Gestuiter tijdens het remmen

SL1000

MF veteraan
8 aug 2003
6.956
0
Gelderland
Hoi mensen,

Ik zit ff met een vraagje. Als ik hard afrem stuitert mijn voorwiel nogal. ik heb het gevoel dat dit met wat betere veerafstelling best te verhelpen moet zijn. veervoorspanning heb ik een tijd geleden een slag strakker gezet. dus hij zit zeker niet aan het einde van zijn veerweg.

wat moet ik doen op het oplossen? in of uitgaande demping aanpassen? en dan harder of zachter?

ik zou zelf zeggen dat mijn uitgaande demping wat zachter zou moeten zetten. maar of dat juist is :?
 
hmm ik ken dit wel een klein beetje denk ik, ik heb namelijk een poosje terug proefgereden op een suzuki bandit 1200 en deze had hetzelfde probleem, rem je vervolgens nog harder, dan blokkeerde het voorwiel bij de bandit.

Nu schijnt bij een bandit de voorvering zowieso niet super te zijn, dus ik gok dat dit het probleem is van het remgedrag van een bandit, ik hoop het tenminste wel, want buiten het remgedrag vind ik het een super fiets, en ben zelfs van plan er 1 aan te schaffen.

Iemand met meer verstand van vering een idee waar het aan zou kunnen liggen? Overigens denk ik dat het bij de bandit wel het geval is dat deze aan het einde van de veerweg zit.

gr.sjoerd
 
Hm, volgens mij moet je de ingaande demping wat harder zetten. Een slagje extra veervoorspanning lijkt me ook geen overbodige luxe. Je hebt kennelijk nogal een sportieve remstijl... :9

Oja, en vraag PhalKo. Die is nogal aan het sleutelen geweest aan de vering van de SL1000. Aprilia levert een hele soepele afstelling, maar voor het betere stuurwerk kun je de hele boel beter wat straffer zetten.
 
Hoi mensen,

Ik zit ff met een vraagje. Als ik hard afrem stuitert mijn voorwiel nogal. ik heb het gevoel dat dit met wat betere veerafstelling best te verhelpen moet zijn. veervoorspanning heb ik een tijd geleden een slag strakker gezet. dus hij zit zeker niet aan het einde van zijn veerweg.

wat moet ik doen op het oplossen? in of uitgaande demping aanpassen? en dan harder of zachter?

ik zou zelf zeggen dat mijn uitgaande demping wat zachter zou moeten zetten. maar of dat juist is :?

Kan ik alleen wat van zeggen als ik het kan voelen. Sorry.

O, en iedereen die het wel kan zeggen zonder er aan te voelen of mee te rijden is helderziend.
 
Hm, volgens mij moet je de ingaande demping wat harder zetten. Een slagje extra veervoorspanning lijkt me ook geen overbodige luxe. Je hebt kennelijk nogal een sportieve remstijl... :9

Oja, en vraag PhalKo. Die is nogal aan het sleutelen geweest aan de vering van de SL1000. Aprilia levert een hele soepele afstelling, maar voor het betere stuurwerk kun je de hele boel beter wat straffer zetten.


veervoorspanning is al een slag zwaarder als standaard.
enneh inderdaad, ben als het kan een een sportieve rijder 8-)

PHALKO: bij deze, heb je nog tips? :+
 
kzou bijna zeggen, kijk naar het volgende lijstje:

* balhoofd los ?
* schijfremmen krom ?
* remblokken op ?

en dan op plaats 20 ofzo, vering.

Nieuwe motor 4 maanden oud, 8600km. schijven zijn zwevend, en voor zover ik weet niet krom. remblokken zijn zeker niet op. balhoofd zal ik zaterdag aan mijn dealer vragen
 
Je voorwiel stuitert dus hij komt los v/d grond?

nee, tuurlijk niet, dan zou hij ook blokkeren.

maar als je van de snelweg afkomt en remt voor het einde van de afrit. Je remt sterk terug van zeg 160 naar 0 dan voel je de vering snel in en uit veren. overdreven: alsof je over een weggetje met kinderkopjes rijdt.

erg irritant omdat ik duidelijk voel dat je nog veel harder moet kunnen remmen, maar door het getril kan dat niet (durf ik dat niet)
 
nee, tuurlijk niet, dan zou hij ook blokkeren.

maar als je van de snelweg afkomt en remt voor het einde van de afrit. Je remt sterk terug van zeg 160 naar 0 dan voel je de vering snel in en uit veren. overdreven: alsof je over een weggetje met kinderkopjes rijdt.

erg irritant omdat ik duidelijk voel dat je nog veel harder moet kunnen remmen, maar door het getril kan dat niet (durf ik dat niet)
Zitten op jouw Falco dezelfde remmen als op mijn '00 mille? (brembo). Ik heb hier ook een beetje last van, een soort trillen, dus niet slaan met het stuur.
 
veervoorspanning is al een slag zwaarder als standaard.
enneh inderdaad, ben als het kan een een sportieve rijder 8-)

PHALKO: bij deze, heb je nog tips? :+
Ben er behoorlijk mee aan het sleutelen geweest. Vooral de ingaande demping staat bij mij behoorlijk "hard" Veervoorspanning is ook flink naar het einde gezet. Het is maar net wat jezelf prettig vindt.

Ik heb zelf meer problemen met de achtervering. Alleen de uitgaande demping is in te stellen en de veervoorspanning vind ik niet al te veel....

Wordt tijd om eens bij WP te gaan shoppen.

Verder een super fiets!
 
standaard worden ze afgeleverd met pilot sports, geen metzlers. achter 4x een power gehad telkens in een week lek door grote spijkers en andere troep

nu 2500km een bt012ss, bevalt perfect.

pilot sport slijt vreemd af in de hoeken van het profiel die slijten namelijk veel harder als het middengedeelte. krijg je een soort grote visschubben idee van.
 
standaard worden ze afgeleverd met pilot sports, geen metzlers. achter 4x een power gehad telkens in een week lek door grote spijkers en andere troep

nu 2500km een bt012ss, bevalt perfect.

pilot sport slijt vreemd af in de hoeken van het profiel die slijten namelijk veel harder als het middengedeelte. krijg je een soort grote visschubben idee van.
Mijn Falco (dec 2003) had nog ME3's.... Niet fijn, zeker niet in de regen. PP bevallen tot nu toe prima. Ga vandaag richting de Ardennen en ze daar een weekendje proberen.

Heb verder met het afstellen van de voorvork aardig wat zitten rommelen. Nu staat de zaak voor mij wel lekker afgesteld. Stuiteren heb ik echter nooit meegemaakt en rij toch met vlagen wel redelijke sportief.

Lijkt mij meer in de band of de remmen te zitten.

Succes ermee!

grtz,
PhalKo
 
had zelf ook veel last van gestuiter op motor (cbr1000). Kijk eens naar je band profiel, zijn daar happen uit ? of rare slijtage, rijd je vaak met z'n 2-en.... Pomp dan je band wat harder op...2.5 - 2.7 oid. Geen tip van me zelf maar van een duitse dealer. Hij noemde het 'schuiven op het profiel'.

affijn succes
 
Ik herken het probleem, ik heb er zelf ook last van.

Ik heb alles laten controleren:
- Geen speling op het balhoofd
- Geen kromme schijven
- Geen versleten blokken
- Een nieuwe voorband

Volgens mij zit het probleem hem in de demping maar dit heb ik nog
niet uitgeprobeerd. Ik zit er eigenlijk eerder aan te denken om de
ingaande demping juist wat te verminderen, omdat de standaard instelling
van mijn kawa al erg stug is vergeleken met hetgene wat ik gewend was.
Tja, het blijft een lastig verhaal met die instellingen maar je zult
het toch proefondervindelijk moeten vaststellen.
 
Ik heb dit ook met mijn bandit 600. Mijn vorige banden waren ge-cupt (macadams, wel bekend probleem met die band) en dacht dat het over zou gaan met nieuwe band. Maar bij redelijk hard remmen is het net of je over kinderkopjes rijd. Niet het gevoel dat ik dan maximaal rem...

Ben ook op zoek naar een oplossing, voelt niet safe aan... banditkwaaltje??
 
Terug
Bovenaan Onderaan