Geratel en olielek

Kawakwakkie

MF'er
5 jan 2017
89
10
Maurik
Beste motorvrienden, mijn gsxr 600 k7 maakt een raar snerpend geluid als ik de motor start, het geluid komt naar mijn weten bij de dynamo vandaan maar de kap boven het dynamodeksel komt lichtelijk olie uit lopen, is telkens vochtig en vet van de olie, komt geen plasje uit. Weten jullie wat de oorzaak hier kan zijn? Boven het dynamohuisje zitten bepaalde transmissietandwielen volgens mij he? Ik heb eventueel een donorblok en zou eventueel de dynamo over kunnen gooien als dit het geratel en olie veroorzaakt maar kunnen de deksels er gewoon veilig af en opgeschroeft worden zonder bepaalde dingen later te ontluchten of olieen bij te gooien?

Vriendelijk bedankt voor de moeite
 
De nummer 1 vraag is, kan het geluid wat bij de dynamo vandaan komt ook daadwerkelijk de dynamo zijn in en als dit het probleem is, hoe kan er dan ineens olie tussen het bovenliggende dekseltje uitkomen waar de tandwielen onderzitten?
 
En vervolgens als de dynamo de oorzaak zou kunnen zijn is mijn vervolgvraag, is het veilig om als leek zijnde de deksels eraf te schroeven en zomaar de dynamo te verwisselen voor een bestaande uit mijn donorblok, neem aan dat ik in ieder geval voorzien moet zijn van een nieuwe pakking.

Sorry voor de onduidelijkheid en het springen van de hak op de tak.
 
De nummer 1 vraag is, kan het geluid wat bij de dynamo vandaan komt ook daadwerkelijk de dynamo zijn in en als dit het probleem is, hoe kan er dan ineens olie tussen het bovenliggende dekseltje uitkomen waar de tandwielen onderzitten?

Dynamo bevat bewegende delen dus het zou kunnen maar meer is daar natuurlijk niet over te zeggen zo.
Misschien dat het helpt als je een filmpje van het geluid plaatst.
Is het alleen als je start, daarna is het weg ?

Bovenliggende deksel waar tandwielen onder zitten.... Vrijwel alle dekseltjes op je motor zullen tandwielen onder zitten, geen idee wat je precies bedoeld maar olie lekken vanonder een deksel zal veelal een lekke pakking zijn. Afhankelijk van welk deksel is dat een werkje van niets tot iets meer.

Je vragen zijn een beetje als bij dokter zeggen dat je vinger zeer doet en je advies wil, zonder duidelijk te maken wat voor pijn en in welke vinger.
Ik kan er iig weinig mee, misschien dat er iemand is die specifiek van dit merk/type een bekende kwaal weet ?
 
@TS: Is de motor recentelijk omgevallen of gecrashed, bijvoorbeeld aan de kant van het lekkende dekseltje? Is dat dekseltje onbeschadigd?

Ben zelf weleens met een Bol d'Or onderuit gegaan, ding kwam op het dynamodeksel terecht: hele spulletje ontzet waardoor de rotor aanliep tegen de stator (binnenzijde dynamodeksel). Uiteindelijk bleek het uiteinde van de krukas (waar de rotor op zat) verbogen. Zomaar een idee, kan uit de beschrijving niet echt opmaken of dit een mogelijkheid is bij juw motor.

Anders mss even een paar foto's plaatsen? Of (een link naar) een filmpje waarop het geluid goed hoorbaar is?
 
Ik ga zo even bij de motor kijken, zal gelijk even een filmpje maken. Motor is gevallen geweest maar heeft het geluid daarna niet gemaakt tot nu, heb hem wel een oliewissel gegeven, daarna gaf hij dit geluid.
 
Ik ga zo even bij de motor kijken, zal gelijk even een filmpje maken. Motor is gevallen geweest maar heeft het geluid daarna niet gemaakt tot nu, heb hem wel een oliewissel gegeven, daarna gaf hij dit geluid.

Dit is het moment om in te haken en informatie eruit te harken :)

Voor de olie wissel geen rare geluiden, na de oliewissel wel geluid, direct bij de eerste keer starten na de wissel ?

De link naar de dynamo ontgaat mij dan maar goed, ik hou het er maar even op dat het geluid en het 'lekkende' olie twee verschillende problemen zijn.
 
Laatst bewerkt:
Heren onwijs bedankt voor de moeite maar ik heb het probleem gevonden, heb de boel gedemonteerd en de dynamo tevoorschijn gehaald, op 1 of andere manier zat er speling in de dynamo en ik denk dat ik dat gehoord heb, heb hem losgeschroefd en weer met andere bouten vastgezet, het dekseltje voor de tandwielen werd niet lekker gedicht door de rubberen ring. Het geluid is weg en de olie moet de tijd ons nog leren.

Bedankt en een slotje aub
 
Heren onwijs bedankt voor de moeite maar ik heb het probleem gevonden, heb de boel gedemonteerd en de dynamo tevoorschijn gehaald, op 1 of andere manier zat er speling in de dynamo en ik denk dat ik dat gehoord heb, heb hem losgeschroefd en weer met andere bouten vastgezet, het dekseltje voor de tandwielen werd niet lekker gedicht door de rubberen ring. Het geluid is weg en de olie moet de tijd ons nog leren.

Bedankt en een slotje aub


Lijkt mij een gevalletje blokdeksel vervangen ( want niet origineel ) en vervolgens de dynamo niet goed vast zetten en/of niet het juiste borgmiddel gebruiken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan