Gevaarlijk door links EN rechts er tussendoor rijden!

RuVi

Rookie
25 apr 2006
15
0
Haarlem
Heden morgen, A9, driebaans, knooppunt raasdorp;

Goedemorgen motorrijders,
Aangezien er genoeg topics zijn over ongelukken, koekblikkers die de fout in gaan, motor rijders die gemangeld worden...wil ik dit toch even kwijt!

Vanochtend stond er wederom een stuk file op de A9, ik voeg in en begeef mij naar de linker strook om tussen de linker en de middenste baan door te rijden. In de verte zie ik twee motoren achter elkaar aanrijden. De voorste ging waarschijnlijk voor de achterste niet snel genoeg en bij een ruimte schiet hij/ zij naar de rechter baan om tussen rechter en middenste baan door te gaan rijden.

Mijn punt is dus...worden wij motorrijders al niet vaak genoeg afgesneden, krijgen we al niet genoeg de ruimte tussen de stroken niet voor een normale doorgang, denken de koekblikkers al niet genoeg dat wij motorrijders niet tussen de file door mogen...

Maak het ze niet nog moeilijker door links EN rechts er tussendoor te rijden!

Dan gaan ze eerst voor rechts opzij (en blokkeren ze weer de linker doorgang) vervolgens schrikken ze dat er links ook weer een motorrijder langskomt. En dan ontstaan de frustraties, gevaarlijke situaties en schades!!

Dus in mijn ogen...blijf links...hoop dat de motor voor je die misschien iets langzamer gaat je in de gaten heeft en even opzij gaat..en anders wacht je toch even!!
 
Laatst bewerkt:
:^

:Z mot die voorste motorrijder maar in z'n spiegels kijken als er een snellere achter zit B|
Precies! De meeste gemaakte fout van motorrijders in de file; ze kijken nooit naar achteren of er iemand langs wil.
Ook tussen de file altijd blijven spiegelen, zekers wanneer er eentje aan je sissybar kleeft dan wil ie er langs.
 
Het werkelijke probleem was dus zo'n BMW rijder die met 5 km/h verschil tussen de file door aan het rijden was. Met z'n 4 spiegels had hij allang in de gaten moeten hebben dat hij de boel op aan het houden was. Maar misschien was hij te gefixeerd om niet met z'n koffers de spiegels van de auto's af te rijden ;) Niet stigmatiserend bedoeld, maar dit is me opvallend vaak overkomen. Als het echt te langzaam gaat, en m'n voorganger laat me er niet langs, grijp ik m'n kans aan de rechter kant. Daarna zal ik wel terug proberen te komen naar de linker kant.

Wat doe je als je tussen de 2 linker stroken rijdt en er is over een km een wegversmalling. Daar blijf je toch ook niet tussen rijden. Dat is vragen om problemen.

Tussen de file door rijden is zowiezo een beetje eigen risico. Ik denk dat je met 5km/h verschil net zo veel kans maakt je net die ene auto passeert die niet oplet, als dat je met een verschil van pak hem beet 20km/h hebt. Met 20 km/h verschil ben je daarentegen korter naast een auto, wat misschien zelfs je redding kan zijn. Daarnaast lijkt het me dat het verschil in schade/letsel verwaarloosbaar is (tenzij je het te gek maakt natuurlijk).

Ik heb liever dat iedereen gewoon ALTIJD spiegelt, richting aangeeft, nacontrole doet. Dan te verwachten dat dit extra goed gedaan moet worden als er toevallig tussen de 2 linker stroken gewisseld wordt. Gewoon zoals het je geleerd is dus.

Dan tenslotte nog de sociale automobilist die zijn auto even voor je opzij zet zodat je er langs kan. Als je je auto nou gewoon altijd op een sociale manier positioneerd? Maw. geen knip voor de neus waard zoals Geert Wilder het zou zeggen. Nee, geintje. Maar het kan beter.
 
Discussie is al zoooo vaak gevoerd :Z.... Als je een snellere er langs wilt laten, doe je dat wanneer je dat kan.... Als iemand de regels volgt moet je ook niet zeiken. Dat is zijn keuze... Als iemand dat niet doet, dan kan hij post uit ljouwert ontvangen. Zo simpel is het. Dan moet hij ook niet zeiken.

Ik ben het met TS eens, dat het voor iedereen beter is als je gewoon tussen de meest linkse banen blijft rijden. Dat is voor automobilioten ook helderder, scheel schrikreacties en dus ongelukken. Dat willen we toch allemaal?
 
Precies! De meeste gemaakte fout van motorrijders in de file; ze kijken nooit naar achteren of er iemand langs wil.
Ook tussen de file altijd blijven spiegelen, zekers wanneer er eentje aan je sissybar kleeft dan wil ie er langs.


Potdomme moeten jullie met elkaar de dank-u-ketting doorbreken?

En nu weer terug naar de business at hand:

Dank u! :}
 
Laatst bewerkt:
Dank U !!

Ik zit ook regelmatig achter BMW-rijders met drie koffers.. Maar ja.. 9 van de 10 keer gaan deze heren/dames op leeftijd aan de kant zodat ik erop mijn motorscooter (die net zo duur is al hun kofferset) er langs kan.. Want een ding is een pluspunt van mijn scooter..

Hij is niet breed !! ;)
Je mag met een brommer helemaal niet op de snelweg komen! :P
oh nee, 't was een motorscooter he... :+

Persoonlijk blijf ik altijd spiegelen of er geen snellere motorrijders achter me zitten in de file. Die hoeven bij mij nooit lang te wachten om er langs te kunnen.
Zelf waardeer ik het ook ten zeerste als ik er voorbij gelaten word wanneer ik een hogere snelheid rijd.

Maar ik moet wel eerlijk bekennen dat ik wel eens via een andere "strook" ingehaald heb wanneer het wachten op m'n voorganger echt te lang duurde terwijl er legio mogelijkheden waren om mij er ff voorbij te laten.
 
Als de achteroprijder via een gat er rechts voorbij kan steken, dan zit de voorrijder (te) krampachtig op z'n fiets en heeft geen tijd om te spiegelen.
 
En bedankt hè, ik heb vaker last van die Harley immitaties met een stuur van 1,5 meter breed |(
 
Even een vraagje tussendoor (links of rechts)
Zet je nou je kniperlichten of alarm lichten aan of uit als je er tussendoor rijdt :]
en zou dat mogen dat volgens de wet :?
De meeste zetten ze aan maar ik heb weer ergens gelezen dat dat de koekblikkers weer in verwaring brengt :(
Ik zelf zet de laatste tijd mijn groot licht aan. })
groet dick
 
Even een vraagje tussendoor (links of rechts)
Zet je nou je kniperlichten of alarm lichten aan of uit als je er tussendoor rijdt :]
en zou dat mogen dat volgens de wet :?
De meeste zetten ze aan maar ik heb weer ergens gelezen dat dat de koekblikkers weer in verwaring brengt :(
Ik zelf zet de laatste tijd mijn groot licht aan. })
groet dick

Safety lights aan in standje 8 , lekker in de 1e versnelling op een kleine 6 á 8k... tot dusver nooit problemen gehad.
 
Heden morgen, A9, driebaans, knooppunt raasdorp;

Goedemorgen motorrijders,
blabla

Wat gebeurt er op dat bewuste wegvak..

op dat punt worden 3 rijstroken 2 rijstroken, je kan dus wel links tussen de file door blijven rijden, dikke kans dat je geschept wordt door een ritsende automobilist.

ik schuif bij het bord "ritsen vanaf hier"inderdaad een rijstrook op naar rechts, de motorrijder voor mij, die ervoor kiest om links te blijven rijden, en even later doorkrijgt dat dat niet zo handig is, sluit dus weer achter mij aan.

neem voortaan even de tijd om de bewuste situatie in je op te nemen, voordat je je vingers over t toetsenbord laat gaan... :N
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan