Geschikte snelweg motor.

5,5 volgens de rekenmachine. 5 volgens mijn boordcomputer.
Toegeven, ik let wel op mijn snelheid. Cruise control op 125 en gaan..
Boordcomputers liegen altijd. Op mijn huidige motor, die ik bijna 2 jaar heb, heb ik nog nooit op de verbruiksmeter gekeken.
 
ik kijk er wel naar maar het BC is over het algemeen behoorlijk optimistisch. Ik had een tijdje een fiat500 die aangaf dat het verbruik 1:20 was, terwijl die halve grasmaaier in werkelijkheid net aan 1:17 haalde... De KTM is redelijk realistisch, die zit er vaak minder dan 1km/l vanaf.

de F800GT is volgens mij wel een zuinige motor die ook nog comfortabel is op lange afstanden, en riemaandrijving dus geen ketting smeren. Klinkt wel als een natte scheet maargoed je moet af en toe compromissen sluiten :+ De NC lijkt me ook gewoon prima, ligt er ook een beetje aan wat je lekker vind rijden, of mooi vindt natuurlijk.
 
Boordcomputers liegen altijd. Op mijn huidige motor, die ik bijna 2 jaar heb, heb ik nog nooit op de verbruiksmeter gekeken.
Dat statement kan ik al ontkrachten.
Bij m'n mt09 was het verbruik op de BC maar 0.1-0.2L/100km naast de berekende waarde. (Fuelio app )
Bij m'n ktm1290 hetzelfde verhaal.
Bij m'n auto is het ook binnen de 0.2-0.3L gelijk.

(Ik voer de eerste 3 maand bij elk nieuw voertuig alle tankgegevens in die app om mijn gemiddeld verbruik te bepalen zodat ik weet wat normaal is, als het verbruik opeens sterk afwijkt is er iets defect)
 
Boordcomputers liegen altijd. Op mijn huidige motor, die ik bijna 2 jaar heb, heb ik nog nooit op de verbruiksmeter gekeken.
Ik zei toch 5,5 volgens mijn rekenmachine...

Nauwkeuriger kan niet.

330km op 18L gereden = 5,5L/100km.

Boordcomputer rekent inderdaad meestal fout.
 
M'n Triumph 1050 is juist pessimistisch, is in werkelijkheid een kilometer per liter zuiniger, nou ja minder dorstig.
Heel goede snelwegmotor trouwens, lekker zwaar, sterk blok met veel koppel, volle kuip, goed zadel, tik je zo een paar honderd km op weg, de enige reden om te stoppen is om te tanken of dat je op de bestemming bent.
 
Mijn Fireblade uit 1996 verbruikt gemiddeld 1 op 8, 1 op 6 als een beetje m'n best doe.

Is dat goed? 🤔
 
Een motorscooter zou eventueel ook nog aan te raden zijn...
Ik heb er drie gehad, maar daar kan ik geen plezier op vinden zoals bij een motor.
En ze kunnen duurder in onderhoud zijn.
Korte afstanden en de boodschappen eventueel.
Maar liever niet hier. Er is ook best een afstand af te leggen.
Dan maar een NC700/750. :)
 
Hallo, Momenteel ben ik druk aan het zoeken naar een zuinige motor om zowel fun ritjes als woon werkverkeer mee te rijden. De honda nc750x (zonder dct schakel liever zelf) komt qua zuinigheid erg goed uit de verf. Echter bestaat 95% van mijn woon werkrit uit snelweg. Ik vraag me dan ook af of een zwaarder vermogen motor gezien het feit dat die lager in de touren zou kunnen rijden op zulke snelheden in theorie niet net zo zuinig of zelfs zuiniger zou kunnen zijn in die omstandigheden. Mvg Rob
Ik zou lekker voor die nc750 gaan.
En verassend genoeg prijs ik daar mee niet mijn eigen motor aan.
Waarom die Honda dan?
De naam Honda staat gelijk aan degelijk en betrouwbaar. De NC heeft een motorblok als een auto, lang slagen lage toeren. Rijd super zuinig, heeft goede windbescherming, weinig onderhoud... the list van pro's goes on.
Ik heb er een aantal keer op gereden, en met 193 houd ik het er goed op uit.

Alle grote slagschepen waarmee de gemiddelde 50er meent de wereld rond te kunnen rijden zou ik even buiten beeld laten ivm je ervaring of gebrek daar aan.
 
Mijn Fireblade uit 1996 verbruikt gemiddeld 1 op 8, 1 op 6 als een beetje m'n best doe.

Is dat goed? 🤔
Dan rijd je sneller dan ik. Bij een circuitdag neemt mijn SC28 1 op 9, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik bij 2 opeen volgende bochten wel eens halfgas wacht op de volgende bocht. Ik zou natuurlijk even vol op het gas moeten en direct weer vol in de remmen.
Ik ben gewoon te lui, te weinig focus en te weinig talent.
 
Honda CBF 600 - 1 op 20 bij sportieve rijstijl, snelweg rond de 120/130 op de teller (lange stukken). Kan ww-verkeer maar ook plezierritjes, koppel komt wel los vanaf hogere toeren maar zeker voor een eerste fiets eigenlijk een alleskunner

Honda CBF 1000 - 1 op 15/16 ongeveer. Hetzelfde als hierboven maar dan ook nog redelijk wat koppel laag in het toerengebied.

En het zijn doorontwikkelde blokken; ergo; qua onderhoud gebeurd er gewoon niets

Snelweg wil je ook gewoon een kuip. Heb ook paar jaar geleden 60km enkele rit op een Honda NTV 650 gedaan. Superveel koppel onderin het toerengebied (V-twin blok) maar jezus niet te harden op de snelweg. Toen kocht mijn vriendin de CBF600 en ging ik datzelfde ritje doen. Mijn god een wereld van verschil, gewoonweg niet normaal. Dus een half jaar later had ik mijn CBF1000
 
Dan rijd je sneller dan ik. Bij een circuitdag neemt mijn SC28 1 op 9, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik bij 2 opeen volgende bochten wel eens halfgas wacht op de volgende bocht. Ik zou natuurlijk even vol op het gas moeten en direct weer vol in de remmen.
Ik ben gewoon te lui, te weinig focus en te weinig talent.
Blijft een zuiperd dan :P , mijn ZX-10R zat rond die waarde. Vol gas all-over.
Met een S1000RR en vijftien seconden sneller per ronde zat ik boven de 1:10. :}
Bochtensnelheid hoger houden en rustig opbouwen vanaf de apex.
Op de openbare weg een enkele R gehad, de S1000R, dat was niks.
Veel te makkelijk te rijden, altijd sensatie, nooit beter dan 1:14 bij woon~werk.
Er toen een CBR250R bij genomen, en die haalde comfortabel tot 1:31.5 bij rustig snelweg rijden. :}
De slechtste waarde was 1:29, en het reed nog leuk de op -en afritten van de snelweg.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan