Geratel Kawasaki LTD 454

speedo22

Rookie
2 jun 2006
28
0
Almelo
Hoi ik heb een 454 LTD gekocht,maar iets zit mij niet lekker.
Als ik de motor net gestart heb begint na 4a5 minuten er een raar getik op te treden.Het is een mechanische tik en niet continu.
Het geluid zit boven in het blok, en volgens mij is het de ketting die tuissen de cilinders draait.Wie kent dit probleem ,of is het een bekend probleem.
Ik heb het gevoel dat de spanner niet goed werkt,of misschien de verkeerde olie gebruikt.Wie weet het.
Km-stand 17492
 
Nee,ik heb de motor net,maar het zijn niet de kleppen.Het getik is onregelmatig.
Het zijn geen tikkende kleppen,dat klinkt heel anders.
Je hoort het bij stationeer draaien en pas na 4a5 minuten na een koude start.
 
De spanners van dat type kawa is niet van al te beste kwaliteit , de veer is te slap, bij motozoom verkopen ze versterkte uitvoeringen voor diverse kawa`s moet je ze ff bellen. Wat ze ook wel doen is een gaatje boren in de spannerdop, precies in het midden.En dan schroefdraad tappen M4 en er een boutje met stuikmoertje opdraaien dan kan je deze heel nauwkeurig naar binnen regelen, totdat het ratelen weg is. Dan met het moertje stuiken zodat de instelling blijft behouden. Het is wel vreemd dat bij zo`n lage km stand de boel al begint te ratelen. Hoe ratelt de motor , als het blok warm is ?
 
Bij warme motor ga ik uitproberen dus dat houd je van mij tegoed.
Het is niet zeer nadrukkelijk aanwezig.Bij koude motor geen getik,zodra
deze iets warm wordt begint het,niet continu maar zo af en toe hoor je onder het stationeer draaien getik tussen de 2 cilinders wegkomen.Als ik het goed heb begrepen loopt hier dus de nokkenasketting tussendoor , en is deze waarschijnlijk niet goed op spanning.
Is dit erg?? Kan er normaal mee gereden worden?En waar tikt de ketting dan tegenaan?
Is de spanner een mechanische spanner,of één op oliedruk?
Ik zat namelijk eerst aan de verkeerde olie te denken,omdat het getik pas begint nadat de motor warm begint te worden.
 
btw het is een mechanische spanner die met een veer werkt en volgens mij niet met een ratel als je hem af en toe hoort is het nog heel pril heb met een kle is in principe hetzelfde blok 2000 km doorgereden met geratel spanner stond toen op zijn end bij 56000km
 
Het getik kan ook een klep(pen) zijn die buiten de tolerantie valt bij een opwarmende motor dit geluid herken je aan het snel tikken soms af en toe , je nokkenasketting herken je aan een klapperend geluid. Over de spanner het zijn mechanische spanners bij mij weten.
Kan je even checken bij www.bikebandit.com selecteer oemparts en tik je motor fiets in bouwjaar etc dan krijg je alle tekeneningen die op jouw motor van toepassing zijn.Het zou zelfs aan je carburatuers kunnen liggen die uit synchronisatie zijn, dit kan zelf zo`n geluid geven dat het lijkt of je blok gereviseerd moet worden.
Over je olie ,goede olie is bv Belray EXP 10W40 halfsyntheet.
 
Ik heb de motor op bedrijfstemperatuur laten komen.Het getik bij stationeer draaien is onregelmatig,2tikken dan weer niets dan 1 tik,weer even niets dan weer 2 tikken.Bij 1800 toeren is het echt geratel,maar bij 3000 toeren is het helemaal weg.Ik heb een foto toegevoegd van de spanner,er zit namelijk een boutje achterop,Waar is deze voor?? Zie foto
Of moet je deze spanner zelf spannen??

Bijlage: spanner.JPG
 
tis dezelfde spanner als de Z550GP als ik het zo bekijk, maw ook zo`n slappe veer.
Het boutje achterop als je deze verwijdert komt de veer eruit zie tekening de kleine pijlen , dus rustig losdraaien en het veertje opvangen,en de andere twee bouten dan haal je de complete spanner eruit. Dit kan je doen mits je de motor in z`n vrij zet, niet aan de krukas draaien, en zeker NOOIT de motor starten anders kan de nokkeasketting een tandje verspringen van het tandwiel.. Het enige wat je ziet is een veer en een drukstifje die schuin taps toeloopt, de grote veer en de drukstift die tegen de spanner drukt om de ketting op spanning te houden.Je kan even testen of de kleine drukstift soepel in z`n houder glijd, deze wil nog weleens stroef gaan.
Mocht dit stroef gaan even licht opschuren met heel fijn schuurpapier.Goed in de olie wrijven en de boel rustig in elkaar zetten en op je motor terug plaatsen.
Tis makkelijk zelf te doen en zeker niet moeilijk.

Bel motozoom.nl even op of ze de versterkte veer en 5mm verlengde drukstift nog verkopen (zie grote pijlen), heb er toentertijd 24,95 gulden voor betaald.
Anders zou je bij een dealer een nieuw veertje moeten bestellen als dit mogelijk is.

spanner5ek.jpg



Het omlijnde gedeelte is de spanner, je ziet duidelijk de veer en de drukstift.

Maar het blijven waardeloze spanners ! :Y had precies dezelfde klachten toen.

Tekening kan je vinden op http://www.bikebandit.com/partsbandit/showschematic~dept_id~332794.asp
 
Laatst bewerkt:
:N Dit is een andere spanner, deze werkt niet met twee van die spietjes, maar met een veer en een drukstift met vertanding.
Die dingen blijven vaak door te lage veerdruk hangen en verspringen geen tandje, terwijl dat wel zou moeten.
Als je zeker weet dat je ketting niet op is, dan kan je dit soort spanners wel "een handje helpen".
 
Dus de spanner is niet hetzelfde??
Hoe moet ik de spanner dan een handje helpen?
Lijkt mij dat de ketting niet op is na 17492.
De veer misschien iets oprekken?

Het is zo'n type spanner zoals je zelf op die tekening had staan.
Als je de twee boutjes waarmee hij tegen de cylinder geschroefd zit iets los draait, (zodanig dat het spannerhuis een millimeter of twee los komt), en hem dan weer vastdraait, dan verspringt hij wel een tandje strakker.
Ik hoop dat je die uitleg begrijpt. :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan