geschikte druppel lader?

Ik zou persoonlijk een Optimate 4 kopen. Die is echt perfect.
Maar wat is een tijdje stil. De mijne staat 3 maanden stil en start zonder problemen.
Het ligt ook aan de leeftijd van de accu. Accus ouder dan 3 a 4 jaar zullen eerder leeglopen en daardoor ook stuk gaan. Dit komt door vuilophoping onderin de accu de platen zullen kromtrekken en sluiting veroorzaken. Nieuwere accu's zullen ongeveer 2 a 3 tiende volt per maand verliezen.
Maar optimaal houden met een druppellader/ oplader is idd het beste voor de accu.
In de Motoplus heeft in het vorige nummer een test gestaan. Misschien kun je die ff teruglezen op de site. Succes ermee.
 
Goedenmiddag,

Mijn motor staat al weer een tijdje stil en dit schijnt slecht te zijn voor de accu. Het gaat om een gel-accu.

Ik zoek nu dus een goede lader waar ik de accu op kan zetten:

Is deze daarvoor geschikt:

http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=512315

alvast bedankt,

gr
wouter

Volgens mij is er niets mis met die acculader van Conrad. Gezien de specificaties goed geschikt als druppellader.
Tsja, een Optimate is natuurlijk erg goed (heb ik zelf ook) maar wel een iets andere prijsklasse. Ik heb de test in Motoplus er even bij gepakt en je zou ook eens even naar de Saito Procharger Compact kunnen kijken, die is maar 1 tientje duurder en is te koop via motozoom.nl.
Deze komt als 'zeer goed' uit de test, en dan weet je dus zeker dat je een goede accu/druppel lader koopt.

Gr. Rick
 
Tsja, een Optimate is natuurlijk erg goed (heb ik zelf ook) maar wel een iets andere prijsklasse. Ik heb de test in Motoplus er even bij gepakt

:^

Het enige waar ik nu van baal is dat ik recent een Optimate4 heb gekocht en nu pas de Optimate6 zie.
Deze had ik liever gezien deze tot 240Ah kan laden.
Ergo, beter nu wellicht een paar tientjes meer uitgeven zodat je iets hebt waar je jaren en jaren mee vooruit kan.

(De lader van jouw linkje doet trouwens ook maar maximaal 0,6Ah laadstroom, maakt verder niet veel uit.)
 
Als je iets meer wil neertellen, en er iets meer voor wil terugkrijgen... Optimate

wat krijg je er meer voor terug dan ? :?

TS, volgens mij is die lader die je op 't oog hebt perfect !
Natuurlijk kan je voor een lader gaan die duurder is, en meer mogelijkheden heeft.
Maar als je alleen af en toe in de winter of zomer je accu wil laden heb al die poespas niet nodig. :N
 
Heb de CTEK XS 4003 gekocht. Niet goedkoop,(69,=) maar wel een heel fijn ding.

ANWB PROMOTOR JANUARI 2010 ACCULADER TEST KLASSE III :
“De CTEK 4003 is de winnaar. Onovertroffen compleet en afgewerkt.


Gebruik hem niet alleen voor de motor, maar ook voor de accu van de Twingo van m'n ega (dat auto'tje wordt winterdag te weinig gebruikt).

En ik heb er 2 'verklikker' aansluitingkjes bij (met oogjes aansluiting rechtstreeks op de beide accu's) die simpel aangeven wanneer het weer tijd is voor wat verse laadtijd.
Kan permanent aan de accu gehangen worden, maar omdat ik hem voor zowel auto als motor gebruik vond ik die verklikkertjes handig.

Dit is de link :
http://www.camptek.nl/accu-laders/acculaders/ctek-laders/ctek-multi-xs-4300.html
 
Laatst bewerkt:
en wat zijn die extra mogelijkheden dan bijvoorbeeld?

Wat extra indicator lampjes, die je wat meer vertellen over de status van het opladen, onderhouden, en de accu.
Zoals hoe ver de accu geladen is, en hoeveel Amp. hij geeft.
Ze zijn niet echt primair belangrijk voor het opladen zelf, maar geven dus wat meer info. :Z
Volgens mij doet de lader die jij laat zien dat trouwens ook.
Je kan er ook 1 voor een tientje kopen, die werkt net zo goed !
Maar daar krijg je volgens eddy0497 minder voor terug ;) :+
 
idd gewoon een goedlope lader kopen. Bijv. bij Motozoom, die komen ook prima uit de test. Zie vorige editie van MotoPlus. Ik heb er één van een onbekend merk, jaren geleden gekocht voor 19,95 en die doet elke winter prima dienst bij het opladen van 4 motoren.
 
Wat extra indicator lampjes, die je wat meer vertellen over de status van het opladen, onderhouden, en de accu.
Zoals hoe ver de accu geladen is, en hoeveel Amp. hij geeft.
Ze zijn niet echt primair belangrijk voor het opladen zelf, maar geven dus wat meer info. :Z
Volgens mij doet de lader die jij laat zien dat trouwens ook.
Je kan er ook 1 voor een tientje kopen, die werkt net zo goed !
Maar daar krijg je volgens eddy0497 minder voor terug ;) :+


één van de voordelen van een optimate is dat hij een dieper ontladen accu er weer bovenop kan krijgen, waar een goedkopere druppellader het voor gezien houd.

Ontzwaveling en herstel van diep ontladen batterijen :
Indien de batterij erg ontladen is (diep ontladen of gesulfateerd), zal de lader de batterij pogen te laden met een herstelprogramma. Dit herstelprogramma heeft twee fasen. In de eerste fase is de spanning gelimiteerd tot 16V gedurende 5 seconden. Het programma schat in of de batterij te herstellen is. Indien dit het geval is, zal het programma worden voortgezet met een gelimiteerde spanning van 16V totdat de lader inschat dat de normale laadprogramma kan beginnen of maximaal 2 uur.Als de batterij gedurende langere tijd erg ontladen is, probeert de lader de batterij te laden met een unieke zeer verhoogde spanning. De Turbo fase van het herstelprogramma zal 5 seconde na aansluiting starten. De spanningslimiet is maximaal 22V. De stroomsterkte is beperkt tot een lage en veilige waarde. Indien de batterij de stroom aanvaard, zal de laadspanning worden verminderd.Indien nodig worden 1 of 2 stadia van hoge spanning (max. 22 V) doorlopen om verwaarloosde, lege, ontzwavelde batterijen in een oplaadbare toestand te brengen.
 
één van de voordelen van een optimate is dat hij een dieper ontladen accu er weer bovenop kan krijgen, waar een goedkopere druppellader het voor gezien houd.

Ontzwaveling en herstel van diep ontladen batterijen :
Indien de batterij erg ontladen is (diep ontladen of gesulfateerd), zal de lader de batterij pogen te laden met een herstelprogramma. Dit herstelprogramma heeft twee fasen. In de eerste fase is de spanning gelimiteerd tot 16V gedurende 5 seconden. Het programma schat in of de batterij te herstellen is. Indien dit het geval is, zal het programma worden voortgezet met een gelimiteerde spanning van 16V totdat de lader inschat dat de normale laadprogramma kan beginnen of maximaal 2 uur.Als de batterij gedurende langere tijd erg ontladen is, probeert de lader de batterij te laden met een unieke zeer verhoogde spanning. De Turbo fase van het herstelprogramma zal 5 seconde na aansluiting starten. De spanningslimiet is maximaal 22V. De stroomsterkte is beperkt tot een lage en veilige waarde. Indien de batterij de stroom aanvaard, zal de laadspanning worden verminderd.Indien nodig worden 1 of 2 stadia van hoge spanning (max. 22 V) doorlopen om verwaarloosde, lege, ontzwavelde batterijen in een oplaadbare toestand te brengen.

Wederom, zie test in Motoplus: Laden van diep ontladen of gesulfateerde accu's kunnen wel meer laders dan alleen de Optimate. Alle laders in die test kunnen dat, want anders mochten ze niet aan de test meedoen. En daar staan goedkopere laders bij dan de Optimate.
En dan die extra info die een scherm weergeeft. Als mijn motoraccu 's nachts aan de lader hangt ga ik echt niet regelmatig kijken wat het display nu aangeeft hoor. Alstíe de accu maar oplaad, en een druppellaad stand heeft, meer heb je toch eigenlijk niet nodig?

Begrijp me goed, Optimate (3,4 of mischien wel 6) zijn prima laders, ik heb er zelf ook een. Maar ook voor minder geld zijn er prima acculaders te koop.
 
Wederom, zie test in Motoplus: Laden van diep ontladen of gesulfateerde accu's kunnen wel meer laders dan alleen de Optimate. Alle laders in die test kunnen dat, want anders mochten ze niet aan de test meedoen. En daar staan goedkopere laders bij dan de Optimate.
En dan die extra info die een scherm weergeeft. Als mijn motoraccu 's nachts aan de lader hangt ga ik echt niet regelmatig kijken wat het display nu aangeeft hoor. Alstíe de accu maar oplaad, en een druppellaad stand heeft, meer heb je toch eigenlijk niet nodig?Begrijp me goed, Optimate (3,4 of mischien wel 6) zijn prima laders, ik heb er zelf ook een. Maar ook voor minder geld zijn er prima acculaders te koop.

Muurbevestiging ;) :+
 
één van de voordelen van een optimate is dat hij een dieper ontladen accu er weer bovenop kan krijgen, waar een goedkopere druppellader het voor gezien houd.

Ontzwaveling en herstel van diep ontladen batterijen :
Indien de batterij erg ontladen is (diep ontladen of gesulfateerd), zal de lader de batterij pogen te laden met een herstelprogramma. Dit herstelprogramma heeft twee fasen. In de eerste fase is de spanning gelimiteerd tot 16V gedurende 5 seconden. Het programma schat in of de batterij te herstellen is. Indien dit het geval is, zal het programma worden voortgezet met een gelimiteerde spanning van 16V totdat de lader inschat dat de normale laadprogramma kan beginnen of maximaal 2 uur.Als de batterij gedurende langere tijd erg ontladen is, probeert de lader de batterij te laden met een unieke zeer verhoogde spanning. De Turbo fase van het herstelprogramma zal 5 seconde na aansluiting starten. De spanningslimiet is maximaal 22V. De stroomsterkte is beperkt tot een lage en veilige waarde. Indien de batterij de stroom aanvaard, zal de laadspanning worden verminderd.Indien nodig worden 1 of 2 stadia van hoge spanning (max. 22 V) doorlopen om verwaarloosde, lege, ontzwavelde batterijen in een oplaadbare toestand te brengen.


Heb jij dit allemaal gemeten ?
Dan heb je zeker waar voor je geld gehad. (en veel tijd) ;) :+
 
Laatst bewerkt:
heb hier zelf een acculader van de lidl, 5 euro en het heeft hier al 3 accu's goed onderhouden. Laadspanning is precies goed (13,7V) en geen rare uitschieters. Schakelt zichzelf na het laden ook uit. Laadt mischien iets minder snel dan een optimate en heeft wat minder functies, maar hij werkt.
 
:^
Ikzelf heb al een jaar de druppellader van de ACTION .
Werkt prima hoor :Y

Weet alleen niet of bovenstaande geschikt zijn voor gel-accu's :N
 
Laatst bewerkt:
:^
Ikzelf heb al een jaar de druppellader van de ACTION .
Werkt prima hoor :Y

Weet alleen niet of bovenstaande geschikt zijn voor gel-accu's :N



Motorfietsen hebben geen gel accu,s.

Wel de oude lood zuur accu
wel de MF accu
en de AGM accu.
Gel accu,s komen voor in apparatien die geen extra startcapaciteit nodig hebben en lang energie moeten leveren.
Zoals in electrische fietsen, scooters, scootmobielen ect.
 
Motorfietsen hebben geen gel accu,s.
Wel de oude lood zuur accu
wel de MF accu
en de AGM accu.
Gel accu,s komen voor in apparatien die geen extra startcapaciteit nodig hebben en lang energie moeten leveren.
Zoals in electrische fietsen, scooters, scootmobielen ect.

Sorry Kevin, maar volgens mij vergis je je ; Er is in elk geval voor de BMW motorfietsen gewoon een gel-accu te krijgen.
Zie : http://www.bmwmotorenshop.nl/r-boxe...iProduct=264&sName=accu-odyssey-18ah-gel-accu

En in dit artikel worden ook specifiek motorfietsen genoemd :
http://www.kramp.com/info/fileadmin/nl/PDF/PRODUCT_2010/Product_199_Gel_Batt_NL_ZP.pdf

En ook hier gaat het om een gel accu voor motorfiets, o.a. Harley Davidson wordt specifiek genoemd :
http://www.accudienst.nl/prod/45684/landport-motor-accu-gel-12v-18ah10h-206x91x164x164.html

Heb geen zin om verder te zoeken , maar er zijn vast meer gel-accu's voor andere merken ?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan