Gereedschapswagen advies

MeanYellowBoy

MF veteraan
23 mrt 2015
1.578
797
Vechtdal
Dag allemaal,

Ik ben opzoek naar een goeie gereedschapswagen met serieus gereedschap voor vooral motor en auto. Beetje voor klussen in en om het huis.
Nou is de markt nogal overspoelt en zie ik door gebrek aan ervaring door de bomen het bos niet meer. De ratel van de Action en de schroevendraaier set van de Lidl doen hun werk al een hele tijd prima hier thuis, maar ik wil graag een complete set in een wagentje. ik wil er ook best wat voor betalen maar ik weet gewoon echt niet wat een beetje fatsoenlijk spul is.

Gedore en SnapOn zullen de top van de markt wel zijn, waar Topcraft wellicht wat minder is. Ik gebruik het niet dagelijks dus het hoeft niet super professioneel spul te zijn, als het een beetje heel blijft bij wekelijks gebruik ben ik al blij.

Ik zit zelf zo rond de 500 euro maximaal te kijken, wat kunnen jullie me adviseren of afraden?
 
Laat hbm maar liggen. Koop een lege wagen en het gereedschap wanneer je het nodig hebt (wat basis is uiteraard ook goed, maar naarmate dit topic verder loopt, wordt die basis ook navenant groter...)
 
goeie gereedschapswagen met serieus gereedschap
maar ik wil graag een complete set in een wagentje
rond de 500 euro maximaal

Dan zoek je wel echt iets dat onder de noemer 'hobby' valt, ondanks het feit dat je wagens tegen gaat komen vanaf €200,- waar heel hard "professioneel" bij geroepen wordt. HBM kar kan je overwegen.. Is aardig, maar de tangen en accessoires zijn prut. Ga je die op termijn vervangen door iets beters, kom je stiekem een stuk duurder uit.

Lege wagen kopen en A-merk inlegmodules aanschaffen is een optie. Of een minder uitgebreid, kwalitatief beter model van Sonic, Kraftwerk, etc.. Alleen of je dat gaat redden voor €500,- is de vraag. Je kan ook de wagen schrappen en een goede gevulde koffer of trolley aanschaffen, daar kom je ook een heel eind mee voor motorfiets onderhoud. Kraftwerk (niet Kraftwelle o.i.d.) 197 delige koffer heb je bijvoorbeeld al voor +/- €299,-. En kijk ook zeker eens naar de gereedschapswagens van BGS, die kosten niet de wereld en het is veel mooier materiaal. BGS wagens 4086, 4061, 4062, 4069 en 4080 zijn o.a redelijk betaalbaar :t
 
Ik heb een paar jaar geleden twee lege wagens van HBM gekocht en voornamelijk gevuld met Teng Tools dat ik al jaren heb. Ik ben heel erg tevreden.

@B2 , heb je ervaring met de gevulde gereedschapswagens van HBM dat je ze afraadt, wat is de reden dat je zegt laat maar liggen?
 
Ik heb een paar jaar geleden twee lege wagens van HBM gekocht en voornamelijk gevuld met Teng Tools dat ik al jaren heb. Ik ben heel erg tevreden.

@B2 , heb je ervaring met de gevulde gereedschapswagens van HBM dat je ze afraadt, wat is de reden dat je zegt laat maar liggen?
Denk dat hij het over de inhoud heeft, de wagens zijn in verhoudig stukken beter dan de inhoud.
 
<knip>
HBM kar kan je overwegen.. Is aardig, maar de tangen en accessoires zijn prut.
<knip>

De doppen met inbus en torkx zijn ook hun geld eigenlijk niet waard van HBM, ik heb er wat van gekocht en ga er heel voorzichtig mee om. Meer om mijn bouten niet te beschadigen dan om de doppensets te sparen ... op termijn ga ik deze wel van een beter merk aanschaffen. Die zullen dan ook een stukje duurder zijn, maar dat bevestigt de stelling dat goedkoop gereedschap meestal juist duur gereedschap wordt...


Denk dat hij het over de inhoud heeft, de wagens zijn in verhouding stukken beter dan de inhoud.

Dat vermoed ik ook, ik heb de wagens destijds ook eerst bekeken voor ik ze kocht. Het handgereedschap niet, omdat ik al een set van mijn voorkeursmerk had. Maar er wordt nogal eens geroepen dat iets helemaal nix of juist top of de sjit is ... zonder eigen ervaring. En dat is niet eerlijk tegenover de merken en ook niet tegenover degene die je adviseert. Vandaar de vraag. :t
 
Ik heb een paar jaar geleden twee lege wagens van HBM gekocht en voornamelijk gevuld met Teng Tools dat ik al jaren heb. Ik ben heel erg tevreden.

@B2 , heb je ervaring met de gevulde gereedschapswagens van HBM dat je ze afraadt, wat is de reden dat je zegt laat maar liggen?
Ik heb het zoals @Mechanism zegt over de inhoud: het handgereedschap is het net niet. Wagens zelf kan ik niets over zeggen, maar die zullen wel voldoen voor hobbygebruik.
 
Mooi, er lijkt dus wel een consensus te zijn dat het HBM handgereedschap zijn geld niet echt waard is. In mijn ervaring is in elk geval een deel ervan echt niet goed genoeg.

Ik heb in een grijs verleden ook kijkshopgereedschap gehad, maar je maakt er vaak juist dingen mee stuk ... en dat was voor mij de reden om Teng te gaan kopen; dat bood (destijds in elk geval nog) levenslange garantie en was toch nog een beetje betaalbaar. Ik heb ooit tot twee keer toe een 5 mm inbus bolkopdopje gebroken waar ik zonder vragen stellen een nieuwe voor kreeg. Het gaat inmiddels allemaal al weer ruim 20 jaar mee en ik ben een enthousiast hobby-sleutelaar, zeker geen professional.

In mijn camper ligt trouwens wel een collectie Actiongereedschap, kost helemaal niks, en de enkele keer dat ik er iets van nodig heb voldoet het gewoon. Maar in mijn werkplaats wil ik het niet hebben.
 
Zoals al eerder, lege kar kopen.. vullen met goed gereedschap van een - merk -

Maar.. waarom...

In zo'n kar zit een berg meuk wat je nooit niet gaat gebruiken, en dat zijn allemaal matig-ijzer kilo's die je wel betaald.

Kar kan je trouwens heel goed voor weinig gebruikt kopen , of een cheapo chinees van HBM . Doe d'r al jaren mee.

Heb het zo gedaan :
Cheapo aanbieding kar van HBM
Facom :
Doppen / Ratelset , aangevuld met alle tussenmaten doppen ( verbazend hoe vaak je 15 tegen komt als ie niet in je doppen bak zit )
Steek / ring set
Inbus t-sleutel set
Schroevendraaier set
Knipex tangen set

Dán tijdens het sleutelen bijkopen wat je nodig hebt.

Ga er van uit dat je het *gros* van het geld uitgeeft aan een zo compleet mogelijke 1/4 / 1/2 dop / ratelset ,
Hoe completer , hoe beter :)

Als je een beetje puzzelt , kom je net uit onder de 500 euro , zonder een berg oud ijzer in de kar die je nooit gaat gebruiken.
En wat je wel gebruikt "onverwoestbaar merk gereedschap"
 
Het bezit van zo'n kar snap ik ook niet, tenzij je erg veel ruimte hebt.
En gereedschap kun je het beste los kopen, alleen wat je nodig hebt. Maar dat was al gezegd.
Proxxon doppenset is goed en goedkoop. Verder heb ik spullen van Knipex, Bahco en vast nog wel meer merken.
Op mijn werk is Gedore de standaard, maar dat gaat ook gewoon kapot bij ruw gebruik (scheepvaart, karren vind je daar niet, die gaan vanzelf rijden).
 
Laatst bewerkt:
Het gaat in dit topic uiteindelijk om de kar, niet om de inhoud

Vond bij BOL een lege kar voor 125,00... vida... Ik heb het liefst een kar waar niet alle laden tegelijk van open kunnen, de reden mag bekend zijn...

 
schroeverdraaiers heb ik van Wira, Hazet en Gedore, gaan al 20+ jaar mee.
Truck is om de draaiers te gebruiken waarvoor ze zijn en niet als verfblik opener, dáár gebruik je die goedkope Gamma draaiers maar voor :+

Laatste aankoop is een set Jiss schroevendraaiers/slag bits, echt als ik eerder had geweten dat die bestonden.....
 
Het enige dat stuk gaat aan dat model 1047, is de koffer zelf. Ik doelde meer op bijv. deze versie:
9ededfe35b7e26637d385c2faa6e602c92bfbfe4.jpg
 
Lege (gebruikte) kar kopen en aanbiedingen van diverse merken in de gaten houden. Mocht je voor echt goedkoop gereedschap gaan zorg dan voor een goeie verbanddoos. Sleutels die gewoon afbreken zijn meer regel dan uitzondering. Daarom sleutel ik enkel met m’n eigen spullen
 
Ik heb al een eeuwigheid een HBM kar,opzich een redelijk ding voor zijn geld,verder heb ik van HBM een paar ratels en
ratel steeksleutels die al heel lang hun werk goed doen,voor het echte werk heb ik Facom en USAG doppensets en schroevendraaiers
en een aantal sleutelsets en tangen van TengTools ,wat heel aardig spul is maar niet van Facom of USAG kwaliteit.
Voor de laatste 2 betaal je meer maar is zijn geld dan ook waard.Maar ik heb ook al een eeuwigheid een merkloze gereedschapset
koffer waar van alles in zit,die doet al 15jaar lang dienst ,de bitjes die er bij zitten zijn rommel maar de doppen en ratels doen het
na al die jaren nog, prima voor het lichtere sleutelwerk,voor een hobbyist die af en toe wat sleutelt is dat mooi zat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan