Geslaagd! Welke motor als eerste keus?

PolderMoto

Rookie
1 jun 2022
8
10
Allereerst bedankt dat ik me mag aansluiten bij de MF community. Ik ben eindelijk geslaagd na de 3e keer en zelf ben ik dan ook heel erg benieuwd wat jullie zouden aanraden als top 3 motoren als beginner? En de top 3 als adventure/tourer bike.
Ik heb gelest op een kawa e63n en voorheen op de cbr650 ( ik vind kawa er wat strakker uitzien en lekkerder rijden)
Is het heel cliché om te kiezen voor mijn les motor omdat ik hier nou eenmaal al wat uurtjes mee in t zadel heb zitten als veilige keus? Ik ben van plan om heel wat toko's af te gaan en verschillende modellen uit te gaan proberen en ik had dan in gedachte om zoiezo naar de fjr1300 te kijken en kawa versys omdat ik *denk* dat ik een adventure/tourer kant op ga alhoewel de lesmotor mij dus ook echt wel bevalt wat (er mag worden gelachen als ik fout zit want ik ben nog een leek) een naked bike is als het goed is toch? Graag hoor ik jullie keus en ervaring
Mijn eerste vraag: welke motor rijbewijs heb je? Ik gok erop dat je zowel A2, A1 als A hebt aangezien je zit te kijken naar een FJR1300?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als eerste gefeliciteerd met je rijbewijs en veel veilige kilometers gewenst :]
Je eerste motor is erg afhankelijk van je smaak en natuurlijk je budget.
Ik heb zelf op een MT-07 gelest maar die was voor mij te klein.
 
Yup, lekker licht en wendbaar.
Ik heb als eerste een CB600F gehad en vervolgens een XJR1300 :]
De reden dat lesmotoren gebruikt worden om mensen mee te leren rijden, is omdat ze zeer geschikt zijn om mee te leren rijden.

En dus ook als eerste motor.
 
Een zware is je ware….

Op een lichte kan je meer fouten maken dan op een zware.

Ga gewoon lekker veel proefrijden, of huren.
Of koop gewoon de eerste de beste cb600 die je tegen komt.
Rij er een jaartje mee, doe lekker gek.
En daarna koop je wat anders.

Of koop de grootste en duurste die je kan betalen.
Jouw geld, jouw keuze.
Trek je eigen plan en doe gewoon waar je zelf zin in hebt.
 
Allereerst gefeliciteerd :] Tsja veel meningen en ervaringen. Gewoon proberen (proef rit maken). Toen ik na de zoveelste keer de showroom in liep zij de verkoper probeer deze... Een Suzuki V-Strom dl 650a uit 2006. Inmiddels al 40000 km mijn droom keuze, maar lengte, gewicht, wat ga je voor ritten rijden. Was op dat moment ook mijn uitdaging. Idee was woon werk verkeer, dat staat nu op zo een 160 km *O* is het niet geworden. Proberen is de sleutel en eerlijk naar jezelf zijn. Ik rijd ook nog steeds liever de BMW GS van 40k€ maar daar rijd ik in een jaar te weinig voor
 
FJR1300 met 145pk,tja de keuze voor de beginner die snel wil eindigen,zou dan toch maar eerst eens leren motorrijden en inderdaad zoiets als de
ER6 kiezen,of als je toch zonodig een zware toermotor wil een oude ST1100,kosten weinig dus gaat het een keer mis kost het niet veel.
 
FJR1300 met 145pk,tja de keuze voor de beginner die snel wil eindigen,zou dan toch maar eerst eens leren motorrijden en inderdaad zoiets als de
ER6 kiezen,of als je toch zonodig een zware toermotor wil een oude ST1100,kosten weinig dus gaat het een keer mis kost het niet veel.
Ach kan prima. Mijn eerste motor was een S1000RR, 197pk. Een tourmotor rijdt veel vriendelijker dan een supersport, dus als TS zichzelf een beetje in bedwang kan houden zie ik echt geen probleem. Bij een tourmotor denk ik dat omvallen bij parkeren groter risico is, daar zijn prima valdoppen of -beugels voor te vinden.

FJR1300 vind ik ook erg mooi, maar wel vrij zwaar. Probeer ook eens een BMW R1200RT, die zijn zo'n 50kg lichter (de oudere generatie, de nieuwere zijn ook zo'n 280kg) en de boxer maakt m goed wendbaar.
 
Allereerst bedankt dat ik me mag aansluiten bij de MF community. Ik ben eindelijk geslaagd na de 3e keer en zelf ben ik dan ook heel erg benieuwd wat jullie zouden aanraden als top 3 motoren als beginner? En de top 3 als adventure/tourer bike.
Ik heb gelest op een kawa e63n en voorheen op de cbr650 ( ik vind kawa er wat strakker uitzien en lekkerder rijden)
Is het heel cliché om te kiezen voor mijn les motor omdat ik hier nou eenmaal al wat uurtjes mee in t zadel heb zitten als veilige keus? Ik ben van plan om heel wat toko's af te gaan en verschillende modellen uit te gaan proberen en ik had dan in gedachte om zoiezo naar de fjr1300 te kijken en kawa versys omdat ik *denk* dat ik een adventure/tourer kant op ga alhoewel de lesmotor mij dus ook echt wel bevalt wat (er mag worden gelachen als ik fout zit want ik ben nog een leek) een naked bike is als het goed is toch? Graag hoor ik jullie keus en ervaring
Mijn eerste vraag: welke motor rijbewijs heb je? Ik gok erop dat je zowel A2, A1 als A hebt aangezien je zit te kijken naar een FJR1300?
Geen dank hoor, we zijn niet de moeilijkste :+

Persoonlijk was en ben ik een groot fan van FJR-en (heb er 6 gehad), dus hulde voor de smaak. Maar om mee te beginnen zou ik naar iets anders kijken. Sure, als alles gaat zoals je verwacht, en je gewoon lekker kunt cruisen, minding your own business enzo, dan is zo’n ding niet lastiger om te berijden dan willekeurig welke andere motor. Maar het is geen lichtgewicht (minder relevant), en zeker geen heel makkelijk hanteerbare motor: dat ga je merken zodra de dingen even niet zo gaan als je verwacht had (heel relevant), bijvoorbeeld als je je moet zien te redden in door anderen veroorzaakte spannende verkeerssituaties (en krappe ruimte), of die ene keer dat je zelf bochten en/of snelheid verkeerd inschat.

Want in de handen van een onervaren rijder is het in dergelijke omstandigheden een handvol: het ding vraagt om een paar stevige en ervaren knuistjes, wil “technisch” bereden worden, en zeker als je up-tempo bochtjes wilt gaan doen dan zul je de kennis en kunde moeten hebben om “om een paar onhandigheidjes van het ontwerp heen te rijden”.
De motor gaat je daar niet bij helpen, zoals een boel modernere motoren dat stiekum wel doen. De remmen zijn matig naar hedendaagse maatstaven, en de rij assistentie systemen - voor zover die erop zitten (afhankelijk van bouwjaar) - zijn naar dezelfde maatstaven bijna knullig. Wat wendbaarheid en rijgemak betreft zou ik nog eerder een K1600GT van om en nabij 350 kg rijklaar adviseren (dat ding doet AVB-oefeningetjes bijna vanzelf), maar eigenlijk vind ik die ook niet zo heel erg geschikt voor iemand die de eerste echte km’s nog moet gaan maken, en strikt genomen nu pas gaat beginnen met het leren motorrijden.
Vermogen zegt niet alles. De 197 pk van de sportmotor die hierboven genoemd werd (heb er 2 gehad) beheers je met je rechterhand, een redelijk timmermansoog, en een gezond stel hersenen. Rijwieltechnisch steekt het ding heel veel geraffineerder in elkaar, zo ook qua rij assistentie systemen, en totdat je echt aan het rechter stuureinde gaat schroeven is-ie heel poeslief. Een FJR is trager, maar rijdt beslist niet makkelijker dan een S1000RR, zeker niet zodra je er onderweg mee moet gaan improviseren. Zodra die noodzaak ontstaat is de kans groot dat je heel snel gaat ontdekken dat-ie eigenlijk nog een maatje te groot is…
Daar komt bij dat je op, bijvoorbeeld, een S1000RR een heel andere snelheidsbeleving hebt: op zo’n ding weet je het als je hard rijdt. Met een FJR kun je 200 km/u rijden zonder dat heel erg in de gaten te hebben: toerental is veel lager dan bij b.v. een 1000 cc sportfiets, en de windbescherming een stuk beter. In 2e, 3e en 4e versnelling neemt een FJR hele grote stappen, en omdat het ding in elke versnelling van onder de 1500 t/min moeiteloos oppakt (koppel) merk je er weinig van als je een keer een versnelling hoger had gekozen dan je eigenlijk bedoelde. Dat maakt dat je - zeker als beginner - gemakkelijk verrast kunt worden door je eigen snelheid, en als je dan nog stuurcorrecties wilt uitvoeren, dan moet je dingen kunnen die je wss nog niet geleerd had.

Dat geschreven hebbende, ik ben ook niet het type dat gaat roepen dat je je lesmotor moet gaan kopen, alleen al omdat er genoeg te vinden is wat daar ergens tussenin zit, en omdat je ook met een lesmotor heel erg snel in de problemen kunt komen zodra je er meer gas mee gaat geven dan de rijinstructeur je tijdens de lessen toestond.

Afhankelijk van budget en wat je met de motor wilt gaan doen zou ik idd kijken naar all-roads of sport-toer fietsen. Persoonlijk vind ik bijvoorbeeld de Kawa Z1000SX leuk (nooit gehad, wel mee gereden): die dingen zijn in vele prijsklassen te vinden, lekker toegankelijk qua massa + geometrie, technisch meer bij de tijd, en je gaat je er niet snel mee vervelen. Maar dat is zomaar een voorbeeld, ga gewoon lekker kijken wat er te koop is, en ga vooral proefrijden, mag ook met een FJR :+. Stel jezelf bij dat proefrijden o.a. deze vraag: kan en durf ik hiermee de AVB-oefeningetjes te doen, met hetzelfde gemak als waarmee ik ze demonstreerde bij het afrijden? In tegenstelling tot wat vaak geroepen wordt zijn die oefeningetjes er niet voor niets, het is de basis voor de minimaal vereiste rijvaardigheid…
 
Laatst bewerkt:
Mn vriendinnetje leste op een er6n..

Die vond ze zo fijn en vertrouwd aan voelen dat ze er 1 gekocht heeft.
En nog steedss vind ze hem leuk en spannend. Met lessen leer je hem niet door te halen naar rood, of lekker bochtjes te pakken of later te remmen. En dat kan makkelijk met die "les" motor. Wat ik wil zeggen....die les motor kan voorlopig meer dan zat voor je.
Aan de andere kant...as je het geld hebt om meteen je "droom" motor te kopen....ook goed.
 
Ik heb een maand geleden mijn rijbewijs gehaald en heb altijd gedroomd van een Triumph Bonneville. Die heb ik dan ook meteen aangeschaft. Zwaarder dan de les motor, even wennen maar ik merk dat ik nu al aan de fiets begin te wennen, je leert het gewicht kennen etc.

Het is mijns inziens ontzettend plezierig om op een motor te stappen waar je altijd van droomde, dat je elke denkt "ik heb hem echt"

Nu is het wel zo dat mijn triumph natuurlijk geen pk monster is, zeker meer vermogen dan de les motor maar zeker geen race monster te noemen, dat is wel een overweging als beginnende rijder natuurlijk.
 
Je leert pas rijden als je motor minder capaciteiten heeft als jijzelf. Met 150pk iedere keer op het rechte stuk je maten inhalen kan iedereen. Maar als je echt kan rijden houdt je zo'n pk monster in de bochten bij. Als je echt meent dat je een motor nodig hebt van meer dan 50pk dan heb je in mijn ogen een potentieprobleem.
 
Het is gewoon een feit dat een lichte motor makkelijker onder controle te houden is,maar er is geen motor
gevaarlijk om te berijden,het gevaar ligt bij de berijder,ik heb zoveel beginners in de fout zien gaan,en ja
daar waren er ook bij die het niet meer na kunnen vertellen of daar een handicap aan over gehouden hebben,
jongens die dachten net zo snel door de bocht te kunnen als ervaren rijders of ervaren rijders bij probeerde te houden,
ik heb ze zelfs met een 35kw fiets onderuit zien gaan,bochten te snel nemen,niet meer kunnen corrigeren,het te snel door
een bocht gaan met koude banden,zichzelf overschatten,niet de juiste bochtentechniek zijn de meest voorkomende fouten.
En een ss1000 kopen als beginner,tja je koopt zo,n ding niet om er langzaam mee te rijden,tenzij je alleen het showbinkje wil uithangen
die rondrijd met schaamranden en een paar kneesliders die nog nooit iets van asfalt gekust hebben, ja die heb je ook,gebruik
je zo,n apparaat waarvoor hij gebouwd is dan is het geen beginners motor.En een zware is je ware,nou nee dat zijn ze niet,bij de zomeravond competitie reden niet de zware motoren vooraan maar de juist de 600cc motoren,een collega van mij reed met z,n cbr600 heel het veld zoek.
 
Laatst bewerkt:
Het hoeft niet om het snelste / beste te gaan toch?

Je kan best prettig rustig toeren met die FJR.

Persoonlijk ben ik na doorgroeien naar meerdere 'zware' weer terug bij de 400's. Als je rustig rijdt heb je niet meer nodig, en als je ervoor gaat zitten kan je écht rijden zonder dadelijk overal je rijbewijs kwijt te zijn.

Maar dat is niet voor iedereen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan