Gereedschap de- en monteren banden ????

Blade2002

Rookie
9 feb 2004
2
0
Noord Brabant
Wie heeft er zelf al eens gereedschap gemaakt voor de-en monteren van motorbanden.

- Gereedschappen voor band van de rand van de velg te drukken
- Voor zelf te balanceren
- Zonder beschadigen de banden eraf draaien

Laat even weten als iets hebt gemaakt wat wel of niet goed werkte.

:} :} :} ALvast bedankt :} :} :}
 
Laatst bewerkt:
Zelf maken lijkt me wat lastig, maar goed wie weet...

Geen motorzaak (of bandenzaak) in de buurt waar je zelf aan het knutselen kan?
Is vaak geen probleem, als ze zelfsleutelen een beetje toejuichen.

Of een motorclub met werkplaats? Die schijnen er ook te zijn.
 
voor het mken van de 1ste en de 3e heb ik geen flauw idee.

Het maken van een balanceer apparaat is niet zo moeilijk (als je de middellen hebt).

nodig voor het maken van het balanceers apparaat:

* Grondplaat
* 2X buis (staanders)gelast op de grondplaat
* 1 as (op maat voor de inwendige wieldiameter)
* 4x kogellager (hier moet bovenstaande as op draaien)
de lagers moet je schuin achter elkaar monteren zodat ze elkaar overlappen en je de as er tussen kunt leggen.

voor een betere balans(nauwkeuriger) kun je 4 grotere schijven op de lagers monteren en de as daarop leggen.
Of je koopt er 1 bij louis.de
10003340_910.jpg


Succes, en ik zou ook wel graag willen weten hoe je de andere 2 moet maken
 
Laatst bewerkt:
Banden lossen: Groot U-profiel nemen.Kan eventueel ook met vierkante buizen gelast worden. Onderaan een krik en op de krik de band leggen.
Door het pompen gaat de band naar boven en duwt tegen de bovenkant van het U-profiel. De band lost van de velg. Vergeet wel niet eerst de lucht uit de band te laten,door je soepap los te draaien.
Daarna kan je de lepels gebruiken die ze gratis bij een Lada geven, om de band van de velg af te halen, wel eerst de rand van de band met zeep insmeren (aangelengde bruine zeep)
De nieuwe band ook met zeep insmeren, gaat soepeler en geen schade, dan eventueel met lepels de band op de velg doen.
Soepapke (luchtnippel) uitdraaien en met compressor volle druk geven tot alles goed gesloten is, niet verschieten van de knal. Nippeltje terug in de soepap draaien en de band op normale druk zetten. :P
 
Een vrij eenvoudig en zelf te maken "bandenvandevelgafdrukgeval" (scrabblewaarde 270 :P ) kun je maken zoals ondstaande tekening.

Punt B komt scharnierend aan een zwaar object (huis, garage, circuitbus }) etc.)
A = een stuk platte stalen strip,ongeveer 5 mm dik en 35 mm hoog, gebogen in ongeveer de diameter van je velg en wordt gelast op punt A1 met de openstaande kant richting B.
Het gedeelte waar A1 aan zit kan scharnieren aan de hefboom.
Werking is heel eenvoudig, gewoon het wiel plat en goed ondersteund op de grond leggen, gedeelte A op de band vlakbij de velg en even goed doordrukken aan het handvat. Hiermee krijg je alle banden (ook koekblikbanden) zonder veel moeite los van de velg zonder deze te beschadigen.
Sorry voor de mooie tekening maar ik was te lui om autocad op te starten en dus moest paint het maar ontgelden.

suc6 :]

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan