Geslaagd en nu op zoek naar een mooie vfr

Berkovic

Rookie
24 jul 2015
25
0
Rotterdam
Beste mede-motorrijders,

3 weken geleden geslaagd en nu trots bezitter van een Atje op mijn rijbewijs.
Na een week wachten op een nieuw pasje, mocht ik mijn eerste 'vrije' rit doen op een cbr600 van een vriend.
Vervolgens de afgelopen 2 weken nog gereden op een triumph trophy 1200 en een vfr750.
Na een ritje op die laatste was ik om, het wordt een vfr, modeljaar 1994-1997!!

Nu ben ik dus aan het rondkijken voor een goede, waarmee ik voorlopig zonder drama's mee kan touren.

Hebben jullie nog adviezen waarop ik specifiek moet letten, als ik er 1 ga bekijken/proefrijden?
Of kennen jullie iemand, die afscheid wil nemen van die van hem/haar?

Mvg. Barry
 
VFR is een goede keuze. Weinig problemen alleen de spanningsregelaar wil nog wel eens stuk gaan. En verder goed kijken naar de staat van de uitlaatbochten. Om die te vervangen moet het blok eruit. Dus dat is niet goedkoop als je het niet zelf kunt.
 
GEFELICITEERD!!!

Een VFR is echt een hele leuke beginnersmotor.
Maakt ook een geweldig geluid.

Net wat JvL74 zegt, misschien dat type ook eens proefrijden.

Mijn tip is toch als je een wat oudere motor koopt, hou dan rekening in je budget voor onderhoudswerkzaamheden.
Dit loopt al gauw in de papieren, en als je er rekening mee houd dan heb je er ook meer plezier aan.

Nogmaals Gefeliciteerd, en succes met je zoektocht naar een VFR, en met de aanstaande avonturen
 
Het 800 type, vind ik persoonlijk minder mooi. Daarbij heb ik begrepen dat dit type minder zuinig is en duurder qua onderhoud. Maar neemt niet weg dat ie wellicht wel een proefrit waard is.
Ik zal in mijn budget zeker een gedeelte reseveren voor aankomend onderhoud.
 
Minder zuinig weet ik persoonlijk niet zo veel van. Heb zelf alleen de 800 en nooit op een 750 gereden.
Onderhoud gaat volgens mij voornamelijk over de 800 na 2001. Deze heeft namelijk een rare v-tech motor die een hoop kost qua onderhoud
 
Weer wat geleerd. Heeft de 800 een beetje hetzelfde karakter als de 750? Ik vind de 750 namelijk erg fijn rijden op alle fronten.
 
Heb beide types gehad 3 x 750 rc36-2 en een 800 van de eerste serie, de vfr800fi is een super fiets die qua onderhoud niet verschilt met de 750 en in mijn geval 1 op 18.5 rijdt.
Ik zou die i.i.g serieus in gedachten houden, het zijn hele fijne en goede motoren.
succes
 
Laatst bewerkt:
de rc36-2 [94-97 model] heeft een wat sportievere zit.
Prima fiets waar erg goed mee te sturen valt.
Ik heb er erg veel plezier aan mogen beleven.
Ik zeg doen :Y
 
Nogmaals, ik heb niet gereden op een 750 dus kan de vergelijking niet maken. Wel kan ik vertellen dat de 800 een soepele vermogensafgifte heeft waardoor hij makkelijk te doseren is. Wil je echter wat piy dan krijg je die in drievoud.
Mijn indruk van de 800 was op opstappen en na 100 km voelt hij al vertrouwd.
Verder verschillen tussen 750 en 800:
- De 800 heeft een dbcs rem systeem. Hierbij wordt bij het gebruik van de voorrem tevens een gedeelte van de achterrem gebruikt en visa versa.verhoogt stabiliteit en verminderd het slippen.
- 800 heeft een digitaal dashboard met meer info
- de 800 reageert fijner qua optrekken en wat meer power over hele breedte.

Verder ontlopen ze elkaar niet zo
 
Ok ik ben overtuigd!!! Ga de 800 zeker een kans geven. ;-)
Dat vergroot gelijk mijn slagingskans in de zoektocht.
 
full


:]
 
Op VFROC.NL staat een post met een link naar MP advertentie voor een VFR750F...
nee, niet de mijne.




Die ziet er ietwat anders uit...

herfst2_zps8c5c12e1.jpg




Sinds nieuw (in '97) aan onderhoud: (buiten olie, banden, ketting)
Carburateurs synchronisate gechecked bij 60,000km; stonden nog goed, wederom bij 90,000km ietjes bijgesteld
Balhooflager 65,000km
Spanningregelaar bij 80,000km
Dit jaar kleppen gecontroleerd voor het eerst (~90,000km); 1 van de 16 stond iets te ruim
accu na 9 jaar vervangen, ik denk dat er volgend seizoen weer een nieuwe in mag (staat al klaar)
 
Laatst bewerkt:
Nagenoeg gelijk dus. Wel leuk om dat dipje bij de V-TEC te zien rond 6700 toeren. Bovendien heeft het systeem sowieso geen toegevoegde waarde van de 2 cilinders aan het begin. Zowel pk als koppel is eigenlijk het laagst
 
Nagenoeg gelijk dus. Wel leuk om dat dipje bij de V-TEC te zien rond 6700 toeren. Bovendien heeft het systeem sowieso geen toegevoegde waarde van de 2 cilinders aan het begin. Zowel pk als koppel is eigenlijk het laagst
kleppen
Vfr800 1998 in de grafiek is een geknepen versie '(
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan