Gerommel in de garage van Ram

Eerste zaken op het lijstje:
- Remvloeistof vervangen
- Koppelingsvloeistof vervangen
- Voorvork reviseren

Daarna de motor inschrijven en een eerste ritje maken om te kijken wat er eventueel nog aangepakt moet worden :)
Het vervangen van de remvloeistof was zo te zien ook geen slecht idee:
IMG_20220223_185147.jpg


Even gezocht in de gereedschapskast en daar de remontluchter + een nieuwe fles DOT5.1 remvloeistof gevonden:
IMG_20220223_185527.jpg


Echt egaal is de afgetapte vloeistof niet te noemen:
IMG_20220223_191625.jpg


Na het verversen was de remhendel nog altijd wat 'sponzig', daarom ook maar even onlucht / ververst via de nippel op de pomp zelf (ondanks dat de handleiding daar niet over spreekt):
IMG_20220223_191925.jpg


En dat was de oplossing 👍 Remhendel weer lekker stevig! Verder met de remvloeistof achter:
IMG_20220223_192727.jpg


En na het vervangen van alle remvloeistof, nog even kijken naar de koppelingsvloeistof:
IMG_20220223_194724.jpg


Gitzwart, terwijl die normaal rood of blauw zou moeten zijn. Ik had nog een flesje 'Magura Royal Blood' staan, dus daarme het koppelingscircuit gedaan:
IMG_20220223_195446.jpg


De tank er nog even afgehaald om te kijken of de koelvloeistof nog bijgevuld moest worden na de eerste draaibeurt (zoals omschreven in de handleiding), maar dat was zo te zien niet nodig:
IMG_20220223_202130.jpg


Zo te merken heeft dat voorwiel in de lucht dus goed zijn werk gedaan :) Verder nog een sticker gevonden tijdens het opruimen om de gaten af te dekken in het voorste kuipdeel:
IMG_20220223_201720.jpg


En om af te sluiten nog mijn nieuwe SW-Motech GPS-houder gemonteerd:
IMG_20220223_203757.jpg


De Tomtom voedingskabel heb ik nog ergens in reserve liggen, dus die moet ik nog even zoeken + aansluiten. Verder ook nog een setje keerringen voor de voorvork / vorkolie / ... bestellen zodat ik de voorpoten een onderhoudje kan geven :)
 
Het vervangen van de remvloeistof was zo te zien ook geen slecht idee:
Bekijk bijlage 1731400

Even gezocht in de gereedschapskast en daar de remontluchter + een nieuwe fles DOT5.1 remvloeistof gevonden:
Bekijk bijlage 1731401

Echt egaal is de afgetapte vloeistof niet te noemen:
Bekijk bijlage 1731402

Na het verversen was de remhendel nog altijd wat 'sponzig', daarom ook maar even onlucht / ververst via de nippel op de pomp zelf (ondanks dat de handleiding daar niet over spreekt):
Bekijk bijlage 1731404

En dat was de oplossing 👍 Remhendel weer lekker stevig! Verder met de remvloeistof achter:
Bekijk bijlage 1731405

En na het vervangen van alle remvloeistof, nog even kijken naar de koppelingsvloeistof:
Bekijk bijlage 1731406

Gitzwart, terwijl die normaal rood of blauw zou moeten zijn. Ik had nog een flesje 'Magura Royal Blood' staan, dus daarme het koppelingscircuit gedaan:
Bekijk bijlage 1731407

De tank er nog even afgehaald om te kijken of de koelvloeistof nog bijgevuld moest worden na de eerste draaibeurt (zoals omschreven in de handleiding), maar dat was zo te zien niet nodig:
Bekijk bijlage 1731408

Zo te merken heeft dat voorwiel in de lucht dus goed zijn werk gedaan :) Verder nog een sticker gevonden tijdens het opruimen om de gaten af te dekken in het voorste kuipdeel:
Bekijk bijlage 1731409

En om af te sluiten nog mijn nieuwe SW-Motech GPS-houder gemonteerd:
Bekijk bijlage 1731410

De Tomtom voedingskabel heb ik nog ergens in reserve liggen, dus die moet ik nog even zoeken + aansluiten. Verder ook nog een setje keerringen voor de voorvork / vorkolie / ... bestellen zodat ik de voorpoten een onderhoudje kan geven :)
Die zwarte koppelingsvloeistof kan een teken zijn dat je slave cilinder op het blok aan het verslijten is.
Is een bekend zwak puntje
 
Die zwarte koppelingsvloeistof kan een teken zijn dat je slave cilinder op het blok aan het verslijten is.
Is een bekend zwak puntje
Naar ik heb begrepen ook iets wat wel vaker voorkomt aangezien er weinig vloeistof in het circuit zit en die best warm wil worden. Voor de eerste kilometers zal het wel werken, daarna is een Oberon gemakkelijk geplaatst ;)
 
Ja het blijft lang goed gaan.
Als jij weer snel zwart wordt is dat wel door slijtage ws.
Die van mij werd na verversen altijd binnen no time weer zwart. Na het plaatsen van de Oberon bleef de vloeistof kraakhelder 👌🏻
De lC8 heeft een paar aandachtspunten, maar niks ernstigs, en alles is prima bij te houden en alles is online al tot in den treure beschreven, maar het zijn heerlijke blokken met een leuk karakter en in de basis erg betrouwbaar!
Veel plezier met de SMT!
 
De afgelopen weken nog wat 'liefde' aan de BMW R1100RT gegeven, die moet immers de verkoop in nu de KTM bijna rijdvaardig is. De BMW had het probleem dat je vaak 2x moest starten:
1: motor start, maar valt na een paar seconden uit
2: motor start en blijft lopen

Het brandstoffilter van de BMW is +/-40k geleden vervangen en dat is dus mijn eerste verdachte. Aangezien de RT best wel een 'Tupperware-motor' is, eerst maar even uitkleden:
IMG_20220312_112624.jpg


Slangklemmen op de leidingen, tankconnector los:
IMG_20220312_114535.jpg


En de tank aftappen zodat niet de hele inhoud er uit komt als de brandstofpomp er uit gaat:
IMG_20220312_115734.jpg


Brandstofpompplaat uit de tank:
IMG_20220312_122510.jpg


Het nieuwe brandstoffilter had ik al liggen (maar nog niet gemonteerd, wegens geen zin 😅), maar gezien de hoeveelheid werk om tot dit punt te komen ook maar meteen een nieuw aanzuigfilter / interne benzineslangen / pompplaatpakking aangeschaft:
IMG_20220312_123046.jpg


Oude filter (vooraan) en nieuwe filter (achteraan) incl. originele BMW klemmen in RVS uitvoering:
IMG_20220312_163437.jpg


Nieuwe filters en slangen gemonteerd en de oorklemmen aangespannen, klaar om weer te monteren in de brandstoftank:
IMG_20220312_170356.jpg


Vervolgens eerst maar de motor gestart buiten, nu al het kuipwerk er nog af is, moest er iets fout zijn.. En dat was het geval.. B| Motor blijft niet goed meer lopen, ploft bij het gas geven, etc. Nu stond de BMW al stil sinds +/- eind juli 2021 en ondanks dat ik er wel altijd RON98 (E5) in gooi, kan die natuurlijk ook slecht worden :) Het beetje benzine dat ik terug in de tank had gekieperd er weer uit:
IMG_20220320_174133.jpg


Vervolgens een paar liter nieuwe 'peut' gehaald, maar de BMW bleef ploffen :') De vacuümmeter maar bovengehaald om te kijken of dat er allemaal goed uitzag en 'low and behold': 0,0 vacuüm op de rechter cilinder. Dat kan normaal alleen maar als de gasklep open blijft hangen, dus even speuren, zie ik dit:
IMG_20220320_183851.jpg


De kabel tussen de linker en de rechter gasklep is uit de stelschroef gekomen, waarschijnlijk bij het losmaken van de benzineleidingen :+ Kabel weer goed gemonteerd:
IMG_20220320_183903.jpg


En alle problemen zijn verdwenen als sneeuw voor de zon! *O* Vanavond nog even een setje nieuwe O-ringen voor de injectors halen +de injectors (back)flushen met carburateur cleaner en dan kan alle Tupperware er weer op, even wassen, foto's maken en de verkoop in :W
 
Ook nog een update hier, recentelijk de injectorrubbers in de throttle bodies ook nog vervangen (deze kon ik niet bestellen bij de BMW autogarage):
IMG_20220331_193250.jpg

IMG_20220331_193318.jpg


Maar alsnog het probleem dat de BMW uitvalt na een paar seconden na de eerste keer koud starten. De volgende verdachte in dat geval is de hallgever van de benzinepomp. Er zit een hallgeverplaat vooraan op de motor, met 1 hallgever voor de ontsteking en 1 hallgever voor de benzinepomp. De bekabeling van deze hallgevers is een gekend zwak punt, dus maar vervangen voor de verkoop van de BMW. Immers niet aardig om iemand anders met het probleem op te zadelen :)

De oude en de nieuwe (imitatie) plaat naast elkaar:
IMG_20220331_171945.jpg


De nieuwe is voorzien van verbeterde bekabeling, wat er voor zou moeten zorgen dat deze ook weer minstens 20 jaar mee kan *O* Terug gemonteerd en daarna afgesteld met een multimeter:
IMG_20220331_193115.jpg


Na het opspannen van de alternator lag ik op de grond om het alternatordeksel terug te monteren en daar viel mijn oog op een oliedruppel aan de ABS-sensor:
IMG_20220331_200102.jpg


Vreemd, aangezien daar normaal geen olie in de buurt zou moeten zitten. Maar met het verplaatsen van mijn blik naar boven was de schuldige al snel gevonden:
IMG_20220331_200119.jpg

IMG_20220331_200126.jpg


Lekke keerringen, jah joh, tuurlijk, dat kan er ook nog wel bij.. (Ik had duidelijk minder hardop moeten zeggen dat ze in de verkoop gaat..). Tussendoor nog wel even getest of de nieuwe hallgever het probleem heeft opgelost, hetgeen het geval was :Y, dus wederom een bestelling geplaatst en ontvangen, een setje nieuwe keerringen + stofkappen en wat SAE10 olie:
IMG_20220410_141903.jpg


Voorkant nog wat verder demonteren:
IMG_20220410_141851.jpg


Oude olie er uit dumpen + schoonmaken:
IMG_20220410_142030.jpg


De keerringtrekkert nog eens kunnen gebruiken:
IMG_20220410_142312.jpg


En weer voorzien van een mooie verse keerring:
IMG_20220410_145554.jpg


470 ml olie in de poot dumpen en weer monteren:
IMG_20220410_145951.jpg


Van de andere poot is de keerring ooit al eens vervangen door 1 of andere beunhaas B| :
IMG_20220410_152621.jpg


Maar goed, met een beetje schuurwerk ook daar de keerring netjes kunnen monteren. Poten weer terug gemonteerd na het ontluchten:
IMG_20220410_170512.jpg


En omdat het voorwiel er toch uit was + de band dringend aan vervanging toe is, een nieuwe T32 GT er op laten monteren:
IMG_20220411_113309.jpg


Vanavond / morgen alles weer monteren, nog even de remvloeistof vervangen, poetsen, foto's maken en op 2dehands plaatsen :W
Als de BMW verkocht is, dan kan dat kenteken over naar de KTM, waar ik ook nog 'even' de poten voorzien heb van nieuwe keerringen / olie / glijbussen:
IMG_20220326_161529.jpg

IMG_20220326_164345.jpg

IMG_20220326_165854.jpg


Op de KTM moet ik nog wel even de voedingskabel voor de TomTom Rider aansluiten, dan kunnen daarna de kappen er weer op en is die ook klaar voor het moment :]
 
Je hebt het erover dat de kentekenplaat na de BMW naar de KTM toe gaat. Dat kenteken staat op de persoon maar is er ook ergens opgetekend op welke motor het gemonteerd zit?
 
Je hebt het erover dat de kentekenplaat na de BMW naar de KTM toe gaat. Dat kenteken staat op de persoon maar is er ook ergens opgetekend op welke motor het gemonteerd zit?
Hier in BE blijft het kenteken bij de persoon inderdaad. Op het kentekenbewijs staat bij welke motor het hoort, een nieuw kentekenbewijs krijg je alleen na het indienen van een nieuwe inschrijving bij de DIV (Dienst Inschrijving Voertuigen). Op dat inschrijvingsformulier kun je aangeven dat je een nieuwe plaat wilt, of dat je er al 1 hebt.

Dus ja, 'ze' weten perfect op welke motor die plaat hoort te zitten :)
 
Hieruit begrijp ik dat de DIV weet op welke motor die plaat zit, maar weet de politie op de straat dat ook?
Ik zou dus mijn plaat mee kunnen nemen, een willekeurige motor van de straat plukken, daarvan de plaat omwissel voor mijn exemplaar en ik kan redelijk lang straffeloos rond rijden. Of krijg je een certificaat van de DIV waarin staat welke plaat op welke motor hoort en dat je altijd bij je moet hebben. Vergelijkbaar met deel II in Nederland, de tenaamstelling.
 
Hieruit begrijp ik dat de DIV weet op welke motor die plaat zit, maar weet de politie op de straat dat ook?
Ik zou dus mijn plaat mee kunnen nemen, een willekeurige motor van de straat plukken, daarvan de plaat omwissel voor mijn exemplaar en ik kan redelijk lang straffeloos rond rijden. Of krijg je een certificaat van de DIV waarin staat welke plaat op welke motor hoort en dat je altijd bij je moet hebben. Vergelijkbaar met deel II in Nederland, de tenaamstelling.
De politie kan dat uiteraard ook gewoon opvragen in hetzelfde systeem als waarin ze kunnen zien of het voertuig verzekerd is.

Je krijgt van de DIV het kentekenbewijs, dat uit 2 delen bestaat:
- 'Huis', om thuis te bewaren
- 'Voertuig', moet je altijd bij hebben
 
De politie kan dat uiteraard ook gewoon opvragen in hetzelfde systeem als waarin ze kunnen zien of het voertuig verzekerd is.

Je krijgt van de DIV het kentekenbewijs, dat uit 2 delen bestaat:
- 'Huis', om thuis te bewaren
- 'Voertuig', moet je altijd bij hebben
De eenvoud, heerlijk. Gotta love those Belgians.

Wij (voorheen) maar kloten met deel 1a, deel4, deel 398 etc. Wat een gedoe.
 
De eenvoud, heerlijk. Gotta love those Belgians.

Wij (voorheen) maar kloten met deel 1a, deel4, deel 398 etc. Wat een gedoe.

Tegenwoordig toch niet meer. Een plastic kaartje om bij je te hebben en een code op papier voor thuis. Kun je digitaal opvragen als je het kwijt bent. En dan overschrijven gaat in 5 minuten. Mijn Duitse vrienden zijn daar jaloers op.
 
De eenvoud, heerlijk. Gotta love those Belgians.

Wij (voorheen) maar kloten met deel 1a, deel4, deel 398 etc. Wat een gedoe.
Hoho, wacht even ;) Een nieuwe motor inschrijven kan online, een tweedehands enkel via de post / persoonlijk langs gaan bij de DIV. Maar voor je dat kan doen moet je eerst langs de verzekering: snel online afsluiten? Ik dacht het niet.. En zonder kenteken papieren / verzekering kan je hem niet naar huis rijden.

In NL is het 1000x sneller:
- Betalen
- Verzekering online afsluiten
- Kenteken overschrijven

En dat kan allemaal binnen enkele minuten, hier zijn het dagen..
 
Wordt er nog gerommeld in de garage? Ik neem aan dat de KTM volledig en orde is gezet...
 
Nog eens tijd voor een kleine update vanuit de garage! Ik heb vorige week een nieuw kanon uit Mattighofen aangeschaft:
PXL_20240121_104956801.jpg


'Blackie' staat ondertussen gepoetst en wel in de garage, in afwachting van de nieuwe kentekenplaat die morgen normaal gezien binnenkomt:
PXL_20240121_132500751.jpg


Mooi tijd voor een klusje of 2, eerst de inlaat-gaasfilters links en rechts van de koplamp. Ik had bij het wassen al snel gezien dat daar de nodige rommel/insecten blijven hangen. Om er goed bij te kunnen moeten de afwerkpanelen van de tank er af, maar dan kan je de gaasjes ook goed schoonmaken:
PXL_20240128_092017649.jpg

PXL_20240128_092119418.jpg

PXL_20240128_092343870.jpg


KTM heeft als Powerpart een voorfilter, vooral voor gebruik in zanderige omgevingen (dat ook via AliE te verkrijgen is) wat er voor zou moeten zorgen dat de gaasfilters schoon blijven. Rechts (op de foto) met, links nog zonder voorfilter:
PXL_20240128_091520697.jpg


Daarna verder onder het zadel. De KTM 990 SMT heeft onder het zadel voldoende ruimte voor een bandenset, fluo hesje, ... Maar de 1290 SAS heeft daar een carbon filter voor het SAS-systeem zitten. Gelukkig is die na het verwijderen van 2 schroeven (en het afdoppen van de leidingen) snel te verwijderen:
PXL_20240128_100442015.jpg


Waardoor er onder het passagierszadel ruimte vrijkomt om wel iets te kunnen vervoeren zonder koffers te moeten monteren:
PXL_20240128_100437404.jpg


Ik heb de KTM 1290 SAS voordelig kunnen kopen aangezien het niet helemaal duidelijk was of hij nu wel/niet de (dure) 30k beurt heeft gehad. De motor is verder wel jaarlijks op onderhoud geweest, maar door een wissel tussen 2 garages rond de 30k is de nieuwe garage er wellicht van uit gegaan dat de vorige de 30k beurt al had gedaan...

Omdat de motor nog 1 jaar gebruik kan maken van de extra waarborg van KTM, indien onderhouden door de dealer, ben ik van plan om zelf alles wat 'extra' is ten opzichte van een kleine beurt (kleppen controleren/afstellen, bougies, ...) uit te voeren. Dan kan de motor nog eenmaal naar de dealer voor een kleine beurt dit jaar en kan ik daarna al het onderhoud zelf blijven uitvoeren. Update vervolgd dus... :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan