geschiedenis van de motor

nick-89

MF veteraan
5 mrt 2008
6.580
1
beste forum leden.

voor school moet ik een presentatie maken.

mij leek het leuk om het over de motor te maken.
en dan van begin tot nu.

dus vanaf de eerste echte motorfiets
tot de motoren van vandaag en dan ook de ontwikkelingen.

maar nou zoek ik dus informatie.
iemand enig idee waar ik op internet de beste informatie vind van oa

.eerste motorfiets
.bepaalde motorfietsen per jaartal
.de geschiedenis
.de ontwikkelingen

alvast bedankt
mvg nick
 
doelde meer op echt specifieke site's

trouwens titels van films en boeken zijn ook welkom
 
Flashback Fabrications Ltd.

Naar verluid de eerste "motorfiets" al is het wellicht niet geheel wat je verwachtte.
Als je het over geschiedenis hebt en ontwikkelingen zou je je gebied wat verder kunnen afbakenen. Je vraag is zeer generiek en moeilijk te beantwoorden.

Als ik jou was had ik de geschiedenis van bijvoorbeel BMW, Honda, BSA gepakt.
Zowiezo kan het geen kwaad om deze of andere (duits, engels, japans) merken naast elkaar te leggen. Je zult zien dat de Europese en afgeleid de Amerikaanse geschiedenis nogal afwijken van bijvoorbeeld de Japanse. Ook heb je dan een mooie ontwikkeling door de jaren heen bij BMW en BSA vrijwel vanaf het begin.
 
Nick,

Welke opdracht heb je van school meegekregen? Wat voor opleiding volg je? Waar moet je presentatie over gaan?

Je moet het onderwerp van je presentatie veel specifieker maken. Daar zal je docent of school blij mee zijn want dan weet hij waar het over gaat. Als je dat bepaald hebt kan je ook gerichter naar informatie zoeken. En voorkom je reacties als "Google, Wikipedia". Leek misschien flauw maar die kon je verwachten.
 
volg de opleiding motorfiets techniecus.

verslag moet gaan over het begin van de motor tot hedendaagse motoren.

dus begin met de eerste motorfiets
bijvoorbeeld de stoommotorfiets.
en dan vanaf daar de door ontwikkeling tot heden.

de komst van de brandstof motor
ontwikkeling in meerdere cilinder motoren
v-motoren
van staal tot aluminium frame's
 
volg de opleiding motorfiets techniecus.

verslag moet gaan over het begin van de motor tot hedendaagse motoren.

dus begin met de eerste motorfiets
bijvoorbeeld de stoommotorfiets.
en dan vanaf daar de door ontwikkeling tot heden.

de komst van de brandstof motor
ontwikkeling in meerdere cilinder motoren
v-motoren
van staal tot aluminium frame's
ik denk dat men gelijk heeft, je zal toch iets meer moeten focussen.
wat je nu noemt kan je boeken mee vullen.
 
Laatst bewerkt:
Knap een stoommotorfiets op. Maak daar je verslag van en neem je project mee naar school. gegarandeerd een voldoende.
 
Knap een stoommotorfiets op. Maak daar je verslag van en neem je project mee naar school. gegarandeerd een voldoende.

Pompiedom...

Gezien de moeite die iemand die al vanaf (naar eigen zeggen) zijn 12e met metaal & motorfietsen aan het stoeien is, op / rond zijn 50e heeft gedaan om dit te doen is dit voorstel misschien een heel klein beetje ambitieus, wellicht? Eventueel? :/

Paul Brodie is een half- of misschien wel een 3/4-god. O-)
 
Nick, doe jezelf een lol en pak 3/4 belangrijke momenten in de motorgeschiedenis en vertel daar wat over. Het wiel was al door de Aztecen uitgevonden maar ze hadden er behalve als kinderspeelgoed geen nuttig gebruik voor. Zonder wiel geen motorfiets en zonder de Aztecen geen wiel, maar daarom hoeft je presentatie nog niet over de oude beschavingen te gaan.

Vreselijk globaal kun je zeggen dat het motoriseren van welk voertuig dan ook begon met een hoger rendement uit krachtigere vormen van externe verbranding. Waarna verschillende ontwikkelingen op het gebied van interne verbranding voornamelijk Otto en Diesel vooruit speerden. Vandaar ook de "Ottomotor" voor benzine en Diesel voor... dat zul je zelf ook wel weten.

Daarna is er een betrekkelijke lange tijd geweest waar je met behulp van bijvoorbeeld de "encyclopedie van antieke motoren" kunt kijken naar de diversiteit in merken en methoden.

De 2e WO is een katalysator geweest voor de ontwikkeling, neem bijvoorbeeld BMW rond die jaren. Ook op het materiaalkundig gebied en fabricagebied zijn er veel stappen genomen. Snelle productie was nodig en dus compleet andere fabricagetechnieken.

Het verbeteren van het rendement met behulp van OHC en DOHC in de jaren 60 was weer een redelijk revolutionaire sprong en de geschiedenis van Honda sluit mooi aan op dit tijdperk.

En toen kwam er een sprong in computertechnologie, precisieapparatuur en digitale hulpmiddelen op de motor. Tesamen met "space-age" materialen als carbon.

Ergo: omschrijf kort de grootste stappen en diep 1 of 2 wat verder uit.
Zelf ben ik ook docent en ik kan je zeggen dat alles even goed uitleggen niet de bedoeling kan zijn.
 
Ik weet niet waar je woont, maar in Raalte zit het American Motorcycle Museum. Hier kun je wel veel info vinden over de eerste Amerikaanse motoren. Ben er toevallig vorige week voor het eerst langs geweest, leuk plekje.
 
Laatst bewerkt:
Hi Nick,

Ik heb een boek dat heet: Aantrappen & Vliegen happen - 100 jaar kicken op motoren.

Het boek is uit 2011 en begint in 1895 met de 1e 4-takt 1-cilinder motortjes en loopt door tot 2000.
Erg gaaf boek met alles over de geschiedenis van het motorrijden en de ontwikkeling van motorblokken voor 2 en 3-wielers.

ISBN 978 90 5594 785 0

Een aanrader !!

Uitgeverij Scriptum

Succes ;)
 
Laatst bewerkt:
Pompiedom...

Gezien de moeite die iemand die al vanaf (naar eigen zeggen) zijn 12e met metaal & motorfietsen aan het stoeien is, op / rond zijn 50e heeft gedaan om dit te doen is dit voorstel misschien een heel klein beetje ambitieus, wellicht? Eventueel? :/

Paul Brodie is een half- of misschien wel een 3/4-god. O-)

Ik kan uit je zinsopbouw niet helemaal opmaken wat je nu bedoelt.

Maar hij zal zeker niet de eerste langstudeerder zijn.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan