Gevallen motor Almere?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Verplicht is het niet, maar bijstand verlenen aan een hulp behoevende dat zou ik zeker doen, en helemaal als je het ziet gebeuren, want als de weg is geblokkeerd dan kan je er ook niet langs, dan kan mijn baas de boom in, de meeste mensen weten niet wat te doen dus zodoende de doorrijders.
Altijd helpen waar en wanneer je kan ook desnoods de weg blokkeren met je auto oid.
 
Even serieuze vraag bij dit soort gevallen.....

Ben je wettelijk verplicht om hulp te verlenen indien je een ongeval ziet gebeuren of net langs komt en er nog verder niemand gestopt is?

afhankelijk van je beroepskeuze en eventuele gevolgde cursussen (BHV/EHBO) wel geloof ik....
Zowiezo ben je in mijn ogen een l*l als je iemand met pech/problemen ziet en niet stopt....

En idd! Ik kan me niet voorstellen dat mijn baas hier problemen mee heeft.
Zelf meegemaakt bij een vorige werkgever, oud mannetje die was ivm. suiker tekort met fiets en al omgevallen, meteen gestopt (tijdens werkritje) en een colaatje bij de pomp voor hem gekocht... ambulance gebeld bleek de man dement te zijn en sinds die ochtend al vermist uit het verzorgingstehuis..... toen ik dat vertelde op de zaak werd direct vanuit de bedrijfskas de cola terug betaald... zo kan het dus ook! ;)
 
Laatst bewerkt:
Nou,,, je wil niet echt dat ik bij je stop om te helpen hoor.
Bij verwondingen gaat mijn hulp niet verder als meelevend dingen zeggen als "ach joh dat losse been plakken ze er wel weer aan ".
En een motor met pech , als ik daar aan geknutseld heb laat 'ie je noooooit meer staan .
Je krijgt 'm ook niet meer aan de praat .
 
afhankelijk van je beroepskeuze en eventuele gevolgde cursussen (BHV/EHBO) wel geloof ik....
Zowiezo ben je in mijn ogen een l*l als je iemand met pech/problemen ziet en niet stopt....
Van de winter een auto naast me over de kop zien gaan, ik kon niet eens stoppen want dan had ik of een rij auto's achterin gehad (glad en bumperklevend :') ) of ik had zelf op de kop in de sloot gelegen.

Een auto achter me kon nog net een klein parkeerplaatsje op en ik heb zelf 112 gebeld, was het minste wat ik had kunnen doen.
 
Als je denkt dat je iets kúnt doen, stoppen en proberen.
Als je wéét dat je niks kunt, doorrijden

Meeste hekel heb ik aan de herkauwende ramptoeristen.....
 
Even serieuze vraag bij dit soort gevallen.....

Ben je wettelijk verplicht om hulp te verlenen indien je een ongeval ziet gebeuren of net langs komt en er nog verder niemand gestopt is?

Ja je bent verplicht om te helpen volgens Artikel 450 van het wetboek strafrecht. Hier staat:

Hij die, getuige van het ogenblikkelijk levensgevaar waarin een ander verkeert, nalaat deze die hulp te verlenen of te verschaffen die hij hem, zonder gevaar voor zichzelf of anderen redelijkerwijs te kunnen duchten, verlenen of verschaffen kan, wordt, indien de dood van de hulpbehoevende volgt, gestraft met hechtenis van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.

Wetboek-online.nl | Wetboek van Strafrecht | Artikel 450
 
Van de winter een auto naast me over de kop zien gaan, ik kon niet eens stoppen want dan had ik of een rij auto's achterin gehad (glad en bumperklevend :') ) of ik had zelf op de kop in de sloot gelegen.

Een auto achter me kon nog net een klein parkeerplaatsje op en ik heb zelf 112 gebeld, was het minste wat ik had kunnen doen.

Les 1 van BHV: je eigen veiligheid staat op plek nummer 1! Pas als het voor jezelf veilig genoeg is ga je hulp bieden. Het laatste wat de hulpdiensten willen is dat ze er twee moeten reanimeren ipv. 1
 
Ja je bent verplicht om te helpen volgens Artikel 450 van het wetboek strafrecht. Hier staat:

Hij die, getuige van het ogenblikkelijk levensgevaar waarin een ander verkeert, nalaat deze die hulp te verlenen of te verschaffen die hij hem, zonder gevaar voor zichzelf of anderen redelijkerwijs te kunnen duchten, verlenen of verschaffen kan, wordt, indien de dood van de hulpbehoevende volgt, gestraft met hechtenis van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.

Wetboek-online.nl | Wetboek van Strafrecht | Artikel 450

Die had ik ook al gevonden, echter gaat het in dat artikel dus om een ongeval dat je ziet gebeuren waarbij je er vanuit kunt gaan dat er ogenblikkelijk levensgevaar drijgt. Daarnaast mag je dan jezelf en anderen niet in gevaar brengen en moet het slachtoffer ook daadwerkelijk nog overlijden doordat je nalaat te helpen.

Nu schuift een motor onderuit en schuift de bestuurder over het asfalt tot aan de berm. Er rijdt geen vrachtwagen overheen of zo en het lijkt erop dat de bestuurder wel gewond is maar je schat het niet in als levensgevaarlijk. Moet je dan nog steeds stoppen wettelijk gezien? Niet moreel gezien, want dat is voor mij de normaalste zaak van de wereld dat je stopt als dat enigszins mogelijk is zonder gevaar voor eigen leven...maar puur wettelijk gezien.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan