Gerard1793
Die hard MF'er
Beste lezer! Ik zal hier proberen de voortgang van mijn SR500 project bij te houden, het zal niet zo snel gaan als andere projecten die ik hier wel voorbij zie komen, maar slow and steady wins the race zullen we maar zeggen
Inmiddels bijna 7 jaar geleden kocht ik mijn eerste Yamaha, een XT500 uit 1978, ik ben toen direct verliefd geworden op het karakter van deze dikke eencilinders.
Het leek mij altijd leuk om ook een SR500 uit 1978 te hebben, en in augustus 2017 werd ik de eigenaar van een hoop SR500 onderdelen met kenteken. In december van dat jaar kon ik nóg een partij SR onderdelen kopen, waaronder een set racevelgen en een frame met een geschoond kenteken. In 2018 een huis gekocht, verbouwd, papa geworden, in 2020 weer verhuisd, in 2021 weer papa geworden, dus voor het verbouwen van motoren was geen tijd. In 2021 heb ik mijn VTR-SP2 verkocht, de XT500 heeft in 2020 zijn wegbanden moeten inruilen voor een set noppen en is dus niet meer fantastisch voor over het asfalt. De eerste SR met kenteken bleek niet meer geschikt voor opbouwen, de achterbrug was ooit slordig uit het frame geslepen en er moest dusdanig veel aan het frame en olietank gelast worden dat ik in 2020 besloot om dit frame te verkopen. De racevelgen zijn ook verkocht, die was ik niet meer nodig. Wat er nu nog in de schuur staat is een rollend frame, twee motorblokken, een extra achterwiel, achterbrug en voorvork en wat dozen met onderdelen.
Nu schrijven we voorjaar 2022 en begint het toch wel echt te kriebelen om weer een straatwaardige fiets te kunnen rijden. Ik kocht deze SR met de gedachte om er een caféracer van te bouwen maar de plannen zijn jaren geleden al gewijzigd, een cruiser moet het worden! Gewoon een leuke fiets om mee door de stad te rijden, minimalistisch is het toverwoord: geen knippers, geen spiegels, geen (voor)spatborden, zo laag mogelijk, monoseat, zo weinig mogelijk elektra en geen toerenteller. Dit gaat wel even duren en ik denk dat de SR eerst een tijd als ratbike door het leven zal gaan. Maar! De motor heeft dus een geschoond kenteken dus eerst moet deze rijdbaar gemaakt worden om ter keuring aangeboden worden. Ik heb de papieren er bij en heb me laten vertellen dat dit niet veel meer voorstelt dan controle van het framenummer en of er geen hele grote veranderingen zijn aangebracht, dat moet lukken lijkt me!
De volgende klussen zijn al afgerond:
Carburateur ultrasoon gereinigd, het koppelingsdeksel is teruggeplaatst, het blok hangt weer in het frame, het achterwiel is weer naar behorens gemonteerd en ik heb nieuwe conische balhoofdlagers geplaatst. Tevens is de kabelboom weer provisorisch gemonteerd, en we hebben een vonk!
To do:
Ketting monteren, motorblok goed vast zetten, remmerij op orde brengen, uitlaat monteren, oliesysteem spoelen, -vullen en ontluchten, nokkenaskettingspanner monteren, carburateur monteren en dan maar eens kijken of we wat leven in de brouwerij kunnen krijgen
Even wat plaatjes:
Mijn XT500, niet origineel maar wordt wel gebruikt waar ie voor bedoeld is
Tja wat moet ik hier nu van zeggen, een hoop schroot achterin een busje :’)
Huidige status:
Inmiddels bijna 7 jaar geleden kocht ik mijn eerste Yamaha, een XT500 uit 1978, ik ben toen direct verliefd geworden op het karakter van deze dikke eencilinders.
Het leek mij altijd leuk om ook een SR500 uit 1978 te hebben, en in augustus 2017 werd ik de eigenaar van een hoop SR500 onderdelen met kenteken. In december van dat jaar kon ik nóg een partij SR onderdelen kopen, waaronder een set racevelgen en een frame met een geschoond kenteken. In 2018 een huis gekocht, verbouwd, papa geworden, in 2020 weer verhuisd, in 2021 weer papa geworden, dus voor het verbouwen van motoren was geen tijd. In 2021 heb ik mijn VTR-SP2 verkocht, de XT500 heeft in 2020 zijn wegbanden moeten inruilen voor een set noppen en is dus niet meer fantastisch voor over het asfalt. De eerste SR met kenteken bleek niet meer geschikt voor opbouwen, de achterbrug was ooit slordig uit het frame geslepen en er moest dusdanig veel aan het frame en olietank gelast worden dat ik in 2020 besloot om dit frame te verkopen. De racevelgen zijn ook verkocht, die was ik niet meer nodig. Wat er nu nog in de schuur staat is een rollend frame, twee motorblokken, een extra achterwiel, achterbrug en voorvork en wat dozen met onderdelen.
Nu schrijven we voorjaar 2022 en begint het toch wel echt te kriebelen om weer een straatwaardige fiets te kunnen rijden. Ik kocht deze SR met de gedachte om er een caféracer van te bouwen maar de plannen zijn jaren geleden al gewijzigd, een cruiser moet het worden! Gewoon een leuke fiets om mee door de stad te rijden, minimalistisch is het toverwoord: geen knippers, geen spiegels, geen (voor)spatborden, zo laag mogelijk, monoseat, zo weinig mogelijk elektra en geen toerenteller. Dit gaat wel even duren en ik denk dat de SR eerst een tijd als ratbike door het leven zal gaan. Maar! De motor heeft dus een geschoond kenteken dus eerst moet deze rijdbaar gemaakt worden om ter keuring aangeboden worden. Ik heb de papieren er bij en heb me laten vertellen dat dit niet veel meer voorstelt dan controle van het framenummer en of er geen hele grote veranderingen zijn aangebracht, dat moet lukken lijkt me!
De volgende klussen zijn al afgerond:
Carburateur ultrasoon gereinigd, het koppelingsdeksel is teruggeplaatst, het blok hangt weer in het frame, het achterwiel is weer naar behorens gemonteerd en ik heb nieuwe conische balhoofdlagers geplaatst. Tevens is de kabelboom weer provisorisch gemonteerd, en we hebben een vonk!
To do:
Ketting monteren, motorblok goed vast zetten, remmerij op orde brengen, uitlaat monteren, oliesysteem spoelen, -vullen en ontluchten, nokkenaskettingspanner monteren, carburateur monteren en dan maar eens kijken of we wat leven in de brouwerij kunnen krijgen
Even wat plaatjes:
Mijn XT500, niet origineel maar wordt wel gebruikt waar ie voor bedoeld is
Tja wat moet ik hier nu van zeggen, een hoop schroot achterin een busje :’)
Huidige status:
Laatst bewerkt: