Gerommel in de garage van Ram

theredone51

Big Red
10 mei 2005
2.324
888
Mechelen, BE
Omdat ik ook wel eens aan andere motoren werk dan mijn eigen fietsen dacht ik hier ook een topic voor te openen. Kunnen jullie mooi meelezen, kan ik goed bijhouden wat ik allemaal ook weer heb uitgespookt :+

Gerommel 1: KLE500
Vandaag een nieuw projectje binnen gekregen, een Kawasaki KLE500, dat ziet er normaal zo uit:
kawasaki-kle-500_1424.jpg


Maar deze is een stuk minder frisse staat. De eigenaar wil hem graag verkopen, ik wilde wel een nieuw projectje, dus ik ga hem proberen terug rijdend te krijgen en dan mag hij weer weg uit de garage :) Motor staat al 1,5 jaar stil, dus zal een standaard beurtje worden:
- Carburateurs reinigen
- Wat afstellen indien nodig
- Elektrische problemen oplossen
- Poetsen
- Olie / vloeistoffen (alhoewel ik daarover nog even moet afstemmen of dat niet iets zal zijn voor de volgende eigenaar)

Dus hem eerst maar eens binnen gereden:
IMG-20161227-WA0000_zpstv4lzlyn.jpeg


Kappen en zadel er af:
IMG_20161227_173557_zpsctfmg9q7.jpg


Dat zien we graag :N
IMG_20161227_173646_zpsagfdbuno.jpg


Eigenaar meldde dat "de witte kabel van de onsteking" geregeld door wilde branden, deze was inderdaad niet meer aangesloten op de stekker:
IMG_20161227_173654_zps5pyqy1xj.jpg


Maar deze stekker is van de gelijkrichter, niet van de onsteking. Ik heb de gelijkrichter al even doorgemeten volgens het WPHB en die lijkt gaar te zijn. Dat zal ik even dubbelchecken als hij weer wil starten. Bekabeling al wel hersteld met een andere connectorpin en de kabel weer netjes verbonden. Batterij was wat te leeg naar mijn "goesting", dus die er uitgehaald en aan de lader gehangen.

Met behulp van startkabels en mijn grote 95Ah autobatterij even "prik" op de fiets gezet en alle elektrische systemen gecontroleerd. Alles werkte naar behoren behalve de knipperlichten:
IMG_20161227_182749_zps37vbmpyl.jpg


Uiteraard niet moeilijk als je knipperrelais een contact heeft dat weggeroest is :+ Die meteen vervangen door een andere die ik had liggen en toen werkte de knipperts weer. Ander probleempuntje was de startmotor, ik hoor het relais wel tikken, deze geeft ook door, maar de startmotor wil niet draaien. Dat vraagt om inspectie!

Tank, en luchtfilter af :
IMG_20161227_191617_zpsvuuqtfyu.jpg

IMG_20161227_191623_zpstuzuek3x.jpg


Zodat de carburateurs er uit kunnen:
FB_IMG_1482863790516_zpsonyjzqbj.jpg


En de startmotor (maar meteen uit elkaar gehaald):
IMG_20161227_193444_zpsaalyfvza.jpg


Het niet willen draaien is zéér waarschijnlijk te zoeken in het feit dat er weinig koolborstel meer over is:
IMG_20161227_193956_zps8p9gqorc.jpg

IMG_20161227_195606_zpsnqwj7i17.jpg


Daar zullen dus nieuwe voor gekocht moeten worden. Commutator was ook serieus smerig:
IMG_20161227_194435_zpsc2wknci0.jpg


Maar met een krasnaald en wat zeer fijn schuurpapier ziet het er al weer een stuk beter uit:
IMG_20161227_195517_zpsizevqvtx.jpg


Morgen weer verder, fijne avond! :W
 
Na al het inkopen van werkplaats equipment was het te verwachten ;)
 
Laatst bewerkt:
Vandaag weer lekker verder gewerkt :t Er zit nog extreem weinig vlees op de koolborstels:
IMG_20161228_132346_zpsgwkj9rmb.jpg


Maar na het schoonmaken doet de startmotor het weer, dus aangezien hij toch voor verkoop is, gewoon zo er weer onder. Om de startmotor te monteren moet de linkerkant van het blok open, maar aangezien ik geen zin heb in het aflaten van olie de motor even "strategisch geplaatst":
IMG_20161228_140909_zpsaqqzpxbw.jpg


Deksel er af:
IMG_20161228_141632_zpsafwekxdn.jpg


Maar wat ik daar aantrof had ik niet verwacht:
IMG_20161228_141646_zpsuiymksdo.jpg

IMG_20161228_144151_zpsq4bfau4v.jpg


Een volledig stuk magneet afgebroken, met stukjes magneet overal en een kapotte stator tot gevolg B| Ik heb alles schoongemaakt en terug in elkaar gezet tot dat de eigenaar heeft besloten of we die gaan vervangen of dat hij de motor zo wil verkopen "met gebreken". Dit is waarschijnlijk ook de oorzaak van de kapotte spanningsregelaar, alhoewel dat niet zo hoeft te zijn natuurlijk.

Verder met de carburateurs:
IMG_20161228_171350_zpsh442jhku.jpg

IMG_20161228_171408_zpsjsvrchm9.jpg


Gesplitst:
IMG_20161228_172341_zpsclkveoy9.jpg


Vlotterbak 1:
IMG_20161228_172946_zpsjcgrvk2e.jpg

IMG_20161228_173054_zpsbyg85m90.jpg


En die van 2:
IMG_20161228_174405_zpstafgz0vi.jpg


Bij beide carburateurs zaten de hoofdsproeiers gewoon los, sterk :X Maar een bus of 3 remmenreiniger en wat schrobben met de borstel later:
IMG_20161228_190611_zpsey36gwht.jpg


Al stukken beter dan hoe ze er af kwamen, maar morgen mogen ze toch nog even lekker badderen in de ultrasoon cleaner :Y

Fijne avond! :W
 
Mr Ram, je topics zijn altijd erg leuk om te volgen maar kan je niet iets doen aan die vage foto's altijd.. sport-stand of zo, het is altijd vaag.. erg jammer in zo een leuk topic!
 
Mr Ram, je topics zijn altijd erg leuk om te volgen maar kan je niet iets doen aan die vage foto's altijd.. sport-stand of zo, het is altijd vaag.. erg jammer in zo een leuk topic!
Komt in orde! :t Nieuwe gsm ligt klaar, maar ik ben nog altijd in afwachting van een hoesje uit China..
 
Losse magneten is een KLE kwaal, zie je wel vaker. Onderdelen daarvoor zijn 2e hands dun gezaaid.
Ik kom er inderdaad nog meer tegen met hetzelfde probleem. Vervangmagneet zou zijn:
Flywheel Magneto Kawasaki KLE400 KLE500 1991-2007 (RO5) | eBay

Redelijk prijzig :)

Mijn excuses voor de nog altijd enigszins vage foto's, de postbode is nog altijd niet komen opdagen met een hoesje.. Wel gisteren de carburateurs in de ultrasoon gegooid om ook de interne passages goed schoon te krijgen:
IMG_20161229_145423_zpsfiea2czk.jpg


Klaar om te monteren:
IMG_20161229_150847_zpsdwqkjthy.jpg


En in elkaar en samengevoegd:
IMG_20161230_130426_zpsfmwbrd8i.jpg

IMG_20161230_130453_zpscnujvzvb.jpg

IMG_20161230_130514_zpsgw4ajxsx.jpg

IMG_20161230_130525_zpsognc2wme.jpg


Beugeltjes en boutkoppen gewoon schoongeborsteld met de staalborstel. Ik had graag alles gestraald, maar als dat niet de vraag is, dan bespaar ik mezelf de moeite uiteraard :) Dat was het weer, wat betreft het gerommel! Morgen nog wel een buurjongen met een scooter waarvan "de sleutel net kwijt is", maar "wel alle papieren bij zijn", dus niet gestolen, maar dat zal ik morgen snel genoeg zien :+ Daar moet een schakelaar in komen om de scooter dus wel te kunnen starten, dus dat is weer een leuk werkje om mezelf van straat te houden :t

Fijne avond! :W
 
nu alleen nog eens proberen je camera stil te houden ;)
Probleem zit hem in het scherpstelmechanisme van de beeldstabilisatie van mijn huidige gsm. Nieuwe ligt klaar, dus verbetering is op komst. Maar aangezien ik geen foto's in het verleden kan maken is het nu even behelpen ;)
 
Leuk om te zien. Ik zou die magneten echt niet zo terug zetten, je trekt je hele blok vol magnetisch gruis als de zaak verder kapot gaat. Een nieuwe, doorlopende magneet is de enige goede (maar helaas prijzige) oplossing. Been there (op een GPZ 500, zelfde blok).
 
Leuk, :) ik hou van rommelen. Als trotse eigenaar van een openluchtwerkplaats ga ik dit zeker volgen. *D
Top! Buiten is het wel wat koud op het moment :/

Leuk om te zien. Ik zou die magneten echt niet zo terug zetten, je trekt je hele blok vol magnetisch gruis als de zaak verder kapot gaat. Een nieuwe, doorlopende magneet is de enige goede (maar helaas prijzige) oplossing. Been there (op een GPZ 500, zelfde blok).
Heb je helemaal gelijk in! Heb al het gruis er uit gehaald, maar de beslissing voor een nieuwe rotor is jammer genoeg niet de mijne... Het nadeel van werken aan andermans tweewieler :N

Nu even eten en dan weer de garage in om de laatste dag van 2016 nuttig te besteden :t
 
Om 2016 af te sluiten met een "knal", nog snel deze update (video, even klikken):


Fijne jaarwisseling en tot volgend jaar! *O* :W *O*
 
Hey Sander

Wat leuk om te zien dat je aan de slag gaat met je eigen tent :)
Vooral omdat ik zelf ook een KLE bezit (2006) is bovenstaande dubbel fun.
Congrats dat je 'm zo snel aan de praat kreeg, de magneten zijn een gekend probleem.

Aangezien ik niet het risico wil lopen, ga ik preventief mijn rotor vervangen.
Kan jij gelijk even dat klusje doenn (als er tijd is, niks dringend) en meteen ook carbs setting checken, kleppen stellen, ...

Bij mijn KLE zijn heel wat dingen aangepast en ding rijdt echt super nu.

Alvast een gezond en voorspoedig 2017 gewenst !

Ps. keep on posting, de XS draait ook weer terug lekker :)
 
Laatst bewerkt:
Lekker bezig, dit zijn leuk en makkelijk te sleutelen motoren! Heel veel succes en deze blijf ik volgen. :)

Heb zelf een buurman die een soortgelijk motor, een Alp 600, heeft staan die staat te verpieteren, net een soortgelijke klus. Helaas wilt die grof geld ervoor hebben anders had ik een soortgelijk project gehad. :P
 
Hey Sander

Wat leuk om te zien dat je aan de slag gaat met je eigen tent :)
Vooral omdat ik zelf ook een KLE bezit (2006) is bovenstaande dubbel fun.
Congrats dat je 'm zo snel aan de praat kreeg, de magneten zijn een gekend probleem.

Aangezien ik niet het risico wil lopen, ga ik preventief mijn rotor vervangen.
Kan jij gelijk even dat klusje doenn (als er tijd is, niks dringend) en meteen ook carbs setting checken, kleppen stellen, ...

Bij mijn KLE zijn heel wat dingen aangepast en ding rijdt echt super nu.

Alvast een gezond en voorspoedig 2017 gewenst !

Ps. keep on posting, de XS draait ook weer terug lekker :)
Startmotor schoonmaken, carburateurs schoonmaken, alternator schoon maken (grootste tegenvaller), soms zit het mee :t

Echt voor mijzelf is het nog niet, maar als iemand uit de buurt (of daarbuiten ;) ) geholpen kan worden, dan is dat uiteraard geen probleem ;)

Als ik je ergens mee kan helpen (grote beurt zo te lezen), dan hoor ik het wel! (Via pb ;) )
Lekker bezig, dit zijn leuk en makkelijk te sleutelen motoren! Heel veel succes en deze blijf ik volgen. :)

Heb zelf een buurman die een soortgelijk motor, een Alp 600, heeft staan die staat te verpieteren, net een soortgelijke klus. Helaas wilt die grof geld ervoor hebben anders had ik een soortgelijk project gehad. :P
Valt best mee inderdaad, maar wat teveel kappen en wat te weinig routine onderhoud naar mijn "goesting" :N Deze gaat de verkoop in voor een paar honderd euro, dacht 300 ofzo, dus als je iets zoekt ;)

Transalp wil ik ook nog eens hebben, jammer dat sommige mensen er zo slecht voor zorgen..
 
Laatst bewerkt:
2017 belooft ook een rommelig jaar te worden :+

Gerommel 2: Peugeot V-Clic
Aardig druk in de garage zo:
IMG_20170101_160429_zpskfcgnmxm.jpg


Eigenaar was de originele sleutel kwijtgeraakt, maar had geen zin om geld uit te geven aan een nieuwe sloten set (alhoewel dat maar 25 euro is, maar goed..), dus was het aan mij om een "oplossing" te bedenken. Eerst de voorkap er af zodat het slot er uit kan:
IMG_20170101_161758_zpsmkqnjkoa.jpg


Mijn plan was om een poging te doen om de slotcilinder in 1 geheel er uit te halen, de slotplaatjes er uit vissen, blanco sleutel halen, terug in elkaar steken. Maar het hele probleem bij dat geweldige idee is dat je de cilinder er alleen "mooi" uit kunt halen als je de sleutel hebt B| Dus dan maar op de minder mooie manier:
IMG_20170101_171044_zpsojmm7fjb.jpg


Contact leeg gemaakt, enkel het elektrische gedeelte zit er nog in. Aan / uit kan nu met een schroevendraaier of iets soortgelijks, dat was voldoende voor de eigenaar. Lekker ghetto :')
IMG_20170101_195011_zpskgwr2voe.jpg


Nog gedacht om een schakelaar in te bouwen om het contact te overbruggen en het wat minder ghetto te maken, maar nu is het ook werkbaar + als er ooit wel de behoefte is om de sloten te vervangen kan dat gewoon en zijn er geen gaten in de kappen of dergelijke gemaakt :Y

Kabeltje voor het buddyseat slot ook nog even losgehaakt, anders is het moeilijk tanken. Verder nog de batterij gecontroleerd, maar die is overleden en zal vervangen moeten worden. Verbazingwekkend, want er was een kabel gemonteerd voor een druppellader, maar als je die niet gebruikt, tja.. :N

Dat was het dan voor de eerste dag van 2017. Het viel niet mee, met een stevige kater, maar het is gelukt :t

Fijne avond en nog de beste wensen voor iedereen! :W
 
Laatst bewerkt:
Met jouw laatste update maak je je topictitel wel waar. Met die scooter is echt professioneel gerommeld. -O- Als hij maar blij is. :Y
Zoals al eens gemeld wat verder naar boven is dat hetgene wat me het meeste irriteert aan het werken aan tweewielers die niet van mijzelf zijn. Dat moet allemaal zo goedkoop mogelijk, snel mogelijk, etc. Als 25 euro al teveel is voor een nieuw contactslot en buddyslot met 2 nieuwe sleutels, tja..

Als het aan mij lag ging alles hier als "nieuw" buiten, maar de realiteit is dat de wens van anderen vaak de andere richting uit is :)
 
Ik bedoel het het ook niet lullig. Meer zo van, moet je dit soort klusjes wel willen aannemen? Verder lekker bezig hoor. ;)
No offence taken! Och, als ik wat kan rommelen en het kost mij geen geld, des te beter! :) En als ik daar een gastje van 16 blij mee kan maken.. Ik weet zelf goed genoeg hoe ik "toen" (12 jaar geleden) was, met de uitzondering van het feit dat ik dit soort problemen zelf oploste, maar goed ;)
 
Laatst bewerkt:
Eergisteren rommel 2 buiten gewerkt en gisteren is de eigenaar ook rommel 1 komen ophalen :W Rommel1-eigenaar was tevreden en vroeg of ik nog even een ander project voor hem wilde doen? Ik zeg natuurlijk! Doen we een ruiltruc, KLE500 buiten, nieuwe rommel binnen. Maar wegens tijdsgebrek (meneer vertrekt vandaag voor 4 weken op vakantie en had zijn koffers nog niet gepakt) is het leveren van de nieuwe rommel nog niet gedaan.

Binnen een week of 4 dus nieuwe rommel binnen.. Al vast een voorsmaakje:
15824101_10210974842619480_640139315_o_zpsd2tjajq3.jpg

Honda CB250N, wat de eigenaar al wist dat er scheelde:
- Enkele jaren stilstand
- Batterij leeg/kapot
- Carburateurs nooit afgetapt (dus ik verwacht zoiets als bij de KLE..)
- Zwetende cilindervoetpakking
- Kleine probleempjes (afgebroken knipperlicht, elektra problemen, etc.)

Deze zou niet voor de verkoop zijn, maar om zelf mee te rijden. Dat gaat dus een wat interessanter project worden :t Tot de volgende update! :W
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan