Gesmeerde tramrails

(Afbeelding)

Hier is dus te zien dat de bovenkant van de rail wordt gebruikt om te rijden en remmen. Dit moet je ook niet smeren.

De flens zorgt ervoor dat bij een bocht de tram op de rails blijft. Dit deel gaat piepen. De zijkant kan dus gewoon gesmeerd worden, zonder dat iemand daar last van heeft.

bij je ketting zit het olie en vet ook alleen tussen de schakels waar het hoort :+ ? wat wegvliegt heb je geen last van zeker met poetsen B| ?
 
Was da een tram?

nog nooit gezien hier :X

maare, je rijdt toch zoiezo niet over die rails heen???
in ieder geval niet erop, dus wat is het probleem.

Met de fiets zijn ze veel lijper, ben er al eens na een avondje stappen met een voorwiel in blijven staan, dan maak je een beste klap.

Ik kom regelmatig met de motor in Amsterdam en het is mij nog nooit gelukt om zonder over een tramrails te rijden in het centrum te komen.
En je steekt ze niet alleen over maar ik rij ook wel eens met de rails mee om de file te passeren.
Grote kans dat je dan net even je banden smeert, lijkt me echt fijn B|
 
tja, amsterdam.

do i need to say more

:+

o ja, in rotterdam kunnen ze ook op dat idee komen.

:(

Milieuvriendelijke olie maakt trams stiller.

We kennen allemaal wel het geluid van piepende trams. In de grote steden in de Randstad werkt dit soms jankende lawaai steeds meer op de zenuwen van omwonenden. Vandaar dat de grote trammaatschappij’s op zoek zijn naar een olie die het geluid van remmende trams weet te dempen.
Simpelweg meer olie aan de zijkanten van de rails smeren, heeft nadelige gevolgen voor het grondwater. Bovendien bestaat er dan een gerede kans dat de remweg van de trams langer wordt. Een fataal ongeluk in Frankfurt, waarbij er olie op de rails terechtkwam, bewijst dat téveel olie tot levensgevaarlijke situaties kan leiden. Datzelfde ongeluk heeft er nu ook toe geleid dat de Duitse fabrikant Lubricant Consult een product heeft gemaakt dat het geluid van piepende remmen sterk reduceert zonder dat er extra olie aan te pas komt. Deze olie, Sintono Terra genaamd, zou de remweg van trams zelfs aanzienlijk verkorten. Bovendien beweert de fabrikant dat bij langdurig gebruik de rails minder slijten dan nu het geval is. En last but not least, het product is ook nog eens biologisch afbreekbaar.
Met andere woorden: de olie die wegsijpelt in het grondwater is onschadelijk voor het milieu.
Inmiddels zijn zowel de Rotterdamse Elektrische Tram (RET) als de Haagse Trammaatschappij bezig met een test. Volgens Coen Hellmig, uitvoerder onderhoud sporen en wissels van de RET, zijn de eerste Rotterdamse resultaten hoopgevend. "Op het traject dat ingesmeerd is met deze olie, maken de trams veel minder lawaai dan voorheen", aldus een optimistisch gestemde Hellmig. "Of de slijtage ook minder is, moet nog blijken. Dat kan je na een paar weken natuurlijk nog niet zeggen."

Uit: Smeerpunten. Nummer 2, zomer 2001
EEN UITGAVE VAN HET PLATFORM MILIEUVRIENDELIJKERE SMEERMIDDELEN

Rotterdam en Den Haag liepen dus al hopeloos voor!!!! :+
 
Ik kom regelmatig met de motor in Amsterdam en het is mij nog nooit gelukt om zonder over een tramrails te rijden in het centrum te komen.
En je steekt ze niet alleen over maar ik rij ook wel eens met de rails mee om de file te passeren.
Grote kans dat je dan net even je banden smeert, lijkt me echt fijn B|
Ik zit te denken aan een puzzelrit. Hoe kom je 't centrum in zonder rails te kruisen... B|


't is een lastige...
 
Moet je in België maar ééns met de kusttram mee rijden.
Die vlammen daar met ruim 80km/u (op een spoorbreedte van 1m.!)over hun trambaan, moet je in de zomer (momenteel ver zoek)als de tram overvol is je maar proberen vast te houden in zo'n slingerend ding.
Er zijn momenten dat hij zo zwaar over het spoor danst dat je echt denkt dat hij er nu uitgaat.
Ook kan er in heel de tram geen raam of luik open, leuk als je 3 kwartier bijeen geplakt moet staan.
Je kan ook beter als de tram eraan komt opzij gaan, want ze hebben bij 70km/u (droog, onbeladen) een remweg van ruim 140 m.
Dit zuig ik niet uit mijn duim, mijn hobby is namelijk alles te weten te komen over tram, bus en een beetje trein in gans europa en omstreken. (t'his een hobby als een ander he). :P
 
Hé ze hangen toch aan de bovenrails en de onderste rails zijn toch enkel om aan te geven aan de belgische toeristen dat daar een tram kan rijden eventueel?

Snap er helemaal niks van dan moet je toch de bovenleiding smeren met wat oil of olaz (mrhawkeyes mengseltje voor zijn nokkenasjes)

nou ja kunnen we lekker burnen over de tramrails laat ze maar smeren..kan leuk worden als ik in de buurt ben ..

staat de tramrails in brand héhé
 
Nee die stront op de weg... das lekker..... :(
Ach, als de stront de luchtverplaatser raakt zijn paardenuitwerpselen voorzien van meer wrijvingsweerstand dan olie, syntetisch en/of natuurlijk. |( |(

|(
Heeft je hogedrukreiniger eindelijk weer eens wat te doen
(mike @ tellsellmodus) Hai maakt funtaastiieeesss schoooon, datt hebbbiikk nooooooogggg noooooooooooooiiiiitt gezieeeeeeeeeennn, funtaaaaasssssssstiiieessssss gewoon (/telselmodus) O-)

Maar van wat poep ga je minder snel op je giechel dan van olie, dat is de conclusio
 
Laatst bewerkt:
Waar blijven de piccies van gevallen/verongelukte :] :] met containerladingen poep, giertanken vol om in te verzuipen etc. :r

Nou nou nou, nouerdenouerdenou?
:Z :? O-)
:Z :? O-)
:Z :? O-)
 
ik werk zelf bij het gvb in amsterdam..(welliswaar op de bus want ik heb tenminste nog een vak geleerd lol en dus geen rails nodig)en het nieuws van de smeerinstalaties klopt.

deze komen niet alleen bij eindpunten te liggen(de keerlus noemen ze dit) maar straks ook bij verschillende wissels lazen wij bij het gvb.
de bedoeling hiervan is om de tram idd wat soepeler door te rails te laten glijden en zodoende wat minder geluidsoverlast te veroorzaken maar ook tevens om de wissels te smeren.
vergeet ook niet dat op bijna 70% van de plaatsen waar deze smeerinstalaties geinstaleerd worden je met de motor of auto niks te zoeken heb....immers ze liggen voor het merendeel op de vrije tram/busbaan die gesloten is voor het overige verkeer.
 
Ik zit te denken aan een puzzelrit. Hoe kom je 't centrum in zonder rails te kruisen... B|


't is een lastige...
afslag havens west/centrum(na de coentunnel) centrum aanhouden,helemaal rechtdoor rijden en je bent achter het centraal station.....daar vaart een pont en rijd geen tram,dus geen rails.........wat heb ik gewonnen???
 
ik werk zelf bij het gvb in amsterdam..(welliswaar op de bus want ik heb tenminste nog een vak geleerd lol en dus geen rails nodig)en het nieuws van de smeerinstalaties klopt.

deze komen niet alleen bij eindpunten te liggen(de keerlus noemen ze dit) maar straks ook bij verschillende wissels lazen wij bij het gvb.
de bedoeling hiervan is om de tram idd wat soepeler door te rails te laten glijden en zodoende wat minder geluidsoverlast te veroorzaken maar ook tevens om de wissels te smeren.
vergeet ook niet dat op bijna 70% van de plaatsen waar deze smeerinstalaties geinstaleerd worden je met de motor of auto niks te zoeken heb....immers ze liggen voor het merendeel op de vrije tram/busbaan die gesloten is voor het overige verkeer.

ik denk niet dat olie blijft liggen bij die keerlussen, als de tram er overheen rijdt zal het uitgesmeerd worden
 
de goot van de rails wordt gesmeerd...niet het draagvlak waar de flens van het wiel op draait.
een tram mag naast zijn blokken uitstekende remmen hebben,zodra het loopvlak van de wielen onder de olie zitten heb je een ongeremd projectiel van 42 ton.

't blijft altijd uitkijken op rails,helemaal bij nat weer daar waar de 423423 putdeksels in amsterdam het ook goed doen om op je plaat te gaan.
 
De helft van alle Combino trams zijn uitgerust met flens-smeer-installaties hierbij wordt inderdaad de wrijvig van de flens op binnenkant rail vermindert. Het piepen wordt veroorzaakt door het opzij slippen van het wiel in de rails omdat de wielen niet de hoek kunnen maken om de boog goed te kunnen nemen.

De eindpunten of keerlussen worden uitgerust met een installatie die door kleine gaatjes een middel op de rails brengt wat juist niet smeert maar de frictie verbetert. Daardoor minder slip en dus minder gepiep. Ik zal eens wat foto's meenemen van het werk.

Er wordt ook gewerkt aan dempers die eigenfrequntie van het wiel "dempen,.
 
De helft van alle Combino trams zijn uitgerust met flens-smeer-installaties hierbij wordt inderdaad de wrijvig van de flens op binnenkant rail vermindert. Het piepen wordt veroorzaakt door het opzij slippen van het wiel in de rails omdat de wielen niet de hoek kunnen maken om de boog goed te kunnen nemen.

De eindpunten of keerlussen worden uitgerust met een installatie die door kleine gaatjes een middel op de rails brengt wat juist niet smeert maar de frictie verbetert. Daardoor minder slip en dus minder gepiep. Ik zal eens wat foto's meenemen van het werk.

Er wordt ook gewerkt aan dempers die eigenfrequntie van het wiel "dempen,.

Ik zoek nog een trambel, je weet wel als ze optreken of remmen. Leuk voor op de tractor.

of zit je niet bij de tram :?
 
We kunnen als motorrijders misschien wel met een bus remreiniger(met touwtje voor de bediening) aan de onderkant van de voorvork gaan rijden, zodat we als we een rails naderen de boel ff ontvetten |( :? :Z
 
Verbazingwekkend!!! Ik moest ook even 2 keer lezen, voordat ik het geloofde. Het maffe is dat de ouwe trams lang niet zo'n herrie maken. Bij mij komt ook een tram langs en als er een tering herrie te horen is, kun je er gif op in nemen dat het een nieuwe is. Toch raar dat ze het dus vroeger wel goed konden maken en nu niet meer :? Maar ipv dat ze kijken waarom het oude ontwerp zo goed was, gaan ze met olie smeren!!! |(

Heeft te maken met de slijtage van de rails zelf, en het feit dat men tegenwoordig andere metaallegeringen gebruiken voor de wieltje..... als ze die nu eens van rubber zouden maken is het probleem ook weg? :+
 
ik werk zelf bij het gvb in amsterdam..(welliswaar op de bus want ik heb tenminste nog een vak geleerd lol en dus geen rails nodig)en het nieuws van de smeerinstalaties klopt.

deze komen niet alleen bij eindpunten te liggen(de keerlus noemen ze dit) maar straks ook bij verschillende wissels lazen wij bij het gvb.
de bedoeling hiervan is om de tram idd wat soepeler door te rails te laten glijden en zodoende wat minder geluidsoverlast te veroorzaken maar ook tevens om de wissels te smeren.
vergeet ook niet dat op bijna 70% van de plaatsen waar deze smeerinstalaties geinstaleerd worden je met de motor of auto niks te zoeken heb....immers ze liggen voor het merendeel op de vrije tram/busbaan die gesloten is voor het overige verkeer.


één grote leugen daar WERKEN ze niet ...want ze rijden nooit op tijd vooral de gvb te adam...gaan ze gekke dingen verzinnen in de pauzes ..tijd zat voor..
 
Heeft te maken met de slijtage van de rails zelf, en het feit dat men tegenwoordig andere metaallegeringen gebruiken voor de wieltje..... als ze die nu eens van rubber zouden maken is het probleem ook weg? :+
Je kan me nog meer vertellen, die slijtage van de rails, daar hebben de ouwe trams ook mee te maken.
 
Je kan me nog meer vertellen, die slijtage van de rails, daar hebben de ouwe trams ook mee te maken.

en het feit dat ze nieuwe legeringen gebruiken. Door de slijtage zijn er kleine afwijkingen, waardoor de wielen de rails steeds meer en minder hard raken.

Het feit dat het geluid harder is bij dat minder en meer hard raken, is omwille van de andere legeringen. Er stond ook "komma EN" en niet "PUNT" :+
 
één grote leugen daar WERKEN ze niet ...want ze rijden nooit op tijd vooral de gvb te adam...gaan ze gekke dingen verzinnen in de pauzes ..tijd zat voor..
neusbotje weer krom van de poedermeuk hawkje......lol hoe weet jij nou of de bus op tijd is of niet....lijkt me geil dat jij kan klok kijken whaha :X
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan