Gerommel aan de motoren van Tomcat

Hee, weer wat te lezen cq kijken . Ik had wel gemist dat je schade had gereden maar mooi dat je een nette kuip hebt kunnen vinden.
De rf900 blijft wel een onder gewaardeerde fiets maar rijdt fantastisch :t .
 
Goh Kees, ik wist niet dat je onderuit was gegaan.
Gevallen en de motor voor straf 2 jaar in de hoek 😬😂😂
 
Oh, zou ik dat hier dan niet hebben geschreven? :/
Meestal etaleer ik mijn domheden wel. Nou goed dan op 27 januari 2018 ging ik ff met de RF een paar boodschapjes doen. RF uit de garage gehaald, ca 500m verderop. Toen dus naar huis gereden voor m'n tanktas met inhoud vanwege de boodschappen dus. Ik rij weg, ik woon aan de drukke doorgaande voorrangsweg, en nog geen 50m verder is een zijstraat.
Omdat ik meer met m'n hoofd bij de boodschappen dan bij het motorrijden ben schrik ik van een auto die nogal hard op de kruising komt afrijden. Ik pak m'n voorrem en een flits later lig ik over de grond te glijden..........|(
Toen ik opgekrabbeld was stond de auto precies voor de kruising stil. (ik weet natuurlijk niet of ie een meter achteruitgereden is of zo.....) dus er is mij gewoon voorrang verleend. Kortom jammer joh, eigen schuld dikke bult.
Ik had gelukkig een dikke oude motorjas aan. Die was eigenlijk al niet best meer, de binnen coating begon te verteren. Als je die uittrok leek het wel of het gesneeuwd had. Dus aan die jas was niks verloren. Een leren broek, daar was nauwelijks iets aan te zien een een paar schrapjes op m'n laars. Ik denk dat ik 40 km/u reed toen ik viel. Toch was ik blij een motorpak aan te hebben. Wel stijf de volgende morgen maar verder geen schade aan mezelf, behalve m'n ego dan.......
De RF was er ook niet knapper op geworden. Een linker voetsteun was rijp voor de prullenbak net als het schakelpedaal. Gelukkig had ik die zo liggen van een sloper die ik in Bedum eens had opgehaald. Ook de knipperlichten en de kuip hadden schade. Ik was dan 2 weken geleden ook erg blij dat ik een vrijwel onbeschadigde kuip op marktplaats zag staan.
Kortom de RF is nu weer een redelijk knappe fiets om te zien. Ik heb er al die tijd gewoon op gereden. Uiteraard afgewisseld door m'n andere Suzuki's. Rijden doet de RF inderdaad goed. Is redelijk sterk onderin. Loopt bovenin als een kogel. En dat is wel een beetje het probleem van dergelijke fietsen. Een beetje lekker gasgeven en je gaat echt veel te hard. In de eerste versnelling haal je makkelijk 's lands toegestane maximum snelheid overdag. Ook vind ik het eerste oppakken van het gas een beetje rukkerig/verslikkerig gaan.
Hier een foto van de RF met schade zoals ik dus bijna 4 jaar heb rondgereden:
20200521_164406.jpg

De andere kant zag er gewoon zo uit:
20200521_164127.jpg


Ook een 750 ES doet dat niet vlekkeloos, maar die is veel tammer en dan heb je er dus ook veel minder last van. De RF is een beetje een hijgerige Mechelse herder die je steeds uitdaagt omdat ie eigenlijk veel harder wil. De versnellingsbak is ook een beetje klapperig. Dan is GSX 750 ES eigenlijk gewoon veel lekkerder rijden, alleen mis je dan de echte kik. Ik ben vwb het rijden echt fan van de GSX 1200. Die loopt heel erg sneuig, en het gas laat zich heel mooi doseren. Pakt heel soepel op, is echt een mak lammetje. Wil je wel hard, nou dat kan gewoon gasgeven en het ding begint er echt heel serieus aan te sleuren. Kortom op afroep doet ie precies wat je wilt. Erg lekker rijden.
Maar voor de lange afstand neem ik nog steeds de zwart/rode ES. Daar heb ik koffers aan zitten. Ziet er niet uit natuurlijk maar is wel verrekte handig. Van de zomer zijn Dennis en ik naar de Moezel gereden. Dat is vanaf hier 400 km. We willen leuk rijden dus alles binnendoor. Dat betekent dan 8 uur in het zadel. En dat is met de ES geen enkel probleem. Goede zithouding, comfortabele vering.
Foto's van afgelopen rit naar de Moezel:
20210814_123414.jpg


IMG_0085.jpg


Zo hopelijk heb ik nu weer een beetje gecompenseerd wat ik dus blijkbaar niet verteld had.
 
Sterkte :+


Dat wordt “werken”.

Nu serieus: dat is veel werk, maar als je straks het eerste ritje maakt is dat werk snel naar de achter verdwenen. En succes met de werkzaamheden 👍🏻
 
Ja, dat wordt idd werken. Maar vsn een dergelijke motor krijg ik altijd "jeuk". Morgen diverse losse onderdelen ophalen. Daarna nog een sloper demonteren zodat ik veel reserve onderdelen heb en de beste onderdelen kan gebruiken. De garage wordt wel wat vol zo.......
 
Ik vinnet stoer van je, :Y ook omdat ik helegaar niet thuis ben in dit spul en dat 'intimideert' me wat...
 
Ik geloof niet dat ik het stoer vind, eerder stom......gewoon een verslaving, want 6 motoren waar slaat dat op. Dat is gewoon niet meer gezond. Vanavond hoop losse spulletjes, voorvork, voorwiel, extra benzinetank, 2 sets kuipdelen/kappen met de auwtoo opgehaald en in de garage gepropt.
Grootste probleem is de ruimte. Oh, en misschien tijd, want iemand anders thuis vind dat dit niet prio 1 is. Daar snap ik nou helemaal niks van......;)
 
Herkenbaar 7 motoren in de garage en dan ook nog een leeg frame met alle zooi om er een complete motorfiets van te maken.

Garage is dus “goed” vol 🙈

Gelukkig heeft mijn wederhelft er weinig moeite mee. Zolang mijn zooi maar in de garage blijft 😎
 
Laatst bewerkt:
Ja de ene zit heel de avond voor de tv, een ander zit lekker in zijn schuur, ik geef ook de voorkeur aan de schuur :Y
De Suzuki gs450s is pas verkocht, mijn lief heeft nu een bijna nieuwe motor, zat toch 41 jaar verschil tussen.
Dus daar hoef ik ook niks meer aan te doen.
Dus ik ben ook op zoek naar iets er bij, maar ik ga de schuur niet vol zetten, daar is de schuur te groot voor. :+
 
Ik geloof niet dat ik het stoer vind, eerder stom......gewoon een verslaving, want 6 motoren waar slaat dat op. Dat is gewoon niet meer gezond. Vanavond hoop losse spulletjes, voorvork, voorwiel, extra benzinetank, 2 sets kuipdelen/kappen met de auwtoo opgehaald en in de garage gepropt.
Grootste probleem is de ruimte. Oh, en misschien tijd, want iemand anders thuis vind dat dit niet prio 1 is. Daar snap ik nou helemaal niks van......;)
Kijk
Dit dus... _O-
Wel een prettige verslaving moet ik zeggen
Heel Nederland en omstreken rondrijden om onderdelen te kopen die je eigenlijk op het moment niet echt nodig hebt maar voor motor nummer 21 zeker wel :9
Succes en veel plezier met het " project "
 
Ja de ene zit heel de avond voor de tv, een ander zit lekker in zijn schuur, ik geef ook de voorkeur aan de schuur :Y
De Suzuki gs450s is pas verkocht, mijn lief heeft nu een bijna nieuwe motor, zat toch 41 jaar verschil tussen.
Dus daar hoef ik ook niks meer aan te doen.
Dus ik ben ook op zoek naar iets er bij, maar ik ga de schuur niet vol zetten, daar is de schuur te groot voor. :+
Een te grote schuur bestaat niet..... :+
 
Eigenlijk is ie nog lang niet aan de beurt.....
Maar toch als vast een paar kleine dingetjes gedaan, beetje schoongemaakt voor alles in de schuur te leggen:
20230518_182337.jpg


Voorvork was lek en kapot. Andere vork van donor was door de vorige eigenaar al gedemonteerd en de onderpoten keurig netje gespoten:
De vorkgeleiding en kering met de brikken methode op z'n plek gejast:
20230802_185628.jpg

20230802_185949.jpg


Pootjes klaar voor montage:
20230803_213422.jpg


Demonteren dan maar, brommert opgehangen:
20230804_123243.jpg


Onderzijde asopname van de vork was kapot en uiteraard was ie lek:
20230804_124910.jpg




Omdat de vorige eigenaar het kuipframepje van de donor ook al mooi had gespoten deze ook maar gelijk gemonteerd:
20230804_160501.jpg


Misschien morgen weer verder, toch takkeweer.
 

Bijlagen

  • 20230804_124923.jpg
    20230804_124923.jpg
    176,5 KB · Weergaven: 13
Vandaag verder gerommeld in de garage:
20230805_165350.jpg


Hier en daar het nodige zwart hammarite aangebracht nou al het plestik er toch nog af ligt.
Zie je straks niks meer van dus lekker schuren, ontvetten kwasten en rollen.
Het hoeft ook geen showroom model te worden.....
Het voorwiel erin hangen ging nog ff niet, want dan moest ik de bus uit de oude vork nog overzetten. En dat wil ik nog ff niet. De sloper staat nog in de tuin bij m'n vriend zonder vork. En daar is slecht bij te komen dus daar moet de oude vork nog even in om 'em te verzetten en de definitieve sloop in te kunnen zetten.
De roestige remreactistang van de achterrem kon ik niet langer aanzien, ook koplamp er maar ingehangen, minder kans op beschadigingen dan in de krat, want die wordt zo lichter/minder vol.
20230805_162432.jpg


20230805_162340.jpg
 
Hoi Tom,
heb je deze pootjes gestraald of geschuurd en daarna gespoten? ( ben ook bezig met soortgelijk project, maar dan met een VFR)
 
Hoi Tom,
heb je deze pootjes gestraald of geschuurd en daarna gespoten? ( ben ook bezig met soortgelijk project, maar dan met een VFR)
Hoi Eric,

De onderpoten waren al door m'n vriend gedaan. Dus daar heb ik zelf de vorkpoten, de keerring en de vuilafstrijker alleen maar op hoeven monteren. Hij heeft ze geschuurd en met Action verf, eerst grondverf, toen zilver en toen blanke lak erg netjes gespoten. Je kan ze natuurlijk ook gewoon afschuren (met korrel 400 en daarna fijner schuurpapier) en eventueel polijsten. Dat heb ik bij m'n RF 900 gedaan.
20220603_110629(0).jpg
 
Gisterenavond het busje gemonteerd en het wiel weer op zijn plaats. Ook de achterremreactiestang.
20230808_221559.jpg


Vandaag de donor opgehaald, ik had niet alleen de bovenstaande motor gekregen maar ook een fiets die de vorige eigenaar als donor voor de voorvork en tank had gekocht. In mei stond deze er zo bij in de tuin:
20230513_115250.jpg

Hier de kapotte voorvork in gemonteerd zodat we deze konden duwen. Deze is toen lopend naar de garage gebracht alwaar de demontage is begonnen:
20230811_143954.jpg


20230811_144005.jpg


20230811_144019.jpg


20230811_144053.jpg


Al in de tuin hadden we aan de bouten van de uitlaat gedraaid. Wat niet eerder gebreurde bij een luchtgekoelde motor gebeurde hier wel: ze gingen gewoon los, zonder te breken.
20230811_162528.jpg

Ik denk dat ik de volgende motor waar de boutjes van vastgerot zitten ook maar eens 3 jaar in de tuin zet, want dan gaan ze blijkbaar wel los.......

:+

Ik heb zo'n vermoeden dat ze al eens eerder los zijn geweest en met keramisch vet oid zijn ingedraaid, er ontbrak namelijk één van de 8 halve maantjes waarmee de uitlaat in de uitlaatpoort wordt gedrukt. Morgen verder met de monteren.
 
Blijft toch een bijzonder ondergewaardeerde motor, met een topsnelheid van 250+ :} (heb ik ff opgezocht ;))
Is het blok net zo bullitproof als de gsxr1100 of bandit serie?
Tsja, of het blok bullitproof is weet ik niet. Volgens mij hetzelfde blok als de eerste GSX r 750. Dus wat weinig vermogen onderin omdat ze het vermogen bovenin lekker wilden houden toen die nieuw was 106 pk. Dus 250 lijkt me wel heel erg overdreven. Misschien op een zeer leugenachtige Suzukiteller met de storm in de rug van een berg af. Maar goed, dat kan me niet zo boeien. Ik rij toch overeenkomstig mijn leeftijd. (als een ouwe l%l dus). Of ie ondergewaardeerd is weet ik niet. Dan zal ik er eerst eens (uitgebreid) op moeten rijden. Ooit wel eens een proefritje op gedaan, maar dat is al lang geleden. Maar voordat er gereden kan worden zal er eerst nog wel het één en ander gesleuteld moeten worden. Ik denk ook dat veel mensen zo'n plasic-fantastic motor niet echt mooi vinden. Dat geldt denk ik ook voor de GSX 1100 F met dat electrische raam. Die zal toch ook niet onderdoen voor een Yamaha FJ 1100/1200??
Ik hoop dat de bandit blokken bullitproof zijn, ik mijn Inazuma GSX1200 zit ook zo'n blok. Al valt me daarbij op dat de oliekoeler van de 750F flink wat groter is. Apart. Maar het zal wel goed zijn.....
 
Vandaag verder gedemonteerd. Kost toch allemaal meer tijd dan dat je denkt.....
Achterveer unit eruit
20230812_092654.jpg



Afdichting voor banjobouten nodig omdat de oliekoeler eraf moet. Met pijpsnijder sok van 16mm electrabuis afgesneden en ertussen zodat het blok niet meer zou moeten lekken.
20230812_152331.jpg

Demontabel stuk onderframe eraf:
20230812_154247.jpg


En het frame van het blok afgetild:
20230812_155953.jpg


En dat resulteerd dan in het volgende in de garage:
20230812_170826.jpg


Dan hou ik natuurlijk een frame zonder kenteken over. Wat vliegroest hier en daar, maar zeker niet rot. Wil iemand dat soms hebben? Ik breng het van de week naar het oude ijzer:

Ik zal dat ook nog wel ff in het GSX F topic posten.
Nou alle zooi nog opruimen, en gelukkig ws de garage nog bijna niet vol :X
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan