Gesprek met TV motard tijdens wielerkoers

Sjoerd102

MF veteraan
9 aug 2011
1.524
284
Zjwame/ Swalmen
Naast motorrijden, is ook wielrennen (kijken, niet zelf fietsen) een van mijn hobby's.
Beide hobby's combineer ik. Zo ga ik zo'n 10/15x per jaar met de motor erop uit om profwielerwedstrijden te volgen.
Dan probeer ik om een wedstrijd zoveel mogelijk te zien. Kwestie van stukje planning en topografische kennis,
Waar de ene om de 2 weken op zijn stoeltje in het voetbalstadion zijn clubje ligt aan te moedigen, kan ik onder het supporteren tussendoor van de mooie omgeving in bv de ardennen genieten.
Vond onderstaande ook leuk om ook eens hier te posten.

Afgelopen vrijdag naar een zogenaamd ‘wielercafè’ geweest.
Een avond waar oud wielrenners en andere genodigde onder het genot van een hapje en een drankje ervaringen uit wisselen.
Stomtoevallig stond Willy Wauthlè bij mij aan tafel.
Al 40 jaar DE nederlandse motard in koers.
Zo is hij al jaar en dag de vaste motorrijder voor camera 2 (de cameraman die voor het peloton rijdt) in vele wedstrijden in binnen en buitenland.
Erg leuk gesprek gehad, waarbij ik zeer geïnteresseerd was in het motorrijden in koers, en Willy het erg gaaf vond dat ik zoveel wielerwedstrijd bezoek per motor.
Willy: Hoeveel wedstrijden bezoek je per jaar?
Sjoerd: Stuk of 10 per jaar.
2017 heb ik er 16 bezocht.
Van Volta Limburg Classic tot Ster ZLM Toer. En Van de Amstel Gold Race tot Parijs Roubaix.
Willy: Hoe vaak zie je ze dan?
Sjoerd: Ligt natuurlijk aan het parcours. Zo zie ik de Amstel zo’n 22x.
Willy: Niet zo gek, dat is onze achtertuin, en ken je elk binnendoor weggetje. En hoe vaak zie je ze in Roubaix 12x?
Sjoerd: keer of 6. Moet dan wel zeggen dat ik niet helemaal naar de start rij, maar pas vanaf de 1e kasseistrook de koers volg.
Willy: die strook waar ze halverwege die grote weg oversteken?
Sjoerd: Ja
Willy: Vroeger mochten we als Motard nog mee op alle stroken, Dat is tegenwoordig niet meer toegestaan. iets verderop op die strook zit een haakse bocht. Daar staan alle motoren met fotograven.
Als je hun volgt (En kunt bijhouden!) zie je ze een keer of 15.
Sjoerd: Dat is een behoorlijk aantal, jammer genoeg houdt de franse politie de weg na de bezemwagen lang gesloten, waardoor je erg lang moet wachten.
Willy: Merk je veel verschil met de politie in verschillende landen?
Sjoerd: In Nederland zijn ze wel redelijk coulant, daar wordt je soms als toeschouwer op de motor gevraagd of je bv motor langs de vluchtheuvel wilt zitten bij een zijstraat zodat de weg afgezet is.
De franse politie is wel redelijk streng, ook in Duitsland is de politie redelijk streng. Daar houden ze bij Rundum Köln de weg makkelijk een uur dicht als ze 2x op een punt voorbij komen.
Maar Willy rij je zelf met de motor naar alle koersen?
Willy: In de beginjaren reed ik inderdaad op de motor naar alle koersen. Dan in de koers rijden, en na afloop terug naar huis. Alleen bij Milaan-San Remo ging de motor in een busje en reed ik op de motor in de koers. Tegenwoordig komt een paar dagen voor de koers een vrachtwagen van de NEP (vroeger dutchview red) die de motor netjes inlaadt en naar de koers rijdt. Dit jaar heb ik bv de Ronde van Slovenië en daarna van Hongarije gereden. De NEP komt dan al enkele weken van tevoren met een vrachtwagen voorgereden waar de motoren ingeladen worden. Ter plaatse is een technische man die alles in orde maakt, zodat wij op de wedstrijd dag maar hoeven op te starten en weg te rijden.

Sjoerd
: Hoeveel motoren hebben jullie rijden?
Willy: 4 stuks. 3 cameramotoren, en 1 verslaggever op de motor.
TV motor 1 volgt de kopgroep. Motor 2 rijdt voor het peloton, en de 3e motor rijdt aan de achterkant van het peloton.
Zelf rij ik altijd motor 2. Qua camerawerk wel de zwaarste motor zeggen we altijd. Motor 1 kan de hele dag om de kopgroep heen draaien, en de 3e motor kun je praktisch hele dag op 1 stand zetten.
Sjoerd: Hoe ben je in dit wereldje terecht gekomen?
Willy: Eigenlijk via via. Cor Vos (een bekende wielerfotograaf) zocht een motorrijder voor in de koers, en zo ben ik er langzaam ingerold.
Sjoerd: Lijkt me erg mooi werk, kan ik me hier ook voor aanmelden?
Willy: We zijn wel langzaam aan het kijken voor opvolging. Ik zou zeggen, bel me maar eens dan kan ik binnen 1 dag zien of je geschikt bent of niet.
Ik heb in de loop der jaren veel motards zien komen en gaan. Het is natuurlijk wel een compleet andere tak van motorrijden, dan even op een zaterdagmiddag de Mergellandroute rijden.
Sommige accepteren het makkelijk als ik zeg dat ze niet geschikt zijn, Andere denken dat ik/we geen opvolging willen. Geloof me, ook wij worden ouder en gaan dit niet tot ons 85e doen.

Sjoerd: daarover gesproken. Tijdens de ronde van België 2016 kwam Stig Broekx zwaar ten val door een motorrijder. Gelijk laaide de discussie weer op over de vele motorrijders in de koers.
Willy: Laat me voorop stellen dat die motard (als hij beetje koers inzicht had) nooit op die plek had mogen inhalen. Jammer genoeg worden dan alle motorrijders over 1 kam geschoren.
Anderzijds: zonder motoren geen koers En zoveel rijden er ook niet mee. Als jij als rijke sponsor een ploeg sponsort wil je ook je bedrijfsnaam op TV zien. Dan zijn tv motoren noodzakelijk. Verder rijden er nog enkele jury motoren mee en enkele (misschien 3) fotograven).
Het aantal fotograven is tov vroeger al flink ingeperkt, en ze rijden tegenwoordig ook nog eens in blokken. Dan 1 fotograaf vlakbij de renners. Dan de andere.
Euromotardservice (de verkeersregelaars op de motor red) en de politie rijden elk met zo’n 20/25 motoren (dus 40/50) grotendeels voor de koers uit. Zouden die er niet zijn kun je uberhaupt geen wedstrijd organiseren.
Helaas heb je in sommige koersen motorrijders die maar 1/2x per jaar een koers rijden. Zo zie je in Vlaanderen motards die alleen in Gent-Wevelgem en de Ronde van Vlaanderen meerijden.
Dat is vragen om problemen.

Sjoerd: Waar rij je zoal?
Willy: In Nederland rij ik voornamelijk de topcompetitie wedstrijden die ook op eurosport worden uitgezonden. Verder ben ik dit jaar oa in Noorwegen en China geweest.
Sjoerd: Merk je veel verschil met koersen in bv China tov Europa, en hoe gaat dat met de motoren. Worden jullie eigen motoren overgevlogen?
Wily: Je merkt per land toch wel verschillen. Zo moest in China bv het peloton in de remmen voor een overstekende buffel. Dat zul je in Europa niet zien. Qua motoren rijden we al enkele jaren met BMW 1200 RT. In Europese wedstrijden zijn dat meestal onze eigen motoren. In bv China wordt vooraf aan de organisatie doorgegeven welke motoren nodig zijn, en die worden dan gehuurd/geleased door de organisatie.

Sjoerd: Zijn het jullie eigen motoren?
Willy: We hebben lease motoren, al kunnen we die na 3 / 5 jaar voor een zacht prijsje overkopen.
Al worden onze motoren wel behoorlijk geleefd. Denk bv aan de koppeling. Een normale motorrijder zal niet met 9km/u de Keutenberg oprijden.
Sjoerd: Zijn er veel afwijkingen tov een standaard motor?
Willy: Niet extreem veel. De stepjes voor de cameraman achterop zijn een stuk groter. Verder heb ik een lamp op mijn dashboard, als die aan is, weet ik dat we ‘on- air’zijn.
Dan is het helemaal een uitdaging om foutloos te rijden.
Op mijn ene oor hoor ik de cameraman achterop, en op het andere oor de aanwijzingen van de regisseur.
De 10mtr. Voorsprong die ik op de top van bv de Eyserbosweg heb, moet ik onderaan de afdaling ook weer hebben terwijl de renners met 90+km omlaag duiken, moeten wij 100+ omlaag om de renners niet in de wielen te rijden.
Daarbij mag ik ook weer te ver voor de meute uitrijden, want dan zijn de renners weer niet te herkennen voor de TV beelden.

Sjoerd: Een gekke vraag om af te sluiten. Hoe zit het met wedstrijden in Engeland, rijden daar de volgauto’s ook links?
Willy: Nee de internationale regelgeving voor wedstrijden is dat de volgauto’s rechts van de weg rijden. Alleen voor bv bevoorrading mogen volgauto’s elkaar links inhalen. Als cameramotor mogen wij wel links rijden, omdat we anders continu auto’s in beeld zouden hebben.
Dat leverde dit jaar in de Ronde van Luxemburg nog een leuke discussie op.
Volgens de Luxemburgse politie moest iedereen verplicht rechts rijden.
Maargoed, dan zouden wij dus alleen de auto’s continu in beeld zien.
Wij dus links over de weg, en de politie liet ons als cameramensen netjes de etappe uitrijden.
Na de 1e etappe werd ons door de politie in een vergadering duidelijk gemaakt dat dat niet de bedoeling was.
We hebben na een lange discussie toch duidelijk kunnen maken dat we een wielerwedstrijd in beeld brengen, en geen autorace.
 
Terug
Bovenaan Onderaan