Gerard's eeuwigdurende Yamaha SR500 project

Heb afgelopen herfst een scheurtje in mijn 45 jaar oude honda blokje laten lassen (door een MF'er trouwens). JB weld (of Quicksteel ALU in mijn geval) was absoluut niet oliedicht. Dat zie ik dus meer als noodoplossing om thuis te komen.
Makkelijk is het lassen niet (ivm olie en andere troep in de toch al twijfelachtige aluminium legering), maar het kan wel degelijk behoorlijk netjes gelast worden. In jouw geval is het nog iets meer uitdagend vanwege het missende materiaal. Als je wilt kan ik je deze lasser adviseren, zit in Boekel in het Zuid-Oosten van het land.
 
Leeftijd van aluminium lijkt me geen probleem ook niet dat er een olie verzadiging kan zijn .
Probleem lijkt me wat de oorzaak was en wat daardoor vermist is of vermalen .
Kort om blok open voor een dieper onderzoek ook al zou je met JB weld aan de gang willen gaan
 
Het heeft even geduurd en de kogel is al een tijdje door de kerk :+
Ben alleen nog niet veel verder met de SR, tijd en geld groeien me niet op de rug :')

Ik heb het blok met de kapotte draadeinden voorzien van helicoils en een nieuwe krukaskeerring geplaatst. Het is nu kurkdroog rond het filterdeksel. Tevens bouwt de pomp netjes oliedruk op dus in principe kan de motor gestart worden. Eigenlijk al een maand maar ik ben er nog niet aan toe gekomen-O-
 
Motor is inmiddels aan de loop! Alleen het project staat op een laag pitje in verband met verbouwen thuis, kleine kinderen etc etc. Wordt vervolgd!
 
Nou de kwartaalupdates worden zo langzamerhand halfjaarupdates, maar ik heb nieuws!


Oftewel, het motortje loopt en rijdt, en niet eens verkeerd vind ik, na zo lang stilstaan. De koppeling plakte wel wat aan elkaar, dat was na een paar keer heen en weer duwen in de versnelling met de koppeling in opgelost.

Heb inmiddels de kleppen en naks gesteld, en kan nu rustig verder met verzamelen van onderdelen om hem compleet te maken.

Misschien moet ik maar eens een afspraak maken bij de RDW voor een keuring, dan heb ik een stok achter de deur😂
 
Leuk man, maar wat heb je nou met dat blok gedaan ? Laten lassen of vervangen ?

Ik zie zelf niet in waarom lassen niet zo gaan. Mocht het een beetje doorzweten zou ik daar echt geen punt van maken.
Ik was zelf nog niet bekend met dit kwaal, ik rij intussen al meer dan 10jaar dagelijks met de xt500. Wat een heerlijk blok is het.

Toevallig had ik een paar weken geleden eigenlijk mijn 1e echte mankement aan het blok...
Het versnellingsasje waar het pookje vast zit was zijn tandjes kwijt.
Vermoedelijk ligt de oorzaak daarvan ook iets van 12jaar geleden toen ik een ongeluk kreeg.
A fijn, heel verhaal, koppelingscarter er voor het eerst in al die jaren afgehaald, asje vervangen voor een paar tientjes en weer terug in elkaar.

Zo worden ze niet meer gemaakt.
 
Leuk,
Nou de kwartaalupdates worden zo langzamerhand halfjaarupdates, maar ik heb nieuws!


Oftewel, het motortje loopt en rijdt, en niet eens verkeerd vind ik, na zo lang stilstaan. De koppeling plakte wel wat aan elkaar, dat was na een paar keer heen en weer duwen in de versnelling met de koppeling in opgelost.

Heb inmiddels de kleppen en naks gesteld, en kan nu rustig verder met verzamelen van onderdelen om hem compleet te maken.

Misschien moet ik maar eens een afspraak maken bij de RDW voor een keuring, dan heb ik een stok achter de deur😂
Leuk, lekker agrarisch geluid ook 😜
 
Leuk man, maar wat heb je nou met dat blok gedaan ? Laten lassen of vervangen ?

Ik zie zelf niet in waarom lassen niet zo gaan. Mocht het een beetje doorzweten zou ik daar echt geen punt van maken.
Ik was zelf nog niet bekend met dit kwaal, ik rij intussen al meer dan 10jaar dagelijks met de xt500. Wat een heerlijk blok is het.

Toevallig had ik een paar weken geleden eigenlijk mijn 1e echte mankement aan het blok...
Het versnellingsasje waar het pookje vast zit was zijn tandjes kwijt.
Vermoedelijk ligt de oorzaak daarvan ook iets van 12jaar geleden toen ik een ongeluk kreeg.
A fijn, heel verhaal, koppelingscarter er voor het eerst in al die jaren afgehaald, asje vervangen voor een paar tientjes en weer terug in elkaar.

Zo worden ze niet meer gemaakt.
Dat blok met het gat in het carter staat nog in de garage, die is voor later, als ik ooit nog een SR voor mijn vrouw ga bouwen :P Ik heb twee blokken, de een miste wat onderdelen aan de koppelingszijde en van de ander moest de kop teruggebouwd worden. Maar deze bleek later dus een gat in het carter te hebben. Ik weet nog niet wat ik er mee ga doen, misschien toch laten lassen. Het wil wel eens gebeuren dat er wat afbreekt aan de kickstartgeleider in het blok, dit komt dan klem tussen tandwiel en carter en zorgt voor zo'n gat.

Dat de schakelas uit het blok kan zonder te splitsen is goed nieuws, de mijne is aan de schakelpook vastgelast :') Het voorste tandwiel ook aan de uitgaande as trouwens dus splitsen zal toch ooit moeten. Voor nu laat ik het zo, de motor loopt redelijk fris en ik kan op de compressie staan dus dat zit wel snor!


Leuk,

Leuk, lekker agrarisch geluid ook 😜

Haha bedankt, ja zonder demper is het net zo'n oude trekker en zo rijdt ie ook een beetje, alles op koppel :)
 
Hehe, met de XT kom ik ook zelden boven de 3500toeren, meestal rond de 3000, soms met 'hard' optrekken in het verkeer haal ik hem naar de 5000.
Vorig jaar is de teller trouwens klokje rond geweest. Dus dat betekend dat hij weer nieuw is :+
 
Hoi,
Gaaf project! Zelf wil ik ook een SR400 of SR500 kopen en opknappen. Nou heb ik zelf niet heel veel kennis, waar zou ik op moeten letten bij de aanschaf? Ik kan het motorisch dus niet goed beoordelen, anders dat ik concludeer dat hij start of niet ;)
Succes!
 
Hoi,
Gaaf project! Zelf wil ik ook een SR400 of SR500 kopen en opknappen. Nou heb ik zelf niet heel veel kennis, waar zou ik op moeten letten bij de aanschaf? Ik kan het motorisch dus niet goed beoordelen, anders dat ik concludeer dat hij start of niet ;)
Succes!
Leuk! Het zijn erg eenvoudige blokjes waar vrij weinig kapot aan kan gaan. Wat ik altijd zou controleren is of je op de kickstarter kan staan zonder dat je hem direct door de compressieslag trapt. Op die manier kun je bepalen of de motor voldoende compressie heeft. Mocht dat niet het geval zijn kan het zijn dat de motor aan een hoonbeurt en nieuwe zuiger toe is. Als je dit niet zelf kan kunnen dit relatief dure reparaties zijn.

Verder zou ik kijken naar de algehele staat van de motor, zijn alle onderdelen nog aanwezig, heeft de motor zijn onderhoud gehad etc. Onderdelen zijn niet extreem duur maar als álles aandacht nodig heeft kan het gauw aantikken.

Veel succes met zoeken!
 
Ja, het zijn stevige motoren en blokken. Het is ook allemaal niet zo snel, dus hard ermee raggen en aftrappen doe je niet zo snel met zo'n ding.
Enige wat denk wel echt kapot kan met raggen is de aandrijflijn.
Het blok heeft flink wat koppel in de lage toeren, hard optrekken is dus erg leuk, maar al dat koppel gaat wel via de uitgaande as, naar de ketting, tandwielen, achterbrug en achterwiel.
Ik zou dus ook even kijken naar de staat van de ketting en tandwielen, en de motor even bij het achterwiel beetpakken en kijken of er links-rechts speling opzit.
Het motorblok moet stationair zo'n 1200 toeren draaien geloof ik.

Naar mijn weten kent het motorblok gewoon geen zwakke plekken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan