gereedschap

als het beweegt zonder dat dat zou moeten ducktape
en als het niet beweegt als het wel zou horen te bewegen wd-40

maar even serieus een van de eerste dingen die je nodig hebt is zo'n speciale sleutel waarmee je je oliefilter kunt verwijderen en een opvangbak voor oude olie. verder wat lagervet eventueel wat kopervet en een berg poetsdoeken. en zo te horen ben je een beginnende sleutelaar en dan is een werkplaats handboek en een hulpvaardig iemand met verstand van motoren eigenlijk ook een must. om comfortabel te werken is een stevige stabiele motor lift ook erg handig.
 
Setje inbusdoppen.
Erg handig als je veel inbussen moet lossen of aandraaien, zijn tevens te gebruiken in combinatie met een momentsleutelen en je kan door de verlengstukken van je doppenset op veel meer plekken komen.
Tapset met eventueel linksetappen.
WD40 :}
 
Er zijn mensen die alles uber goedkoop kopen en wanneer het kapot is het opnieuw kopen van een betere qualiteit. Daar zit wel een kern van waarheid in, maar je kan van jezelf wel zeggen of je iets vaak gebruikt. Wanneer dat zo is koop dan gewoon in 1 keer goed spul. Daarmee bedoel ik niet dat je een hele snap-on set moet kopen, maar ook niet dat je het uit de 5 euro bak bij de gamma moet vissen. (daarnaast krijg je bij de betere merken levenslange garantie)

Wat is handig en waar moet je op letten:

Doppenset:
-Zorg voor 6 kant doppen met een ratel die genoeg "klikken" heeft, (met grades gaan schelden heeft weinig zin). ga voor de doppen de op de flank werken, daar heeft iedere fabriekant weer een andere naam voor. (dat zijn dus doppen die ipv tegen de punt van de bout of moer tegen de kanten aan werken(geld ook voor sleutels))
-De grootte:
1/4 voor het fijne werk. Is erg handig maar geen must.
3/8 voor het alround werk. in mijn ogen een must
1/2 is leuk, maar als je niet aan de wat lompere dingen sleuteld het je aan een 3/8 set genoeg.
-Imbusdoppen zijn onmisbaar als je ze gewend bent, maar geen must.
-Voor een luchtsleutel gebruik je SLAGdoppen.
-zorg voor een vringijzer voor de dingen die vast moeten, een ratel is daar niet voor bedoelt.

Sleutels:
- steek-ring is het handigst
- steek-ringratel is nog handiger (maar prijziger)
- je wilt iig 2 setjes, ander kan je nog niks. meestel steek-ring en ring-ring
- Pijpsleutels, je hebt er niet zoveel maten van nodig. meestal alleen gebruikt voor cilinderkoppen.
- imbus, T of L net wat je makkelijker vindt, maar zorg er wel voor dat ze uit een stuk zijn (vooral bij goedkope T wil dat nogal eens niet het geval zijn)
-zie doppen voor soort ring

Schroevendraaiers:
- ga voor philips en gewone, podrovitch alleen als je die ook gebruikt. Zorg voor een magnetische tip.
- een schoevendraaier met een sleutel aansluiting of ophanggat is handiger, omdat je hem dan ook kan 'verlengen'. (voor sleutelaansl. zie bv. facom)

Tangen;
- het std. setje halfrond - combinatie - zijknip- tang
- waterpomptang
- evt. griptang.
- borgveertang min. 1 binnen en 1 buiten. liefts 2 van elk. (dus schuin en recht)

wat verder wel handig is:

-doorslagen
-kunstof hamer(s) (met verwisselbare kop)
-momentsleutel (voor het gehele bereik liefst 2) dus van 0-80 en van 80-...
-(digitale)schuifmaat
-slagschroevendraaier
-micrometer (voor onsteking)
-bougisleutel (doppen kunnen ook)
-staal-koper borstel
-vast nog wel meer, maar daar kan ik nu niet opkomen...

Voor een exel sheet die ik een tijdje geleden gemaakt heb kijk je ff.
Zie dat als een prijsindicatie. de stahlwille correctie is er omdat de catalogusprijzen zoveel procent boven de verkoopprijs liggen.


mijn txt, maar uit ander topic.
 
Mijn bijdrage wat betreft items die nog ontbreken.

Bankschroef
Acculader Optimate III
Rem ontluchtingsset
Remklauw terug steller
Multimeter
Kontaktspray
Zuurvrije vaseline
Spiegeltje op een teleschoopstokje
Magneet op een teleschoopstokje

Hanzzzz
 
Sleutels:
- steek-ring is het handigst
- steek-ringratel is nog handiger (maar prijziger)
- je wilt iig 2 setjes, ander kan je nog niks. meestel steek-ring en ring-ring
- Pijpsleutels, je hebt er niet zoveel maten van nodig. meestal alleen gebruikt voor cilinderkoppen. zorg ook voor pijpsleutels die aan de buitenkant ook 6-kant vormig zijn. Zo kan je ze ook gebruiken in gevallen waar je een hele grote imbus nodig hebt
- imbus, T of L net wat je makkelijker vindt, maar zorg er wel voor dat ze uit een stuk zijn (vooral bij goedkope T wil dat nogal eens niet het geval zijn)
-zie doppen voor soort ring
 
Waarom vergeten jullie nou allemaal de goeie ouwe betrouwbare drilboor :N :? .

Rubberen hamer is ook wel eens handig als je mijn postuur hebt en het niet wil vlotten met een ringsleutel en een vaste bout/moer :+
 
Laatst bewerkt:
Mijn bijdrage wat betreft items die nog ontbreken.

1. Bankschroef
2. Acculader Optimate III
3. Rem ontluchtingsset
4. Remklauw terug steller
5. Multimeter
6. Kontaktspray
7. Zuurvrije vaseline
8. Spiegeltje op een teleschoopstokje
9. Magneet op een teleschoopstokje

Hanzzzz
1. :Y
2. kan ook een andere zijn ;)
3. :? gewoon ouderwets pompen, desnoods met hulp ( :+ )
4. Platte schroevendraaier werkt prima, mits voorzichtig gebruikt
5. :Y
6. :Y
7. :Y
8. :? gewoon opletten dat je niet overal bouten/moeren in laat vallen... :X
9. zie hierboven
 
Terug
Bovenaan Onderaan