Gestolen motor terug, hoe zit het met schadevergoeding?

Booster22

Rookie
25 apr 2009
16
0
Mijn Honda CBR 125 is op 23 Mei gestolen bij mij voor de deur. Hij stond enkel op stuurslot in het centrum van de stad , iets wat ik anders nooit doe ( staat afgesloten op een andere locatie) maar net dan heb je natuurlijk pech :-( Heb uiteraard direct aangifte gedaan bij de politie maar zij gaven mij reeds weinig kans en na enkele weken had ik dan ook alle moed opgegeven.

Tot plots vandaag een agent mij is komen opzoeken op mijn werk met het blijde nieuws dat mijn motor terecht is . Blijkbaar was er een groepje jongeren dat in de buurt reeds verschillende brommers/motors had gestolen , deze kl**tzakken zijn ze op het spoor gekomen en dus alles laten opbiechten ( het juiste verhaal ken ik nog niet ) .

Het slechte nieuws was dat mijn motor als enigste is gedumpt in het kanaal en deze is eergisteren reeds opgevist door de brandweer. Ik heb hem nog niet gezien , maar zelfs als amateur besef ik dat dit een hopeloze zaak zal zijn om hier nog iets deftigs van te maken of vergis ik mij ?

Graag had ik dan ook wat tips of ervaringen over het verkrijgen van een schadevergoeding. Ik heb de motor vorig jaar voor €1100 gekocht in een motorzaak deze had toen 34000 km en was bouwjaar 2004. Ik heb reeds contact met mijn makelaar gehad en heb uiteraard nog recht op rechtsbijstand van mijn verzekering.

alvast bedankt voor jullie hulp
 
Ik denk dat je m weg kan gooien.

En vragen over schadevergoeding daar zul je echt je verzekering voor moeten bellen.
 
In 't kanaal? Heb je denk ik weinig aan als die daar al maanden ligt.
Belgie?

Ik weet niet hoe hij verder verzekerd was, maar vanwege het stuurslot, verwacht ik dat je niets krijgt.
 
verzekering zal idd niks betalen . Maar de dieven zijn gevat en hebben ook alles bekend , zal dus iets voor het gerecht zijn . Ben van België dus dat kan waarschijnlijk wel ff duren ....
 
Was je verzekerd voor diefstal?? Had je extra verplichtingen t.a.v sloten??
Als je verzekerd was en geen extra sloten hoefde te hebben dan zou je van je verzekering geld moeten krijgen.
Je kan je voegen als benadeelde in het strafproces en verzoeken om de daders je schade te laten betalen. Je moet dan wel gemotiveerd en met rekeningen bewijzen welke schade je geleden hebt.
Dit kan je gewoon op het bureau melden en op laten nemen in je aangifte.
 
Ik weet niet hoe hij verder verzekerd was, maar vanwege het stuurslot, verwacht ik dat je niets krijgt.
TS wil niks van z'n verzekering, maar plukken van de criminelen. Ik zou beginnen met de rechtsbijstand inderdaad, en hopen dat er iets te plukken valt.

Denk trouwens ook aan kosten van vervangend vervoer, tijd die je kwijt bent door de diefstal (maal je uurtarief), etc.
 
Laatst bewerkt:
Is de strafzaak al geweest? Anders kun je je daar nog op gooien om in dat proces ook gelijk de proceskosten vergoed te krijgen. En anders via een civielrechtelijke procedure.

Never mind, je komt uit België.
Maar schakel lekker de rechtsbijstand in!
 
Laatst bewerkt:
Ik snap niet wat je van ons wilt?

Je geeft aan dat je rechtshulp hebt, dus bel die gasten en zet ze aan het werk. Meer hoef je niet te doen toch?
 
Mijn Honda CBR 125 is op 23 Mei gestolen bij mij voor de deur. Hij stond enkel op stuurslot in het centrum van de stad , iets wat ik anders nooit doe ( staat afgesloten op een andere locatie) maar net dan heb je natuurlijk pech :-( Heb uiteraard direct aangifte gedaan bij de politie maar zij gaven mij reeds weinig kans en na enkele weken had ik dan ook alle moed opgegeven.

Tot plots vandaag een agent mij is komen opzoeken op mijn werk met het blijde nieuws dat mijn motor terecht is . Blijkbaar was er een groepje jongeren dat in de buurt reeds verschillende brommers/motors had gestolen , deze kl**tzakken zijn ze op het spoor gekomen en dus alles laten opbiechten ( het juiste verhaal ken ik nog niet ) .

Het slechte nieuws was dat mijn motor als enigste is gedumpt in het kanaal en deze is eergisteren reeds opgevist door de brandweer. Ik heb hem nog niet gezien , maar zelfs als amateur besef ik dat dit een hopeloze zaak zal zijn om hier nog iets deftigs van te maken of vergis ik mij ?

Graag had ik dan ook wat tips of ervaringen over het verkrijgen van een schadevergoeding. Ik heb de motor vorig jaar voor €1100 gekocht in een motorzaak deze had toen 34000 km en was bouwjaar 2004. Ik heb reeds contact met mijn makelaar gehad en heb uiteraard nog recht op rechtsbijstand van mijn verzekering.

alvast bedankt voor jullie hulp
Tja, ik denk dat Civiel aansprakelijk stellen voor de geleden materiele en immateriele schade zo ongeveer het enige is wat je kunt doen.
Als je geluk hebt, worden ze door de rechter veroordeeld tot het betalen van je schade en als je dan pech hebt, krijg je via de gerechtsdeurwaarder elke maand een (klein) stukje van hun uitkering overgemaakt......

Been there, done that....
 
Je moet hun aansprakelijk stellen en dan mag de WA verzering van de jonge crimineeltjes (of hun ouders als die er zijn) jou uitbetalen. Dat lijkt mij de meeste kans van slagen hebben. Dit kan via je verzekering ook, maar de vraag is of ze de moeite willen doen. Zelf kan net zo goed.

Dat alles niet? Dan waarborgfonds?

P.s. waarom in godsnaam je -makelaar- bellen voor een schade geval? Als hij als tussenpersoon fungeert dan betaal je allicht veel te veel voor je verzekeringen.
 
Tja, ik denk dat Civiel aansprakelijk stellen voor de geleden materiele en immateriele schade zo ongeveer het enige is wat je kunt doen.
Als je geluk hebt, worden ze door de rechter veroordeeld tot het betalen van je schade en als je dan pech hebt, krijg je via de gerechtsdeurwaarder elke maand een (klein) stukje van hun uitkering overgemaakt......

Been there, done that....

Spreek je nu vanuit de Nederlandse werkwijze of die vanuit België?
 
Spreek je nu vanuit de Nederlandse werkwijze of die vanuit België?
Vanuit de nederlandse. maar ik denk niet dat dit in België veel anders zal zijn.

Hier moet je in ieder geval Civiel Rechtelijk stappen ondernemen, de rechter zal ze in de strafzaak alleen voor het misdrijf straffen, ongeacht de consequenties voor de slachtoffers.
 
In Belgie is het toch 'onmogelijk/ onbetaalbaar' om je motor tegen diefstal te verzekeren?
 
'Gestolen motor terug , hoe zit het met schadeverdgoeding ?' > 'Gestolen motor terug, hoe zit het met schadevergoeding?'
 
Rechtsbijstand zal idd voor mij optreden , ik ben enkel benieuwd wat ik kan verwachten van dergelijke procedure . Op welke termijn verschijnt een diefstal van deze omvang voor het gerecht? Het gaat over een beperkte som geld dus daar zit ik niet echt op te wachten , maar liefst zie ik dat uitschot zoveel mogelijk lijden . Jij blijft met je handen van iemand anders zijn spullen , blijkbaar is dat principe ver zoek in onze maatschappij

Kan ik best zoveel mogelijk facturen verzamelen ? dus ook van nieuwe banden , en eventueel aan de garage vragen om een " valse " factuur van onderdelen of dergelijke vragen ?
 
succes met de afhandeling.
van de andere kant ben maar blij dat het geen dure motor was.
en volgende keer meer slote erop.
 
Je moet hun aansprakelijk stellen en dan mag de WA verzering van de jonge crimineeltjes (of hun ouders als die er zijn) jou uitbetalen. Dat lijkt mij de meeste kans van slagen hebben. Dit kan via je verzekering ook, maar de vraag is of ze de moeite willen doen. Zelf kan net zo goed.

Dat alles niet? Dan waarborgfonds?

P.s. waarom in godsnaam je -makelaar- bellen voor een schade geval? Als hij als tussenpersoon fungeert dan betaal je allicht veel te veel voor je verzekeringen.

Niet zomaar wat schrijven:

Vandalisme (diefstal) gepleegd door personen ouder dan 14 valt niet onder de WA-verzekering.

Waarborgfonds is alleen voor schade die aantoonbaar veroorzaakt is door andere motorvoertuigen die niet (om welke reden dan ook) verhaald kan worden op een andere verzekering.
 
Tja , ik wil gewoon vermijden dat ik een aalmoes als vergoeding ga krijgen. Ik hoop minimum die €1100 te recupereren. Stel dat ze mij € 700 geven dan blijf ik nog altijd de dupe , aangezien ik hiermee geen gelijkaardige motor zal vinden.
 
Deze schade verhaal je toch op de pleger? De criminele dus. Hoef je je eige verzekering toch niet voor in te schakelen? :?
 
Mensen die motoren jatten en dumpen: boefjes.
Mensen die valse facturen willen gebruiken: boefjes.

Als je motor wel verzekerd was tegen diefstal, dan zouden ze je ook nooit 1100 euro hebben teruggegeven, dit fenomeen heet "afschrijven"....

Maar ik vind je initiatief om de boefjes op deze manier aan te pakken goed!!
 
Deze schade verhaal je toch op de pleger? De criminele dus. Hoef je je eige verzekering toch niet voor in te schakelen? :?

Het is het begin van veel miserie.

Het zal jaren duren eer je een uitspraak hebt van de rechtbank.

Stel dat je dan een schadevergoeding krijgt van de boefjes van 1.000 euro.
Dan kan je nog pech hebben als het kansarmere jongeren zijn, die geen geld hebben. Dan kan je nog jaren wachten op je geld.

Of misschien zijn het allochtonen of illegalen (ik wil zeker niet veralgemenen, ik spreek gewoon uit ervaring) en dan kan je zeker naar je geld fluiten.
Ons belgenland is niet zo goed in zo'n gerechterlijke procedures (ook niet in de overige trouwens :X)

Ik hoop het beste voor je!
 
hoi booster,

lastige situatie joh, ik hoop dat je ergens aan kunt kloppen voor een oplossing. helaas kan ik je hier niet mee helpen.

wel zoek ik voor een project een donor-motorfiets als de cbr125. zou je contact met me op willen nemen?

alvast bedankt,

abel
 
Terug
Bovenaan Onderaan