Gerard's eeuwigdurende Yamaha SR500 project

Gerard1793

Die hard MF'er
3 apr 2014
540
109
Assen
Beste lezer! Ik zal hier proberen de voortgang van mijn SR500 project bij te houden, het zal niet zo snel gaan als andere projecten die ik hier wel voorbij zie komen, maar slow and steady wins the race zullen we maar zeggen :+

Inmiddels bijna 7 jaar geleden kocht ik mijn eerste Yamaha, een XT500 uit 1978, ik ben toen direct verliefd geworden op het karakter van deze dikke eencilinders.
Het leek mij altijd leuk om ook een SR500 uit 1978 te hebben, en in augustus 2017 werd ik de eigenaar van een hoop SR500 onderdelen met kenteken. In december van dat jaar kon ik nóg een partij SR onderdelen kopen, waaronder een set racevelgen en een frame met een geschoond kenteken. In 2018 een huis gekocht, verbouwd, papa geworden, in 2020 weer verhuisd, in 2021 weer papa geworden, dus voor het verbouwen van motoren was geen tijd. In 2021 heb ik mijn VTR-SP2 verkocht, de XT500 heeft in 2020 zijn wegbanden moeten inruilen voor een set noppen en is dus niet meer fantastisch voor over het asfalt. De eerste SR met kenteken bleek niet meer geschikt voor opbouwen, de achterbrug was ooit slordig uit het frame geslepen en er moest dusdanig veel aan het frame en olietank gelast worden dat ik in 2020 besloot om dit frame te verkopen. De racevelgen zijn ook verkocht, die was ik niet meer nodig. Wat er nu nog in de schuur staat is een rollend frame, twee motorblokken, een extra achterwiel, achterbrug en voorvork en wat dozen met onderdelen.

Nu schrijven we voorjaar 2022 en begint het toch wel echt te kriebelen om weer een straatwaardige fiets te kunnen rijden. Ik kocht deze SR met de gedachte om er een caféracer van te bouwen maar de plannen zijn jaren geleden al gewijzigd, een cruiser moet het worden! Gewoon een leuke fiets om mee door de stad te rijden, minimalistisch is het toverwoord: geen knippers, geen spiegels, geen (voor)spatborden, zo laag mogelijk, monoseat, zo weinig mogelijk elektra en geen toerenteller. Dit gaat wel even duren en ik denk dat de SR eerst een tijd als ratbike door het leven zal gaan. Maar! De motor heeft dus een geschoond kenteken dus eerst moet deze rijdbaar gemaakt worden om ter keuring aangeboden worden. Ik heb de papieren er bij en heb me laten vertellen dat dit niet veel meer voorstelt dan controle van het framenummer en of er geen hele grote veranderingen zijn aangebracht, dat moet lukken lijkt me!

De volgende klussen zijn al afgerond:

Carburateur ultrasoon gereinigd, het koppelingsdeksel is teruggeplaatst, het blok hangt weer in het frame, het achterwiel is weer naar behorens gemonteerd en ik heb nieuwe conische balhoofdlagers geplaatst. Tevens is de kabelboom weer provisorisch gemonteerd, en we hebben een vonk!

To do:

Ketting monteren, motorblok goed vast zetten, remmerij op orde brengen, uitlaat monteren, oliesysteem spoelen, -vullen en ontluchten, nokkenaskettingspanner monteren, carburateur monteren en dan maar eens kijken of we wat leven in de brouwerij kunnen krijgen :+

Even wat plaatjes:

Mijn XT500, niet origineel maar wordt wel gebruikt waar ie voor bedoeld is
1k0.jpg


Tja wat moet ik hier nu van zeggen, een hoop schroot achterin een busje :’)
1k0.jpg


Huidige status:
1k0.jpg
 
Laatst bewerkt:
Das heel mooi , maarrr “it didn’t heppen if Joe hef no piksjurs”. 🤡

Mooie motoren die XT/SR500 types. Vaak bereden maar nooit bezeten.
 
Das heel mooi , maarrr “it didn’t heppen if Joe hef no piksjurs”. 🤡

Mooie motoren die XT/SR500 types. Vaak bereden maar nooit bezeten.
Ik weet het, ik weet het! Ik had op mn werk geen access tot myalbum en via de app kreeg ik het ook niet voor elkaar :+
 
De carburateur die ik wil gebruiken is volgens mij een VM36. Ik zeg volgens mij omdat de VM36-pakkingset van Kedo niet past maar de carburateur wel alles wegheeft van een VM36.

Echter was de schroefdraad tbv gaskabelbevestiging volledig doorgedraaid. Daar kreeg ik geen elleboogje fatsoenlijk meer op. Dus even aan de hobby!
1k0.jpg


De kop vlakgeschuurd en M10 getapt:
1k0.jpg


Metrisch fijn omgetapt naar M6, ik had geen MF6 tap tot m’n beschikking…
1k0.jpg


Smeernippel M10 verbouwd tot een verloop van M10 naar M6, de nippel afgeslepen en daarna 5mm doorgeboord en M6 getapt.
1k0.jpg


Voor de vorm twee koper ringetjes et voilá, best goed gelukt al zeg ik het zelf :+
1k0.jpg
 
Mooi man! Dingen fixen met wat je wel kan of hebt is vaak bevredigender dan nieuw van de plank trekken.
 
En gemonteerd ziet dat er zo uit, inclusief K&N filter for sucki sucki! (:
1k0.jpg
Dat is een aftermarket carburateur, de originele ziet er anders uit, heeft allemaal extra membranen en een andere montage van de gaskabel.
De originele wordt vaker uitgewisseld voor deze dus ik denk dat het een upgrade is. :9
 
Ik volg ook!
Prima carb deze VM voor de SR,kan wel tricky zijn met starten als ie half warm is.
 
Dat is een aftermarket carburateur, de originele ziet er anders uit, heeft allemaal extra membranen en een andere montage van de gaskabel.
De originele wordt vaker uitgewisseld voor deze dus ik denk dat het een upgrade is. :9
Klopt! Ik heb twee originele carburateurs liggen, waarvan 1 zo goed als, en de andere half compleet. Volgens mij is dat de VM34SS, met acceleratiepomp en pushpull configuratie. Ik heb met deze motor, en met m'n XT trouwens ook, de filosofie van hoe minder er op zit, hoe minder er kapot kan gaan :P

Ik volg ook!
Prima carb deze VM voor de SR,kan wel tricky zijn met starten als ie half warm is.
Leuk! Bedoel je dan slecht starten of vooral terugslaan? Aandrukken is ook een optie, doe ik met m'n XT ook wel eens, alleen staat dat niet zo stoer voor een vol terras :+
 
Klopt! Ik heb twee originele carburateurs liggen, waarvan 1 zo goed als, en de andere half compleet. Volgens mij is dat de VM34SS, met acceleratiepomp en pushpull configuratie. Ik heb met deze motor, en met m'n XT trouwens ook, de filosofie van hoe minder er op zit, hoe minder er kapot kan gaan :P


Leuk! Bedoel je dan slecht starten of vooral terugslaan? Aandrukken is ook een optie, doe ik met m'n XT ook wel eens, alleen staat dat niet zo stoer voor een vol terras :+
Allebei :)
Ze zijn best gevoelig voor het juiste mengsel bij het starten.Heel hard schoppen op de kickstarter is een must....
 
Zo, vannacht weer mooi wat meters kunnen maken, voorvork gedemonteerd, nieuwe keerringen gemonteerd, olie ververst en de onderpoten gestraald.
1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


Tevens de remophanging van de rechter voorpoot afgeslepen, die ben ik toch niet nodig :+ Ik zit er aan te denken om de poten te polijsten, even kijken of dat een beetje wil lukken:)

Foto’s in de motor volgen zsm!
 
Laatst bewerkt:
Je zult je toptitel moeten aanpassen als je in dit tempo doorgaat. :+
 
Je zult je toptitel moeten aanpassen als je in dit tempo doorgaat. :+
Haha ja nou hehe, ik heb dit weekend nachtdienst en aangezien de eenheden uit staan heb ik een beetje tijd over naast mijn werkzaamheden:X
Thuis komt het er niet zo van met twee kleine kinderen en een huishouden :P
Volgpostje, mooie XT!
Leuk! Dankjewel, ben daar ook nog steeds erg blij mee (:
De XT carb heefr geen membramen je bedoelt die van de sr die is anders 🙂
Volgens mij heeft de originele XT500 carburateur ook een ander gasschuifmechanisme, de mijne in ieder geval wel. Maar dan wel zonder acceleratiepomp, die de SR wel heeft:)
 
Inmiddels is één vork gepolijst en heb ik van de rechter beide, voorspatbordbevestigingen afgeslepen. Van de linker poot heb ik de achterste bevestiging laten zitten voor een beugel voor remslang en tellerkabel.

De linker poot moet nog gepolijst worden maar ik ben nog niet helemaal tevreden met de rechter dus dat gaat me nog wat elbow grease kosten😬

Gisteravond heb ik een vrij uurtje gevonden om het blok definitief vast te zetten, ik moet alleen even op de kop door de bakken met onderdelen of ik nog ergens een voorste blokbout heb liggenB|

Tevens zijn de olieslangen gemonteerd, en zo komen we langzaam steeds een stukje verder :+
 
Nice, ik heb ook van de rechterpoot de remklauwbevestiging ge-delete, alleen de spatbordbevestigingen laten zitten zodat ik een voorvorkstabilisator er op kan maken, waar dan eventueel een voorspatbord op kan als de politie begint te zeiken. :P
 
Nice, ik heb ook van de rechterpoot de remklauwbevestiging ge-delete, alleen de spatbordbevestigingen laten zitten zodat ik een voorvorkstabilisator er op kan maken, waar dan eventueel een voorspatbord op kan als de politie begint te zeiken. :P
Tof, ik heb nog een voorvork, mocht ik problemen krijgen dan kan ik deze opknappen en monteren.

Ik ben van plan om de vork behoorlijk in te korten dus de kans op problemen met stabiliteit lijkt me een stuk kleiner…

Het wordt ook geen racer hè:+
 
Tof, ik heb nog een voorvork, mocht ik problemen krijgen dan kan ik deze opknappen en monteren.

Ik ben van plan om de vork behoorlijk in te korten dus de kans op problemen met stabiliteit lijkt me een stuk kleiner…

Het wordt ook geen racer hè:+
Gooi je hem zowel voor als achter omlaag dan?
 
Terug
Bovenaan Onderaan