Gereedschap

YamahaWR450

Yamaha WR450F 2004
20 feb 2019
66
20
Hoi allemaal,

Ik moet binnenkort de olie gaan vervangen van mij Yamaha WR450F uit 2004. Weten jullie welk gereedschap ik nodig heb voor het losdraaien van de bouten? Ik weet het is een specifieke vraag, maar ik hoop dat iemand van jullie mij een gereedschapsetje kan aanbevelen.


Ik hoor het graag.
 
dat is wel heel specifiek ja, meet anders zelf de bouten op die je bij jouw motor moet loshalen zodat je weet welke doppen etc je nodig hebt.
wr450f 2004 oil change - YouTube
met een doppenset zal je al een heel eind komen.
een oliefilterdop heb je bij dit model niet nodig, maar je zou kunnen overwegen een momentsleutel tot 25 nm te kopen voor ongeveer 20 euro aangezien die kleine boutjes bij je oliefilter kap nog wel eens stuk gedraaid worden onder het motto 'handvast'.
 
Bedankt voor de snelle reactie! Ik zat zelf te denken om misschien zoiets te bestellen;
bol.com | T-greep met bits en doppen 1/4

Het dient tenslotte alleen om zo nu en dan de olie eens te verwisselen, dus hoeft niets duurs te zijn :P

|(Das niks daar kun je nog niet eens een keukenkastje mee in elkaar prutsen. Wat @ducsmit zegt, investeren in gelijk goed gereedschap heb je de rest van je leven plezier van.
In jouw geval (en voor de meeste motorfietsen) een goede doppenset 3/8. En dan aanvullen met ring-steeksleutels van maten die je nodig hebt en een goede (gedore ofzo) inbus set. Reken wel op minimaal 500,-.....
 
Koop een 100 euro koffer met een 1/2" en een 1/4" doppenset er in.
Ik heb veel en duur gereedschap maar zo'n soort koffer heeft mij al ontelbare keren gered door het mee te nemen op locatie en in vroegere jaren toen ik weinig geld had.
Volgens mij heb ik hier regelmatig wat van Mannesman? voorbij zien komen waar echt heul veul in zit voor weinig.

Succes
 
Even investeren, dan hoef je niet nog 6x een prut setje van €10,- te kopen als je andere kleine reparaties gaat doen.

Doppenset 1/4" + 1/2" met een stel bitjes bijvoorbeeld. Daar zitten meestal ook gelijk de juiste bougiesleutels (daar ga je al) in, en ook de juiste Torx of inbus bitjes waarmee de kleinere onderdelen vast zitten (daar ga je al) en natuurlijk ook de doppen 14mm en groter voor (daar ga je al) remklauw bouten, spindels, etc.

Mannesmann Greenline of Premium zijn zo ongeveer de populairste doppensets onder MF-ers.
 
Dat handle van Bol is inderdaad helemaal niets. Ik zou even langs de Action rijden. Daar hebben ze heel mooie 3/8 ratelsetjes met alle doppen die je normaal nodig hebt. Als je dan gelijk een setje imbus met handvatten meeneemt kan je van start.
 
Dat handle van Bol is inderdaad helemaal niets. Ik zou even langs de Action rijden. Daar hebben ze heel mooie 3/8 ratelsetjes met alle doppen die je normaal nodig hebt. Als je dan gelijk een setje imbus met handvatten meeneemt kan je van start.

Bedoel je dan zoiets?;
Werckmann dop- en bitset 32-delig | Action.com
Werckmann inbussleutelset 9-delig | Action.com


Ik weet dat dit geen professioneel of duurzaam gereedschap is. Maar voor nu dient het enkel om even de olie te kunnen verversen ;)

Ik hoor graag jullie mening :]
 
En wat je vanzelf toch zelf gaat doen!

Ik heb alleen een issue met bougies. Er komen bij mij alleen maar NGK's in en die zijn 18 mm. Nergens een bougiesleutel 18 te vinden, op het moment dat die nodig gaat zijn... Uiteindelijk een pijpsleutel 18/19 van de gamma kortgeslepen zoadat alleen 18 over was, en die kreeg ik nét tussen het frame en de buitenste bougies in
 
Bedoel je dan zoiets?;
Werckmann dop- en bitset 32-delig | Action.com
Werckmann inbussleutelset 9-delig | Action.com


Ik weet dat dit geen professioneel of duurzaam gereedschap is. Maar voor nu dient het enkel om even de olie te kunnen verversen ;)

Ik hoor graag jullie mening :]
DE imbus set doet het prima. De doppenset die je linkt is1/4, dat is te klein. Je moet 3/8 hebben, deze Werckmann doppenset 13-delig | Action.com
Ik heb hem al jaren, het functioneert boven verwachting goed.
Wees wel waakzaam dat je met een doppenset makkelijk veel kracht zet.
 
En wat je vanzelf toch zelf gaat doen!

Ik heb alleen een issue met bougies. Er komen bij mij alleen maar NGK's in en die zijn 18 mm. Nergens een bougiesleutel 18 te vinden, op het moment dat die nodig gaat zijn... Uiteindelijk een pijpsleutel 18/19 van de gamma kortgeslepen zoadat alleen 18 over was, en die kreeg ik nét tussen het frame en de buitenste bougies in


Honda OEM bougiesleutel 18mm of Midlock 3/8" bougie dop 3818-N

17e5b848a4559c1af244da04b4bf3fdce2a5246a.jpg
4d104525634382f86baa0312f9504b3cf1c6857f.jpg
 
Na iedere 10/15 uur met enkel rijden op de openbare weg? (Af en toe een zand/grindweggetje):)

Er zijn mensen die dan 2 keer per week moeten wisselen :+....

Kun je dan niet beter een "duurder"setje kopen?
Ik heb vroeger een doppenset gehad van de kijkshop en heeft me wel open knokkels opgeleverd omdat ze doorschieten met vuil/slijtage etc.

Nu alweer ca 20 a 25 jaar een Gedore doppen set en losse sleutels van gedore, stahlwille of facom.
Goed sleutelgereedschap gaat je leven mee als hobbyist.
 
Honda OEM bougiesleutel 18mm of Midlock 3/8" bougie dop 3818-N

17e5b848a4559c1af244da04b4bf3fdce2a5246a.jpg
4d104525634382f86baa0312f9504b3cf1c6857f.jpg
Yep, die linkse gaat niet passen vanwege de hoogte en de rechtse... Tsja, die kon ik even niet op iedere hoek kopen op vrijdagavond omdat ik zonodig bougies moest vervangen voor een weekendtourtje... Hij móet er wel eens komen
 
Dat Werckman setje is niks mis mee hoor, ik heb die nog met dat doosje met knietje en 2 verlengstukken, dan blijft t tenminste allemaal bij mekaar .
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan