Gevallen met cb500, wat nu?

denneboom5

MF'er
8 okt 2009
88
0
Eindhoven
Hey mede motorrijders,

Ik lees al een tijdje op dit forum maar dit is denk ik pas een van mijn eerste posts.
En 't wordt al meteen een vervelende (voor mij dan).

Precies een week geleden heb ik een cb500(R?) uit 1995 gekocht. Weinig kilometers, redelijke staat een volledige kuipset (een van de weinigen denk ik) en een superprijs!
Helemaal in mijn nopjes al meteen wat kilometers gemaakt nadat ik m thuis nog eens grondig had gecontroleerd: bandenspanning, olie- en vloeistofniveaus, kettingspanning etc.
Vandaag lekker vroeg opgestaan om lekker te gaan rijden (de mergellandroute ligt 60km hiervandaan :D).

Maar... het noodlot sloeg toe en in 1 van de vele heerlijke bochten stak een marter ofzo de weg over. zonder te kijken !!!
Dus ik motor recht, remmen, in de buitenbocht beland (allemaal natte bladeren) en uiteindelijk toch een schuiver gemaakt en in de berm terechtgekomen.

Schade:
- scheuren en krassen/schuifplekken op kuip
- gebroken kuipruitje en 1 stuk missende (meest ergerlijk)
- verbogen schakelpedaal (of hoe dat heet)
- kuip beetje scheef (gevolg van gebogen bevestigingsijzer)

Nu is mijn vraag: Enig idee waar of hoe ik aan een ander kuipruitje kan komen en hoe ik de kuip het beste kan repareren? Ik heb al ergens iets gelezen over het smelten van een ABS-kuip met soldeerbout. Maar ik heb geen idee of de kuip wel ABS is.

Alvast bedankt en sorry voor de lange post

Dennis

P.S: ik zet zsm een foto erbij
P.S 2: Ik heb dit ook ff gepost in het cb500 twin topic (deel 5)
 
Hee Dennis,

Da's knap k*t voor je. Wel heel goed dat je remt voor dieren, dat doe ik zelf ook altijd.
Kuipruitje wordt nog spannend maar voor de rest zal die kuip waarschijnlijk van polyester zijn.
Dat kun je prima bijwerken/schuren en plamuren.
Kromme ijzers gewoon weer rechtbuigen maar wel je pookje dan eerst eraf halen.
Die keerring heeft zo al genoeg op zijn lazer gehad.

En voor de rest: zsm weer gaan rijden en zorgen dat je nog gewoon een bocht duft te nemen.
 
Hee Dennis,

Da's knap k*t voor je. Wel heel goed dat je remt voor dieren, dat doe ik zelf ook altijd.
Kuipruitje wordt nog spannend maar voor de rest zal die kuip waarschijnlijk van polyester zijn.
Dat kun je prima bijwerken/schuren en plamuren.
Kromme ijzers gewoon weer rechtbuigen maar wel je pookje dan eerst eraf halen.
Die keerring heeft zo al genoeg op zijn lazer gehad.

En voor de rest: zsm weer gaan rijden en zorgen dat je nog gewoon een bocht duft te nemen.

Polyester??????? Hoe kom je daar in 's hemelsnaam nou bij? Slechts heel zelden kom je polyester kuipen tegen op motoren. Op de meeste motoren is dat ABS.
TS, daar staat genoeg over op het forum hoe je dat moet repareren.

Kromme ijzers kun je niet zomaar rechtbuigen. Als dat alu blijkt te zijn, is de kans heel groot dat de zaak meteen scheurt of breekt. Warm stoken, buigen en dan opnieuw warm stoken om de spanning er af te halen. Intussen hopen dat het goed gaat......

Uiteraard moet het pookje losgehaald worden voor je gaat buigen of warm stoken.
 
een cb500 hoort een naked de zijn. dus haal die kuip eraf. dat zijn dure grappen. verder zou ik ebay in de gaten houden voor schakelpookjes en andere delen, die vind je daar zat!
 
Misschien toch eens even wachten op de foto's.

Een CB500 heeft standaard géén kuip (zoals al vaker gezegt) dus wat er kapot is aan kuipdelen is aftermaket "special" .... en dus duur. Schakelpookje is met een goedkope ringsleutel (uit het boordgereedschapsetje) vaak wél weer terug in model te buigen.

[edit]

Én uiteraard aan TS sterkte ..... de deuk in je ego is de ergste, vaak ;) [/edit]
 
Laatst bewerkt:
de CB500 S heeft een topkuip, misschien is die gelijk aan die van jou?
Inderdaad nobel om te remmen voor dieren maar geen verstandige keus., van over een beestje heen rijden ga je zeer waarschijnlijk niet op je plaat en had je geen schade gehad. Ik hoop voor je dat je zelf niets hebt.
succes ermee
 
zoals beloofd, de foto's

nog even een vraagje: hoe weet ik of ik een ABS-kuip heb of niet? Deze schijnen toch redelijk te repareren. En t zijn gewoon een aantal scheurtjes, geen grote gaten gelukkig.
Eigenlijk is de schade nog redelijk als ik t achteraf bekijk.

Zo ziet de rechterkant van de motor uit. Nog helemaal mooi, alleen de kuip zit beetje scheef omdat hij links verbogen is. En het kapotte ruitje natuurlijk.

DSC00163s.jpg


close-up

DSC00172s.jpg


Nu de linkerkant (jah, in bocht naar rechts motor recht gezet en linksom gevallen in buitenbocht :P eigenlijk maar beter: aan de linkerkant zat al valschade van vorige eigenaar: de 2 bijna wit geschaafde plekken en het gerepareerde stukje aan kuip)

DSC00161s.jpg


DSC00173s.jpg


DSC00164s.jpg


DSC00165s.jpg


DSC00166s.jpg


de voorkant, let op ruitje

DSC00160s.jpg


en ook stom, het lichtschakelaartje is afgebroken -.-

DSC00169s.jpg
 
Hee Dennis,

Da's knap k*t voor je. Wel heel goed dat je remt voor dieren, dat doe ik zelf ook altijd.
Kuipruitje wordt nog spannend maar voor de rest zal die kuip waarschijnlijk van polyester zijn.
Dat kun je prima bijwerken/schuren en plamuren.
Kromme ijzers gewoon weer rechtbuigen maar wel je pookje dan eerst eraf halen.
Die keerring heeft zo al genoeg op zijn lazer gehad.

En voor de rest: zsm weer gaan rijden en zorgen dat je nog gewoon een bocht duft te nemen.
Goed? Dat is het eerste wat hij af moet leren!

De kans dat je jezelf onderuit remt is VEEL groter dan de kans dat je dat beestje raak rijdt, zelfs al zou je het bewust proberen. En zelfs al raak je hem, dan nog blijf je meestal gewoon overeind.

Bovendien, mocht je een noodstop maken voor een klein dier als een marter/ kat/ schoothondje/ duif , en er knalt iemand bij jou achterop, dan ben JIJ fout. Je mag alleen gekke dingen doen voor dieren/objecten die dusdanig groot zijn dat ze een reëel gevaar voor jouw eigen veiligheid betekenen. Meestal komt dit neer op dieren die boven je voorwielas uit komen (grote honden enzo).

@ TS: klote voor je, maar volgende keer niet meer doen. Al zou je het willen, je raakt dat beestje echt niet zomaar met een smalle motorfiets.
 
Goed? Dat is het eerste wat hij af moet leren!

De kans dat je jezelf onderuit remt is VEEL groter dan de kans dat je dat beestje raak rijdt, zelfs al zou je het bewust proberen. En zelfs al raak je hem, dan nog blijf je meestal gewoon overeind.[/...]
Eens. Volledig mee eens. Dat beest rent voor je langs, en z'n snelheid is verschrikkelijk moeilijk in te schatten. Als je gewoon op het gas blijft, heb je heel grote kans dat je er voor- of achterlangs gaat. Bovendien zou het beest zelf ook nog van jou kunnen schrikken en ineens omkeren oid.

Belangrijker argument: als je hard remt, zelfs als je niet jezelf onderuit remt of de bocht uitvliegt, duik je in je voorvering. Daardoor neemt de mogelijkheid tot het opnemen van schokken enorm af. Mocht je het beest raken, dan is de kans dat je onderuit gaat levensgroot. Als je gewoon op het gas blijft, of zelfs een tikje gas bijgeeft, heb je van zo'n object totaal geen last.

Bovendien, mocht je een noodstop maken voor een klein dier als een marter/ kat/ schoothondje/ duif , en er knalt iemand bij jou achterop, dan ben JIJ fout. Je mag alleen gekke dingen doen voor dieren/objecten die dusdanig groot zijn dat ze een reëel gevaar voor jouw eigen veiligheid betekenen. Meestal komt dit neer op dieren die boven je voorwielas uit komen (grote honden enzo).
Nou, dat is niet helemaal waar. Je achterligger mag er niet zo dicht opzitten dat als jij fors remt, hij bij jou achterop knalt. Hoe een verzekeringsmaatschappij daarop reageert is afwachten, maar de schuld ligt zeker niet volledig bij jou. Eerder 50/50.
 
Dat kuipwerk ziet er alles behalve "standaard Honda" uit dus je zou misschien aan de binnenzijde van de kuipen kunnen kijken of er ergens een fabrikant vermeld staat. Aan de binnenzijde staat standaard ook altijd een materiaalcode vermeld met een produktiedatum diagram erbij .... dus spul moet er sowieso af om te achterhalen wat voor een materiaal het is.

De CB500-S had alleen een topkuip en daarvan is het ruitje écht anders zo op het eerste oog. (sowieso was die pas leverbaar vanaf '98 .... maar het had gekunnen dat ze die kuip als model gebruikt hadden voor deze.)
Als je de fabrikant eenmaal weet dan kun je waarschijnlijk ook wel ergens een passend ruitje gevonden krijgen.

De rest ziet er allemaal nog goed te herstellen uit mits je de afgebroken bevestiginspunten nog hebt en de materiaal soort weet. Zélf herstellen kán vaak, maar er zijn legio bedrijven te vinden die het redelijk goedkoop kunnen lassen en er zelfs garantie op geven.

[edit]
Grappig .... deze fiets heeft exact dezelfde kuipenset ...... dus ér is hoop...

En even verder "Googlen" levert dit dan weer op, en die hebben een distributeur in Voorthuizen NL. :) [/edit]
 
Laatst bewerkt:
Zo, dat is balen. Ach, die deuk in je ego die komt er vanzelf weer uit door veel te rijden.

Die deuk in de motor is alleen plastic. Tupperware eraf slopen en naked gaan rijden!

Pookje rechtbuigen, moed verzamelen en weer scheuren!

Succes!
 
Goed? Dat is het eerste wat hij af moet leren!

De kans dat je jezelf onderuit remt is VEEL groter dan de kans dat je dat beestje raak rijdt, zelfs al zou je het bewust proberen. En zelfs al raak je hem, dan nog blijf je meestal gewoon overeind.

Bovendien, mocht je een noodstop maken voor een klein dier als een marter/ kat/ schoothondje/ duif , en er knalt iemand bij jou achterop, dan ben JIJ fout. Je mag alleen gekke dingen doen voor dieren/objecten die dusdanig groot zijn dat ze een reëel gevaar voor jouw eigen veiligheid betekenen. Meestal komt dit neer op dieren die boven je voorwielas uit komen (grote honden enzo).

@ TS: klote voor je, maar volgende keer niet meer doen. Al zou je het willen, je raakt dat beestje echt niet zomaar met een smalle motorfiets.

Je gaat natuurlijk vreselijk onderuit als er iemand bij je achterop rijdt maar fout ben je zeker niet! Dat zou alleen zo zijn als je zonder noodzaak een noodstop maakt. Degene die achter je rijdt is verantwoordelijk voor het bewaren van een zodanige afstand dat er altijd ruimte is om uit te wijken. Doet hij dat niet, dan is degene die achterop rijdt altijd fout. Uitwijken voor een overstekend dier valt zeker onder de zaken waarop een achterligger moet anticiperen.
Volgens mij zijn dit ook het soort omstandigheden waarvoor men er bij de rijopleiding op hamert dat je moet spiegelen. Je wilt het weten als er zo'n mongool op je spatbord zit.

Voor de rest speelt hier nog het aspect voertuigbeheersing. Het is duidelijk dat TS gewoon dikke pech heeft gehad met zijn eerste rit maar als je goed met je motor overweg kunt hoor je ook in staat te zijn om een dier te ontwijken. Er gewoon overheen rijden betekent dat je te hard rijdt ofwel dat je niet voldoende met je motor overweg kunt, of allebei natuurlijk :) .
 
Hey iedereen

Wat geweldig dat ik zoveel reacties hierop krijg. En ja, ik weet dat het niet de beste reactie was, maar ik ben dan ook nog beginnend motorrijder. Ervaring moet toch nog beetje komen.
(Letterlijk met vallen en opstaan in dit geval :P)
Een deuk in mijn ego heb ik in ieder geval niet hoor. Dit soort dingen gebeurt nu eenmaal.
Als je er niet tegenkunt moet je in een tank gaan rijden ofzo. (ik zie enig verband met het grote aantal SUV's tegenwoordig ;) )

De tupperware zou ik toch graag houden, scheelt nogal op de autoweg.
Binnenkort de kappen er maar eens afhalen en goed bekijken, ze moesten er sowieso af omdat ik het stationair toerental een beetje hoger wil zetten. Het stelschroefje ligt nogal ver naar binnen.

Wat betreft het ruitje, ik heb net gebeld naar iemand die een schade cb500 verkocht met exact dezelfde kuipset. Hij is al verkocht maar als ik morgenvroeg nog eens bel zou hij me misschien contactgegevens van de koper kunnen geven. (hopelijk heeft hij geen nieuw ruitje nodig en kan ik dat dan weer van hem kopen)

Bedankt voor de hulpvolle reacties (ook voor de andere natuurlijk :+ )

Dennis
 
Update:

Maandag tentamen dus voorlopig ff laten staan. Wel al beetje rondgekeken op internet.
Ik kan via een motorzaak een nieuw ruitje bestellen van TCP
Kosten: 89 euro :o

Het schakelpookje verwarmen en rechtbuigen (en nog eens verwarmen om alle spanningen uit het metaal te halen), de kuip waarschijnlijk repareren met kunststoflassen ofzo.

Resterende probleem is op dit moment het lichtschakelaartje, een nieuwe 2e hands gas-unit heb ik al bij een sloper gezien voor 35 euro, maar eigenlijk alleen het schakelaartje nodig. Eerst maar eens kijken of ik daar nog wat aan kan knutselen :+

Reserveoptie voor het pookje is kopen bij sloper, eerste die ik vond: 12 euro
Eventueel nog eens met onderdelenzoeker aan de slag.|

Rijden doet ie nog steeds goed. Ben net trug van een ritje om een aantal dingen te regelen (bank, winkel, post, ...)

Dennis
 
Hey mede motorrijders,

Ik lees al een tijdje op dit forum maar dit is denk ik pas een van mijn eerste posts.
En 't wordt al meteen een vervelende (voor mij dan).

Precies een week geleden heb ik een cb500(R?) uit 1995 gekocht. Weinig kilometers, redelijke staat een volledige kuipset (een van de weinigen denk ik) en een superprijs!
Helemaal in mijn nopjes al meteen wat kilometers gemaakt nadat ik m thuis nog eens grondig had gecontroleerd: bandenspanning, olie- en vloeistofniveaus, kettingspanning etc.
Vandaag lekker vroeg opgestaan om lekker te gaan rijden (de mergellandroute ligt 60km hiervandaan :D).

Maar... het noodlot sloeg toe en in 1 van de vele heerlijke bochten stak een marter ofzo de weg over. zonder te kijken !!!
Dus ik motor recht, remmen, in de buitenbocht beland (allemaal natte bladeren) en uiteindelijk toch een schuiver gemaakt en in de berm terechtgekomen.

Schade:
- scheuren en krassen/schuifplekken op kuip
- gebroken kuipruitje en 1 stuk missende (meest ergerlijk)
- verbogen schakelpedaal (of hoe dat heet)
- kuip beetje scheef (gevolg van gebogen bevestigingsijzer)

Nu is mijn vraag: Enig idee waar of hoe ik aan een ander kuipruitje kan komen en hoe ik de kuip het beste kan repareren? Ik heb al ergens iets gelezen over het smelten van een ABS-kuip met soldeerbout. Maar ik heb geen idee of de kuip wel ABS is.

Alvast bedankt en sorry voor de lange post

Dennis

P.S: ik zet zsm een foto erbij
P.S 2: Ik heb dit ook ff gepost in het cb500 twin topic (deel 5)
Je ziet het steeds vaker!
Kijken ho maar! :(
 
jah he, niet normaal meer.
Waar is de tijd dat iedereen op de basisschool leerde dat je goed moest kijken: links rechts links en dan nog een keer. Nee, dat waren betere tijden, toen kwam niemand er onderuit. Ook marters niet :+
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan