Gerommel aan de motoren van Tomcat

Waar lekt het kleppendeksel dan?
Bekijk bijlage 1984039
Olielekkage maar aan één kant, rechts bij de inlaatnokkenas. Ik denk idd zoals je al aangaf uit het rubber bij de nokkenasboring. Toch te weinig vloeibare meuk gebruikt. Maar ook iets verder naar voren richting bougie lijkt de klepdekselpakking niet helemaal dicht aan het spoor te zien vanaf het pasvlak recht naar beneden. Niet heel duidelijk. Wel zie je dat het spoor verder naar onderen loopt, het is dus nog wel een flink druppie.
Als het nou ergens ff een beetje weer is wil ik nog een stukje rijden om te zien of ik dit nog duidelijker kan krijgen. Dan deksel ter plaatse wat oplossen en vlb meuk ertussen zien te baggeren.
Vervelender is echter dat ook de carburateurs lekker. Niet als een gieter, maar toch echt niet goed.
Maar eens een deksel van een ijsbakkie onder gezet:
Bekijk bijlage 1984040

Na 24 uur zie ik dan dit, een druppel aan de vlotterbak van carb 2 en 3:
Bekijk bijlage 1984041

En dat geeft in het bakje dan het volgende:
Bekijk bijlage 1984042

Ik verdenk de verbindingspijpjes tussen de carbs. Maar dat zal nader onderzoek met een testopstelling moeten uitwijzen. Carburateurs destijd grondig geultrasoond en nieuwe revisiesets erin. Maar voor zover ik weet geen andere verbindingspijpjes. Dit zijn volgens mij plasic t-stukjes met opgevulkaniseerd rubber. Als ik me dat goed herinner. Messing met o-ringen zou natuurlijk veel beter zijn.....
Maar als het dat is moet het na verloop van tijd toch stoppen met lekken, want daar staat alleen maar de benzine uit de leiding en het filtertje. Tenzij ook de benzine kraan is gaan lekken.
Wordt vervolgd.
Als de benzinekraan lekt dan moet je dat eerst oplossen anders krijg je het nooit goed.
 
Stoere Suzuki. Is het geluid met de Yoshi nog een beetje te doen? De kleppendeksel pakking zou ik gewoon heel lichtjes insmeren met vloeibare pakking. De vlotterbakjes willen ook nog wel eens lekken als het pasvlak niet helemaal recht meer is. leuk project. Het lijkt mij dat je een Suzukiwiel voor hebt, paste dat zo, of moest je veel aanpassen.
De Yoshi maakte wel erg veel herrie. Dus daar heb ik na het eerste ritje maar een soort van dB killer ingezet. Dat scheelt enorm.
Het voorwiel is van een GSX 750 F in een Honda CBR 900 RR voorvork. Dit zal er al in, ik heb het alleen afgemaakt. Remmen goed gecentreerd op de schijf en zo. Er zit alleen geen mechinische km teller aandrijving meer op. Maar wellicht verander ik dat.
 
Meestal lekken de oude gs(x)-en aan de voor- of achterkant van de nokas schacht, latere versie's kregen daar een extra boutje.

maar ik zie nu dat dit bij jou niet het geval is maar aan de zijkant...
Inderdaad, daar is ie dicht. Nu die eene zijkant nog....
 
Op zoek naar een gewone (geen vacuum kraan) met hoh 45mm boutjes. Deze is ehhh niet goed.
Tourmax heeft perfecte vervangende kraantjes voor GSX, ik heb mijn originele (kapotte) naast de nieuwe bekeken en zie geen enkel verschil, dat is je makkelijkste optie. Anders moet je een kraan zoeken met een grote schroefdraad en een adapter kopen of maken. Maar als je een beetje leuk budget hebt kan je ook op de site van Pingel kijken.
 
Of een tussenkraan in de leiding.
Liever niet. Want als het membraan een klein lekje heeft zuig zuiger 2 zoveel brandstof aan dat het niet ontsteekt en je krijgt benzine in het carter. Als je dan de kraan loshaalt lekt ie niet eens uit de vacuüm aansluiting vandaan. Was met GS 650 eens lang geleden. Maar met wat ik er nu op heb zitten zou het idd wel kunnen, daar heb je gelijk in.
 
Tourmax heeft perfecte vervangende kraantjes voor GSX, ik heb mijn originele (kapotte) naast de nieuwe bekeken en zie geen enkel verschil, dat is je makkelijkste optie. Anders moet je een kraan zoeken met een grote schroefdraad en een adapter kopen of maken. Maar als je een beetje leuk budget hebt kan je ook op de site van Pingel kijken.
Ik heb er nu een open/dicht kraan opzitten ivm bovenstaande ervaring.
Deze zit op een adapterplaat M10x1,25:
20240316_102319.jpg


Bedankt voor de tips ik zal eens zoeken. Wordt vervolgd...........
Maar goed, deze heeft dus geen reservestand en sluit niet goed af, lekt niet uitwendig.
Dus eerst de benzine maar eens uit de tank laten lopen.
20240316_101946.jpg
 
Hi, op mijn gsx750/1100f-ES op de tank een imitatie Yamaha xs650 kraan pasgemaakt, Gaten iets uitvijlen en past net. Dicht goed af met kunstof ring onder boutjes en geen vacuum gedoe meer. Wellicht heb je er iets aan. Groet
 
Terug
Bovenaan Onderaan