Gevallen met avb

Ja, dat is onder gecontroleerde omstandigheden. Als je plotseling moet remmen of wanneer het wegdek niet goed is gaat dat niet.
Ook niet met een abs motor, daar rij je ook het laatste stukje op je voorwiel onder de pak hem beet 7 km pu. Vraag me niet hoe ik dit weet, ik probeer alles.
 
Ik moet zeggen , aangezien ik voorvork keerringen vervangen een totale kutklus vind..
heb ik niet echt meer de behoefte om het regelmatig te testen zeg maar :)

De lol gaat er dan wel een beetje vanaf zeg maar gerust :) :) :)

2x in 2 weken.. je word er wel sneller in trouwens ;p ;p ;p
 
@Icewomanrider
Geen ABS is eigenlijk ok, mits je dat van te voren wist.

Een goede les zou zijn: probeer niet meteen maximaal kort te remmen. maar in stapjes:
- probeer eerste keer correct te remmen, qua techniek, dat je remweg dat dik voorbij de markering is, is ok.
- 2de, 3de, etc keer, iets harder remmen, niet teveel, en let op hoe de motor remt en hoe sneller je tot stilstad komt.
- ga door totdat je snel genoeg remt.

Dat vinger / hand gevoel van hoe remmen en hoeveel dient je jezelf eigen te maken. Heel geleidelijk harder en harder remmen. Net als een handdruk , als je iemand tegenkomt voor de eerste keer, maar dan uitgesmeerd over 10 seconden i.p.v. 2 seconden.....

1 ding wat ik geleerd heb, als je remt, rem dan ook echt! niet remmen, rem loslaten, dan weer heel hard remmen om botsing te voorkomen.
Maar remmen dan uitwijken is dan misschien beter.

Success met afrijden!
 
Ik moet zeggen , aangezien ik voorvork keerringen vervangen een totale kutklus vind..
heb ik niet echt meer de behoefte om het regelmatig te testen zeg maar :)

De lol gaat er dan wel een beetje vanaf zeg maar gerust :) :) :)

2x in 2 weken.. je word er wel sneller in trouwens ;p ;p ;p

1ste keer moeilijk, 2de keer, peanuts.... O-). Gewoon je motor klem maximaal gebruiken. Niks bankschroef.....etc etc.gebruik de motorklemmen als bankschroef. Nooit vergeten de onderste bout eerst iets los te draaien....dan pas uit de klem. Als je dan voorjezelf alles in stapjes doet, is het bijna dansen , geen stress. :]
 
Toegegeven, een VFR blijkt toch niet echt geschikt om wheely's mee te oefenen.

Bron : iemand die na inderdaad een aantal voorvork keerringen het echt heeft opgegeven :) :)

Ik ga wel een keer zo'n cursus doen, want dit werd ook een dure hobby zo *gniffel*


Op t voorwiel zetten is makkelijker , dat is gewoon massa en net op tijd lossen.. maar op dat achterwiel komen ,
nope.. nope nope.. tijd voor een brag-proest-cursus :)
 
Toegegeven, een VFR blijkt toch niet echt geschikt om wheely's mee te oefenen.

Bron : iemand die na inderdaad een aantal voorvork keerringen het echt heeft opgegeven :) :)

Ik ga wel een keer zo'n cursus doen, want dit werd ook een dure hobby zo *gniffel*


Op t voorwiel zetten is makkelijker , dat is gewoon massa en net op tijd lossen.. maar op dat achterwiel komen ,
nope.. nope nope.. tijd voor een brag-proest-cursus :)
Elke motor wil op het achterwiel alhoewel ik het niet graag op mijn Guzzi doe,...is een beetje not done.
 
Vroeger, toen er nog echt barre winters waren, wilde ik nog wel eens een paar maanden stoppen met motorrijden.
Mijn 1e rit in het voorjaar was altijd hetzelfde.
Die dag reed ik altijd eerst op lege, snelle wegen om weer ff flink te oefenen met hard remmen en uitwijken.

Op mijn Gileras is hard remmen geen optie, daar is anticiperen "the magic word" _O-
Ook dat ga je met de jaren perfectioneren Icewoman. Komt allemaal goed.

Trommeltjes zijn geen NISSINs..
20210922_113246_copy_612x816.jpg

Vroege versie van ABS.....
Maakt niet uit hoe hard je knijpt, blokkeren doet die voorrem niet _O-
 
Onder een bepaalde minimum snelheid moét ABS zelfs uitgeschakeld worden.
Anders zou je nooit tot stilstand kunnen komen.
:)
Laat je leerlingen dat toch eens proberen,. dat je weet dat het gebeurd. Sommigen vertrouwen blind op abs..
 
En paniek is ook hier een slechte raadgever , net zoals bij ( bijna ) alles.

En dat is nou nét het kunstje van motorrijden.
Ver genoeg helderziende ( vooruit kijken ) dat je jezelf nooit in die situatie bevind dat je als verassing vol op die ankers moet
als laatste oplossing.

Ze zijn er allemaal op uit om je dood te rijden, en als je daar op rijd...

Tja.. tot nu toe gaat t vrij lang goed zeg maar.
#garantietotdevoordeur


Ik heb hem ook wel eens zonder te showboaten op het voorwiel moeten zetten, t was dat.. of die auto van rechts die voorrang had
en ik totaal had gemist torpederen ..

Hard KUNNEN remmen is heel belangrijk, of je motor/auto/vrachtwagen nou wel of geen abs heeft.
Je kan nog zo goed en hard mogen remmen, in een noodsituatie ga je het nooit redden tegenover een motor met ABS,en ik spreek uit ervaring,zelf
ooit met zo,n 230 een vrachtwagen tegen gekomen die plots naar links kwam,zonder de ABS had ik eronder gelegen,toen redde
ik het ook nog maar net.
 
Laat je leerlingen dat toch eens proberen,. dat je weet dat het gebeurd. Sommigen vertrouwen blind op abs..
Ik ben net begonnen aan mijn opleiding tot A-instructeur. 🫣
Maar in de auto laat ik sommige branieschopper wel eens een noodstop doen.
Eerst met 50 km/u. Daarna met 30.
Uitstappen en ze laten verbazen hoe groot het verschil in stopafstand is.
 
Nee :( en dat heb ik geweten ook haha
Juist heel goed dat de lesmotor dat niet heeft. Dan koop je zelf een motorfiets die het niet heeft, dan is HET recept voor een klappertje op je eerste fiets. Met ABS krijg je geen gevoel> Noodstop: in die ankers rammen en klaar. Dan doe je dat de eerste keer op je eigen fiets -> topic op MF, waar vind ik onderdelen want ben onderuit gegaan.
Dus, wees blij dat je lesmotor geen ABS heeft!
 
Vallen en weer opstaan ;). It's part of life.

Verder denk ik dat een paar jaar Judo in de jeugd zou moeten worden verplicht. Leren hoe je moet vallen is echt een ding. Is dat eenmaal een automatisme, dan heb je er heel veel profijt van.
 
Vallen en weer opstaan ;). It's part of life.

Verder denk ik dat een paar jaar Judo in de jeugd zou moeten worden verplicht. Leren hoe je moet vallen is echt een ding. Is dat eenmaal een automatisme, dan heb je er heel veel profijt van.
Dan val je weer over die matten, ik weet niet,.
 
Je kan nog zo goed en hard mogen remmen, in een noodsituatie ga je het nooit redden tegenover een motor met ABS,en ik spreek uit ervaring,zelf
ooit met zo,n 230 een vrachtwagen tegen gekomen die plots naar links kwam,zonder de ABS had ik eronder gelegen,toen redde
ik het ook nog maar net.
Ik doe elk jaar een paar circuitdagen. Ik denk dat ik van 230 km/h op de teller 150 meter nodig heb om terug te remmen tot 90 km/h. Ik plan mijn rempunt elk rondje op dezelfde plek. BAM vol in de remmen en daarna doorknijpen en harder remmen terwijl het gewicht van de motor volledig op het voorwiel drukt. Maximale grip.
Als ik bij 230 km/h verrast wordt denk ik 50 meter nodig te hebben om te reageren.
Dus zodra ik het linker knipperlicht van de vrachtwagen de eerste keer zie knipperen direct BAM vol in de remmen en doorknijpen dan zit ik vlak achter de vrachtwagen als ik nog 90 km/h rijdt.
(De vrachtwagen is ondertussen ook een stukje verder gereden).
Dit is mij teveel risico.
Ik doe circuitdagen om relatief veilig hard te kunnen rijden. Op de openbare weg rijd ik niet zo hard.
 
Ik doe elk jaar een paar circuitdagen. Ik denk dat ik van 230 km/h op de teller 150 meter nodig heb om terug te remmen tot 90 km/h. Ik plan mijn rempunt elk rondje op dezelfde plek. BAM vol in de remmen en daarna doorknijpen en harder remmen terwijl het gewicht van de motor volledig op het voorwiel drukt. Maximale grip.
Als ik bij 230 km/h verrast wordt denk ik 50 meter nodig te hebben om te reageren.
Dus zodra ik het linker knipperlicht van de vrachtwagen de eerste keer zie knipperen direct BAM vol in de remmen en doorknijpen dan zit ik vlak achter de vrachtwagen als ik nog 90 km/h rijdt.
(De vrachtwagen is ondertussen ook een stukje verder gereden).
Dit is mij teveel risico.
Ik doe circuitdagen om relatief veilig hard te kunnen rijden. Op de openbare weg rijd ik niet zo hard.
Was ook nog zo dat die vrachtwagenchauffeur gelijk naar links kwam tegelijkertijd met dat hij z,n knipperlichten gebruikte,dan
schrik je wel ff en tegen de tijd dat je beseft hij komt naar links en dan reageert ga je er heel snel op af.
 
Ik doe elk jaar een paar circuitdagen. Ik denk dat ik van 230 km/h op de teller 150 meter nodig heb om terug te remmen tot 90 km/h. Ik plan mijn rempunt elk rondje op dezelfde plek. BAM vol in de remmen en daarna doorknijpen en harder remmen terwijl het gewicht van de motor volledig op het voorwiel drukt. Maximale grip.
Als ik bij 230 km/h verrast wordt denk ik 50 meter nodig te hebben om te reageren.
Dus zodra ik het linker knipperlicht van de vrachtwagen de eerste keer zie knipperen direct BAM vol in de remmen en doorknijpen dan zit ik vlak achter de vrachtwagen als ik nog 90 km/h rijdt.
(De vrachtwagen is ondertussen ook een stukje verder gereden).
Dit is mij teveel risico.
Ik doe circuitdagen om relatief veilig hard te kunnen rijden. Op de openbare weg rijd ik niet zo hard.
Ik vind hard rijden niet meer interessant en hard remmen eigenlijk ook niet. Mijn definitie van sportief rijden is schuin door bochten gaan (niet noodzakelijk op hoge snelhid) en ze ook niet af snijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan