Geschiedenis injectie

Highland

Rookie
9 okt 2005
5
0
Skallinge
Weet iemand van jullie wanneer er voor het eerst (mechanische en/of electronische) injectie werd toegepast op een motorfiets?? Als je een site of iets anders weet is nog beter!!
 
Daar kan je wel vinden in welke jaar ze ongeveer injectie op auto's toepassen, maar ik ben echt opzoek naar motorfietsen :?
 
Volgens mij was de BMW K100 de eerste motorfiets met injectie en die is 1983 op de markt gekomen. Het kan zijn dat de Jappen er eerder mee waren maar dat weet ik niet.
 
Volgens mij was de BMW K100 de eerste motorfiets met injectie en die is 1983 op de markt gekomen. Het kan zijn dat de Jappen er eerder mee waren maar dat weet ik niet.

Honda en BMW waren i.i.g. de eerste (vraag me niet met welke motor van Honda). Welke precies eerder was weet ik niet :)
 
Volgens mij was de BMW K100 de eerste motorfiets met injectie en die is 1983 op de markt gekomen. Het kan zijn dat de Jappen er eerder mee waren maar dat weet ik niet.

In 1980 heeft Kawasaki de Z1000H met electronische injectie uitgebracht. Het was de injectieversie van de Z1000 MK2. Het jaar daarop (1981 dus) kwam de GPZ1100 ook met injectie op de markt. De vorige cilinderkop die ik op mijn dragracer/streetfighter gebruikte, was van een Z1000H model. Ik had wel de injectiegaten afgedopt en de inlaatkanalen waren langer dan die van een carburateurversie.
 
Laatst bewerkt:
Maar weet je ook in welk jaar dat was? en was dat electronische injectie of mechanische..??

Mechanische injectors werden wel op dragracers gebruikt in de jaren 70, vooral Kawasaki. Die waren van het merk Hillborn, dat bestaat nog steeds.
 
denk idd BMW...
[me]smitjr vindt wel dat alle nieuwe motoren (o.a. door de injectie) veel TE soepel worden :( B|
[/me]


how about you?
 
denk idd BMW...
[me]smitjr vindt wel dat alle nieuwe motoren (o.a. door de injectie) veel TE soepel worden :( B|
[/me]


how about you?

[me]dj.verhulst vind dat veel injectie fietsen te duur lopen , terwijl een veel betere controle van het mengsel plaats vind [/me]
 
Ik weet dat er aardig vroeg al werd geexpirimenteerd met mechanische injectie op auto's bijvoorbeeld, en volgens mij stamt het af uit de vliegtuig industrie, maar weet niemand in welk jaar (en welk type motor) er het eerst standaard is uitgevoerd met mechanische injectie..??
 
je kon in de jaren 50 injectie kopen van het merk philips voor op je triumph/bsa café racer.
was een echte go faster goodie en als de meeste dingen ging je er niet echt harder van.
de K100 was volgens mij in '83 de eerste seriemotor met injectie.
weet iemand van wanneer de kawa 1300 injectiefietsen waren?

[edit] het ding heet wal-phillips fuel injector en er werd daadwerkelijk mee geraced
 
Laatst bewerkt:
je kon in de jaren 50 injectie kopen van het merk philips voor op je triumph/bsa café racer.
was een echte go faster goodie en als de meeste dingen ging je er niet echt harder van.
de K100 was volgens mij in '83 de eerste seriemotor met injectie.
weet iemand van wanneer de kawa 1300 injectiefietsen waren?

[edit] het ding heet wal-phillips fuel injector en er werd daadwerkelijk mee geraced
Kawasaki was toch echt eerder met een seriemotor met injectie, de Z1000H, zoals ik al eerder gepost heb (1980). Kijk maar eens op www.kawasakimerkclub.nl bij modellenoverzicht - Z1000. Ik dacht dat de Z1300 vanaf 1983/1984 met injectie kwam.
 
Ze hebben het op die site over de eerste KAWA met injectie, maar is dat dan ook de eerste motorfiets met injectie...??
 
Terug
Bovenaan Onderaan