Geschikte helm?

Wim

Die hard MF'er
1 feb 2002
957
0
Eindhoven
Mijn 1e topic :)

Aangezien ik binnenkort aan mijn sjeesbewijs begin heb ik natuurlijk al wat rond gekeken kwa kleding/helm enz

Ik heb hier nog een leuk 'scooter' helpje liggen van 1 jaar oud (nog nooit gevallen) maar mijn vraag is deze.. is ie geschikt om te gebruiken op de motor? Hij ziet er nog goed uit en heeft me een rib uit m'n lijf gekost toentertijd .. hij komt wel uit een combo scoot/motor zaak dus..

het is een bieffe.. op bieffe.nl staat ie wel maar echt duidelijk zijn ze niet :)

Het gaat om dit model:

alesi.gif


Specs:
Zuurbestendig Poly Carbonaat
Bovenventilatie
Vervangbare voering
Wasbare voering
Vervangbare wangstukken
Snelsluiting

Verkrijgbaar in de maten XS t/m XL

Prijs € 214,00
 
Kijk even of je in de helm bij het riempje een E-keurmerk vindt. Ik meen dat E3-gekeurde helmen geschikt zijn voor de motor. Mooi helmpje trouwens. :)
 
Zit ie nog wel strak genoeg?? Niets is vervelender dan een los zittende helm die achterste voren op je hoofd gaat zitten wanneer je naast je kijkt (vooal als je snel rijd)...
 
Zit ie nog wel strak genoeg?? Niets is vervelender dan een los zittende helm die achterste voren op je hoofd gaat zitten wanneer je naast je kijkt (vooal als je snel rijd)...


Hij zit nog perfect :) Zoveel is mijn hoofdje niet meer gegroeid in 1 jaar :) Ik pak hem er ff bij voor die e-keuring

edit:

op het riempje staat een E en daarnaast een 3.. in een rondje :P

daaronder 0452828-219658
 
Laatst bewerkt:
Hij zit nog perfect :) Zoveel is mijn hoofdje niet meer gegroeid in 1 jaar :) Ik pak hem er ff bij voor die e-keuring

edit:

op het riempje staat een E en daarnaast een 3.. in een rondje :P

daaronder 0452828-219658
case closed :)
 
Zou toch eff na vraagen !! bij de winkel waar
je de helm gekocht hebt .
weet uit ervaring (niet persoonlijk)maar de
kans bestaat dat hij spleit bij een harde val
op het asfalt .
Dit zit hem in het feit dat de helm uit twee
helften bestaat die geplakt cq aan elkaar
gesmolten zijn .
bij de cross en weg race is geprobeert om de
helm te verbieden
het is JOUW hooft en ik zou er maar voorzigtig mee zijn en hoop dat je snel mag :]
 
Welke keuringsnorm? Is het geen zwaar overjarig model? Polycarbonaat wordt dacht ik al een tijdje niet meer gebruikt door Bieffe....

Als je de munten hebt, koop dan een goede glasvezel helm of ander materiaal, maar geen polycarbonaat... PC is zwakker, kan minder goed tegen weersinvloeden en zit vaak minder goed...
 
Op woensdag 29 mei 2002 18:00 schreef HElske het volgende:
Het zit zo:

Die E3 of E4 of weet ik veel staat voor het LAND waar de keuring is uitgevoerd!!!!!

Eronder staat nog een nummer. Dat begint met ws (als het een motorhelm is) 03,04 of 05 Dit geeft aan welke keuring er is gedaan.

03 is van lang geleden, mag niet meer verkocht worden vlgs mij

04 is van tot en met afgelopen seizoen zeg maar, mag dus nog iets van 3 jaar ofzo verkocht worden.

05 is de nieuwe keuring. Grote verschil met de 04 is dat hierbij ook het kinstuk wordt gekeurd. Ook voor systeemhelmen. Staat er vervolgens ook nog een P op het eind bij het nummer, bij een systeem helm, dan is het kinstuk: protective, oftewel beschermend. Staat er NP, dan is het NOT protective.

In welk land de keuring is uitgevoerd heeft als het goed is geen invloed op hoe goed het is gedaan. E4 is dacht ik NL of IT.

Dus als je nummer met 04 begint zal het wel een fatsoenlijke motorhelm wezen.
 
Laatst bewerkt:
Als dat keurmerk erin staat en hij pas een jaar oud, kun je hem gewoon gebruiken.

Lijkt mij tenminste, hij is idg goedgekeurt voor motoren E3.
 
Tegenwoordig zijn volgens mij alle brommerhelmen van een goed merk voorzien van een e-keurmerk. Dus ze zijn geschikt voor op de motor. Ik heb me goed in laten lichten zowel bij een brommerzaak en motorzaak en die helmen zijn veilig tot 200 km/h. Als je die snelheid gaat overschreiden is het aan te raden om een geschikte MOTORhelm te kopen. Dus geen brommerhelm op je kop te houden.
 
tteun: 3,4 en 5 mogen nog steeds verkocht worden, verder heb je gelijk..
06 is België btw
 
Als HElske verder gelijk heeft zou België E6 zijn ;) .
TTeun heeft het begrepen :}

Enogiets zegt iest over het land, vervolgens komen er onder een heleboel cijfertjes, die zeggen iets over de keuring. Dus E6 is dan bijv. in Belgie uitgevoerd en 04blabla betekend dat het de 04-keuring voor helmen is. Waar brommerhelmen mee beginnen weet ik niet. Maar die lange reeks cijfers is dus het belangrijkst en zegt iets over de keuring.
 
Enne die helm verkopen wij ls motorhelm, maar staat al weer een tijdje op de plank. Je kunt m best een jaar geleden hebben gekocht, maar je weet ws niet hoe lang hij toen al in de winkel stond. Polycarbonaat helmen moet je niet langer gebruiken dan 4 jaar, want heel simpel gezegd: dan doen ze t niet meer. Als iemand het hele verhaal wil horen, dan ff zeggen, dan typ ik wel ff een stukje.
 
Tegenwoordig zijn volgens mij alle brommerhelmen van een goed merk voorzien van een e-keurmerk. Dus ze zijn geschikt voor op de motor. Ik heb me goed in laten lichten zowel bij een brommerzaak en motorzaak en die helmen zijn veilig tot 200 km/h. Als je die snelheid gaat overschreiden is het aan te raden om een geschikte MOTORhelm te kopen. Dus geen brommerhelm op je kop te houden.

als je +200 met je kop op het asfalt gaat zal zelfs de beste helm exploderen vrees ik, tesamen met je kop :P :P
 
als je +200 met je kop op het asfalt gaat zal zelfs de beste helm exploderen vrees ik, tesamen met je kop :P :P
Zo'n vaart zal het niet lopen lijkt me, je valsnelheid is immers nooit 200+. :)
200+ tegen een boom of auto of wat dan ook is een ander verhaal |( (<- handig icoontje ;) )
M'n instructeur zei laatst nog: "Bij een klap van meer dan 35 km/u verliest de helm zijn beschermende functie."
 
HmZ.. het model is volgens mij nog niet superoud ofzo ?! Ik zal het voor de zekerheid nog eens navragen, maar ik ga ervan uit dat die helm goed is.. aangezien ie het keurmerk heeft 8-)
 
Op woensdag 12 juni 2002 20:56 schreef DeGroteMuis het volgende:
...Als je de munten hebt, koop dan een goede glasvezel helm of ander materiaal, maar geen polycarbonaat... PC is zwakker, kan minder goed tegen weersinvloeden en zit vaak minder goed...
[muggeziftmodus]
Dat is iets met licht enzo. Ik denk dat je op glasfiber doelt... ;)
[eindemuggeziftmodus]

Polycarbonaat is idd na ongeveer 3 jaar 'op' (lees niet meer veilig bij een valpartij). Helaas ook als 'ie in/op de kast heeft gestaan.
 
[muggeziftmodus]
Dat is iets met licht enzo. Ik denk dat je op glasfiber doelt... ;)
[eindemuggeziftmodus]

Polycarbonaat is idd na ongeveer 3 jaar 'op' (lees niet meer veilig bij een valpartij). Helaas ook als 'ie in/op de kast heeft gestaan.

mooi.. dan hoef ik nergens bang voor te zijn :)
 
niet helemaal mijn smaak geloof ik...

ik zou toch sparen voor een andere helm...

arai..
suomy...
of soort gelijk...

knappe lichte helm....zware force helmen..zoals bijvoorbeeld nolan, hebben veel wind weerstand en zijn zwaar...

ik heb nu een suomy van €410,- en kan je vertellen dat had ik eigenlijk al meteen moeten doen. (eerst een nolan gehad...) scheelt 300gram gewicht...en ik ben nu gewoon van me nek/schouder blessure af...+ veeel stiller, en de wind geleiding is perfect...

je merkt dit vooral bij snelheden boven de 140...

succes met je aankoop...(koop die bieffe niet is mijn advies dus :) )
 
Op woensdag 12 juni 2002 22:18 schreef Spider het volgende:[muggeziftmodus]
Dat is iets met licht enzo. Ik denk dat je op glasfiber doelt... ;)
[eindemuggeziftmodus]
Glasfiber=glasvezel toch????????????? Fiber is een ander woord voor vezel. Daarbij zijn glasvezelmatten (of in jou geval glasfibermatten), matten waarbij je glasvezels (volgens mij) ziet lopen, vastgehouden door iets (ik weet wel wat het is, maar nu ff niet). En volgens mij is dat hetzelfde spul als waarmee glasvezelkabels gemaakt worden (wellicht iets minder dik enz.)

Edit: ik weet het nu wel: epoxy(hars)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan