Geratel eerste seconden na koudstart XT 600

Jometzijnxt

Rookie
22 okt 2008
5
0
Hallo iedereen

Voor zij die dit lezen: alvast bedankt.
Ik heb een 1992 Yam XT 600 (3TB) waar ik supergraag mee rondsnor.
Nu is er de laatste weken tijdens de koudstart een vreemd geratel beginnen ontstaan.
Eerst stilletjes, dan alsmaar luider en luider.
Voor kleppen klinkt het nogal luid en ik heb zo de indruk dat het van onderaan het blok komt. Misschien de kettingspanner? Maar is de nokkenasketting op zo'n XT manueel of automatisch te regelen? Ik hoor uiteenlopende verhalen...
Het geluid is zeer duidelijk de eerste 2, 3 seconden na de start en soms denk ik het te horen als ik laag in toeren op het gas ga (kan ook zijn dat ik gek aan't worden ben).

29000km, techniek vriendelijke rijstijl, Castrol olie erop... Ik weet niet wat m'n beestje mankeert.

Graag jullie ervaren mening en alvast bedankt!

Groeten

Jo
 
Tip om te horen waar het vandaan komt: pak een grote schroevendraaier en hou de ene kant tegen verschillende delen van het blok en de andere kant tegen je oor.

In principe spant de nokkenaskettingspanner automatisch, maar het kan natuurlijk zijn dat je ketting op is. Is het altijd of alleen als hij koud is?
 
Laatst bewerkt:
Enkel als hij echt koud is. Blok heeft 29000km ondertussen, niet echt veel voor 'n xt.
Na 2 of 3 seconden is het vreemde akelige geluid weer weg. Alvast bedankt voor je reactie!
 
Als je een electrische start hebt kan het zijn dat de starterskrans niet snel genoeg terugkomt en hierdoor geluid geeft.
 
Nope, ik heb hem gestart zonder de starter en dan doet hij het nog steeds. Wel erg luid ondertussen... Kan het een probleem van de nokkenas zijn misschien?
 
Terug
Bovenaan Onderaan