gevaarlijk of niet?

Ik kan me niet voorstellen dat als je de moer aanzet en de borgplaat op je moer timmert, dat hij dan los raakt
Of de borgplaat is niet goed gemonteerd geweest, of de moer was al niet best meer en dat het draad verrot was. Dan kan die moer incl. borgplaat eraf lopen als je moer al niet zo fris meer was.


warschijnlijk hebben ze de moer dol gedraaid en dan doet de borg plaat ook niet veel meer.
mischien iemand hier voor (stageair) een slagmoer (lucht) sleutel voor gebruikt of gewoon lompigheid.

ik ben zelf monteur en dit soortdingen check je 2 keer, hiermee kunnen grote ongelukken gebeuren.


GR NEMO!
 
kan gebeuren denk ik , voor 2 jaar terug die bout door het achter tandwiel gehad :(
schade bijna 500 piek :(
en toen was de fiets net 1 jaar oud, met zijn tweede set bezig '(
 
Check het FZR (www.fzrclub.nl)forum maar eens,een heel topic vol met afgelopen moeren.
Yamaha kwaaltje.
Oplossing is borgplaat GOED omtikken en locktite icm nieuwe moer.
 
Check het FZR (www.fzrclub.nl)forum maar eens,een heel topic vol met afgelopen moeren.
Yamaha kwaaltje.
Oplossing is borgplaat GOED omtikken en locktite icm nieuwe moer.


Heb 4 jaar een FZR 600R gehad en nooit last gehad (hebben natuurlijk niet alle FZR's last van).



GR NEMO!
 
Hallo allemaal,even de laatste update,het verhaal krijgt nog een staartje.....

In de post heb ik geschreven dat mijn motor netjes is opgehaald door de dealer en wordt gemaakt.

Zaterdag (gister dus) kreeg ik een telefoontje dat de motor gemaakt is en kan worden opgehaald.
Ik er dus naar toe en wat blijkt,de dealer komt met een rekening van €70- aanzetten!!!! Kosten voor het ophalen,uurloon en de nieuwe moer!! Wat een service!!!! Niet dus!!


Dat viel niet in goede aarde bij mij en na een half uur steggelen in de zaak,met andere klanten erbij,ben ik na het betalen van €50- teleurgesteld weggegaan. De dealer geeft niet toe dat het zijn fout is. 45000 km heeft de vorige moer er op gezten en na een montage van een nieuwe ketting/tandwielset door dezelfde dealer ligt na 2000 km de moer in puin..Ik ben erg teleurgesteld en laat het er niet bij zitten. Yamaha nederland maar eens mailen. Benieuwd naar jullie reacties,
 
Hallo allemaal,even de laatste update,het verhaal krijgt nog een staartje.....

In de post heb ik geschreven dat mijn motor netjes is opgehaald door de dealer en wordt gemaakt.

Zaterdag (gister dus) kreeg ik een telefoontje dat de motor gemaakt is en kan worden opgehaald.
Ik er dus naar toe en wat blijkt,de dealer komt met een rekening van €70- aanzetten!!!! Kosten voor het ophalen,uurloon en de nieuwe moer!! Wat een service!!!! Niet dus!!


Dat viel niet in goede aarde bij mij en na een half uur steggelen in de zaak,met andere klanten erbij,ben ik na het betalen van €50- teleurgesteld weggegaan. De dealer geeft niet toe dat het zijn fout is. 45000 km heeft de vorige moer er op gezten en na een montage van een nieuwe ketting/tandwielset door dezelfde dealer ligt na 2000 km de moer in puin..Ik ben erg teleurgesteld en laat het er niet bij zitten. Yamaha nederland maar eens mailen. Benieuwd naar jullie reacties,



moer van een 10 euri, de rest arbeidsloon...


idd niet bij laten zitten, principekwestie B|
 
Ik snap-nog steeds- niet als ik al dit soort verhalen lees, waarom mensen hn onderhoud en raparaties aan dealers en zaken uitbesteden en daar zulk geld voor neertellen..
Jeumig..
Als je de economie belangeloos wilt steunen wil ik je mijn rekening nummer ook wel geven..
 
Onderhoud van de motor is belangrijk,en heb zelf de kennis niet.Wil daar dus wel geld voor neertellen,omdat je verwacht dat het bij een dealer goed wordt gedaan.Echter mijn verhaal heeft niets met onderhoud te maken,is een principe/service kwestie.

On topic@
 
als je ketting gespannen is loopt hij er echt niet af. enige nadeel is wel dat ie scheef kan gaan staan en dan slijten je ketting en tandwielen op een verkeerde manier.

maar zolang je ketting erom zit krijg je hem er echt niet af.

Zie ik toch héél anders; bij m'n Kawa 1000 liep het voorkettingwiel er wel af en sloeg vast in m'n achtervork!!
Gevolg: volledig blokkerend achterwiel. Gelukkig net op de afrit van een snelweg bij ong. 100 kmh., was geen probleem verder.
15 min eerder reed ik nog rond de 160 kmh. op een bochtige weg, het was dan héél anders afgelopen.
 
Onderhoud van de motor is belangrijk,en heb zelf de kennis niet.Wil daar dus wel geld voor neertellen,omdat je verwacht dat het bij een dealer goed wordt gedaan.Echter mijn verhaal heeft niets met onderhoud te maken,is een principe/service kwestie.

On topic@

Na een dergelijk voorval zou 'k toch de kleine moeite nemen om te kijken hoe je eigen motorfiets in elkaar zit..
 
Na een dergelijk voorval zou 'k toch de kleine moeite nemen om te kijken hoe je eigen motorfiets in elkaar zit..

En dan kan een totale leek ineens al het onderhoud aan zijn motorfiets zelf uitvoeren?

Sorry hoor, maar lul toch niet zo stom man. Wees blij dat er ook mensen zijn die van zichzelf weten dat ze er beter vanaf kunnen blijven. Zijn ook genoeg topics te vinden van mensen die door eigen onkunde veel gevaarlijker manco's veroorzaakt hebben.

On-topic: Het vinden van een goede werkplaats is niet eenvoudig. Mijn ervaring is dat hoe meer je er zelf vanaf weet, hoe moeilijker dat wordt. En ik ben bang voor TS dat Yamaha Nederland hier verder ook niet veel mee gaat doen. Heb zelf ook weleens gebeld met iets en was niet erg van ze onder de indruk.
 
Blijkbaar komt het bij yamaha's wel eens vaker voor dat de moer op een of andere manier lostrild.Iemand ervaring hiermee?

Ik ken het alleen van mijn Yamaha XT 600 bij 81.000 km. Van andere XT´s alleen van horen zeggen, dat ze zelfs de moer verloren zijn. Borgplaatje (nieuw) in orde. Moer korrekt aangedraaid. Borgplaat korrekt omgebogen. Toch vrijwel het volledige draad uit de moer. Gelukkig, zoals al gezegd, alleen bij de moer en niet bij de as. Da´s duur en kost veel tijd om te repareren. Er zit gelukkig schijnbaar hardingsverschil in. Zowel moer als borgplaat er nog op. Maar gealarmeerd door het gerammel. Bij een viercilinder zou ik dit niet zo snel verwachten.
Niet zo snel concluderen, dat e.e.a. echt fout gemonteerd is. Shit happens. Blij was ik er ook niet mee. Nieuwe moer gekocht, klaar.
 
Ik heb het zelf ook gehad. Alleen mijn m'n huidige SV650s, 2 maanden terug ofzo. Alleen bij mij was 't al in een verder stadium. Zat destijds op 88000 km. en kettingset zat er al iig 40.000 km. op (weet niet wanneer de vorig eigenaar hem heeft vervangen).

Anyway, ik reed van school naar huis en trok weg bij 't eerste stoplicht. Achterkant van m'n motor was heel zwabberig van achter. Dacht eerst dat m'n achterband zacht was ofzo. Toen ik hem aan de kant zette kwam er een sloot olie uit m'n blok lopen. Bleek dat 't moertje + borgring van m'n voorste tandwiel los gekomen is en tijdens 't rijden de keerring niet meer goed afdichtte.
Schade; krom voortandwiel, borgring, moer en koppelingsmechanisme. De moer heeft dat ook vernielt. Had niet veel langer moeten doorrijden anders kon ik m'n motorblok weggooien...

Maar goed, ding liep eraf terwijl die iig al 40.000 km. goed vast zat? Bizar.
 
Laatst bewerkt:
Dus dat betekend, eerstbeide schroefdraden grondig ontvetten.. anders werkt 't niet..

En let ook op de houdbaarheidsdatum van het flesje.
Ik heb bij de groothandel regelmatig flesjes bekeken die al 2 jaar over datum waren.
Dat geldt ook voor de secondenlijm van Loc-Tite.
Loc-tite moet koel bewaard worden, gebeurt ook nergens.
 
En let ook op de houdbaarheidsdatum van het flesje.
Ik heb bij de groothandel regelmatig flesjes bekeken die al 2 jaar over datum waren.
Dat geldt ook voor de secondenlijm van Loc-Tite.
Loc-tite moet koel bewaard worden, gebeurt ook nergens.

Edit: dat gebeurt niet bij Fabory in Amersfoort.
Daar wordt het verkocht met korting, ruim voor die datum.

Bij een andere groothandel werd er gezegd: Jij bent de eerste die daar naar kijkt."

Ja, gek hè, als ik iets met secondenlijm wil plakken en het lukt niet.
Overigens heb je daar ook veel soorten van.
 
Laatst bewerkt:
tja vroeger....toen ik het minder druk had deed ik ook alles zelf :Y
en ja ook toen ging er bij mij wel eens iets stuk '(
tegenwoordig besteed ik bijna alles uit , en ga er van uit dat het goed is :Y
maar het blijft een motorblok he , dealer kan nog zo goed zijn best doen.
er kan altijd wel iets gebeuren..
op de motor heb je maar 2 wieltjes :Y een vastloper zoals vroeger met die 400 n
blokken gebeurde kun je niet voor zijn '( het gebeurt gewoon :(
maatje kocht ooit een nieuwe r 850 , en door een kleine storing bij de jiffie schakelaar.
ging ie op zijn plaat op de a 27.. :( met een stand van 3300 kliks op de fiets.
en die was nog fabrieks nieuw...
alles is vergoed , maar voor het zelfde geld was hij pleite geweest.
komt dus hier op neer denk ik , dat of je het nu zelf doet of uitbesteed er kan eens
wat mis gaan '(
 
Hmmm.... Als je al op je plaat gaat als de ontsteking uitvalt dan zou ik niet eens meer op een motorfiets dúrven te stappen en ook beter maar niet meer in een auto óf ander voertuig met een verbrandingsmotor gaan rijden.

Enige wat er op dat moment gebeurd is dat je achterwiel geen aandrijving meer heeft en op 't blok af begint te remmen.
 
Toch even met Yamaha Nederland gebeld ivm bovenstaande klacht.Ondanks dat de dealer geen officiele yamaha dealer is maar een honda dealer,toch een duidelijk antwoord gekregen. De Borgmoer kan niet loskomen mits goed gemonteerd.Alleen na ondeugdelijke montage zou dit mogelijk zijn,klaar!!

Yamaha geeft toe dat er in het verleden problemen waren met de borgmoer,echter na een modificatie is dit opgelost.Geld trouwens niet specifiek voor de Thundercat.

Moraal van het verhaal:

Borgmoer niet goed gemonteerd,fout wordt niet toegegeven,ik erg teleurgesteld.
 
Toch even met Yamaha Nederland gebeld ivm bovenstaande klacht.Ondanks dat de dealer geen officiele yamaha dealer is maar een honda dealer,toch een duidelijk antwoord gekregen. De Borgmoer kan niet loskomen mits goed gemonteerd.Alleen na ondeugdelijke montage zou dit mogelijk zijn,klaar!!

Yamaha geeft toe dat er in het verleden problemen waren met de borgmoer,echter na een modificatie is dit opgelost.Geld trouwens niet specifiek voor de Thundercat.

Moraal van het verhaal:

Borgmoer niet goed gemonteerd,fout wordt niet toegegeven,ik erg teleurgesteld.
ik ook.
 
Terug
Bovenaan Onderaan