom doen. Het wordt telkens mooier en het is tevens een beschermlaagje. Die van mij glimmen prima. Kan er alleen niet mijn haar in kammen, was wat te lui om nog 4 uren te schuren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan