Gevallen met cb500, wat nu?

denneboom5

MF'er
8 okt 2009
88
0
Eindhoven
Hey mede motorrijders,

Ik lees al een tijdje op dit forum maar dit is denk ik pas een van mijn eerste posts.
En 't wordt al meteen een vervelende (voor mij dan).

Precies een week geleden heb ik een cb500(R?) uit 1995 gekocht. Weinig kilometers, redelijke staat een volledige kuipset (een van de weinigen denk ik) en een superprijs!
Helemaal in mijn nopjes al meteen wat kilometers gemaakt nadat ik m thuis nog eens grondig had gecontroleerd: bandenspanning, olie- en vloeistofniveaus, kettingspanning etc.
Vandaag lekker vroeg opgestaan om lekker te gaan rijden (de mergellandroute ligt 60km hiervandaan :D).

Maar... het noodlot sloeg toe en in 1 van de vele heerlijke bochten stak een marter ofzo de weg over. zonder te kijken !!!
Dus ik motor recht, remmen, in de buitenbocht beland (allemaal natte bladeren) en uiteindelijk toch een schuiver gemaakt en in de berm terechtgekomen.

Schade:
- scheuren en krassen/schuifplekken op kuip
- gebroken kuipruitje en 1 stuk missende (meest ergerlijk)
- verbogen schakelpedaal (of hoe dat heet)
- kuip beetje scheef (gevolg van gebogen bevestigingsijzer)

Nu is mijn vraag: Enig idee waar of hoe ik aan een ander kuipruitje kan komen en hoe ik de kuip het beste kan repareren? Ik heb al ergens iets gelezen over het smelten van een ABS-kuip met soldeerbout. Maar ik heb geen idee of de kuip wel ABS is.

Alvast bedankt en sorry voor de lange post

Dennis

P.S: ik zet zsm een foto erbij
P.S 2: Ik heb dit ook ff gepost in het cb500 twin topic (deel 5)
 
een cb500 hoort een naked de zijn. dus haal die kuip eraf. dat zijn dure grappen. verder zou ik ebay in de gaten houden voor schakelpookjes en andere delen, die vind je daar zat!

Hmmm ben ik het niet helemaal mee eens.... een CB500S misstaat een topkuip absoluut niet...
 
Je gaat natuurlijk vreselijk onderuit als er iemand bij je achterop rijdt maar fout ben je zeker niet! Dat zou alleen zo zijn als je zonder noodzaak een noodstop maakt. Degene die achter je rijdt is verantwoordelijk voor het bewaren van een zodanige afstand dat er altijd ruimte is om uit te wijken. Doet hij dat niet, dan is degene die achterop rijdt altijd fout. Uitwijken voor een overstekend dier valt zeker onder de zaken waarop een achterligger moet anticiperen.
Volgens mij zijn dit ook het soort omstandigheden waarvoor men er bij de rijopleiding op hamert dat je moet spiegelen. Je wilt het weten als er zo'n mongool op je spatbord zit.

Voor de rest speelt hier nog het aspect voertuigbeheersing. Het is duidelijk dat TS gewoon dikke pech heeft gehad met zijn eerste rit maar als je goed met je motor overweg kunt hoor je ook in staat te zijn om een dier te ontwijken. Er gewoon overheen rijden betekent dat je te hard rijdt ofwel dat je niet voldoende met je motor overweg kunt, of allebei natuurlijk :) .
Daar zit het hem nou juist. Als je een marter ziet is er helemaal geen noodzaak tot noodstop.
De kans dat je dat beestje raakt is al heel klein, en de kans dat je onderuit gaat als je hem wel raakt is nog veel kleiner. Je mag alleen een noodstop maken voor dieren / objecten die een direct gevaar voor jezelf vormen, en dat is een marter niet.

Die laatste opmerking slaat echt nergens op. Als je 80 rijdt, en er schiet een paar meter voor je ineens een kat uit de bosjes, kun jij die dan (bewust!) netjes ontwijken? If so, hulde! :}
 
Laatst bewerkt:
Misschien ff in aansluiting op dit verhaal:
op de VRO kwamen ze aanzetten met een verhaal over "situational awareness".

Komt er op neer dat je af en toe ff nadenkt over situaties die je op de motor tegen kunt komen en wat je dan gaat doen. Bv. je komt een bocht om en plotseling ligt er zand op de weg. Wat doe je dan.

De theorie is, als je er al eerder over hebt nagedacht wat je in welke situatie gaat doen, scheelt je dat kostbare fracties van seconden.

Ik heb dus allang uitgevogeld wat ik doe als ik een diertje op mijn weg zie. Gib mehr gás........
 
Misschien ff in aansluiting op dit verhaal:
op de VRO kwamen ze aanzetten met een verhaal over "situational awareness".

Komt er op neer dat je af en toe ff nadenkt over situaties die je op de motor tegen kunt komen en wat je dan gaat doen. Bv. je komt een bocht om en plotseling ligt er zand op de weg. Wat doe je dan.

De theorie is, als je er al eerder over hebt nagedacht wat je in welke situatie gaat doen, scheelt je dat kostbare fracties van seconden.

Ik heb dus allang uitgevogeld wat ik doe als ik een diertje op mijn weg zie. Gib mehr gás........

je kan erover nadenken zoveel je wil. Uiteindelijk hebben we het hier over reacties en dit zijn en blijven handelingen die je in één seconde neemt zonder verder over na te denken. Je mag het scenario dan nog honderd maal in je hoofd afspelen, de keuze die je in die ééne seconde in de praktijk maakt kun je nooit of te nimmer voorbereiden tenzij je een keuze moet maken uit praktisch routine maar ik denk dat de meeste van ons niet dagelijks zelfs wekelijks geconfronteerd worden met dergelijke situaties
 
Zo, daar ben ik weer.

Ik heb besloten om er maar meteen een opknapproject van te maken.
Maar zoals wel vaker voorkomt bij mij, is de start een beetje moeizaam.

Alle kuipen eraf, meeste ophangpunten staan weer redelijk recht, alles beetje gepoetst.
Meteen ook ff het stationair toerental omhoog gedraaid, daar kan ik nu namelijk goed bij.

Maar, ik denk dat ik ook meteen in het grote sleutelblunder topic kan posten.
Ik probeerde met behoorlijk wat kracht een schroef los te draaien terwijl de motor op de middenbok stond. Schroef werkte een beetje tegen dus ik geef een extra duw en draai.
Gevolg: schroef los (euforie) en wshhhh PLOF, viel de motor dus om (gelukkig wel op een dik werkmatje in de garage)

Nou jah, een verbogen remhemdel, die kan wel weer terug --> buigen tot ie rechtstaat. Nog beetje meer en KNAK zoveelste onderdeel dat stuk gaat :P

Morgen ff langs lokale motorboer vragen voor een remhendeltje, en anders ff langs dealer. Heb toch nog een lampje voor t tellersetje nodig.

Dennis

EDIT: kan de topictitel veranderd worden in "CB500 Opknapproject" ?
 
Laatst bewerkt:
Goed? Dat is het eerste wat hij af moet leren!

De kans dat je jezelf onderuit remt is VEEL groter dan de kans dat je dat beestje raak rijdt, zelfs al zou je het bewust proberen. En zelfs al raak je hem, dan nog blijf je meestal gewoon overeind.

Bovendien, mocht je een noodstop maken voor een klein dier als een marter/ kat/ schoothondje/ duif , en er knalt iemand bij jou achterop, dan ben JIJ fout. Je mag alleen gekke dingen doen voor dieren/objecten die dusdanig groot zijn dat ze een reëel gevaar voor jouw eigen veiligheid betekenen. Meestal komt dit neer op dieren die boven je voorwielas uit komen (grote honden enzo).

@ TS: klote voor je, maar volgende keer niet meer doen. Al zou je het willen, je raakt dat beestje echt niet zomaar met een smalle motorfiets.

+ 1
 
Terug
Bovenaan Onderaan