Geschikte supermotard

William v d

MF'er
31 okt 2004
93
10
Voorhout
Heb besloten nu ik 19 ben om te stoppen met scooterrace's en aan me motor te gaan beginnen.
Ga binnekort beginnen met motorrijles. Wanneer ik dat gehaald heb wil ik een motor gaan kopen.
Wat ik heel graag wil leren is om weelies te maken op een motor. Ik zat er daarom aan te denken om als eerste motor een enduro/supermotard te nemen omdat het denk ik de meest geschikte modellen motors zijn om dat te leren.
Aangezien ik nog niet onwijs veel weet kwa modellen en wat er precies mogelijk is
wou ik daar een aantal dingen over weten.
Ik weet van enduro motors dat het crossmotors zijn op kenteken en met licht.
Zijn deze motors ook geschikt voor op straat en voor lange afstanden op de weg.
Zijn ze ook betrouwbaar en schikt voor het leren van weelies ?

Over een supermotard weet ik dat ze geschikt zijn voor op straat en het leren maken van weelies zal met deze dingen ook geen probleem zijn denk ik.

Zouden jullie voor mij een paar type's van deze motors kunnen vertellen die geschikt zijn voor een beginnende motorrijder.
Moet wel een 4takt zijn en zo rond de 350cc en het liefst niet super duur hoeft ook niet onwijs mooi te zijn is maar voor 1 jaartje ofzo.

suggesties alijd welkom.
Alvast bedankt voor jullie moeite.
 
helaas ben je nog verbonden met het 25kw rijbewijs.

enduro's zijn geschikt voor op straat. in de regen moet je wel opletten met de noppenbanden omdat je sneller wegslipt.
natuurlijk kan je ook gewoon straatbanden eronder leggen.

je kan met sommige wel een heel eind rijden wat de motor tegen kan. dit is niet echt te doen op bepaalde modellen. (vooral sommige ktm modellen)
4takten zijn veel betrouwbaarder als 2takt. onderhoudsvriendelijker en veel koppel.
veel koppel=makkelijk wheelies.
met noppenbanden kan je makkelijk wheelies maken maar stoppies worden moeilijker maak kan wel.

een supermotard is eigelijk een enduro met andere velgen, slicks en grotere remmen.
hiermee kan je beter stunten natuurlijk.

je hebt verschillende motoren waar je op mag rijden:
(je moet ook rekening houden met 0.16kw/kg!)

- honda xr250r
- honda xr400r (staat momenteel een xr400 supermotard te koop!)
- honda xl 500
- yamaha xt350 (buiten 0.16kw/kg)
- husqvarna wr 260
- husqvarna wr 360
- husqvarna te 410
- cagiva w16 600cc (niet echt geschikt voor stunten)
- kawasaki klr 250

honda's staan bekend om hun degelijkheid.
husqvarna is duur in onderhoud.
 
Zo, nu ben ik eens de eerste; Welkom op het motor-forum...
*edit* dat dacht ik dus.....*eind edit*

Voor erg lange afstanden zijn de meeste enduro's niet zo geweldig. Lang op hoge toeren is der meestal niet zo goed voor. Tevens trilt het vaak nogal.. Maar daar moet je van houden :P Betrouwbaar is vaak een kwestie van onderhoud O-) (dus en liefst een 4takt)
(Ps. op het kentekenbewijs is mijn DR 650 ook 25 kW :P , maar pas daar mee op (is )verzekeringtechnisch een beetje knap lastig)
 
Mijn voorkeur ging al uit van een supermotard maar ik dacht dat die altijd een stuk duurder waren als enduro motors
Verder verschilt een supermotard en enduro dus in banden remmen enzo voor het gebruik op straat
Het verschil van een enduro blok of supermotard blok verschilt dus verder niet onwijs veel?
Ik zal vanaf nu mijn ogen goed openhouden wanneer een van deze genoemde modellen te koop is.
Het wordt voor mij echt een motor voor het eerste jaartje en voor het oefenen van weelies en het goed leren rijden.
 
Laatst bewerkt:
Het motorblok van een enduro of een supermotard is gewoon hetzelfde blok. Misschien een beetje getuned, andere nokkenas, kop geflowed, andere sproeiers, uitlaat enz. De tandwielverhouding is vaak ook wat anders.
Ik heb zelf uit het lijstje wat hierbovenstaat de KLR250 en als je wheely's wilt leren maken moet je deze dus NIET kopen. Ding is zwaar en heeft maar 17 of 21 KW.
Komt met erg veel moeite (lees: koppeling vernaggelen) pas ophoog.

Succes :]
 
Mijn voorkeur ging al uit van een supermotard maar ik dacht dat die altijd een stuk duurder waren als enduro motors
...
Het wordt voor mij echt een motor voor het eerste jaartje en voor het oefenen van weelies en het goed leren rijden.
'motards zijn duurder als soortgelijke enduro's omdat er voor 2000euro aan vering, velgen, banden en remmerij en dergelijke op gesleuteld zit

Als je hem (voorlopig) slechts voor een jaartje wil hebben, kun je net zo goed een enduro op "straatbandjes" rijden.
dit is een stuk goedkoper in aanschaf, je kunt er net zo goed op leren wheely-en,
en kunt er ter-zijner-tijd altijd nog geld aan spenderen om hem te 'motaren
(let wel: zelf ombouwen is leuker maar duurder. voordeel is dat je ook nog eens het zand in kunt als je je enduro-velgjes bewaart. mocht je dit leuk vinden tenminste)

En geloof mij maar: Ook al wil je straks (met je onbeperkte rbw) een supersport kopen; je zult je off-road erbij houden als 2e "speelgoedje".

Enduro's zijn vrijwel altijd 4T, het zijn doorgaans betrouwbare motoren die ook voor langere afstanden "bruikbaar" zijn. Ik gebruik expres niet het woord: "geschikt" omdat dat voor eenieder kan verschillen.
Laat ik het zo formuleren: er zijn geschiktere modellen. het hangt maar net af van jezelf en jouw wensen. wil je comfort? wil je snelheid? wil je een ouderhoudsvrije motor?

Nee, jij wil een off-road (evt. op dinky-toy wielen) en jezelf meesterlijk misdragen en elke dag met een grijns op je gezicht op werk of school verschijnen!!
 
dat laatste wil ik ook!!! zoveel mogelijk gekke dingen doen om niet onder de 80 te komen, stoepjes, bermen en fietspaden!!

bij mij in de buurt zijn veel zandgroeves langs de maas, kan je lekker blazen. nu nog met de vespa en de mt5. straks met een dikke off-road.
ook in het heuvellandschap hiero in het zuiden kan je flink knalle met een sm. rijden toch wel een aantal hiero.

is gewoon een must een enduro. een racemotor rij je op sommige plaatsen er dik uit. (check motorfreaks review van xt600x supermotard, die reden een r6 makkelijk uit op de binnewegen)

off-road is gewoon het beste wat je kan hebben!!!
 
off-road is gewoon het beste wat je kan hebben!!!

Echt niet, zijn zat momenten dat ik me kapot erger aan die NX.

Nee, jij wil een off-road (evt. op dinky-toy wielen) en jezelf meesterlijk misdragen en elke dag met een grijns op je gezicht op werk of school verschijnen!!

:X :X :P

Maar TS: Ik rijd zelf met een ietwat verbouwde Honda NX250, die in zekere zin voldoet aan alle eisen, mits je 25KW moet.
Hij is lekker zuinig, makkelijk en goedkoop te onderhouden (kleppenstellen moet bijvoorbeeld pas om de 20000km ofzo).
En je kunt er mee wheelien.
wageningen69.jpg

(nee, dat ben ik niet, maar is wel mijn motor, maja, hij kon het beter dan ik zeg maar :P )

En dit ben ik wel:
wageningen38.jpg

En dr slingert ook nog ergens een filmpje rond, maar dat moet ik dan even zoeken.

En zo ziet ie er momenteel uit (moet 'm nog eens zwart verven):
NX46.jpg


PS: de velgen zijn niet origineel, maar komen uit een Honda NSR125, dit past eigenlijk zonder al teveel geklooi (adaptertje maken voor de remklauw voor en wat ophangpuntjes voor de remzooi achter)
Dit is het ombouwtopic:
NX250 verbouwing

[edit]
Hier is het filmpje:
filmpje
Laatste 10sec ofzo.
[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Ik nodig je uit om eens naar mijn motor te komen kijken :)
Zie mijn advertentie onder in deze post.
Je woon niet zo ver weg zie ik, Zit je btw in alkmaar op school toevallig?
 
[edit]
Hier is het filmpje:
filmpje
Laatste 10sec ofzo.
[/edit]
[/quote]
wwar is dit ergens??wel grappig zo`n bijeenkomst met allemaal funfietjes!
als het in de buurt van deventer ligt,kom ik wel eens een keer kieken,lijkt me wel lachen(alleen als die meisjes er ook zijn natuurlijk ;) )
gr mikebike
 
Dat was in Wageningen.

(vlakbij eoa woonwagenkampje oid, maar dat realiseerden we ons pas op het moment dat oom agent ons wegstuurde, misschien niet zo vreemd na ruim een uur herrie maken met 4 motoren met open pijpen en nog wat brommergrut :X ).
 
Ik nodig je uit om eens naar mijn motor te komen kijken :)
Zie mijn advertentie onder in deze post.
Je woon niet zo ver weg zie ik, Zit je btw in alkmaar op school toevallig?

Nee zit niet in alkmaar op school maar je motor ziet er wel goed uit het is idd een beetje wat ik zoek.
Ga er even over na denken want zit nu ook nog met weinig geld op dit moment maar het is wel het soort motor wat ik zoek.
 
Nee zit niet in alkmaar op school maar je motor ziet er wel heel goed uit het is idd een beetje wat ik zoek.
Ga er even over na denken want zit nu ook nog met weinig geld op dit moment maar het is wel het soort motor wat ik zoek.

:X :X :X

Dit is wel een beetje overdreven. Het is een leuke fiets maar hij ziet er n..t uit. O-)
 
Wat loop jij nou te klagen? Heb je hem ooit I.R.L. gezien?
Hij is een stuk mooier dan de meeste XR'en die ik tot nu toe heb gezien hoor. en hij oogt ook door de moderne kappen en zadel alsof hij 10 jaar jonger is!
Als je me advertentie lees zie je ook dat de verkleuring aan de fotocamera ligt.
Enige punt is dat de stikkers op de tank lelijk zijn op de foto, en in het echt ook niet meer zo mooi ogen.
 
Origineel wel iets meer dan nu :P .
Maar je hebt gelijk.

Maja, doelde ook een beetje op 1-cilinder dingen met iets van veerweg in het algemeen eigenlijk.
 
wel een lache dingetje maja ga daar maar eens mee door de modder vlamme. denk dat je niet ver komt
 
Pff, als ie niet van mij is en ik de zeer waarschijnlijke schade niet hoef te betalen ga ik er wel mee door de modder raggen hoor :P .

Redrider013: STFU :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan