Gevallen op rotonde advies gevraagd

30 mei 2022
9
1
Beste motorrijders,

Ik ben beginnend motor rijder en sinds een half jaar rijdt ik motor. Een week geleden ben ik gevallen op een rotonde. Het was slecht weer en het regende. Ik reed de rotonde over en in de bocht bij de afslag van rechts zag ik een auto op mij atkomen met hoge snelheid. Op het eerste gezicht schrok ik en dacht ik dat deze niet zou stoppen voor de haaientanden. Uit schrik tikte ik licht de achterrem in (in de bocht op de rotonde) en gelijk gleed de motor onder mij weg.

Nu is mij vraag aan jullie:
- Wat had ik beter kunnen doen gezien de weersomstandigheden, het gladde wegdek (door de regen) en de situatie?
- Is het echt gevaarlijk om in de regen te rijden? Veel mensen zeggen dat ik dat nooit had moeten doen. Toch zie ik veel motor rijders rijden hier in het buitenland waar ik zit.

Groetjes!
 
Beste motorrijders,

Ik ben beginnend motor rijder en sinds een half jaar rijdt ik motor. Een week geleden ben ik gevallen op een rotonde. Het was slecht weer en het regende. Ik reed de rotonde over en in de bocht bij de afslag van rechts zag ik een auto op mij atkomen met hoge snelheid. Op het eerste gezicht schrok ik en dacht ik dat deze niet zou stoppen voor de haaientanden. Uit schrik tikte ik licht de achterrem in (in de bocht op de rotonde) en gelijk gleed de motor onder mij weg.

Nu is mij vraag aan jullie:
- Wat had ik beter kunnen doen gezien de weersomstandigheden, het gladde wegdek (door de regen) en de situatie?
- Is het echt gevaarlijk om in de regen te rijden? Veel mensen zeggen dat ik dat nooit had moeten doen. Toch zie ik veel motor rijders rijden hier in het buitenland waar ik zit.

Groetjes!
Balen, zeg! Is alles goed met je?

In de regen rijden is in principe niet gevaarlijk, al moet je natuurlijk wel wat alerter zijn. Moderne banden kunnen over het algemeen, mits ze voldoende profiel hebben, prima omgaan met regen. Ik rijd zelf het hele haar door en heb eigenlijk nergens last van.

Dat je motor direct weg gleed na het licht aantikken van je achterrem is vreemd. Hoe was de staat van het wegdek? Was het glad, lag er blad of iets dergelijks? En hoe staat het met je banden?

Sterkte!
 
Das balen man.
Blijf links in je rijstrook, als je dan moet remmen kan je naar rechts uitwijken.
En niet op de witte strepen/tekens rijden.
 
Zover ik weet heb ik nog genoeg profiel op mijn banden.

Mischien heb ik in de schrik tijdens de situatie de achterrem harder ingedrukt in de bocht dat ik dacht. Maar daar durf ik niks met zekerheid meer over te zeggen.

Zover ik weet was de staat van het wegdek gewoon goed. Het was een asfalt wegdek. Wel zag ik een rotonde verderop een gevarenbord voor glad wegdek en ook was er zand over het wegdek van een stuk van de rotonde gestrooid. Maar dit bord staat er al weken.
 
Ik denk ook te hard en te snel op de rem.
In de regen is in de bocht remmen überhaupt tricky. :)

Bij moderne motorbanden is het vooral de compound die de grip maakt (veel silica).
Profiel is daar minder dan belang.

Rotondes zijn tevens "mooie" plekken voor vrachtwagens om wat diesel te morsen.
Hier in de aanvierroute van de haven zijn vele bochten blauw gekleurd in de regen.
Maar in de winter zie je dat lastiger tot niet (met een mooi zonnetje wel).
 
Ik ben overigens ook een keer lang geleden met de brommer vlak gegaan door nat wegdek en te vroeg gas geven in de bocht. Knie kraakte er jaren later nog van. En die bocht ging voortaan met een slakkengangetje.
Laat je er niet door van de wijs brengen.
Van fouten maken word je een ervaren motorrijder.
 
Wellicht heb je als schrik reactie de achterrem harder ingetrapt dan je denkt. Bovendien blokkeert een achterwiel veel eerder dan een voorwiel en zeker in natte omstandigheden. Als je t gevaar niet kunt elimineren met remmen , dan moet je t ontwijken is mij geleerd met de VRO cursus. Met een half jaar rijbewijs kun je deze vaardigheden nog niet in je systeem hebben. Beheerst je voorrem gebruiken was een betere optie geweest. Dan kun je ook nog van je lijn afwijken. Je moet leren je voorrem vaker ( bijna altijd ) te gebruiken De moderne motorbanden hebben behalve goed profiel ook Sylica in de compound. Dit zorgt ook voor grip in natte omstandigheden , je kunt met de voorrem harder in de regen remmen dan je denkt.
 
Remmen/noodstop in een bocht is een gevaarlijke combinatie.
Banden zouden het goed moeten doen in de regen (70% droge capaciteit), als er profiel op zit en ze niet te oud zijn.
 
Kijk eens naar de DOT code op je banden.
Zijn je banden mogelijk oud en daardoor hard?
Met welke banden spanning rijd je en wat geeft het instructie boekje aan?

En je bent echt niet de enige die schrikt van het gedrag van sommige mede weggebruikers.
Gisteren kwam er een aangescheurd uit een straat die voorrang moet verlenen. Echt op het laatste deel kwam hij tot stilstand.
Sommige mensen rijden een soort aan/uit.
 
Rotondes in de regen , extra oppassen en rustig aan doen . Er komt daar van alles op het wegdek , diesel , olie , koelvloeistof , enz.
Hier op het platteland kun je b.v. met mooi weer op vele rotondes een melklucht waarnemen , je kunt raden wat dat betekent als het begint te regenen. En in regen zorgen dat je niet hoeft te remmen op rotondes , zal natuurlijk niet altijd gaan.
 
Hoop dat de schade meevalt. Fysiek en materieel gezien.
rotondes (en nattigheid) is altijd oppassen, net als op en afritten en lange bochten. Auto’s en vrachtwagens verliezen hier makkelijk diesel, olie etc. Hier zul je rekening mee moeten houden. Evenals het gegeven dat je als motorrijder op rotondes slecht gezien wordt door overig verkeer. Hou daar rekening mee.
heb je geen abs op je motor? Dit kan je bij noodsituaties redden. Hierdoor kun je niet zo snel door te hard remmen onderuit gaan.
zoals al geopperd, doe een vervolg rijopleiding en oefen dit soort dingen.
 
Laatst bewerkt:
Als 1e, welkom bij de club.
Het was niet de vraag of je op je muil ging gaan, maar wanneer en hoe.
Je kan je eerste keer maar gehad hebben :)
En kan je nu al vertellen, het is ook niet de laatste keer.

En zoals je merkt, leef je nog, dus het valt allemaal best mee .
Wat ego schade , en de rest is maar papierwerk en wat sleutelen.


Schrikreactie doe je bijna niks tegen , tenzij "jaren training"
Je hebt gewoon nog wat te weinig ervaring om het op een andere manier op te lossen.
En tenzij iemand van ons zelf op die motor zat, is het verdomd lastig vertellen wat je anders had kunnen doen.

Persoonlijk... en dat ben ik.. gebruik ik mijn achterrem alleen maar offroad of bij heel ... heel ... heel krap bochtjes maken,
heb nog nooit van m'n leven bij een motor achter-remblokjes hoeven vervangen zeg maar :) :) :) :)
 
*.

Nu is mij vraag aan jullie:
- Wat had ik beter kunnen doen gezien de weersomstandigheden, het gladde wegdek (door de regen) en de situatie?
Anticiperen.
Juiste bandenspanning= meer grip in de regen, niet te laag in spanning.
Leren remmen in een bocht (zie hieronder).
Actief jezelf aanleren om noodstoppen uit te voeren in de regen in verschillende omstandigheden.
Veel herhalingen van de noodstoppen in de regen om het automatisme erin te krijgen, zodat je de volgende keer meer gecontroleerd remt met minder/tot geen schrikreactie.
- Is het echt gevaarlijk om in de regen te rijden? Veel mensen zeggen dat ik dat nooit had moeten doen. Toch zie ik veel motor rijders rijden hier in het buitenland waar ik zit.

Groetjes!
Het is niet per se gevaarlijk maar wel gevaarlijker, je moet beter weten wat je doet.
10j door wind en weer gereden, regelmatig eens een storm meegepikt en dat allemaal val-vrij. (Alleen de laatste 4j ABS op de motoren)
Balen, zeg! Is alles goed met je?

In de regen rijden is in principe niet gevaarlijk, al moet je natuurlijk wel wat alerter zijn. Moderne banden kunnen over het algemeen, mits ze voldoende profiel hebben, prima omgaan met regen. Ik rijd zelf het hele haar door en heb eigenlijk nergens last van.

Dat je motor direct weg gleed na het licht aantikken van je achterrem is vreemd.
Niet zo vreemd, sommige motoren hebben een relatief gevoelige achterrem of weinig gewicht op de achterkant.
Als je aan de verkeerde kant van het rondpunt zit, zit het meeste van je gewicht vooraan.
Je zit ook al direct onder hellingshoek door de verkanting van de rotondes.
Hoe was de staat van het wegdek? Was het glad, lag er blad of iets dergelijks? En hoe staat het met je banden?

Sterkte!
Wegdek op rotondes is vaak ook gladder dan voor de rotondes, net na de rotondes is het ook vaak een stuk gladder.

Remmen in de regen doe je nog steeds vooral met de voorrem op de meeste motoren, je kan altijd je voet op de achterrem laten rusten maar je concentreren op 2 remmen ter gelijkertijd is echt niet gemakkelijk.
 
Ik ben met jarenlange woon-werk ervaring, door weer en wind, ook gewoon onderuit gegaan op een rotonde. Zonder de achterrem aan te raken overigens. In mijn geval rubber op de weg van vele vrachtverkeer daar (rubber-op-rubber is erg glad in de regen).

Vrij weinig aan te doen, maar ook geen reden om de regen te vermijden.

Wat je wel kan doen is rustiger rijden en voorzichtig op het gas/ de rem. Daarnaast pas ik in de regen ook mijn stijl aan; ik leg de motor platter, maar blijf zelf rechtop zitten. Daarmee verplaatst je zwaartepunt minder naar buiten en kan je een zijwaards uitstapje beter opvangen. Hier wel leuk uitgelegd

Verder moet je je realiseren dat een band maar een beperkte hoeveelheid grip heeft. Die moet je 'verdelen' over zijwaardse (bochten) en voor/achter waardse (gas/rem) krachten. Als je dus in de bocht aan het randje vd grip zit, kan extra gas of rem al snel teveel worden.
 
Beste motorrijders,

Ik ben beginnend motor rijder en sinds een half jaar rijdt ik motor. Een week geleden ben ik gevallen op een rotonde. Het was slecht weer en het regende. Ik reed de rotonde over en in de bocht bij de afslag van rechts zag ik een auto op mij atkomen met hoge snelheid. Op het eerste gezicht schrok ik en dacht ik dat deze niet zou stoppen voor de haaientanden. Uit schrik tikte ik licht de achterrem in (in de bocht op de rotonde) en gelijk gleed de motor onder mij weg.

Nu is mij vraag aan jullie:
- Wat had ik beter kunnen doen gezien de weersomstandigheden, het gladde wegdek (door de regen) en de situatie?
- Is het echt gevaarlijk om in de regen te rijden? Veel mensen zeggen dat ik dat nooit had moeten doen. Toch zie ik veel motor rijders rijden hier in het buitenland waar ik zit.

Groetjes!
Balen, Henk. Gelukkig alleen wat materiële schade, en een knauw uit je zelfvertrouwen.

Mijn eerste slippertje was ook op een natte rotonde. Vooral in de regen, met onzichtbare viezigheid gedumpt (diesel), negatieve verkanting en een automobilist die jou niet zag…
Een recept voor pech.

Volgende keer in de regen iets defensiever rijden,
Probeer aan de boven/binnenkant van je rijstrook te blijven.
:t
 
Beste motorrijders,

Ik ben beginnend motor rijder en sinds een half jaar rijdt ik motor. Een week geleden ben ik gevallen op een rotonde. Het was slecht weer en het regende. Ik reed de rotonde over en in de bocht bij de afslag van rechts zag ik een auto op mij atkomen met hoge snelheid. Op het eerste gezicht schrok ik en dacht ik dat deze niet zou stoppen voor de haaientanden. Uit schrik tikte ik licht de achterrem in (in de bocht op de rotonde) en gelijk gleed de motor onder mij weg.

Nu is mij vraag aan jullie:
- Wat had ik beter kunnen doen gezien de weersomstandigheden, het gladde wegdek (door de regen) en de situatie?
- Is het echt gevaarlijk om in de regen te rijden? Veel mensen zeggen dat ik dat nooit had moeten doen. Toch zie ik veel motor rijders rijden hier in het buitenland waar ik zit.

Groetjes!
Vervelend en hopelijk heb je zelf niet teveel schade opgelopen naast de buts in je zelfvertrouwen.

Enige tip die ik je kan meegeven: blijf van je achterrem af.
In 90% van de gevallen heb je die helemaal niet nodig namelijk. De voorrem is meer dan krachtig genoeg op de meeste motoren.

Regen is niet per se gevaarlijk. De rest om het water heen wel. Je zal daar op moeten anticiperen.

En soms gaat dat mis.
 
Ten eerste klote dat je onderuit bent gegaan!

Waarom gebruikte je de achterrem en niet de voorrem?
Achterrem is vaak minder goed te doseren dan de voorrem. De marge tussen aanremmen en blokkeren is met de achterrem erg klein in tegenstelling tot de voorrem. In mijn ervaring dan (en heb best wat motoren gereden).

Mbt rijden in de regen, eigenlijk verandert er niet heel veel. Je kan echt veel harder, platter enz dan je denkt. Soepel blijven rijden is belangrijk. Uiteraard ligt het er wel aan wat voor bandjes je onder je motor hebt zitten.

Hoe langer je rijdt hoe beter je gaat anticiperen op situaties die je hebt meegemaakt. Bijvoorbeeld iets meer aan de binnenkant van de rotonde rijden zodat je iets meer tijd en ruimte hebt om te ontsnappen mocht een auto door komen.

Dit blijft echter wel weer situatie afhankelijk en soms kan je dingen gewoon echt niet voorkomen.
 
Ik gebruik de achterrem altijd (erbij). Ding zit er niet voor niets op. Het hangt ook wel van type motor af hoeveel de achterrem bijdraagt. Bij een sportmotor niet veel maar bij een chopper of scooter veel meer. Daar heb je juist eerder het voorwiel aan het blokkeren en dat is veel gevaarlijker. Een blokkerend achterwiel is gemakkelijk te corrigeren. Het probleem met rotondes is simpelweg alle troep die er op ligt zoals hier ook al geschreven is. Vooral rotondes dichtbij een tankstation. Altijd met beleid over rotondes dus. Helaas hebben veel automobilisten nog wel eens de neiging om hem nog even vlak voor je motor op de rotonde te gooien. Een motor is nu eenmaal niet zo bedreigend als een vrachtwagen.
 
Ten eerste klote dat je onderuit bent gegaan!

Waarom gebruikte je de achterrem en niet de voorrem?
Achterrem is vaak minder goed te doseren dan de voorrem. De marge tussen aanremmen en blokkeren is met de achterrem erg klein in tegenstelling tot de voorrem. In mijn ervaring dan (en heb best wat motoren gereden).

Mbt rijden in de regen, eigenlijk verandert er niet heel veel. Je kan echt veel harder, platter enz dan je denkt. Soepel blijven rijden is belangrijk. Uiteraard ligt het er wel aan wat voor bandjes je onder je motor hebt zitten.

Hoe langer je rijdt hoe beter je gaat anticiperen op situaties die je hebt meegemaakt. Bijvoorbeeld iets meer aan de binnenkant van de rotonde rijden zodat je iets meer tijd en ruimte hebt om te ontsnappen mocht een auto door komen.

Dit blijft echter wel weer situatie afhankelijk en soms kan je dingen gewoon echt niet voorkomen.
Heeft niks met de doseerbaarheid te maken. Er zit gewoon weinig gewicht op de meeste motoren op het achterwiel en dat verplaatst zich ook nog eens naar voren zodra je gaat remmen.

Simpel gezegd. Blijf van die achterrem af in praktisch alle situaties behalve specifieke gevallen. Langzame snelheid, rijden over zand etc.
 
Terug
Bovenaan Onderaan