Getrapt motorrijbewijs op de schop?

Hoe zou het systeem moeten zijn?

  • 1.

  • 2.

  • 3.

  • 4.

  • 5.

  • 6.

  • 7.


De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
"Ze" kunnen natuurlijk ook gewoon weer een autoloze zondag (of zo) afkondigen en jou verbieden om op bepaalde tijden met jouw eigen voertuig te rijden, en daarmee net zo goed het voertuigenpark stilleggen. Dus dat argument schiet niet op.


Dat kunnen ze ook, gevalletje "is het nou drang of dwang" inderdaad. Je ziet het in grote steden al - het aantal parkeerplaatsen op straat terugbrengen, en het limiteren van parkeervergunningen voor nieuwbouwgebieden, leidt ook tot minder autobezit en meer gebruik van deelplatformen. En dat vind ik niet zo'n verkeerde richting, want die hele stad staat vol met die zee van blik, hoe duur ze het parkeren ook maken. Iedereen klaagt dat dat hele lokale wegennet meteen weer dichtslibt, maar individueel vindt iedereen het de verantwoordelijkheid van de ander om de auto te laten staan. Dus ja, als je dat probleem toch wilt oplossen moet je de mensen misschien maar wat helpen met "drang en dwang".

Nou, om het toch weer een beetje terug on topic te trekken: misschien kunnen we de neiging om naar die auto's te grijpen ieieieietsje verlichten door mensen jonger aan de motor te krijgen, en het wat minder vanzelfsprekend te maken om met B te beginnen en daarna naar A door te gaan. We kunnen natuurlijk kijken naar Oost-Aziatische drukbevolkte kernen (Taiwan...), waar iedereen op de motor/scooter begint, en velen helemaal niet eens naar de auto doorstromen. Al dat gefaciliteer van die auto's... Het is gewoon niet toekomstgericht. Ik wil wedden dat we over tweehonderd jaar terugkijken op het tijdperk 1950-2050 en zeggen "hoe hebben die lui dat zichzelf in vredesnaam toegestaan, al die auto's".
Het auto gebruik kan enorm beperkt worden door goed openbaar vervoer.
In het buitenland neem ik graag openbaar vervoer.
Door de economie niet op 2 inkomens af te stemmen bespaar je veel stress en tijdsdruk.
Goed dat je erin trapt om de schuld bij de burger/werknemer te leggen.
Het gros van de mensen wil geen 500-800 euro per maand betalen voor die auto en al helemaal niet voor die 2de auto.
 
Autoloze zondag klinkt wel grappig, uitvoering niet te doen meer.
Kijk alleen al naar de elektriciteit/water/gas voorziening. Die bedrijven liggen in "the middle of nowhere". Ga die werknemers (waaronder mij) maar eens vertellen dat ze vrolijk (al dan niet de nachtdienst) op het fietsje een teringeind op pad moeten... OV komt op die plekken niet (op tijd). Ga je van lockdown naar black-out.
Zelfde met de zorg, (voedsel) industrie en ga zo maar door. Al die mensen zullen dus een uitzondering moeten krijgen, om dat te kunnen controleren moet je hele files aan politie auto's de straat op sturen.
Gelijk aan de avondklok toen, ik denk dat er als ik van naar m'n werk reed op die tijdstippen er toch wel 5% minder verkeer was en ben geen 1x gecontroleerd.

Als je wat wil kun je bijvoorbeeld het thuiswerken stimuleren voor kantoor functies. Op hun forens tijden was het nl wel aanzienlijk rustiger in de lockdown. Al zorg je maar dat ze max 2 a 3 dagen per week op kantoor mogen zijn haal je al enorme besparingen verkeer. Daarmee vergeleken stoten de AM en A klassen niks uit.

Waar ik het wel mee eens ben is dus (net als in grote delen van Europa) een A1 bij B in en/of via een andere weg stimuleren. 11 kW fietsjes zijn super makkelijk te besturen, stoten door de regel bijna niks uit en je zet er 5 in een auto vak.
 
Daarmee vergeleken stoten de AM en A klassen niks uit.

Waar ik het wel mee eens ben is dus (net als in grote delen van Europa) een A1 bij B in en/of via een andere weg stimuleren. 11 kW fietsjes zijn super makkelijk te besturen, stoten door de regel bijna niks uit en je zet er 5 in een auto vak.
Ik denk dat je onderschat wat brommers uitstoten.
(Voor de rest ga ik akkoord met je reactie)
 
Brommers stoten naar verhouding flink uit, maar in absolute getallen tov weet ik hoeveel file berichten nu en voor Corona tov een enkele tijdens de thuiswerkverplichting kan het toch bijna niet anders dan dat ze in de afronding zitten.
Daarbij is op dit moment al de AM verkoop 50%+ elektrisch en het overgrote deel voor de rest trage 4T. Gaat hard dan met de uitstoot omlaag krijgen.
 
Ik denk dat het ergens niet zo veel uitmaakt wanneer je op wat voor motor stapt. Het punt is dat een grote groep van de jeugd schijt heeft aan de verkeersregels en kansloos gedrag vertoont in het verkeer. Als ik door Utrecht rijdt, wemelt het van de joggingpakdragende motorscooters die over fietspaden rijden om vooraan te komen en vervolgens gewoon door rood rijden, auto's worden zowel links als rechts in gehaald of langs de middenberm en schieten overal kriskras doorheen. En daar wordt te weinig op gehandhaafd. Dus mijn idee is het aanpakken van gedrag, denk dat het daar begint.....
 
Ik denk dat het ergens niet zo veel uitmaakt wanneer je op wat voor motor stapt. Het punt is dat een grote groep van de jeugd schijt heeft aan de verkeersregels en kansloos gedrag vertoont in het verkeer. Als ik door Utrecht rijdt, wemelt het van de joggingpakdragende motorscooters die over fietspaden rijden om vooraan te komen en vervolgens gewoon door rood rijden, auto's worden zowel links als rechts in gehaald of langs de middenberm en schieten overal kriskras doorheen. En daar wordt te weinig op gehandhaafd. Dus mijn idee is het aanpakken van gedrag, denk dat het daar begint.....
Laat staan als die kansloze op een a1 motor stappen, die zullen het gaan gebruiken als brommer en ook zo blijven rijden ben ik bang.
 
Moeilijke zaak. Vroeger hadden we meneer “keep calm and carry on” Leo de Haas. Denk dat het niet te meten is wat die man ons onderbewust geleerd heeft.

Krijg echt zwaar jeuk van wat men denkt te kunnen sturen met gecompliceerde regels. Maar ik hou het lekker voor mezelf want luie schrijvers lezen hier mee.
 
Moeilijke zaak. Vroeger hadden we meneer “keep calm and carry on” Leo de Haas. Denk dat het niet te meten is wat die man ons onderbewust geleerd heeft.

Krijg echt zwaar jeuk van wat men denkt te kunnen sturen met gecompliceerde regels. Maar ik hou het lekker voor mezelf want luie schrijvers lezen hier mee.
Leo de Haas.
De beste maker van verkeersprogramma’s van onze eeuw.
Echt jammer dat hij niet meer op tv is.
Maar ja, waarschijnlijk is hij te serieus voor de hap-snap zenders van RTL, SBS, enz.

De meeste stemmers gaan voor keuze 6, voor iedereen de eerste 2 jaar A2, en daarna gewoon volledig A.
Zoals code 80 ongeveer.
Geen onzin met extra afrijden en zo, want rijden kan je inmiddels wel dan.

Voordelen:
Iedereen leert gewoon eerst rijden voordat het echt snelle spul gepakt wordt.
Nadelen:
De rijschool en het CBR verdienen dan minder.

Mogen jullie raden welke partijen de grootste lobby hebben.
Resultaat: Méér regels, verdienmodellen en inkomsten voor ondernemers en overheid.
 
Leo de Haas.
De beste maker van verkeersprogramma’s van onze eeuw.
Echt jammer dat hij niet meer op tv is.
Maar ja, waarschijnlijk is hij te serieus voor de hap-snap zenders van RTL, SBS, enz.

Voor wie het nog niet wist (al zijn er al MF topics over geweest): Leo de Haas is twee jaar geleden op YouTube begonnen met "Terugblik op de Weg", een flinke lading niet eerder gepubliceerde beelden die niet werkten voor TV, en enkele oude beelden. Allemaal met nieuw commentaar vanuit zijn zolder anno nu. Hij heeft ook nog een aantal andere formats geprobeerd. Ook kun je ALLE oude Blik op de Weg afleveringen daar terugkijken. Dat zijn vele, vele, VELE uren nieuwe content + nostalgie plezier.

Zie: https://www.youtube.com/user/leodehaastv/videos

Hij is nu als het goed is bezig met het schrijven van een Groot Boek, onder andere over het begin en ook het eind van zijn TV-programma.

Hij had vorig jaar een "dalletje" waar hij doorheen moest. Hij heeft nu ook alweer 5 maanden niks geüpload. Laten we hopen dat het goed met hem gaat en dat hij gewoon hard aan zijn boek werkt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Voor wie het nog niet wist (al zijn er al MF topics over geweest): Leo de Haas is twee jaar geleden op YouTube begonnen met "Terugblik op de Weg", een flinke lading niet eerder gepubliceerde beelden die niet werkten voor TV, en enkele oude beelden. Allemaal met nieuw commentaar vanuit zijn zolder anno nu. Hij heeft ook nog een aantal andere formats geprobeerd. Ook kun je ALLE oude Blik op de Weg afleveringen daar terugkijken. Dat zijn vele, vele, VELE uren nieuwe content + nostalgie plezier.

Zie: https://www.youtube.com/user/leodehaastv/videos

Hij is nu als het goed is bezig met het schrijven van een Groot Boek, onder andere over het begin en ook het eind van zijn TV-programma.

Hij had vorig jaar een "dalletje" waar hij doorheen moest. Hij heeft nu ook alweer 5 maanden niks geüpload. Laten we hopen dat het goed met hem gaat en dat hij gewoon hard aan zijn boek werkt.
Was ik bekend mee👍
Maar nu weet de rest het ook.
 
Snorfiets categorie hoeft m.i. niet meer te bestaan.
Wat is eigenlijk de reden dat die snorfiets categorie bestaat?
Ik neem aan dat de reden dat de dames met hun krulletjes haar niet een helm hoefden toch niet serieus was...
[edit] Dat was dus wel serieus... B|
 
Laatst bewerkt:
Wat is eigenlijk de reden dat die snorfiets categorie bestaat?
Ik neem aan dat de reden dat de dames met hun krulletjes haar niet een helm hoefden toch niet serieus was...
wikipedia is je vriend:

''De snorfiets is in 1976 geïntroduceerd naar aanleiding van de verplichting voor bromfietsrijders om een valhelm te dragen. Met name vrouwen hadden daar moeite mee omdat zij vreesden voor hun kapsel. Ook voelden sommige plattelandsvrouwen in klederdracht zich gedupeerd. Een gevolg was dat de verkoop van brommers kelderde. In de eerste helft van 1975 werden nog maar 59.000 brommers verkocht tegen 120.000 een jaar eerder in dezelfde periode. Brommerfabrikanten als Sparta en Batavus vroegen daarom samen met hun belangenclub, de RAI, aan de Nederlandse overheid om in navolging van Duitsland een snorfiets in te voeren.Dit verzoek werd door Minister Westerterp gehonoreerd. Hij stelde 20 km/h als maximumsnelheid, 50 kilo als maximumgewicht, 1 paardenkracht als vermogen, een doorstapframe en 12 inch-wielen voor.''

maar tegenwoordig is die snorfiets-categorie beter te definiëren als: de helm-plicht ontduikende, met snelheden hoger dan een brommer over het fietspad scheurende racemonster categorie :+
 
Kort gezegd is de snorfiets-categorie ooit bedoeld om de Sparta-Met een plekje te geven in de regelgeving. De trapfiets van Sparta met buitenboordmotortje eraan.

1653346411994.png
 
Mijn oma had zo'n ding toen ik klein was, moet rond 1990 geweest zijn toen ik 10 was. Was hardstikke leuk mee over de Veluwse fietspaden te rijden. Doe mij de moderne e-bike maar, uiteraard, maar dit was ook echt leuk toen. Wel een brommer, en toch niet zo'n gevaarte.
 
Bizar! Ik snap niet dat je zo kan denken. 75% (gok ik) van de mensen van dit forum konden gelijk op een zware motor stappen, voerden hun brommer op (het liefst tot de brug krom trok) en leven voor het grootste gedeelte nog. Mijn vader kreeg zelfs een vergunning van het leger om op een motor te mogen rijden. Lessen? Gas geven!

En dan hebben we het nog geeneens over de nutteloosheid van de lessen en de belachelijke regels die het CBR er op nahoudt. En de belachelijke examens. Je kunt zakken omdat je geen u-turn kan maken of verkeerd uit een fictief parkeervak wegrijdt. Maar je leert niet wat de juiste positie op de weg is, hoe je een bocht neemt of hoe je kunt remmen in een bocht. Je leert zelfs geeneens hoe je op een goeie manier je voor- en achterrem gebruikt. Mijn buurman heeft bij de koninklijke marechaussee op de motor gereden. Het eerste wat zo'n persoon tegen je zal zeggen is "vergeet alles wat je geleerd hebt".

Laat de verantwoordelijkheid over aan de persoon zelf. En laat ze daarnaast eens gaan handhaven op de huidige wetgeving. En dan bedoel ik niet dat je alles maar "op kosten van de eigenaar in de shredder moet gooien". Deze persoon zal namelijk weer een barrel moeten kopen. En spreek elkaar aan op het gedrag. Gewoon, zoals vroeger. Toen je vader zei "jongen, dat ding maakt wel erg veel herrie hoor". Of die man die tegen mij zei (ik ben hem nog dankbaar) of we in de gaten hadden wat de remweg van onze auto was en ons advies gaf op een achteraf weggetje eens op te gaan meten hoelang die remweg echt is met 80. Wat we ook gedaan hebben. Maar we leefden. We zochten grenzen op. Ervaarden. Leerden. Daar hebben we vadertje staat helemaal niet voor nodig.

Ik snap sowieso niet hoe je leeftijd iets zegt over je verantwoordelijkheidsgevoel en je kunnen qua motorrijden. Ben je 24? Stap maar op een 1200. Oh, je bent 23? Nee nee, jij bent een gevaar op de weg. Ga eerst maar eens oefenen. Leeftijdsdiscriminatie..
Alle punten die jij noemt heb ik gewoon geleerd en zijn ook getoetst, dus waar je dat vandaan haalt begrijp ik niet echt.
 
Alle punten die jij noemt heb ik gewoon geleerd en zijn ook getoetst, dus waar je dat vandaan haalt begrijp ik niet echt.
Omdat je het misschien wel geleerd hebt, maar niet goed. Dat is m'n punt. En al helemaal niet goed getoetst.

Wat is je beste positie op de rijbaan?
Mag je remmen in de bocht?
Hoe gebruik je je remmen op een juiste manier?
 
Omdat je het misschien wel geleerd hebt, maar niet goed. Dat is m'n punt. En al helemaal niet goed getoetst.

Wat is je beste positie op de rijbaan?
Mag je remmen in de bocht?
Hoe gebruik je je remmen op een juiste manier?
Toen ik mijn AVB examen deed, werd een van de remoefeningen afgekeurd omdat ik de remdruk achter niet doseerde, daarnaast kreeg ik tijdens het AVD commentaar over dat ik net iets te veel rechts op de baan reed.
Het wordt tegenwoordig weldegelijk geleerd en getoetst.

Over het remmen in de bocht ben ik het met jullie eens. Daar werd bij mij geen aandacht aan gegeven. Verder denk ik dat (iig bij mij) het merendeel van de punten wel wordt behandeld tijdens de lessen en examens
 
Toen ik mijn AVB examen deed, werd een van de remoefeningen afgekeurd omdat ik de remdruk achter niet doseerde, daarnaast kreeg ik tijdens het AVD commentaar over dat ik net iets te veel rechts op de baan reed.
Het wordt tegenwoordig weldegelijk geleerd en getoetst.

Over het remmen in de bocht ben ik het met jullie eens. Daar werd bij mij geen aandacht aan gegeven. Verder denk ik dat (iig bij mij) het merendeel van de punten wel wordt behandeld tijdens de lessen en examens
Je leert in het midden van de rijbaan te rijden. Maar waar je niet wilt rijden is juist in het midden van de rijbaan. Je wilt tegen de middenlijn rijden. Zo verbeter je je zicht, je verbetert je vluchtroute mocht er iets zijn en tegenliggers zien je eerder. Bij wegen van rechts ga je rechts rijden om jezelf te laten zien aan eventueel wachtende voertuigen. In bochten pak je de buitenste kant, ligt de meeste rubber en is het schoonst, en neem je een late apex. Ook lekt olie van auto's altijd in het midden van de weg. In het midden is dus echt de slechtste plek op de rijbaan.

Je leert te remmen vóór de bocht, trekkend door de bocht te rijden en dan weer gas te geven. Maar niet wat trail braking is (remmen in de bocht). Wat moet je dan doen als je de bocht niet haalt? Dan maar niet remmen in een bocht is een slecht idee.

Bij de noodstop willen ze zien dat je je achterrem doseert. Ten opzichte van je voorrem. Maar ze leren je niet dat je je achterrem van 80% naar 20% moet gebruiken en je voorrem van 5% naar iig 90% en weer terug naar 20%. 80% voor/20% achter en het is goed. Ze leren je ook niet dat je nooit met je hele hand de rem moet inknijpen. Ze leren je niet hoe je je remhendel afstelt en hoe je dan makkelijk met twee vingers kan remmen en je je andere vingers ertussen kunt houden bij 100% remmen.

En ik zeg niet dat een instructeur het niet vertelt. Het is geen onderdeel van de officiële lesstof.
 
Kort gezegd is de snorfiets-categorie ooit bedoeld om de Sparta-Met een plekje te geven in de regelgeving. De trapfiets van Sparta met buitenboordmotortje eraan.
Nee, dat is niet voor de Spartamet bedacht. De snorfietscategorie kwam zoals gezegd in 1976 (al las ik op andere plekken 1974?), de eerste Spartamet verscheen in 1985.
 
Laatst bewerkt:
Nee, dat is niet voor de Spartamet bedacht. De snorfietscategorie kwam zoals gezegd in 1976 (al las ik op andere plekken 1974?), de eerste Spartamet verscheen in 1985.
Echt waar? Oh... Ik heb dat ooit geleerd toen ik mijn rijbewijs haalde, en heb nooit de moeite gedaan dat daadwerkelijk na te zoeken. Dank voor de correctie!
 
Ze leren je ook niet dat je nooit met je hele hand de rem moet inknijpen. Ze leren je niet hoe je je remhendel afstelt en hoe je dan makkelijk met twee vingers kan remmen en je je andere vingers ertussen kunt houden bij 100% remmen.

En ik zeg niet dat een instructeur het niet vertelt. Het is geen onderdeel van de officiële lesstof.

De reden dat je niet leert om met 2 vingers te remmen is omdat de rijprocedure zegt dat je alle vier de vingers moet gebruiken om te remmen. Dus als je bij je AVB examen de remproeven met maar 2 vingers doet, kan deze afgekeurd worden.
 
Wat een zinloze betutteling. Het voegt niets toe aan verkeersveiligheid. Het gaat om de hoeveelheid risico die we durven te nemen. Sommige verkeersdeelnemers nemen iets te veel risico. Dat verander je niet met wetten, educatie, examens, begrenzing of handhaving.

Wat mij betreft gewoon A kunnen halen met 18, afschaffen Am.
 
Je leert in het midden van de rijbaan te rijden. Maar waar je niet wilt rijden is juist in het midden van de rijbaan. Je wilt tegen de middenlijn rijden. Zo verbeter je je zicht, je verbetert je vluchtroute mocht er iets zijn en tegenliggers zien je eerder. Bij wegen van rechts ga je rechts rijden om jezelf te laten zien aan eventueel wachtende voertuigen. In bochten pak je de buitenste kant, ligt de meeste rubber en is het schoonst, en neem je een late apex. Ook lekt olie van auto's altijd in het midden van de weg. In het midden is dus echt de slechtste plek op de rijbaan.

Je leert te remmen vóór de bocht, trekkend door de bocht te rijden en dan weer gas te geven. Maar niet wat trail braking is (remmen in de bocht). Wat moet je dan doen als je de bocht niet haalt? Dan maar niet remmen in een bocht is een slecht idee.

Bij de noodstop willen ze zien dat je je achterrem doseert. Ten opzichte van je voorrem. Maar ze leren je niet dat je je achterrem van 80% naar 20% moet gebruiken en je voorrem van 5% naar iig 90% en weer terug naar 20%. 80% voor/20% achter en het is goed. Ze leren je ook niet dat je nooit met je hele hand de rem moet inknijpen. Ze leren je niet hoe je je remhendel afstelt en hoe je dan makkelijk met twee vingers kan remmen en je je andere vingers ertussen kunt houden bij 100% remmen.

En ik zeg niet dat een instructeur het niet vertelt. Het is geen onderdeel van de officiële lesstof.
Je leert ook niet hoe je de snelste tijd op jet circuit neerzet, je leert ook niet hoe je je blok reviseert. Ergens moet je een grens trekken toch? Bedenk wel dat veel dingen met ervaring komen of pas met ervaring geleerd kunnen worden (bijv trailbraking). Als je dat allemaal met lessen moet leren ben je zo 8 kop kwijt voor je rijbewijs.
 
Terug
Bovenaan Onderaan