Gevaarlijke wegsituaties in Limburg gezocht!!

Vmax-Idioot

MF veteraan
20 apr 2007
4.354
10
Kerkrade
Hoi allemaal,

naar aanleiding van mijn melding van de rotonde Nijswillerberg bij de M.A.G., kreeg ik van hen het volgende mailtje:

Beste Patrick,

Ik heb een verzoek.
Eerst een uitleg: vorig jaar april is op de Slingerberg in Geulle een motorrijdster onder een vangrail doorgeschoven en aan haar verwondingen overleden.
Misschien heb je er van gehoord.

Nu wil het geval, dat de echtgenoot, nu weduwnaar, van de vrouw vorige maand opnieuw over de Slingerberg reed en merkte dat er nog niets aan de situatie was veranderd.
Hij deed een melding op ons meldpunt. Ik heb uitgebreid gebeld met de gemeente Meerssen en de provincie Limburg en weet nu: De provincie heeft de gemeente geadviseerd motorvriendelijke onderplanken aan te brengen - de gemeente heeft een offerte voor €10.500 maar heeft geen geld of vindt het te duur - de provincie kan de gemeente niet dwingen. De MAG vindt het te gek voor woorden en heeft gezworen dat die planken er komen en dat we alle middelen zullen gebruiken om ze er te krijgen.

De MAG heeft het college van B&W van Meerssen een ongezouten, aangetekende, brief gestuurd. Een ambtenaar die het advies erbij moet schrijven, heeft mij beloofd dat uiterlijk 2 juni a.s. het college een antwoord op de brief van de MAG zal formuleren. Ik heb enige hoop dat het antwoord zal zijn, dat ze de onderplanken alsnog gaan aanbrengen.

Gebeurt dat niet, dan is het traject voor de MAG: de politieke partijen van Meerssen inschakelen en als dat geen resultaat heeft, de publiciteit zoeken (TV Limburg - SBS6 Hart van Nederland - regionale pers)

Nu het verzoek: ik ken Zuid-Limburg nauwelijks, maar volgens mij moeten er meer bergweggetjes zijn die door motorrijders als toertocht worden bereden en waar bochten in zitten die vergelijkbaar (gevaarlijk) zijn als de bochten in de Slingerberg. Ik meende uit jouw eerdere mails te mogen opmaken dat je lid bent van een club. Zou jij (met hulp) een lijst kunnen maken van bergwegen zoals ik bedoel. Zo'n lijst kan gebruikt worden om via gemeenten en provincie alle wegen in Zuid-Limburg voor motorrijders veilig te maken. Wim Koblens en zijn mensen hebben met Pasen de provinciale wegen op vangrails gecheckt, maar zijn de Slingerberg niet langsgekomen omdat het een gemeentelijke weg is.

Een lang verhaal. Mocht je nog vragen hebben of betere ideeën, mail me

Groeten,

Ben Geutjes,
LC Verkeer MAG


Ben verwijst in zijn mailtje naar dit onderwerp: Motorrijdster (duCATJE) overleden

Hierbij roep ik alle MF'ers op, om in dit topic melding te maken van alle gevaarlijke wegsituaties in Limburg.
Zodoende kan de MAG heel gemakkelijk een lijstje maken van de knelpunten en dit bij de wegbeheerders aankaarten.

Verzoek aan de Mods: kan dit topic sticky gemaakt worden?

Ik reken op ieders medewerking!

Groetjes,
De Vmax-Idioot



Update 18-5-2009: De eerste serieuze meldingen zijn binnen:


Tip voor MAG: Knooppunt Kerensheide, als je het knooppunt verlaat in de richting van chemelot/Geleen en Beek. Hier zit een lange doordraaier heuvel op in. Maar als je hier op je plaat gaat dan wordt je gefileerd door de vangrail zonder onderplanken rechts.

Dit geldt eigenlijk voor alle knooppunten (klaverbladen) in Limburg. Geen enkele vangrail met geleideplank....

wil je puur slingerwegen, of mag het waar dan ook in limburg zijn?

in het laatste geval, heb ik een goeie in Maastricht, naast de minerva bioscoop...

zitten bij de bushaltes enorme, toch zeer slecht zichtbare sporen in de weg, levensgevaarlijk
Ook dat is belangrijk, zeker in een drukke stad als Mestreeech...

Mheerelindje in Noorbeek.
Vanaf het restaurant gezien de weg links naar beneden. Geen vangrail alleen een heg.
Yep, bekende situatie.


Ik heb er zelf nog wel 1: De Putterweg tussen Ten Esschen en Voerendaal, in de linkerbocht vaak veel modder van tractoren én eiersnijders in de buitenbocht.
Het is de bocht naar links op de kruising van de Putterweg met de Retersbekerweg:
Situatieschets op googlemaps


Nog een update:

N273 napoleonsweg De rotonde naast het die dichtbij het tankstation op het industrieterrein van Ittervoort ligt is in zon slechte staat dat zelfs allroads er moeite mee hebben.
In de regen is het echt verschrikkelijk, als oplossing hebben ze er bordjes neergezet slecht wegdek maar dat maakt het niet minder gevaarlijk.

Update 19-5-09:

Wat me in de regio vooral opvalt is dat de binnenwegen vaak vervuild zijn door zand/stenen, van tractoren.
Op zich niet erg als je de wegen kent, maar waarschuwingsborden zouden al goed kunnen helpen om je er bewust van te maken dat de weg geen biljartlaken is.

En zoals al eerder genoemd, "motorvriendelijke" vangrails!

Yep, bekend gegeven....alleen: er zijn zoveel wegen door landbouwgebieden, dat er met borden bijna niet tegenop te vechten is. De boeren verplichten hun rotzooi op te ruimen, dat zou wél helpen....

Ik heb er wel 1: bij het verlaten van de A73 (in noordelijke richting) net na de Roerfile Roertunnel krijg je een lange doordraaier naar rechts. Ook hier geen geleiderails.

Het rare is dat verderop als je richting Industrieterrein Roerstreek rijdt, ze wel zitten in een linkerbocht.

:) TNT :)

Dank voor deze zinvolle melding!

Nog een gevaarlijk punt: De Boshoverbrug in Weert. Daar hebben ze een tijdje geleden een laag asfalt overheen gelegd, maar de stalen strips die het wegdek laten 'werken' zijn niet opgehoogd. Resultaat: om de 5 meter een flinke kuil over de hele breedte van het wegdek. Als je van Boshoven afkomt en je rijdt na de rotonde de brug op zie je dat eerst niet, als je dan je gas opentrekt moet je je toch ff goed vasthouden.

En nog eentje:
De afrit naar winkelcentrum 't Loon in Heerlen (volgens mij afrit Heerlen centrum) op de Antwerpse weg. De afrit gaat omlaag en hierdoor zie je niet dat bij de voorsorteerstrook om rechtsaf te gaan (richting Hogeschool Zuyd) bij de eerste tien meter de bovenste laag van het asfalt ontbreekt.

Ook een:
Als je van Margraten naar Slenaken rijd en je draait dus links af om naar Slenaken te gaan staat het eerste bordje helling omhoog, terwijl het behoorlijk omlaag duikt :P

Als je oplet niks aan de hand, maar kan voor de niet te oplettende toerist niet handig zijn.
 
Laatst bewerkt:
10,500 euro al teveel geld? :N

Ken zelf limburg niet goed maar er zullen hier zat zijn die een zinvolle bijdrage kunnen leveren.
 
Laatst bewerkt:
Topics sticky maken zijn we heel terughoudend in om te voorkomen dat we straks tientallen sticky topics hebben waardoor het effect verdwijnt.

Maar ik ben volgend weekend in Z-Limburg en zal m'n ogen openhouden.
 
Als je trager rijdt op toerritjes kan je niets gebeuren.
Waarom vraagt MAG niet om flitspalen langs deze routes te zetten? Flitspalen worden door de overheid toch "verkocht" als zijnde DE oplossing tegen ALLE ongevallen en bijhorende slachtoffers?
 
Slingerberg zit zelfs in de CBR-motor-examen-routes. En als je je aan de snelheid houdt is die weg helemaal niet zo gevaarlijk...
Nou verder vind ik als Zuid-Limburg-kenner alle wegen waar of bomen, of paaltjes of vangrails langs staan of waar er maar anderhalve rijbaan is of die witte lijntjes voor mensen die hun plaats niet weten erg gevaarlijk ;)
 
Tip voor MAG: Knooppunt Kerensheide, als je het knooppunt verlaat in de richting van chemelot/Geleen en Beek. Hier zit een lange doordraaier heuvel op in. Maar als je hier op je plaat gaat dan wordt je gefileerd door de vangrail zonder onderplanken rechts.

En wat de bergweggetjes betreft: als ze die allemaal van vangrails willen voorzien dan moet er een hele grote zak met geld komen. Zie ik in deze crisis-tijden nog niet komen.
 
Als je trager rijdt op toerritjes kan je niets gebeuren.
Waarom vraagt MAG niet om flitspalen langs deze routes te zetten? Flitspalen worden door de overheid toch "verkocht" als zijnde DE oplossing tegen ALLE ongevallen en bijhorende slachtoffers?

Kennelijk heeft de MAG daar een andere mening over dan de overheid.
Jammer heh? :)
 
wat weer een gelul allemaal! B| B| B| Net alsof er alleen in Limburg gevaarlijke punten zijn waar het mis kan gaan.In heel de wereld staan vangrails, paaltjes en andere obstakels langs de weg , dus het kan OVERAL misgaan! B| Vind het heel erg goed dat de MAG er alles aan doet om zoveel mogelijk punten veiliger te krijgen, maar je kunt toch niet alles beveiligen. ;)

Als je trager rijdt op toerritjes kan je niets gebeuren.
Waarom vraagt MAG niet om flitspalen langs deze routes te zetten? Flitspalen worden door de overheid toch "verkocht" als zijnde DE oplossing tegen ALLE ongevallen en bijhorende slachtoffers?

O dus als jij met je hersens met 40 km/uur onder de vangrail schuift heb jij niks??? B| :X
Word soms heeeeeel erg moe van dat moraalridder- B| commentaar van jou! :(

Get a life! B| B| B| B| B|
 
...volgens mij moeten er meer bergweggetjes zijn...


Bergweggetjes?

In Nederland?

_O- _O- _O-

Er staan hier vrijwel nergens vangrails in welke vorm dan ook en als je hier een bocht uitschiet ga je in veel gevallen óf als een pakje boter langs een rotswand óf je ligt tig meter lager met je neus op een boterbloem (of, waarschijnlijker, een distel).


Maar goed, toch goed dat de MAG zich hier voor inzet en het blijkbaar ook grondig aan wil pakken. :Y
 
Hmm slingerberg in geulle is hier 2km vandaan. Niet zo heel lang geleden nog een vfr in de vangrails zien hangen. Overigens stond de bestuurder ernaast dus die heeft niet veel schade opgelopen.

Maar als 1 veilige vangrails 10.000 kost, dan weet ik voor hier in de omgeving genoeg voor een miljoen te spenderen. Wat een prijs voor een stuk blik.
 
10,500 euro al teveel geld? :N

Ken zelf limburg niet goed maar er zullen hier zat zijn die een zinvolle bijdrage kunnen leveren.
snap sowieso niet waarom een paar meter metaal inclusief installatie zoveel moet kosten.
 
Heel limburg is levensgevaarlijk!

:+
Als je trager rijdt op toerritjes kan je niets gebeuren.
Waarom vraagt MAG niet om flitspalen langs deze routes te zetten? Flitspalen worden door de overheid toch "verkocht" als zijnde DE oplossing tegen ALLE ongevallen en bijhorende slachtoffers?

wat weer een gelul allemaal! B| B| B| Net alsof er alleen in Limburg gevaarlijke punten zijn waar het mis kan gaan.In heel de wereld staan vangrails, paaltjes en andere obstakels langs de weg , dus het kan OVERAL misgaan! B| Vind het heel erg goed dat de MAG er alles aan doet om zoveel mogelijk punten veiliger te krijgen, maar je kunt toch niet alles beveiligen. ;)


Jongens jongens jongens....is lezen nou zo moeilijk?

Ik vraag niet naar moraalridderpraatjes, ongevalsanalyses e.d.

Mijn vraag, naar aanleiding van een heel triest geval, is gewoon:

Wie weet in LIMBURG gevaarlijke wegsituaties?

Noem aub plaats, straat e.d. en ga dit topic niet vervuilen met onzin.


Tuurlijk zijn er ook gevaarlijke wegen buiten Limburg, maar iedereen staat vrij daar een apart topic over te openen en alles aan de MAG door te geven.
 
wat weer een gelul allemaal! B| B| B| Net alsof er alleen in Limburg gevaarlijke punten zijn waar het mis kan gaan.In heel de wereld staan vangrails, paaltjes en andere obstakels langs de weg , dus het kan OVERAL misgaan! B| Vind het heel erg goed dat de MAG er alles aan doet om zoveel mogelijk punten veiliger te krijgen, maar je kunt toch niet alles beveiligen. ;)
...

Motorveilige geleiderails is momenteel een van de speerpunten van de MAG. Dan wordt alles uit de kast getrokken om dit, waar dan ook, onder de aandacht te brengen. Zeker als een ongeval aanleiding is.

Dus alles beveiligen is niet het doel, lijkt me.

Maar dat had je al in de gaten. Toch? :)
 
wil je puur slingerwegen, of mag het waar dan ook in limburg zijn?

in het laatste geval, heb ik een goeie in Maastricht, naast de minerva bioscoop...

zitten bij de bushaltes enorme, toch zeer slecht zichtbare sporen in de weg, levensgevaarlijk
 
Motorveilige geleiderails is momenteel een van de speerpunten van de MAG. Dan wordt alles uit de kast getrokken om dit, waar dan ook, onder de aandacht te brengen. Zeker als een ongeval aanleiding is.

Dus alles beveiligen is niet het doel, lijkt me.

Maar dat had je al in de gaten. Toch? :)

:Y :Y :Y :Y :Y :Y :Y :Y :Y :Y :Y :Y :Y :Y :Y ;)
 
heel venlo ligt al in de verbouwing.. momenteel 1 mega bouwput... maarja ... ze zijn er dus mee bezig..
 
Mheerelindje in Noorbeek.
Vanaf het restaurant gezien de weg links naar beneden. Geen vangrail alleen een heg.
 
heel venlo ligt al in de verbouwing.. momenteel 1 mega bouwput... maarja ... ze zijn er dus mee bezig..
Aangezien we van TS concreet moeten zijn de exacte bouwput-locaties:

Eindhovenseweg (stadsbrug)
Koninginne-singel (beide richtingen)
Koninginne-plein (grote rotonde centrum, afslag naar station en ri. Deken van Oppensingel dicht)
Kaldenkerkerweg gaat met ingang van vandaag voor paar weken dicht
En de gemeente-raad heeft besloten om binnenkort ook het eerste deel van de Roermondsestraat onder handen te nemen

Let wel, dit zijn bijna allemaal doorgaande wegen in de binnenstad van Venlo. Als iemand van buiten de regio hier komt moet die persoon in kwestie de ogen wijd open houden.

Voor degen die via grensovergang Venlo richting Eifel/Alpen gaan:
A67 afrijden, op Europaplein ri. Duitsland, Klagenfurtlaan over en Duitsland in de BAB61 op. Op dit stuk zijn geen wegwerkzaamheden. Hier is het meestal "gewoon" stervensdruk. :+
 
N273 napoleonsweg De rotonde naast het die dichtbij het tankstation op het industrieterrein van Ittervoort ligt is in zon slechte staat dat zelfs allroads er moeite mee hebben.
In de regen is het echt verschrikkelijk, als oplossing hebben ze er bordjes neergezet slecht wegdek maar dat maakt het niet minder gevaarlijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan