Geschikte snelweg motor.

Rob1998

MF'er
1 dec 2021
32
36
Hallo, Momenteel ben ik druk aan het zoeken naar een zuinige motor om zowel fun ritjes als woon werkverkeer mee te rijden. De honda nc750x (zonder dct schakel liever zelf) komt qua zuinigheid erg goed uit de verf. Echter bestaat 95% van mijn woon werkrit uit snelweg. Ik vraag me dan ook af of een zwaarder vermogen motor gezien het feit dat die lager in de touren zou kunnen rijden op zulke snelheden in theorie niet net zo zuinig of zelfs zuiniger zou kunnen zijn in die omstandigheden. Mvg Rob
 
Hallo, Momenteel ben ik druk aan het zoeken naar een zuinige motor om zowel fun ritjes als woon werkverkeer mee te rijden. De honda nc750x (zonder dct schakel liever zelf) komt qua zuinigheid erg goed uit de verf. Echter bestaat 95% van mijn woon werkrit uit snelweg. Ik vraag me dan ook af of een zwaarder vermogen motor gezien het feit dat die lager in de touren zou kunnen rijden op zulke snelheden in theorie niet net zo zuinig of zelfs zuiniger zou kunnen zijn in die omstandigheden. Mvg Rob
Nee, het is juist andersom. En een NC750 is afgeleid van een automotor, en geoptimaliseerd voor laag verbruik. Normale motorfietsmoteren zijn dat niet.
 
Honda NC750 is een rijschool-moto, zoals Kawa Versys 650, Suz. SV650, Yam. M7.. etc Niet voor niets gebruiken rijscholen zulke categorie; het zijn km-vreters aan een zeer goede kostprijs/allround bruikbaarheid verhouding.. Maar persoonlijk doe’k 156km autostrade ww-verkeer elke dag en vind zo’n moto veel te licht. Véél liever een GT moto (zoals de politie) maar dat is niet voor de zuinigheid wel voor comfort en het type gebruik.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de snelle reacties. Word mijn eerste motor en gt vind ik dan net iets teveel massa als eerste moto. Van de honda vond ik terug dat zn befaamde verbruiken afhankelijk van de rijstijl toch vaak tussen de 1/23 of zelfs 1/35 zat maar met 130 op de snelweg toch al gauw 1/17,5. Maar als dat alsnog zuiniger is dan de andere motoren lijkt het me wel een fijne vergevende eerste motor. En tja verbruik is niet alles maar met mn trouwe vierwieler is het momenteel wel janken aan de pomp haha. Maar dat zullen we helaas allemaal zo voelen op dit moment😅😂
 
Honda NC750 is een rijschool-moto, zoals Kawa Versys 650, Suz. SV650, Yam. M7.. etc Niet voor niets gebruiken rijscholen zulke categorie; het zijn km-vreters aan een zeer goede kostprijs/allround bruikbaarheid verhouding.. Maar persoonlijk doe’k 156km autostrade ww-verkeer elke dag en vind zo’n moto veel te licht. Véél liever een GT moto (zoals de politie) maar dat is niet voor de zuinigheid wel voor comfort en het type gebruik.
Yamaha mt07 wordt gebruikt in de rijscholen maar dat zou ik helemaal geen rijschool motor noemen...

Die nc750 is een heel zuinige motor, net zoals de cb500x.
Maar sommige motoren zijn zuiniger met een bepaalde rijstijl.
Die nc750 zal het zuinigste zijn bij snelheden onder de 120.
M'n KTM wordt pas zuinig vanaf 90km/u bijvoorbeeld.

Een BMW f800gs/st is ook zeer zuinig is m'n ervaring.
 
Bij veel snelweg is een motor met iets meer vermogen wel prettig.

Daarnaast kan een motor met wat meer longinhoud ook zuiniger zijn op de snelweg, M'n FZS1000 deed met een gangetje van 140/170 op de autobahn 1 op 22, FZS600 1 op 14(!). Binnendoor was de 600 dan wel weer iets zuiniger.

Ook rekening houden met onderhoud intervallen, met veel kilometers gaat dat ook tellen. :)
 
Bij veel snelweg is een motor met iets meer vermogen wel prettig.

Daarnaast kan een motor met wat meer longinhoud ook zuiniger zijn op de snelweg, M'n FZS1000 deed met een gangetje van 140/170 op de autobahn 1 op 22, FZS600 1 op 14(!). Binnendoor was de 600 dan wel weer iets zuiniger.

Ook rekening houden met onderhoud intervallen, met veel kilometers gaat dat ook tellen. :)
Nu ook niet overdrijven eh.
1 op 22 aan 170km/u is niet realistisch.
Lang geleden een F650CS gehad als woonwerk motor, en wat ik ook probeerde, kreeg die niet onder 1 op 25.
Dat is dan ook geen f800gs/st. (F850gs is ook zuinig)
 
Mijn Vstrom 650 reed wel zuinig op de snelweg, maar was wel wat nerveus in het stuur als het wat harder ging. Nooit echt uitgezocht hoe dat zat, maar waarschijnlijk de spiegels en ruitje.
 
Mijn Vstrom 650 reed wel zuinig op de snelweg, maar was wel wat nerveus in het stuur als het wat harder ging. Nooit echt uitgezocht hoe dat zat, maar waarschijnlijk de spiegels en ruitje.

Had je een forkbrace gemonteerd?
 
Nu ook niet overdrijven eh.
1 op 22 aan 170km/u is niet realistisch.
140/170 ;) niet strak 170

en niks overdreven aan, ding was gewoon retezuinig op de autobahn. Met 170 zit je ook nog net niet in de funzone (7500rpm) wat ook helpt denk ik
 
Honda NC750 is een rijschool-moto, zoals Kawa Versys 650, Suz. SV650, Yam. M7.. etc Niet voor niets gebruiken rijscholen zulke categorie; het zijn km-vreters aan een zeer goede kostprijs/allround bruikbaarheid verhouding.. Maar persoonlijk doe’k 156km autostrade ww-verkeer elke dag en vind zo’n moto veel te licht.
Ik heb een hogere ruit op mijn Versys gezet en vind het ding daarmee prima geschikt om een lang stuk op de snelweg te rijden.
 
Ik heb een hogere ruit op mijn Versys gezet en vind het ding daarmee prima geschikt om een lang stuk op de snelweg te rijden.

Geinig, ik heb ook de versys 650 (2007) en vind de afstand enschede - amsterdam net te doen.

Dat ligt maar ten dele aan de motor: veel toeren, relatief hoger verbruik.
Door de wat hogere toeren bij vmax, ben ik steeds bezig met niet te hard/zacht gaan rijden. Gas los? Snelheid weg. Beetje gas bij? Het CJIB ruikt dat :+

Het ligt ook aan mn overtuiging dat geen enkele motor is bedoeld om zo lang rechtdoor te rijden.

Toen de vriendin nog in Amersfoort woonde, pendelde ik regelmatig tussen haar en mijn huis te enschede.
Daar deed ik, binnendoor, ruim vier uur over (bij lekker weer). Over de A1 iets meer dan een uur.
Verbruik was op de snelweg minder gunstig dan de langere route (die ik ook met meer enthousiasme reed).

Exacte verbruik weet ik niet precies. T zal rond de 1:20 liggen.
 
Dat ligt maar ten dele aan de motor: veel toeren, relatief hoger verbruik.
Door de wat hogere toeren bij vmax, ben ik steeds bezig met niet te hard/zacht gaan rijden. Gas los? Snelheid weg. Beetje gas bij? Het CJIB ruikt dat :+

Dat herken ik op zich wel, maar voor mij is snelweg rijden voor het merendeel op de vrij drukke snelwegen in de Randstad. Vanuit Den Haag naar Utrecht/Amersfoort of naar Breda en weer terug. Dan rij je toch meer op het verkeer om je heen en heb ik daar minder last van. Als ik naar Groningen rij heeft de GSA ook wel zijn voordelen en met name in de cruise control. Maar ook die afstand is met de Versys prima te doen. En sowieso, als ik naar Groningen ga, stap ik bij voorkeur een uur vroeger op de motor dan noodzakelijk is en rij vanaf Emmeloord binnendoor. Want op zich ben ik het ook met je eens dat een motor eigenlijk niet op de snelweg hoort 8-)

Alleen als ik 8 uur of langer op de motor zit, dan geef ik de voorkeur aan de GSA, deels omdat je die wat luier kunt rijden en deels omdat ik daar een Corbin zadel op heb zitten. Kan natuurlijk ook op de Versys, maar dat vond ik een wat overbodige investering omdat ik de GSA al voor de echt lange ritten heb.
 
Bij veel snelweg is een motor met iets meer vermogen wel prettig.

Daarnaast kan een motor met wat meer longinhoud ook zuiniger zijn op de snelweg, M'n FZS1000 deed met een gangetje van 140/170 op de autobahn 1 op 22, FZS600 1 op 14(!). Binnendoor was de 600 dan wel weer iets zuiniger.

Ook rekening houden met onderhoud intervallen, met veel kilometers gaat dat ook tellen. :)
Hoe dan :?

Mijn FZS600 reed op een tank eigenlijk altijd 1:20 en mijn FZS1000 reed 1:18.
 
Dat herken ik op zich wel, maar voor mij is snelweg rijden voor het merendeel op de vrij drukke snelwegen in de Randstad. Vanuit Den Haag naar Utrecht/Amersfoort of naar Breda en weer terug. Dan rij je toch meer op het verkeer om je heen en heb ik daar minder last van.

Dat klinkt iets dynamischer inderdaad dan die ene streep die ik trok van oost naar west 😅
Als ik naar Groningen rij heeft de GSA ook wel zijn voordelen en met name in de cruise control. Maar ook die afstand is met de Versys prima te doen. En sowieso, als ik naar Groningen ga, stap ik bij voorkeur een uur vroeger op de motor dan noodzakelijk is en rij vanaf Emmeloord binnendoor. Want op zich ben ik het ook met je eens dat een motor eigenlijk niet op de snelweg hoort 8-)
Hear hear!

Alleen als ik 8 uur of langer op de motor zit, dan geef ik de voorkeur aan de GSA, deels omdat je die wat luier kunt rijden en deels omdat ik daar een Corbin zadel op heb zitten. Kan natuurlijk ook op de Versys, maar dat vond ik een wat overbodige investering omdat ik de GSA al voor de echt lange ritten heb.

Snap ik. De versys heb ik ooit gekocht omdat ik dacht dat het, binnen mijn budget, de perfecte allrounder kon zijn.
Dat is het voor mij ook echt. Zekerna het installeren van een boosterplug en een stel plakkerige pilot power bandjes.

Het voornaamste wat ik heb geleerd is dat 1 fiets niet genoeg is. 😬

Een (extreem) lichte speelfiets en een wat dikkere, (nog) comfotabeler twin: dat zou feest zijn. 😊
 
Geinig, ik heb ook de versys 650 (2007) en vind de afstand enschede - amsterdam net te doen.

Dat ligt maar ten dele aan de motor: veel toeren, relatief hoger verbruik.
Door de wat hogere toeren bij vmax, ben ik steeds bezig met niet te hard/zacht gaan rijden. Gas los? Snelheid weg. Beetje gas bij? Het CJIB ruikt dat :+

Het ligt ook aan mn overtuiging dat geen enkele motor is bedoeld om zo lang rechtdoor te rijden.

Toen de vriendin nog in Amersfoort woonde, pendelde ik regelmatig tussen haar en mijn huis te enschede.
Daar deed ik, binnendoor, ruim vier uur over (bij lekker weer). Over de A1 iets meer dan een uur.
Verbruik was op de snelweg minder gunstig dan de langere route (die ik ook met meer enthousiasme reed).

Exacte verbruik weet ik niet precies. T zal rond de 1:20 liggen.
Mogelijk dan toch de snelweg route van 50 min vervangen door de binnendoor route van 1,5 uur op de mooie dagen. Is wellicht om maar veel leuker en brandstof technisch maakt het niet eens zoveel uit. En een beetje tijd is er op de motor natuurlijk wel vannaf te snoepen haha
 
Je zou ook nog kunnen kijken voor een Honda (VFR 800) Crossrunner, die heeft voor zijn klasse een vrij zuinig blok, maar kan je ook nog leuk doortrekken wanneer je hobbymatig aan het rijden bent en de motor heeft veel vertrouwen. Maar hij is iets zwaarder en dit kan dan een beetje overweldigend zijn als je wat kleiner bent

Maar zeker als eerste motor is een NC750 een leuk apparaat en lekker zuinig. Ding heeft voldoende vermogen voor de snelwegen en door het ruitje zit je dan ook gewoon lekker comfortabel voor die seksloze kilometers
 
Mogelijk dan toch de snelweg route van 50 min vervangen door de binnendoor route van 1,5 uur op de mooie dagen. Is wellicht om maar veel leuker en brandstof technisch maakt het niet eens zoveel uit. En een beetje tijd is er op de motor natuurlijk wel vannaf te snoepen haha
Dat is sowieso het beste advies! Als je wel veel snelwegkilometers maakt zou ik letten op comfort, verbruik (en actieradius --> liefst zo min mogelijk aan de pomp staan toch...) en onderhoudsinterval. En wel in die volgorde. Zeker als je het dagelijks gaat doen is enig comfort wel van belang. Denk in dat geval ook aan goede kleding. Heb zelf jarenlang woon-werk gereden op een Honda Transalp. Hele fijne fiets daarvoor, zeker met handkappen en handvatverwarming. Geen probleem om de winter mee door te rijden! Enig 'probleem' dat ik ermee had was de ketting. Zeker als je de winter doorrijdt vind ik cardan wel een fijnere oplossing. Maar, met een Osco-oiler of soortgelijk kom je ook een eind...
 
Terug
Bovenaan Onderaan