Geschikte snelweg motor.

Kijk gewoon waar de professionals op de snelweg mee rijden. Dat zijn geen vlieg- of middengewichten maar dikke blokken met een forse kuip en een comfortabel zadel.
Overigens kan ‘95 procent snelweg‘ ook 950 meter van een kilometer reisweg zijn. In dat geval zou ik fietsen. Maw, het is maar net hoe lang je dagelijks in het zadel moet zitten. Als je onder de 100 km blijft, voldoet elke betrouwbare brommer die pakweg 120 km/h haalt.
 
Hallo, Momenteel ben ik druk aan het zoeken naar een zuinige motor om zowel fun ritjes als woon werkverkeer mee te rijden. De honda nc750x (zonder dct schakel liever zelf) komt qua zuinigheid erg goed uit de verf. Echter bestaat 95% van mijn woon werkrit uit snelweg. Ik vraag me dan ook af of een zwaarder vermogen motor gezien het feit dat die lager in de touren zou kunnen rijden op zulke snelheden in theorie niet net zo zuinig of zelfs zuiniger zou kunnen zijn in die omstandigheden. Mvg Rob
Zwaarder is niet per se lager in toerental. 4 cilinders draaien bijvoorbeeld vaak liever toeren dan 2 cilinders. De NC 750 (X DCT) draait in de zesde versnelling bij 110 km/u ca 3500 tpm. Dat is, zelfs vergeleken met zwaardere motoren, een lekker ontspannen toerental. Dat kan omdat hij veel koppel heeft in het lage en middengebied. Zuiniger dan een NC èn snelwegcapaciteiten ga je niet tegenkomen. Mijn gebruik is ca 75% snelweg en bovendien jaarrond. Onder die omstandigheden kom ik op gemiddeld 1:29 of 3,4 l/100 km. Daarmee is zijn actieradius, ook fijn voor snelweggebruik, ruim 400 km. Of je hem pittig genoeg vindt, moet je zelf bepalen. Ik vind dat hij prima presteert, tot 160 km/u trekt hij lekker. Daarboven ben je afhankelijk van de omstandigheden, mocht je dat überhaupt willen.

P.s. Even een weerwoord voor degenen die de NC een rijschoolmotor noemen die boven 120 buiten adem raakt: ik rijd er af en toe voor mijn werk een lange afstand mee. 130 houdt hij urenlang vol, en dat verbruikt hij nog steeds 1:26. En over de bescherming: mijn toerruit en handkappen maken dat zeer comfortabel. Een "zware is je ware", maar nu E5 inmiddels € 2,40 kost wist ik het wel.
 
Laatst bewerkt:
Zwaarder is niet per se lager in toerental. 4 cilinders draaien bijvoorbeeld vaak liever toeren dan 2 cilinders. De NC 750 (X DCT) draait in de zesde versnelling bij 110 km/u ca 3500 tpm. Dat is, zelfs vergeleken met zwaardere motoren, een lekker ontspannen toerental. Dat kan omdat hij veel koppel heeft in het lage en middengebied. Zuiniger dan een NC èn snelwegcapaciteiten ga je niet tegenkomen. Mijn gebruik is ca 75% snelweg en bovendien jaarrond. Onder die omstandigheden kom ik op gemiddeld 1:29 of 3,4 l/100 km. Daarmee is zijn actieradius, ook fijn voor snelweggebruik, ruim 400 km. Of je hem pittig genoeg vindt, moet je zelf bepalen. Ik vind dat hij prima presteert, tot 160 km/u trekt hij lekker. Daarboven ben je afhankelijk van de omstandigheden, mocht je dat überhaupt willen.

P.s. Even een weerwoord voor degenen die de NC een rijschoolmotor noemen die boven 120 buiten adem raakt: ik rijd er af en toe voor mijn werk een lange afstand mee. 130 houdt hij urenlang vol, en dat verbruikt hij nog steeds 1:26. En over de bescherming: mijn toerruit en handkappen maken dat zeer comfortabel. Een "zware is je ware", maar nu E5 inmiddels € 2,40 kost wist ik het wel.
Kijk dat klinkt als muziek in de oren! Dat is het soort verbruik waar je vandaag de dag gelukkig van word haha. En tot de 160 lekker doortrekken is voor mij dikke prima met al die drukte op de weg ga je niet vaak daarboven. Als ik dan toch op een zomerdag gek wil doen leen ik de motor van mn vader wel. Toch nog even een extra vraagje aangezien je veel kilometers met je nc hebt gemaakt, ben je toevallig wat aan de lange kant? Ik ben 1.89 en voor eventjes voelde die motor prima aan maar vraag me af hoe dat voor een lange zit zal zijn.
 
Kijk gewoon waar de professionals op de snelweg mee rijden. Dat zijn geen vlieg- of middengewichten maar dikke blokken met een forse kuip en een comfortabel zadel.
Overigens kan ‘95 procent snelweg‘ ook 950 meter van een kilometer reisweg zijn. In dat geval zou ik fietsen. Maw, het is maar net hoe lang je dagelijks in het zadel moet zitten. Als je onder de 100 km blijft, voldoet elke betrouwbare brommer die pakweg 120 km/h haalt.
Het is 140 km per dag haha denk dat ik niet voor de fiets ga😂 Zou anders zeker een mooie goedkope optie zijn geweest👌🏻
 
Kijk uit hoor Rob1998.
Dit is een topic waar alle ik-rij-89-achter-een-vrachtauto-om-op-te-scheppen-hoe-zuinig-ik-met-mijn-motor-rij personages uit te struiken springen. Meestal compleet ondersteund door allerlei excell statistieken die de verschillen tussen ron95 of 98 blootstellen. Vaak compleet ontgaan door het benul dat de meeste mensen niet uit hobbyoogpunt zo zuinig mogelijk als primair doel hebben, of zich dagelijks een alternatieve rit van 1,5 uur enkeltje kunnen permiteren als ze van werk naar huis pendelen. Zij overtreffen de vanuit de fabriek opgegeven benzineverbruik met gemak, die door de gemiddelde rijder niet eens wordt bekeken, want die is compleet onhaalbaar.


Degenen die zometeen fel van leer trekken Rob, zijn diegenen die je dus met een korrel zout moet nemen als ze over hun verbruik pochen :+
 
Kijk uit hoor Rob1998.
Dit is een topic waar alle ik-rij-89-achter-een-vrachtauto-om-op-te-scheppen-hoe-zuinig-ik-met-mijn-motor-rij personages uit te struiken springen. Meestal compleet ondersteund door allerlei excell statistieken die de verschillen tussen ron95 of 98 blootstellen. Vaak compleet ontgaan door het benul dat de meeste mensen niet uit hobbyoogpunt zo zuinig mogelijk als primair doel hebben, of zich dagelijks een alternatieve rit van 1,5 uur enkeltje kunnen permiteren als ze van werk naar huis pendelen. Zij overtreffen de vanuit de fabriek opgegeven benzineverbruik met gemak, die door de gemiddelde rijder niet eens wordt bekeken, want die is compleet onhaalbaar.


Degenen die zometeen fel van leer trekken Rob, zijn diegenen die je dus met een korrel zout moet nemen als ze over hun verbruik pochen :+

Je bent de eerste met een zure bijdrage. Misschien moet je je eigen bijdrage met een korrel zout nemen. 😘
 
Je bent de eerste met een zure bijdrage. Misschien moet je je eigen bijdrage met een korrel zout nemen. 😘
Topic is nog jong... Je weet wat gaat komen.

Jij vindt het zuur, de ander noemt het sarcastisch en gniffelt erom. Dus wie is nou zuur?




Maareh, jij bent er zo 1 dus! Had ik dat dus correct ingeschat
 
Topic is nog jong... Je weet wat gaat komen.

Jij vindt het zuur, de ander noemt het sarcastisch en gniffelt erom. Dus wie is nou zuur?




Maareh, jij bent er zo 1 dus! Had ik dat dus correct ingeschat

Trol

Je schat helemaal niks goed in. Mijn eerdere bijdrage wás on topic en constructief.
Jij meent de TS te moeten waarschuwen voor de, volgens jou, te verwachte reacties.

Als je daar reactie op krijgt is het ineens sarcastisch bedoeld. Jaja draai draai.

Ik reageer daarop omdat ik je ‘grappig’ bedoelde post nogal min vind naar je mede MF’ers en ook wel naar de nieuwe topic starter.

Fijne dag.
 
Kijk dat klinkt als muziek in de oren! Dat is het soort verbruik waar je vandaag de dag gelukkig van word haha. En tot de 160 lekker doortrekken is voor mij dikke prima met al die drukte op de weg ga je niet vaak daarboven. Als ik dan toch op een zomerdag gek wil doen leen ik de motor van mn vader wel. Toch nog even een extra vraagje aangezien je veel kilometers met je nc hebt gemaakt, ben je toevallig wat aan de lange kant? Ik ben 1.89 en voor eventjes voelde die motor prima aan maar vraag me af hoe dat voor een lange zit zal zijn.
Mijn lengte is 1,77 m, binnenbeenlengte 86 cm. Vooral dat laatste is op de NC 750 X een belangrijke maat. Ik kan mijn motorlaarzen net plat op de grond zetten, maar rijdend is de kniehoek aan de sportieve kant omdat de voetsteunen sportief hoog en recht onder je staan. Ik heb altijd de bal van de voet op de steunen staan en niet zoals velen het midden van de voet. Dat scheelt ook een graadje kniehoek. Voor mij is hij perfect, maar met jouw lengte zou ik er zeker nog eens een wat langere rit op proberen te maken.

P.s. Dit gaat over het hoge model (2016-2020). Vanaf 2020/2021 staat hij nog 3 cm lager, maar volgens mij is de zithouding nauwelijks veranderd.
 
Laatst bewerkt:
Trol

Je schat helemaal niks goed in. Mijn eerdere bijdrage wás on topic en constructief.
Jij meent de TS te moeten waarschuwen voor de, volgens jou, te verwachte reacties.

Als je daar reactie op krijgt is het ineens sarcastisch bedoeld. Jaja draai draai.

Ik reageer daarop omdat ik je ‘grappig’ bedoelde post nogal min vind naar je mede MF’ers en ook wel naar de nieuwe topic starter.

Fijne dag.

Dat jij even gaat bepalen hoe een ander zn bericht bedoelt :+


Staan genoeg stijlfiguren en 'belachelijke' verwoordingen in die sarcasme aanduiden.
Echter was jij al met verhoogde hartslag op de pik getrapt en zag je het niet.
Als je wilt kan je het opmerken, als je 'tegen' wilt blijven, het zij zo.
 
Dat jij even gaat bepalen hoe een ander zn bericht bedoelt :+


Staan genoeg stijlfiguren en 'belachelijke' verwoordingen in die sarcasme aanduiden.
Echter was jij al met verhoogde hartslag op de pik getrapt en zag je het niet.
Als je wilt kan je het opmerken, als je 'tegen' wilt blijven, het zij zo.

Draai draai draai.
 
Heren als nieuweling ben ik blij met alle info die jullie verschaffen. Ik zal er voor het gemak ook maar vanuit gaan dat iedereen die daar de moeite voor heeft genomen dat met goede intenties doet en niet om zuur te zijn. Dus zonder me ergens in te gaan mengen of kanten te kiezen, dank jullie wel voor de moeite een vreemdeling van jullie kennis als meer ervaren motorrijders gebruik te laten maken:)
 
Kijk uit hoor Rob1998.
Dit is een topic waar alle ik-rij-89-achter-een-vrachtauto-om-op-te-scheppen-hoe-zuinig-ik-met-mijn-motor-rij personages uit te struiken springen. Meestal compleet ondersteund door allerlei excell statistieken die de verschillen tussen ron95 of 98 blootstellen. Vaak compleet ontgaan door het benul dat de meeste mensen niet uit hobbyoogpunt zo zuinig mogelijk als primair doel hebben, of zich dagelijks een alternatieve rit van 1,5 uur enkeltje kunnen permiteren als ze van werk naar huis pendelen. Zij overtreffen de vanuit de fabriek opgegeven benzineverbruik met gemak, die door de gemiddelde rijder niet eens wordt bekeken, want die is compleet onhaalbaar.


Degenen die zometeen fel van leer trekken Rob, zijn diegenen die je dus met een korrel zout moet nemen als ze over hun verbruik pochen :+
Iedereen mag hier een eigen mening geven.
Jij ook.
 
100km per dag.
93% A2
Topkoffer voor laptop en (zakelijk)overhemd
Goretex motorpak over broek en trui
Handvatverwarming
190kmh als het moet.
20220310_133357.jpg

(Teller nu op ~93,000km)

Kortom,
Kies er 1 die JIJ mooi vindt
 
R1200RT. 1:20
Ktm 1290 sas heeft ook dat verbruik als je normaal rijdt. Maar de aanschaf is wel een stuk minder economisch.
Als budget echt je drijfveer is om goedkoop van A naar B te rijden dan is een nc750 een goede keus.
Een motorscooter zou eventueel ook nog aan te raden zijn...
100km per dag.
93% A2
Topkoffer voor laptop en (zakelijk)overhemd
Goretex motorpak over broek en trui
Handvatverwarming
190kmh als het moet.
Bekijk bijlage 1736098
(Teller nu op ~93,000km)

Kortom,
Kies er 1 die JIJ mooi vindt
wat een cool ding!
 
Ktm 1290 sas heeft ook dat verbruik als je normaal rijdt. Maar de aanschaf is wel een stuk minder economisch.
Als budget echt je drijfveer is om goedkoop van A naar B te rijden dan is een nc750 een goede keus.
Een motorscooter zou eventueel ook nog aan te raden zijn...

wat een cool ding!
Mijn 1290 reed 6.7 l/100, ter info.
 
Terug
Bovenaan Onderaan